Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Du får gärna fortsätta att tro att PK väger 76kg jag gör det dock inte. PK är väl den största ryttaren av de aktiva på den nivån nu, inte vad jag anser att man då kallar normalstor sett till ryttare.
Med tanke på att medellängden på en kille sett till hela befolkningen är 180 så är han även i det sammanhanget stor och klart över medel. Medellängden för tjejer är 166. Så hur du får en på 185+ till att vara normalstor kan man ju undra. Och med tanke på att de skall provrida hästar i en ras som har som avelsmål hästar mellan 160-170 cm och det är unghästar det handlar om så bör de ju storleksmässigt passa för detta ändamål såväl i längd som vikt. 80 kg tycker jag klart är för tungt just om det kommer med mindre lätta hästar som skall ridas vilket de ju måste räkna med att det kan göra iom att avelsmålet är sådant och det handlar om 4 åringar.
Jag har inte koll helt på vilka de haft genom åren de jag kommer ihåg på rak arm har väl mest varit tjejer och då uppstår ju inte det problemet när det är aktiva tävlingstjejer de väger ju aldrig särskilt mkt eller är jättelånga och får väl egentligen sägas vara bättre att använda som testryttare både med tanke på att storleksproblemet inte uppstår men även med tanke på att typ 99% av de svenska ryttarna är tjejer och vår avel ju då logiskt bör vara mest inriktad på tjejer som ryttare.

Du undviker hela tiden frågan, hur stor ryttare anser du är acceptabel, kan vi möjligen få siffor, vad är acceptabelt enligt dig? Inom vilket spann ska man befinna sig?

Alla här utom du verkar anse att den uppgivna vikten är rimlig och din förmåga att bedöma längd och vikt ger jag inte mycket för, huvudet längre än 185 cm (2.10 eller så) är han definitivt inte, men om vi bortser från den aktella ryttaren och pratar mer teoretiskt. Är det så fel att exempelvis använda det spann de flesta tävlingsryttare på elitnivå hamnar inom, dvs 60-80 Kg?

Jag ser ingen som helst anledning att diskriminera mot män i sammanhananget, medelvikten på svenska män är 82,9 kg, så nej PK är att betrakta som normalstor i sammanhanget, ser man på vikter i stort inom eliten (svenskt varmblod är snarare en internationell ras än en svensk med tanke på den öppna stamboken) så verkar vikterna på ryttare variera mellan 55 kg och 85.

Intressant är att det väl i stort sett inte är en enda halvblodsmänniska som svarat i tråden om jag kommer ihåg rätt. Islandsfolk och ponnyryttare som vi ju alla redan vet har en lite annan syn på det där med storlek på ryttare kontra häst. Hade varit intressant att höra åsikter från andra som håller på med halvblodsunghästar där gissar jag faktiskt att åsikterna är annorlunda.

Jag är "halvblodsmänniska" och har de senaste åren haft unghästar. Jag håller med om det som flertalet påtalat innan -det går inte att göra alla nöjda. Nu blir det skit för dina bekanta då deras häst är för liten, men en testryttare som hade gjort DEN hästen rättvisa hade ägarna till 170+ hästarna inte velat ha till sina. Man får agera utefter förutsättningarna, nu ser finalen ut såhär denna gång och det passar inte den lilla hästen, det är upp till ägarna att välja om de åker eller inte. De får komma igen nästa år på femårs -där rider man ju hästen själv hela vägen.

kl

PK är ju hur grym som helst, o det kommer nog inte att bli svårt för hästarna att ha han på ryggen, sådan balans han har så kommer det nog att bli bättre en deras egna ryttare. Jag var o tittade på han under en clinic, på ett mindre sto, o han gjorde underverk med henne. och denna hästen hade han aldrig träffat innan. För mig hade detta inte spelat ngn roll att han är lång och väger heeeela 86kg utan jag hade mest vart glad att det är just han som är testryttaren. Den proffsiga kunskapen han har.

Jag tror att man kan vara väldigt lugn när man kommer dit med sin "lilla" häst för det finns nog inte så många som slår PK i baland osv :D:D

Du har tydligen inte så bra koll som du tror varken på det ena eller andra...

Ingen har mer meningslösa inlägg än du i alla fall oavsett vilken tråd du går in i därför får du också svar därefter, för det kan ju inte vara något annat än det du är ute efter när du kommer med dina dumma inlägg oavsett vilka trådar det gäller oavsett vilken användare du vänder dig till.

Dax att ta upp en spegel ? Vilket löjligt inlägg . Du är ju för sjutton vuxen !

Vilket vi förstått länge att du inte är. Sluta med dina fullkomligt meningslösa inlägg i alla trådar du blir bara värre och värre med åren otroligt tråkigt är det att läsa.

Ingen har mer meningslösa inlägg än du i alla fall oavsett vilken tråd du går in i därför får du också svar därefter, för det kan ju inte vara något annat än det du är ute efter när du kommer med dina dumma inlägg oavsett vilka trådar det gäller oavsett vilken användare du vänder dig till.

Vill ni båda vara snälla och använda er av ignorera-funktionen så vi andra slipper läsa ert tjafsande. Eftersom ni båda ofta var för sig gör vettiga och intressanta inlägg, så är det tydligen bättre att ni inte kan kommunicera med varandra.
För det ni sysslar med nu för inte något konstruktivt till diskussionen från något håll.

/Camilla

Jag är "halvblodsmänniska" och har de senaste åren haft unghästar. Jag håller med om det som flertalet påtalat innan -det går inte att göra alla nöjda. Nu blir det skit för dina bekanta då deras häst är för liten, men en testryttare som hade gjort DEN hästen rättvisa hade ägarna till 170+ hästarna inte velat ha till sina. Man får agera utefter förutsättningarna, nu ser finalen ut såhär denna gång och det passar inte den lilla hästen, det är upp till ägarna att välja om de åker eller inte. De får komma igen nästa år på femårs -där rider man ju hästen själv hela vägen.

Men det skall inte vara så på ett årgångschampionat som hästen kan gå en gång i livet. Naturligtvis måste en avelsförening som se till att det finns en testryttare som kan rida alla hästarna inom avelsmålet storleksmässigt som kvalar dit. Hade avelsmålet varit 170+ hästar så hade det varit en helt annan sak för då avviker den från det uppsatta avelsmålet för avelsföreningen och får så att säga skylla sig själv. Nu gynnar de ju dessutom helt fel iom att de gynnar just de som avviker från avelsmålet på andra hållet tom, de hästar han är lagom stor till är ju just de som avviker från deras egna uppsatta avelsmål genom att vara för stora.
Har man ett avelsmål mellan 160-170 så är ju det just dessa hästar som ligger inom avelsmålet i storlek som en testryttare skall anpassas efter.

Fast avelsmålet är väl inte hästar som endast småvuxna kan rida eller hur?

Du undviker hela tiden frågan, hur stor ryttare anser du är acceptabel, kan vi möjligen få siffor, vad är acceptabelt enligt dig? Inom vilket spann ska man befinna sig?

Alla här utom du verkar anse att den uppgivna vikten är rimlig och din förmåga att bedöma längd och vikt ger jag inte mycket för, huvudet längre än 185 cm (2.10 eller så) är han definitivt inte, men om vi bortser från den aktella ryttaren och pratar mer teoretiskt. Är det så fel att exempelvis använda det spann de flesta tävlingsryttare på elitnivå hamnar inom, dvs 60-80 Kg?

Jag ser ingen som helst anledning att diskriminera mot män i sammanhananget, medelvikten på svenska män är 82,9 kg, så nej PK är att betrakta som normalstor i sammanhanget, ser man på vikter i stort inom eliten (svenskt varmblod är snarare en internationell ras än en svensk med tanke på den öppna stamboken) så verkar vikterna på ryttare variera mellan 55 kg och 85.

Hur noga måste jag specificera för att du skall bli nöjd ? Behöver jag gå ner på gram nivå också eller ?
Jag har skrivet att 80 kg är för tungt iom att det handlar om 4 åringar när vi talar om de som ligger i nedre skalan av deras egna uppsatta avelsmål.
Du får liksom sen inte heller glömma att du kan plussa på ungefär 10kg till utöver ryttarens nakenvikt så får du vad hästen skall bära, för de rider varken nakna eller barbacka.

70 kg är en vettigare gräns att hålla som max och inte över normallängd alltså 180.

Din man har en ganska ordentlig övervikt om man tittar på BMI, såvida han inte är body builder. PKs vikt ligger inom normalspannet.

Såg att jag råkat skriva fel. Han är 186 lång. Nu har jag ingen kalkylator tillhands, så jag kan inte räkna ut hans BMI. Men jag kan lova dig att han inte är överviktig. Han är däremot atletiskt byggd väldigt vältränad, och gick igenom senaste "besiktningen" hos läkaren u a. Inte ett ord om någon övervikt.
Sen kan jag kanske tänka mig att åldern spelar en viss roll. Han är 64 år gammal.
En 20-åring med samma längd och vikt skulle säkert kunna betraktas som överviktig, om inte han är idrottsman.

Idag har jag också roat mig med att intervjua mina manliga kollegor, normalbyggda män i samma storlek. Ingen av dem var ens i närheten av några 76 kilon.

Nja jag satastar på 155 och 50kg och sedan ska stackaren upp på en förmåga på 178 och försöka göra något vettigt med den.

Du menar så att det blir som när Hella sitter på någon av de större hingstarna på bruksprovet... och då tror jag ändå inte att hon är så liten.
Dessutom använde de Hannes Baumgart i många år där som är både längre och kraftigare än Kittel, och han verkade inte ha några problem på varken de stora eller de små hingstarna.

/Camilla

Jag förstår känslan och irritationen hos de som drabbas men jag tror inte att det är det vanliga att hästarna är så små som dina bekantas -även om den ligger inom avelsmålen. Tex min kompis häst som ska gå kval i höst skulle PK vara en lagom stor ryttare för, den hästen hade inte gjort sig med en liten ryttare (ägaren är kvinnlig -dock 180cm).
Jag såg PK på clinic i våras och han var lång ja, men han red en häst av modell mindre och det var inga problem.

Som svar på din ursprungsfråga: jag tycker det är rimligt med PK som testryttare. Tråkigt att det drabbar de med liten häst, men tittar man på majoriteten av hästarna så är de såpass stora att de lätt tar en ryttare av den storleken oavsett om det är enligt avelsmålen eller ej.

Du får gärna fortsätta att tro att PK väger 76kg jag gör det dock inte. PK är väl den största ryttaren av de aktiva på den nivån nu, inte vad jag anser att man då kallar normalstor sett till ryttare.
Med tanke på att medellängden på en kille sett till hela befolkningen är 180 så är han även i det sammanhanget stor och klart över medel. Medellängden för tjejer är 166. Så hur du får en på 185+ till att vara normalstor kan man ju undra. Och med tanke på att de skall provrida hästar i en ras som har som avelsmål hästar mellan 160-170 cm och det är unghästar det handlar om så bör de ju storleksmässigt passa för detta ändamål såväl i längd som vikt. 80 kg tycker jag klart är för tungt just om det kommer med mindre lätta hästar som skall ridas vilket de ju måste räkna med att det kan göra iom att avelsmålet är sådant och det handlar om 4 åringar.
Jag har inte koll helt på vilka de haft genom åren de jag kommer ihåg på rak arm har väl mest varit tjejer och då uppstår ju inte det problemet när det är aktiva tävlingstjejer de väger ju aldrig särskilt mkt eller är jättelånga och får väl egentligen sägas vara bättre att använda som testryttare både med tanke på att storleksproblemet inte uppstår men även med tanke på att typ 99% av de svenska ryttarna är tjejer och vår avel ju då logiskt bör vara mest inriktad på tjejer som ryttare.
Fast så stor är inte Kittel att ett hbl oavsett om dom är stora eller små ska ha ett problem med honom. Jag har visserligen inte koll vad för testryttare dom haft 4-års men ser du till bruksprovet så brukar det oftast vara en tjej och en kille, och vanligtvis ingen liten kille heller.

/Camilla

Jag tror egentligen inte att det är ryttarens vikt som spelar någon roll i det fallet du menar. En balanserad, men något tung ryttare, är betydligt bättre för hästen än en lättare ryttare utan balans. Och PK hör till de balanserade.
Däremot tror jag att längden spelar roll. Det blir liksom väldigt mycket människa ovanför hästen, vilket jag är säker på påverkar hästens balans.

Jag såg "fenomenet" många gånger på ridskolan , när långa (men lättviktiga) killar och män satt på de mindre hästarna.

Fast avelsmålet är väl inte hästar som endast småvuxna kan rida eller hur?

Avelsmålet är en ädel häst mellan 160-170cm. Och ju ädlare/långbentare de är ju högre premieras deras typ.
Så jo avelsmålet är inte att ta fram hästar till de 1 % manliga ryttarna vi har i landet utan de passar bättre till den stora massan = kvinnliga ryttare. Tror du att många av de aktiva tävlingsryttarna väger mer än 70 kg ? Avviker man från normalen antingen för att man är lång och stor eller för att man är överviktig eller åt andra hållet extremt liten så får man naturligtvis leta hästar som avviker på samma sätt. En 160 häst är knappast framtagen för att en vuxen karl skall rida den däremot är den en perfekt junior/yr häst vilket faktiskt är där den största marknaden finns för uppfödarna (och dessutom oftast de som betalar bäst).

Hur noga måste jag specificera för att du skall bli nöjd ? Behöver jag gå ner på gram nivå också eller ?
Jag har skrivet att 80 kg är för tungt iom att det handlar om 4 åringar när vi talar om de som ligger i nedre skalan av deras egna uppsatta avelsmål.
Du får liksom sen inte heller glömma att du kan plussa på ungefär 10kg till utöver ryttarens nakenvikt så får du vad hästen skall bära, för de rider varken nakna eller barbacka.

70 kg är en vettigare gräns att hålla som max och inte över normallängd alltså 180.

Jag blev nöjd nu när du faktiskt skrev en övre vikt, nu är det bara den undre som saknas.

70 kg utesluter för övrigt merparten av alla män som testryttare, ska vi verkligen avla fram hästar bara för tjejer?

Så du menar på fullt allvar att det svenska avelsmålet är att ta fram hästar som stora delar av den vuxna befolkningen inte kan rida? Hästar på 160 cm har dugt under många år åt män, snarare har man börjat avla fram högre hästar än förr. Det är knappast 1% av de ridande befolkningen som väger 70+ snarare är det väl runt 50% eller mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 920
Ridning Har funderat en hel massa på detta senaste dagarna.... Det är så att jag håller på att "rida in" (grundutbilda) en 6-årig kbltravare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 477
Senast: Graciös FH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar