Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Seriöst som sagt . Ring kommittén och säg du ringer från buke .

Spelar väl ingen roll hur långa benen är?

Även en sportigare modell bör klara att bära en vuxen man.
Om den är rätt tränad för uppgiften.
Har man avlat en häst som inte klarar att bära ryttare får man nog se över sin avel.

Du tycker alltså att en 4 årig ädel D-ponny utan problem rids av en vuxen karl på 190 och 90 kg och samtidigt då alltså skall kunna prestera med denna ryttare annars är det fel på den ?
För det är precis det en 160 häst idag är i kroppen om den är av modern modell om du bortser från att de satt dit längre ben på den.

Varför skulle man träna en 4 åring för att bära en så stor ryttare när en så stor ryttare är alldeles för stor för den. Är väl lite bättre att träna hästen efter utbildningsskalan för en lång hållbarhet = lagom anpassat arbete för en 4 åring vilket inte är något hårt arbete.

Den klarar utmärkt att bära normalstora ryttare och fyller helt sin funktion till den tjejdominerade sport den är avlad för. För övrigt är det inte ägaren som avlat den utan den är inköpt för dyra pengar just för att den är så extraordinär.

Seriöst som sagt . Ring kommittén och säg du ringer från buke .

Vet du hur tröttsam du är, finner du stor vits i dina meningslösa löjliga inlägg som säger mer om dig än om någon annan.

Om du missat det så befinner du dig på ett diskussionsforum och sist jag kollade saken så är meningen att man diskuterar saker på ett sådant.............

Nu ska väl rimligen en ädel häst på 1.60 räknas som just det och inte som en c-ponny. Du kan inte i ena stunden påstå att hästen klarar att bära normalstora ryttare och sedan slå ner på PK, han är definitivt inom normalspannet när det gäller ryttare.

Trist att dina bekanta inte gillar testryttaren, men det lär inte finnas en testryttare som gillas av alla, en för liten och lätt gör inte de större och mer tungridan rättvisa, sånt är livet. Jag hade förstått synpunkterna om man valt ut en person på 1.95 på 110 kg, det var det jag såg framför mig när jag såg rubriken. PK är normalviktig och lite över medlelängd, helt acceptabelt.

Han kunskaper om unghästar har jag noll koll på dock.

Du har nog också lyckats trötta ut en del så ni är kvitt :)

Om du vill ha en ÄNDRING på något så måste du ju höra av dig till de som KAN ändra. Om du vill påpeka att du tycker något är FEL måste du ju tala om det för de som har GJORT felet.

Om du vill diskutera huruvida PK är lagom lång för en viss (typ av) häst så visst, men du verkar inte jätteintresserad av detta. Du verkar mer intresserad av att tala om hur saker är.

Jag fattar fortfarande inte varför man promt måste visa en häst som man inte anser klarar uppgiften (på det sätt som den nu är utformad på). Det kan mycket väl fortfarande vara en bra häst ändå men det lär väl visa sig isf.

Visst, jag kan absolut tycka att aveln är lite på väg åt fel håll. Många avlar STORT idag, vilket inte alltid är nödvändigt (eller det bästa för hållbarheten), men det har ju ingenting med PK.s storlek att göra. För de hästar som man idag verkar vilja se i sporten på högre nivå tycker jag att PK är en relevant ryttare. Sedan är det väl såklart så att det inte är en slump att just han med ett känt namn får jobbet. Men för den skull tycker jag inte att han är olämplig. Och uppenbarligen är jag inte ensam om den åsikten. Men som sagt, vill du ha en ändring så är inte buke rätt ställe att klaga på.

De moderna hästarna är så lätta i kroppen något många som inte har suttit på dessa inte inser utan tror att de är typ 160 hästar av modellen man tog fram för typ 10 år sedan och har helt fel referensramar när man diskuterar ryttarstorlek till dessa. Jämförelsen med en ädel D-ponny var för att ge en referensram eftersom det är ungefär så de är i kroppen, nätta ädla och betydligt grundare i djupet än äldre modeller, det känns helt enkelt som att sitta på en D-ponny kroppsmässigt den har bara längre ben än D-ponnyn.
Det är lite så rakt över alla har blivit en dm högre utan att kroppen är större än innan utan det är bara benen som är längre. Därav är de naturligtvis mindre viktbärande än äldre modell i förhållande till sin mankhöjd.

Är fullt medveten :)
Ingen har mer meningslösa okunniga inlägg än den som tycker alla kritiska inlägg behöver mejas ner enligt din metod . Ring och säg du är från buke som sagt då har du väl löst problemet ;)

Diskuterar är nog det sista du gör allmänt ;)

Senast ändrad:

Ett diskussionsforum är så vitt jag vet till för att diskutera och vädra åsikter oavsett om man är personligt drabbad eller inte. Jag kan inte se någon anledning som helst att ta kontakt med någon om något som inte drabbar mig personligen ett dugg. Däremot kan jag mycket väl dra igång en diskussion om något jag stött på och reagerar på. Intressant är att det väl i stort sett inte är en enda halvblodsmänniska som svarat i tråden om jag kommer ihåg rätt. Islandsfolk och ponnyryttare som vi ju alla redan vet har en lite annan syn på det där med storlek på ryttare kontra häst. Hade varit intressant att höra åsikter från andra som håller på med halvblodsunghästar där gissar jag faktiskt att åsikterna är annorlunda.

Hästen är mkt väl klar för sin uppgift men hur klar den än är för sin uppgift kommer den aldrig kunna bära en ryttare av den storleken. Har du en stjärna i stallet är det inte alls konstigt om du vill visa fram den det har varit deras mål hela året, den har potentialen för att verkligen gå i topp och som du säkert vet handlar det inte bara om ära och prestige om de går i topp där utan det värdeökar också hästen ganska markant.
De är inte helt lyckliga nu om vi säger så och jag håller fullkomligt med dem att det inte är ok att ha en testryttare på en så viktig unghästtävling som är för stor för att rida vissa hästar som kvalar dit.

Mig veterligt är alla medvetna om vad vi diskuterar och utvecklingen i aveln på gott och ont. Sedan kan man för all del ifrågasätta om denna typ av hästar är vettiga att avla på över huvudaget, men det är en annan fråga.

Är fullt medveten :)
Ingen har mer meningslösa okunniga inlägg än den som tycker alla kritiska inlägg behöver mejas ner enligt din metod . Ring och säg du är från buke som sagt då har du väl löst problemet ;)

Diskuterar är nog det sista du gör allmänt ;)

Ingen har mer meningslösa inlägg än du i alla fall oavsett vilken tråd du går in i därför får du också svar därefter, för det kan ju inte vara något annat än det du är ute efter när du kommer med dina dumma inlägg oavsett vilka trådar det gäller oavsett vilken användare du vänder dig till.

Mig veterligt är alla medvetna om vad vi diskuterar och utvecklingen i aveln på gott och ont. Sedan kan man för all del ifrågasätta om denna typ av hästar är vettiga att avla på över huvudaget, men det är en annan fråga.

Ja det är en klart positiv utveckling av aveln för alla oss tjejer vilket ju är en majoritet av ryttarna i detta landet. Väldigt mkt trevligare att rida jämfört med de gamla slagskeppen till hästar som bättre passade män.

De är inte helt lyckliga nu om vi säger så och jag håller fullkomligt med dem att det inte är ok att ha en testryttare på en så viktig unghästtävling som är för stor för att rida vissa hästar som kvalar dit.

Men vad vill du då ha för ryttare som ska vara optimal för alla?

TS vill väl ha en ryttare på 160cm med låååånga ben och ca 20kg tung! ;):D

Ja det är en klart positiv utveckling av aveln för alla oss tjejer vilket ju är en majoritet av ryttarna i detta landet. Väldigt mkt trevligare att rida jämfört med de gamla slagskeppen till hästar som bättre passade män.

Om utvecklingen är bra eller inte kan man för all del diskutera, men det är knappast självklart. Långa pinnben på lättbygda hästar är inte så värst hållbart om man ser enbart till fysikens lagar.

TS vill väl ha en ryttare på 160cm med låååånga ben och ca 20kg tung! ;):D
Nja jag satastar på 155 och 50kg och sedan ska stackaren upp på en förmåga på 178 och försöka göra något vettigt med den.

Ett diskussionsforum är så vitt jag vet till för att diskutera och vädra åsikter oavsett om man är personligt drabbad eller inte. Jag kan inte se någon anledning som helst att ta kontakt med någon om något som inte drabbar mig personligen ett dugg. Däremot kan jag mycket väl dra igång en diskussion om något jag stött på och reagerar på. Intressant är att det väl i stort sett inte är en enda halvblodsmänniska som svarat i tråden om jag kommer ihåg rätt. Islandsfolk och ponnyryttare som vi ju alla redan vet har en lite annan syn på det där med storlek på ryttare kontra häst. Hade varit intressant att höra åsikter från andra som håller på med halvblodsunghästar där gissar jag faktiskt att åsikterna är annorlunda.

Om det är något som är ett problem för hela sproten kan det väl absolut vara skäl nog att reagera och framföra sina klagomål. Om jag ser något som är ett problem för en stor grupp kan jag definitivt reagera, även om jag inte är direkt berörd. Om alla bara hela tiden bryr sig om sig själv oh endast sig själv och sina intressen blir det en ganska tråkig värld, tycker jag. Och som sagt, vill du diskutera - varsågod.

Det fetade: Jaså? Jag måste ha missat denna allmänna kunskap. (Sedan förstår jag inte heller vad som skulle göra islandsfolk och ponnyryttare per automatik till "sämre insatta" eller ha andra åsikter, mig veterligen kan man ha kunskap om mer än en del av den här sporten samtidigt. Inte heller kan jag förstå hur du kan veta vilken kunskap/insikter/erfarenheter de som skriver här har...) Men det står dig väl absolut fritt att starta en ny tråd och efterfråga halvblodsfolkets åsikter. :)

En fullkomligt normalstor ryttare vilket de brukar ha vilket ju också är det vettigaste med tanke på att en sådan kan rida såväl små som stora hästar utan problem, man behöver ju inte välja i ytterspannet åt något håll.

Är det någon nyhet för dig att islandsryttare har en lite annan åsikt om storlek på häst kontra ryttare ? Ja jag vet att islänningar tål väldigt mkt större vikt för sin storlek än många andra raser. Propositionerna ser ändå helknasiga ut när man ser dem med halvblodsögon. Därav är jag inte dummare än att jag förstår att de har lite andra referensramar till just storleken på häst kontra ryttare.

Efter väldigt många år på forumet så har man ju rätt bra koll på många andra som skriver här inne, åsikter, vad de har för hästar, erfarenheter och kunskap och inriktningar även om det inte framkommer i aktuell tråd.

Jag tycker det var en intressant sak att ta upp till diskussion speciellt faktiskt iom att man inte var personligt drabbad av det annars är det alltid vissa här inne som skall vända det till gnäll för att det är något som är negativt för ens egen häst.
Är man inte själv drabbad tänker man sällan på att det drabbar andra och som sagt när man själv är drabbad är det bara "gnäll" om man säger något. Men det är ju helt klart ett problem och vem vet hur många som är drabbade jag har svårt att tro att de jag vet är de enda som får backa ur pga att de inte har tänkt på de små hästarna inte fungerar med den testryttaren. Avelsmålet är liksom inte bara 170+ hästar och då kan man ju inte ta in en testryttare som är för stor för de som ligger i den lägre kanten av avelsmålet det blir inte särskilt rättvist.

Är det någon nyhet för dig att islandsryttare har en lite annan åsikt om storlek på häst kontra ryttare ? Ja jag vet att islänningar tål väldigt mkt större vikt för sin storlek än många andra raser. Propositionerna ser ändå helknasiga ut när man ser dem med halvblodsögon. Därav är jag inte dummare än att jag förstår att de har lite andra referensramar till just storleken på häst kontra ryttare.

Du inkluderade även ponnyryttare, vilket väl var den delen som mest gjorde mig fundersam.
Jag tror nog att de flesta klarar av att hålla isär de olika referenserna. Så fungerar det i alla fall bland de som jag känner "IRL".
Men fortfarande så kan du ju skapa en ny tråd och efterlysa halvblodsfolket, om det är deras åsikter du är intresserad av.

Jag tycker det var en intressant sak att ta upp till diskussion speciellt faktiskt iom att man inte var personligt drabbad av det annars är det alltid vissa här inne som skall vända det till gnäll för att det är något som är negativt för ens egen häst.
Är man inte själv drabbad tänker man sällan på att det drabbar andra och som sagt när man själv är drabbad är det bara "gnäll" om man säger något. Men det är ju helt klart ett problem och vem vet hur många som är drabbade jag har svårt att tro att de jag vet är de enda som får backa ur pga att de inte har tänkt på de små hästarna inte fungerar med den testryttaren. Avelsmålet är liksom inte bara 170+ hästar och då kan man ju inte ta in en testryttare som är för stor för de som ligger i den lägre kanten av avelsmålet det blir inte särskilt rättvist.

Och då finns det väl goda skäl att ta upp det med de som faktiskt kan göra något åt orättvisan?

En fullkomligt normalstor ryttare vilket de brukar ha vilket ju också är det vettigaste med tanke på att en sådan kan rida såväl små som stora hästar utan problem, man behöver ju inte välja i ytterspannet åt något håll.

I mina ögon är PK normalstor, vilket jag påpekat, 76 kg är normalvikt för han längd och någon jätte är han knappast. När det gäller vikt så borde 50-80 kg eller så betraktas som normalt.

Vad är normalstor för dig? Vilka längder och vikter tycker du är okej?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 920
Ridning Har funderat en hel massa på detta senaste dagarna.... Det är så att jag håller på att "rida in" (grundutbilda) en 6-årig kbltravare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 477
Senast: Graciös FH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar