Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jag blir så ledsen!!
Jag tänker precis tvärtom! Jag skulle uppskatta att ha ett liknande boende nära mej och mina barn! Jag vill att mina barn ska lära sej tidigt att det finns människor av alla slag och alla är okej!

Jag fick precis samma tanke när jag läste artikeln!
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

De kommer inte att bry sig om vilket märke det är på din bil eller vilken årsmodell det är. De kommer helt enkelt att vara de perfekta grannarna! :)

Säg inte det :D Jag hade för ett tag sedan ett långt och intressant samtal med en ung man som var mycket intresserad av min bil. Han redogjorde ingående och med stor entusiasm en mängd fakta om min bilmodell och alla för och nackdelar med just min årsmodell i jämförelse med de tidigare och efterföljande årsmodellerna...
:D
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Usch! Min första tanke var: Vilka jäkla idioter!
Kanske hemskt och elakt av mig. Men sånt där gör mig förbannad!

Jag har bott bredvid ett LSS-boende. Jag blev aldrig störd av dem. Dock någon gång av andra grannar.
Jag märkte dock inte av någon form av fientlighet mot de på LSS-boendet. De var ofta ute i området, både med personal och utan.

Jag har två på gården jag mestadels jobbar på som har autism och asperger och lite annat. De är fantastiska! De gör ofta min dag. Inga baktankar, inga falskheter eller dolda agendor. Det är raka puckar.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

vad håller du inte med om?
att folk ska respekteras om de är oroliga eller vad?

jag har ju bara hävdat allas rätt till sin åsikt, har varken sagt att a eller b är rätt.

Jag håller inte med om att det är en förståelig oro, eller att ett LSS-boende ska kunna sänka värdet på bostäderna i området.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jag håller inte med om att det är en förståelig oro, eller att ett LSS-boende ska kunna sänka värdet på bostäderna i området.

Jag tror heller inte att fastighetsvärdena kommer att sjunka drastiskt vid en ev. Etablering. Vad som däremot är intressant i frågeställningen, är folks rätt att tycka, tänka o agera i olika frågor. Där hävdar jag allas rätt till just det.

Är grannarna oroliga så är det nog inte rätt väg att gräva skyttegravar och förklara deras oro för imbecill o omänsklig.....
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Ja, det finns ett lssboende i mitt hus och det stör inte alls.
Varför skulle det vara ett problem?

Sen kan jag inte hålla med om att människors rädslor alltid ska respekteras till vilket pris som helst.
Ibland får man helt enkelt bara se till att vänja sig.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jag tror inte att de flesta människorna vet skillnaden. Och media verkar ju heller inte speciellt intresserade av att upplysa allmänheten om hur det fungerar med de olika instanserna, utan istället spä på fördomarna för att få sina löpsedlar.

Jag tror att du har rätt, folk vet inte skillnad och antar därför värsta möjliga scenario och skriker högt.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

http://www.aftonbladet.se/incoming/article17227415.ab

Tror ni några av "grannarna" vågar sig på att träffa dem om de kommer? Står de ändå fast vid sina uttalanden eller skäms de över dem??

Tänkte precis dela den artikeln! Underbara gänget från Hudiksvall!!! Hur många lingon finns det i världen:love:

*Delvis knapplån

Känner till och har träffat flera av dem och de är så fina människor! Vi ska vara stolta över våra medborgare som är så fina!
Jag hoppas de tar chansen att träffa dem!

För övrigt kan man undra om de som skrev breven någonsin trodde att det skulle bli sånt skriveri om detta? Jag blir då stolt/glad över alla medborgare i detta land som protesterar och visar att det inte är okej!
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

KL

Jag tycker det blir så fel när man antar saker, oavsett vilket håll tankarna går. Jag jobbar själv med personer med både autism och downs och precis som alla oss andra finns det de som är tystlåtna och håller sig på sin kant och de som syns och hörs och lever ut med buller och bång. Jag tror inte att de skulle bli varken bättre eller sämre grannar än någon annan i ett vanligt villaområde. Vissa barnfamiljer har barn som sitter och leker tyst och långt, andra har ungj*vlar som för ett fasligt liv, förstör grannens brevlåda och sätter skräck i de andra ungarna i området. På samma sätt är det med personer med tex. autism. Jag har jobbat med personer som till och med personalen på boendet är rädda för, där det mycket väl kan hända både det ena och det andra om man inte vet vad man håller på med och gör ett misstag. Jag har även jobbat med de mildaste, mest försynta personer som aldrig skulle störa eller skada någon.

Enda skillnaden mellan personer boende på LSS-boenden och folk som bor i villan bredvid är att de som bor på ett lss-boende har betydligt striktare övervakning än grannens ungj*vel har. Troligtvis en eller till och med två professionellt utbildade personen som ständigt finns vid personens sida för att se till att personen inte skadar varken sig själv eller andra. Det är ju mer än vad man kan säga om många stökiga ungar utan diagnos, ibland är det ju så att man undrar om ungen ens har några föräldrar eftersom de är så frånvarande när det händer något. Synd om barnet.

Att det skulle vara en fara för barnen i området har jag dock väldigt svårt att se, då finns det allvarliga brister i personalstyrkan. Jag skulle själv vara mer orolig för att de andra grannarna i området, för hur vet man vem som är pedofil, vem som kommer starta en grannfejd, vem som kommer backa på din fina bil, vem som kommer ha fester som spårar ur.... Det går liksom inte att skydda sig från människor, de finns överallt. Troligtvis är det den man minst av allt misstänkt som gör något dumt.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Fast är det fördomar att personer på lss-boende ibland låter och är annorlunda? Jag bor granne med ett sånt boende, och visst är det en del som hojtar till synes omotiverat, har "konstiga" ljud, beter sig lite lustigt, osv. Min upplevelse är att de som bor där avviker ganska kraftigt från hur folk i allmänhet ser ut och beter sig.

Däremot kan jag inte påstå att det skulle vara ett problem på något sätt, och att de skulle vara en fara för barnen är ju bara löjligt. Mina barn reagerar inte ens på dem, de har ju alltid bott här så de är vana. Snarare nyttigt för barn att se alla sorters människor. Bostadspriserna är inte heller det minsta påverkade av boendet.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Det är precis det jag menar, självklart finns det de som hörs om man säger så. En del har otroligt kraftfulla lungor och kan verkligen ta ton. Men det finns det ju barn som har också, och oftast finns det ju gott om barn i ett villaområde. De låter inte likadant, men de låter inte mer eller högre överlag än andra människor.

Min åsikt är att de inte stör mer än någon annan Svensson i ett villaområde, men visst stör de på ett lite annorlunda sätt eftersom de ofta har ett avvikande beteende. Och vi vet ju alla att det som är avvikande är farligt och skrämmande och helst ska stängas in på behörigt avstånd... Eller hur var det nu?
 
Senast ändrad:
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Säg inte det :D Jag hade för ett tag sedan ett långt och intressant samtal med en ung man som var mycket intresserad av min bil. Han redogjorde ingående och med stor entusiasm en mängd fakta om min bilmodell och alla för och nackdelar med just min årsmodell i jämförelse med de tidigare och efterföljande årsmodellerna...
:D

Ganska härligt ändå! Som när jag fick höra Sveriges historia och årtal som stämde precis med en massa fakta och detaljer. Jag hade själv inte så mycket att komma med då. Fick iofs knappt en syl i vädret ;).
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

kl

Det här med bokstavsdiagnoser tycker jag har svängt lite. I alla fall i min närhet. Jag har ett syskon med Aspergers och adhd, en som är lindrig utvecklingsstörd, en som är schizofren och en som har adhd och troligen borderline.

De bemöts av andra på ett annat vis när de får veta deras diagnoser och de själv ursäktar sitt dåliga eller klumpiga beteenden med sina diagnoser. Det har blivit mer acceptabelt att ha en diagnos eller ett funktionshinder. Det är helt enkelt mer acceptabelt i min närhet i alla fall att ha en bokstavsdiagnos och folk är inte rädda eller otrevliga på något vis.

Ingen av mina syskon skulle vara bättre eller sämre grannar än någon annan och stör inte mer eller mindre än någon annan heller. Jag har under min hela tonårstid bott granne med tv LSShem, ett för gravt funktionshindrade och för lättare som hade eget boende och de har inte stört på några vis och inte var vi rädda att de skulle skada oss! De har varit högljudda och så ibland och tar gärna kontakt med människor också, men det är ju bara kul, kan jag tycka. Jag ser inte alls varför ett LSSboende på några vis skulle vara något som man inte kan ha i ett område bland andra.


(Däremot är det mer oacceptabelt att jag och andra, som inte har bokstavsdiagnoser, gör eller säger fel saker ibland (enigt min familj- då alltså mina syskon, så är jag bara dum och korkad. Och missbildad pga mina syn- och hörselproblem och epilepsi), trots att jag då har mina egna problem att hantera, som att min självkänsla och mitt självförtroende är i nivå långt ner i jorden och att jag behöver känna mig omtyckt ibland när jag är under isen rejält. Då drar folk upp offerkoftasnacket. Bara att se här på buke. Här bemöts en person med en diagnos på ett annat sätt än en person som är ledsen och nedstämd. Detta trots att det inte är svårt att förstå varför en person känner som den gör. )
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Toppen, delat den på facebook nu! :bow:

Själv är jag öppen om mina funktionshinder(omfattas av just LSS) för att folk ska fatta att allt inte handlar om hur psykiska åkommor porträtteras i amerikanska filmer(seriemördare!). Just fördomarna mot personer med psykiska sjukdomar och neuropsykiatriska funktionshinder och motviljan mot att ha dessa som anställda eller arbetskamrater orsakar inte bara ett stort problem för alla som faktiskt vill jobba, det är även ett enormt resursslöseri.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Underbart! Har följt tråden men inte velat skriva något för jag blir så sjukt provocerad och tokarg på folk som skiljer på människor och människor men det här blogginlägget gjorde hela min vecka! Så fantastiskt välskrivet och genomtänkt, 1000000000 gånger mer välskrivet, välformulerat, informerat och slagkraftigt än de imbicilla och trångsynta kommentarer som skrivits om artikeln!
Självklart handlar det om okunskap men lika mycket om ointresse; man vill inte förstå, man vill inte lära sig eller informera sig om vad det innebär att ha ett behov att bo på ett LSS-boende. För mig är ointresse värre än okunskap för då VET man att INTE vet men skiter i att ta reda på om man har rätt eller inte.

Jag undrar om samma människor som inte vill ha dom där "stackars utvecklingsstörda galningarna" är lika frispråkiga och verbala om t.ex. homosexuella ville flytta in som granne, muslimer, judar, rödhåriga eller folk som är längre än 2 meter! För mig är de samma sak, man gör skillnad på människor. ALLA har egenheter, bara för man har en diagnos blir man inte farlig. Om ett område hade skapat samma ramaskri för de inte ville ha ett dagis med skrikande barn skulle dom ju dumförklaras och anses vara fördomsfulla idioter förmodligen, men när det gäller funktions- och förståndshandikappade är det plötsligt lite mer okej att säga vad man tycker.. Sorgligt och beklämmande att det ör 2013 och folk fortfarande tycker att de i behov av LSS ska bo ute på sibiriska stäppen eller djupt in i norrländska skogen där dom inte kan störa någon, och människor som dom i artikeln slipper se dom och kanske, bara kanske behöva inse att dom är inskränkta fobiker som när dom märker att "LSS-stackarna" är människor precis som dom själva, måste omvärdera sin människo- och värdsbild....
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jag menade att just detta att de som bor på lss-boende är annorlunda inte bara är fördomar, utan oftast sant. I alla fall de jag sett.

Däremot är det ju trist att folk tycker deras annorlundahet är så störande, men det är ju inte fördom så mycket som en tråkig och intolerant åsikt.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Åhh .. jag bara älskar grammatikföreläsningen :)

Det va minst lika irriterande att läsa inlägget pga skrivsättet som innebörden !

Som sagt , vi är alla olika , en del kan inte skriva och en del behöver faktiskt bo på ett speciellt sätt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 202
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 439
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp