Jag tycker att både det mänskliga umgänget och hela grejen med min häst och mig, försämras av inkompetent mänskligt sällskap i stallet. Det gäller även för min partner, som inte är hästmänniska.Att dela intressse och vara allmänt intresserad av all möjligt är för mig lite olika saker.
Jag som person kan bli intresserad av i stort sett vad som helst. En partner som går genom livet och är "ljum" inför företeelser i samhället och livet skulle vara dödstråkig.
En god vän som har ett intresse som jag inte delar kan ändå vara högst intressant när hen talar om intresset. Min vän tapetseraren har gett mig insikter i hennes jobb som är skitkul att veta och som vi pratar om när vi ses men jag är absolut inte intresserad av att klä om möbler, sy båtkapell eller göra gardinuppsättmingar.
Så intresse för den andra personens liv och intressen är rätt självklart, men att delta aktivt vet jag inte om det behövs?
Nu råkar tyvärr mitt högröda
Det enda viktiga för mig är att hästeriet, kostnaderna och tidsåtgången inte ifrågasätts. Och så vill jag att partner allmänt respekterar djur på ungefär samma sätt som jag. Tex att hen skulle protestera om jag flyttade hästen till ett stall med trista hagar.