Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Om man lite mer nyanserat ser på problemet så kan man ha förståelse för oron.
Många har idag lån till nacken på sina hus. Om dessa nu skulle sjunka drastiskt i värde innebär detta att man måste omförhandling och ev skjuta till ytterligare säkerheter till banken för att bibehålla säkerheterna för tagna lån.


Självklart behöver vi både hem för mentalt o fysiskt handikappade, för personer som sitter fast i olika beroenden. Lika självklart som grannar har rätt att yttra sig om ett nytt vindkraftverk och i den mån de önskar att förhindra en etablering så har de att till samma sak vad det gäller etablering av olika former av kommunal eller landstingsverksammheter
Vad är det som säger att husen ska sjunka drastiskt? På grund av människor med funktionshinder?

Herregud, jag trodde att Sverige hade kommit lite längre än så :crazy:.
Det handlar om människor....
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Mådde uppriktigt sagt illa när jag läste artikeln. Hur kan folk vara så satans korkade?
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Hoppas detta är ett skämt, inläggen som var citerade i artikeln är nått av det sjukaste jag läst.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

kl

Jag har en dotter som är 19 år och har Downs syndrom, jag blev så himla ledsen och arg när jag läste artikeln, tänk att folk kan tycka så om min dotter och hennes kompisar, att de skulle vara någon sorts monster.

Att folk har de här åsikterna beror väl till stor del att de är rädda, det man inte vet så mycket om känns säkert skrämmande. Jag tycker att man ska försöka få in de funktionshindrade människorna mycket mer i samhället på ett naturligt vis. Inte bygga särskilda särskolor utan låta särskolan vara en del i en "vanlig" skola, så att det blir naturligt för "normala" barn att det faktiskt finns "onormala" barn. Det har ju blivit bättre mot hur det var tidigare när man satte alla som avvek från normen på institution, men det kan absolut bli bättre.

När min dotter var kanske 10 ville hon börja på gympa, hon var ju inte som en "normal" 10-åring utan hon fick börja med ett gäng 6-åringar, jag blev väldigt förvånad en dag när gympafröken kommer fram till mig och berättar att en annan förälder hade kommit till henne och berättat att hennes dotter var så rädd för min dotter att hon inte ville fortsätta på gympan om min dotter skulle vara med! Gympafröken läste lusen av föräldern och talade om för henne att det var hennes förbannade skyldighet att lära sitt barn att det finns människor som inte är som "alla andra". All heder åt henne! Min dotter fortsatte iallafall med gymnastik i flera år sedan. :)
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

kl

Jag har en dotter som är 19 år och har Downs syndrom, jag blev så himla ledsen och arg när jag läste artikeln, tänk att folk kan tycka så om min dotter och hennes kompisar, att de skulle vara någon sorts monster.

Att folk har de här åsikterna beror väl till stor del att de är rädda, det man inte vet så mycket om känns säkert skrämmande. Jag tycker att man ska försöka få in de funktionshindrade människorna mycket mer i samhället på ett naturligt vis. Inte bygga särskilda särskolor utan låta särskolan vara en del i en "vanlig" skola, så att det blir naturligt för "normala" barn att det faktiskt finns "onormala" barn. Det har ju blivit bättre mot hur det var tidigare när man satte alla som avvek från normen på institution, men det kan absolut bli bättre.

När min dotter var kanske 10 ville hon börja på gympa, hon var ju inte som en "normal" 10-åring utan hon fick börja med ett gäng 6-åringar, jag blev väldigt förvånad en dag när gympafröken kommer fram till mig och berättar att en annan förälder hade kommit till henne och berättat att hennes dotter var så rädd för min dotter att hon inte ville fortsätta på gympan om min dotter skulle vara med! Gympafröken läste lusen av föräldern och talade om för henne att det var hennes förbannade skyldighet att lära sitt barn att det finns människor som inte är som "alla andra". All heder åt henne! Min dotter fortsatte iallafall med gymnastik i flera år sedan. :)

Jag kännes samma sak som syster till en 21 årig kille med downs. Arbetar dessutom med personer med autism.

Fantastisk gympafröken, så ska det vara!
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Kossorna gillade mig iallafall, dom som sparkade åt bonden lyfte inte ens en klöv åt mig utan stod och halvsov, eller ville helst sitta i knät. Tom. tjuren (som gärna siktade in sig på folk, som fick fly) svansade efter mig som en hund. :love:
Men inte mjölkade du väl tjuren?:D
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Nej Pelle, jag mjölkade INTE tjuren utan han fick vara bodyguard när jag skar bort ensilagenätet från balarna annars la sig kossorna i mitt jobb med nätet. :)
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jag har aldrig märkt på detta fenomenet innan. Första gången jag kom i kontakt med människor med diagnoser som downs syndrom var i högstadiet. Då var det en särskola som hade sin avdelning på vår skola och åt med oss i matsalen och så. Jag tror inte det var någon som tyckte det var konstigt vad jag minns. Kommer ihåg när det var en kille från särskolan som ställde sig i matsalen och började sjunga karaoke, låtsades hålla i en mikrofon m.m. och alla började applådera och jubla.

Sen minns jag dock nu när jag tänker efter att det fanns vissa fjortisar som "äcklades" och inte ville vara i närheten av några från särskolan. Men fjortisarna fick inte medhåll från någon utan mer hatiska blickar av alla andra, så dom slutade hålla på. Men att vuxna människor (som i artikeln) håller på såhär är ju skamligt.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jösses - nu har jag också läst kommentarerna. Fy sjutton vilka vidriga människor.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Om vi väljer att se nyanserat på det sättet sitter vi fast i fördomshjulet och kommer aldrig vidare.

Det går nämligen alltid att hitta nyanserade sätt att försvara låga kvinnolöner, invandrarfientlighet, diskriminering av etniska minoriteter osv osv osv.

Istället måste vi få människor att inse sina fördomar och vilka otäcka konsekvenser de får. Och bedriva opinion för att människovärdet faktiskt är lika för alla.

Naturligtvis är människovärdet lika för alla, men myndighetsbeslut medför konsekvenser och dessa måste folk få både tycka vad de vill om och antingen stödja eller inte. För du stöder väl inte tanken att ekorrens tänkande ska bestämma allt?
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Det är bara sitt, sitt, sitt hela tiden. Skulle denna lånatuppöveröronen personen själv hamna i en sits där ett sådant boende vore aktuellt, kanske får personen barn som kräver extra vård DÅ blir det helt plötsligt andra bullar och istället skulle personen klaga över bristfällig vård osv.

Vad tycker du själv? Ska vi låsa in personer med funktionshinder och isolera dem från resten av samhället eller ska vi ta ansvar och låta dem vara en del av resten av samhället?

Vi ska naturligtvis ha en adekvat vård och även försöka integrera boende o verksamhet i. Samhället. M en vi får heller inte frånta folk att både tycka o agera i egenintresse = demokrati!
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Vad är det som säger att husen ska sjunka drastiskt? På grund av människor med funktionshinder?

Herregud, jag trodde att Sverige hade kommit lite längre än så :crazy:.
Det handlar om människor....

Nej det handlar om människors oro och deras rätt att tänka o tycka. Oavsett vad vi o alla andra tycker.

Jag anser att vi ska ha vård o boende integrerat i samhället, men de kringboende har en demokratisk rätt att agera o tycka i alla frågor, eller vill du börja inskränka på de demokratiska spelreglerna i Sverige?
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Vilka idioter.

Bor granne med ett LSS-boende och jag förstår verkligen inte vad problemet skulle vara? Dessa ungdomar (som det handlar om i mitt fall), lever och är precis som alla andra. Dom jobbar, pluggar eller har andra aktiviteter. Lagar sin mat, tvättar sina kläder, läser dagstidningen och umgås med vänner. Ibland verkar dom ha lite party också.

Dom är och lever kort och gott precis som vilka andra människor som helst.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Nej det handlar om människors oro och deras rätt att tänka o tycka. Oavsett vad vi o alla andra tycker.

Jag anser att vi ska ha vård o boende integrerat i samhället, men de kringboende har en demokratisk rätt att agera o tycka i alla frågor, eller vill du börja inskränka på de demokratiska spelreglerna i Sverige?
Naturligtvis har alla rätt till en åsikt, men människosynen är ju för jävlig rent ut sagt.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Om man lite mer nyanserat ser på problemet så kan man ha förståelse för oron.
Många har idag lån till nacken på sina hus. Om dessa nu skulle sjunka drastiskt i värde innebär detta att man måste omförhandling och ev skjuta till ytterligare säkerheter till banken för att bibehålla säkerheterna för tagna lån.

Här håller jag inte med dig.

Jag skulle också bli orolig om det planerades ett HVB-hem eftersom de personer som placeras där har problem med sig.

Men ett LSS-boende, vilken sorts störning förväntar man sig då?? Antagligen mindre än av ett äldreboende.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Men ett LSS-boende, vilken sorts störning förväntar man sig då?? Antagligen mindre än av ett äldreboende.

Nej, förmodligen kan man inte få bättre grannar! Det är alltid någon hemma, så inbrottstjuvarna går någon annan stans. De kommer förmodligen inte att kasta onda blickar på dig för att du klipper gräset tidigt på morgonen, de kommer inte att se/bry sig om du inte klipper ditt gräs/sköter om din trädgård. De kommer inte att bry sig om vilket märke det är på din bil eller vilken årsmodell det är. De kommer helt enkelt att vara de perfekta grannarna! :)

En del vill ju förstås impa på sina grannar så den gruppen blir ju besviken..
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Naturligtvis har alla rätt till en åsikt, men människosynen är ju för jävlig rent ut sagt.

bra, då är vi överens, alla har rätt till sin åsikt.

sedan kan jag inte förstå hur ett boende för mentalt handikappade skulle sänka fastighetsvärdena,men man måste respektera folks rädsla
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Här håller jag inte med dig.

Jag skulle också bli orolig om det planerades ett HVB-hem eftersom de personer som placeras där har problem med sig.

Men ett LSS-boende, vilken sorts störning förväntar man sig då?? Antagligen mindre än av ett äldreboende.

vad håller du inte med om?
att folk ska respekteras om de är oroliga eller vad?

jag har ju bara hävdat allas rätt till sin åsikt, har varken sagt att a eller b är rätt.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jag skulle också bli orolig om det planerades ett HVB-hem eftersom de personer som placeras där har problem med sig.

Men ett LSS-boende, vilken sorts störning förväntar man sig då?? Antagligen mindre än av ett äldreboende.
Jag tror inte att de flesta människorna vet skillnaden. Och media verkar ju heller inte speciellt intresserade av att upplysa allmänheten om hur det fungerar med de olika instanserna, utan istället spä på fördomarna för att få sina löpsedlar.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Vilket inte gynnar någon. Alltså ibland undrar jag vilket grottsamhälle vi lever i egentligen... Detta ska föreställa året 2013... Men kommit lite länge än vissa andra länder iaf om det nu är en tröst. Fördomarna verkar dock aldrig vilja dö ut. Södertäljebor verkar överlag rätt rädda vid förändringar. Vilket man på ett sätt kan förstå med segregationen mellan stadsdelarna. Någonting nytt och man tror det är nya Hovsjö -folk flyr.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 202
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 439
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp