Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jag menade att just detta att de som bor på lss-boende är annorlunda inte bara är fördomar, utan oftast sant. I alla fall de jag sett.

Däremot är det ju trist att folk tycker deras annorlundahet är så störande, men det är ju inte fördom så mycket som en tråkig och intolerant åsikt.


Klart att de är annorlunda, annars hade de ju inte behövt bo där. Jag fokuserade inte på att de är annorlunda, eftersom jag tycker det är totalt irrelevant och självklart, utan jag fokuserade på påståendet att de skulle störa genom att vara högljudda.

Det är inte en fördom att det finns personer med tex. Autism som skriker och är utåtagerande men det är en fördom att ALLA personer med autism är det. Kan ju lika gärna vara ett gäng introverta personer med frimärkssamlande, modellplansbyggande och blomsterodling som specialintresse. De blivande boende kan ju lika gärna vara personer som aldrig höjer rösten över en viskning, eller som kanske inte pratar alls.

Fördomarna i detta fallet handlar ju om att man tror sig veta hur personerna är utifrån deras funktionshinder. Spelar ingen roll om man träffat tusen personer med liknande funktionshinder och de betedde sig på samma sätt (förutom att det vore väldigt orealistiskt) det går ändå inte att säga hur de som kommer flytta in är.

Fördomar handlar ju om att man tror sig veta något om någon. Att säga att personer med autism är högljudda är precis lika mycket en fördom som att säga att blondiner är dumma. Det stämmer ju också i en del fall, men visst är det fortfarande lika mycket en fördom!
 
Senast ändrad:
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Frågan i rubriken; "Är folk fortfarande så fördomsfulla?, blev jag påmind om idag. Min lätt chockade mamma berättade om hur en bekant till henne mest menat som en rolig historia nämnt hur dennes dotter gått på stan med sitt lilla barn och när de mötte en färgad person sagt till barnet "Titta N, en neger!".

:eek: :banghead: :yuck:

Ingen i sällskapet tyckte att episoden var det minsta rolig utan snarare chockerande och själv blir jag helt matt. Huruvida vissa människor är fördomsfulla eller bara idioter lämnar jag osagt.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jag blir så ledsen!!
Jag tänker precis tvärtom! Jag skulle uppskatta att ha ett liknande boende nära mej och mina barn! Jag vill att mina barn ska lära sej tidigt att det finns människor av alla slag och alla är okej!

Precis min tanke, min mamma jobbade med funktions hindrade när jag var liten. Så jag reagerade liksom aldrig på att någon "såg annorlunda ut"

Har själv fått ha praktik och har fått träffa många hon jobbat med, bland annat var hon personlig assistent åt en kvinna som var autistisk. Denna kvinna älskade dock att få vara på vår gård, hon ville gärna få ut och gå med en häst en liten promenad och då gjorde vi det (vi hade varsitt grimskaft) och lite så. Bara för att en person ser eller agerar annorlunda pga handikapp betyder LÅNGT ifrån att den skulle vara farlig på något vis. :banghead:

Blev så irriterad en dag på jobbet, en person med ticks kommer in och ska beställa mat, han säger väldigt olämpliga saker plötsligt och flera av mina kollegor börjar skratta. Vilket gör att denna stackars person går och sätter sig vid ett bord och hans assistent får beställa. :mad: Menar vad är ens kul? Han kan bevisligen inte kontrollera det och så himla roligt är väl ordet f*tta, eller liknande hellerO_o
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Precis min tanke, min mamma jobbade med funktions hindrade när jag var liten. Så jag reagerade liksom aldrig på att någon "såg annorlunda ut"

Har själv fått ha praktik och har fått träffa många hon jobbat med, bland annat var hon personlig assistent åt en kvinna som var autistisk. Denna kvinna älskade dock att få vara på vår gård, hon ville gärna få ut och gå med en häst en liten promenad och då gjorde vi det (vi hade varsitt grimskaft) och lite så. Bara för att en person ser eller agerar annorlunda pga handikapp betyder LÅNGT ifrån att den skulle vara farlig på något vis. :banghead:

Blev så irriterad en dag på jobbet, en person med ticks kommer in och ska beställa mat, han säger väldigt olämpliga saker plötsligt och flera av mina kollegor börjar skratta. Vilket gör att denna stackars person går och sätter sig vid ett bord och hans assistent får beställa. :mad: Menar vad är ens kul? Han kan bevisligen inte kontrollera det och så himla roligt är väl ordet f*tta, eller liknande hellerO_o

hm..när en komiker använder generande ord eller gester spelar han ju på samma strängar som fick dina kollegor att skratta. det är naturligt. beror på osäkerhet, genans o överraskning.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

hm..när en komiker använder generande ord eller gester spelar han ju på samma strängar som fick dina kollegor att skratta. det är naturligt. beror på osäkerhet, genans o överraskning.

Fast i det här fallet var det på deras arbete. Är man på arbetet så är man professionell och då beter man sig inte så.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Fast i det här fallet var det på deras arbete. Är man på arbetet så är man professionell och då beter man sig inte så.

skratt är något som inte kan kontrolleras..speciellt inte av ngr ungdomar som inte har specialutbildning.

människor kommer alltid att reagera med förvåning och osäkerhet inför detta och då är det inte långt från ett nervöst skratt.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Vem säger att det var ungdomar och dessutom utan utbildning? Kan man inte kontrollera huruvida man skrattar eller inte så bör man inte arbeta med människor.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Vem säger att det var ungdomar och dessutom utan utbildning? Kan man inte kontrollera huruvida man skrattar eller inte så bör man inte arbeta med människor.
Håller med, det är inte proffsigt. Det är mänskligt.
Och vi är alla människor:D
¨hur många av dem som tittar på big bang th... skrattar åt Scheldons asociala beteende?

Ett skämt där någon råkar illa ut pg av ex sina hemorrojder uppskattas inte av många som lider av åkomman, utom de med humor.
För andra blir det en öm tå som man bara kan nudda för att de ska reagera negativt

att med vilja förnedra någon pga av utseende, beteende är inte ok.
Men att visst utseende, vissa beteende väcker munterhet, det är och kommer att förbli en mänsklig åkomma
 
Senast ändrad:
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Vem säger att det var ungdomar och dessutom utan utbildning? Kan man inte kontrollera huruvida man skrattar eller inte så bör man inte arbeta med människor.

Visst jobbar man med människor när man tar emot beställningar på en restaurang, men det är ändå inte riktigt samma sak som att jobba med personer med särskilda behov. Självklart ska man vara serviceminded och ha social kompetens när man står i kassan på donken, men jag tror inte att någon förväntar sig att man ska vara proffs på att bemöta alla slags människor. Jag som jobbar som assistent förväntar mig aldrig att personen som tex. står i kassan på en restaurang ska vara jättebekväm och veta precis hur man ska bemöta min brukare, det är ju där min roll kommer in i bilden. Det är ju faktiskt mitt jobb att hjälpa min brukare med kontakten med omvärlden eftersom det lätt kan bli obekvämt och missuppfattningar annars.

Sen blir jag ju självklart jätteglad när man möter folk som har den där känslan helt naturligt och snabbt kommer på hur de ska bemöta min brukare, det gör både hennes och min dag! Men det är inget jag förväntar mig och jag tycker inte det är konstigt att de blir obekväma och osäkra.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Du har helt rätt :) Jag borde skrivit "När man arbetar med människor med särskilda behov." För även om jag tycker att det är illa om folk som står i kassan fnissar åt någon med funktionshinder så är det ännu värre om en assistent till personen skulle gjort samma sak. Sedan är det väl så att jag aldrig skulle tycka att det är komiskt om någon började skrika fitta inne på en restaurang så jag skulle definitivt inte börja skratta åt det oavsett.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Håller med, det är inte proffsigt. Det är mänskligt.
Och vi är alla människor:D
¨hur många av dem som tittar på big bang th... skrattar åt Scheldons asociala beteende?

Ett skämt där någon råkar illa ut pg av ex sina hemorrojder uppskattas inte av många som lider av åkomman, utom de med humor.
För andra blir det en öm tå som man bara kan nudda för att de ska reagera negativt

att med vilja förnedra någon pga av utseende, beteende är inte ok.
Men att visst utseende, vissa beteende väcker munterhet, det är och kommer att förbli en mänsklig åkomma

Fast att jämföra ett underhållningsprogram med en professionell situation blir ju bara löjligt. Inser du inte skillnaden så är det riktigt illa.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

jag är på helgerna med "min" tjej på ett korttidsboende i en villa mitt i ett helt vanligt villa område i en av de "finaste områdena" i stan ....och där mig veterligen är det inga sura miner , mer att folk ler när vi är ute o så :)

Men det var en person från en annan stad som också sa att det är väldigt vanligt att se förståndshandikappade ute på stan med sina assistenter , till skillnad mot hennes stad...
Vi i allafall är ute jättemycket på olika saker, åkte till liseberg för några veckor sen , teater, trav, badar, köpcentra ute o dansar mm mm

Människor kanske inte ar vana med utvecklingstörda o blir rädda o därför reagerar så, och jag är heller inte förvånad, för t om jag kan titta till extra på dom ....men det betyder ju inte att jag nedvärderar dom , utan det är nog ganska så normalt faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Fast att jämföra ett underhållningsprogram med en professionell situation blir ju bara löjligt. Inser du inte skillnaden så är det riktigt illa.

Du verkar inte vad det är som triggar skratten.

Det är samma sak som triggar det nervösa skrattet då någon gör något oväntat o provokativt.

för det som det är det faktumet som både komikern och bondfångaren utnyttjar. Vi människor är inte så olika, vi har alla samma knappar som proffsen lär sig manipulera och som ex en avvikande personlighet av förseelse kan trigga.

jag skulle tro att ingen av oss vill ha robotar på andra sidan disken, vi vill ha mänskliga människor med mänskliga beteenden;)
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jodå, jag vet vad som triggar skratt men jag har lärt mig att behärska mig och bete mig så att andra människor slipper känna sig uttittade eller skrattade åt.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Ska man verkligen tro de vinklingar som Aftonbladet serverar? De lider av sådan ruskigt dålig journalistik att de behöver ljuga och krydda för att skapa något som drar läsare.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Tyvärr så hittar man mängder av liknande historier från lokaltidningar om man googlar lite.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Tyvärr så hittar man mängder av liknande historier från lokaltidningar om man googlar lite.


Så, är det ett stort problem eller ett litet?
Aftonbladet vinklar upp det som en stor nyhet men är det utbrett?

Jag stöter på de allra flesta åsikter av olika grad och bredd men rädsla för harmlösa utvecklingsstörda har jag faktiskt aldrig stött på irl/på nätet bland vuxna.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jodå, jag vet vad som triggar skratt men jag har lärt mig att behärska mig och bete mig så att andra människor slipper känna sig uttittade eller skrattade åt.

stiff upper lip?;)

du ja, men inse att inte alla har samma omänskliga självkontroll, de är som folk är mest;)
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Absolut inte. Jag skrattar gärna och mycket åt sådant som är kul och gärna med andra människor också men däremot skrattar jag inte åt andra människor. Det krävs inte särskilt mycket självkontroll för att inte göra det och absolut inte omänsklig. Det handlar bara om att ha empati och inlevelse förmåga och lära sig hur man bör bete sig runt andra människor.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Absolut inte. Jag skrattar gärna och mycket åt sådant som är kul och gärna med andra människor också men däremot skrattar jag inte åt andra människor. Det krävs inte särskilt mycket självkontroll för att inte göra det och absolut inte omänsklig. Det handlar bara om att ha empati och inlevelse förmåga och lära sig hur man bör bete sig runt andra människor.

skratt är spontant. det utlöses av glädje och eller överraskning, nervositet/osäkerhet.

Visst genom att inte vara mänsklig så kan man blockera dessa känsloyttringar.

få är så professionella.

Att hånskratta åt en olycklig som tappar brickan i en servering är en sak, men de flesta av har nog i det läget skrattat medkännande.....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 202
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 439
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp