Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Spelar väl ingen roll hur långa benen är?
Även en sportigare modell bör klara att bära en vuxen man.
Om den är rätt tränad för uppgiften.
Har man avlat en häst som inte klarar att bära ryttare får man nog se över sin avel.
Seriöst som sagt . Ring kommittén och säg du ringer från buke .
Är fullt medveten
Ingen har mer meningslösa okunniga inlägg än den som tycker alla kritiska inlägg behöver mejas ner enligt din metod . Ring och säg du är från buke som sagt då har du väl löst problemet
Diskuterar är nog det sista du gör allmänt
Mig veterligt är alla medvetna om vad vi diskuterar och utvecklingen i aveln på gott och ont. Sedan kan man för all del ifrågasätta om denna typ av hästar är vettiga att avla på över huvudaget, men det är en annan fråga.
De är inte helt lyckliga nu om vi säger så och jag håller fullkomligt med dem att det inte är ok att ha en testryttare på en så viktig unghästtävling som är för stor för att rida vissa hästar som kvalar dit.
Ja det är en klart positiv utveckling av aveln för alla oss tjejer vilket ju är en majoritet av ryttarna i detta landet. Väldigt mkt trevligare att rida jämfört med de gamla slagskeppen till hästar som bättre passade män.
Nja jag satastar på 155 och 50kg och sedan ska stackaren upp på en förmåga på 178 och försöka göra något vettigt med den.TS vill väl ha en ryttare på 160cm med låååånga ben och ca 20kg tung!
Ett diskussionsforum är så vitt jag vet till för att diskutera och vädra åsikter oavsett om man är personligt drabbad eller inte. Jag kan inte se någon anledning som helst att ta kontakt med någon om något som inte drabbar mig personligen ett dugg. Däremot kan jag mycket väl dra igång en diskussion om något jag stött på och reagerar på. Intressant är att det väl i stort sett inte är en enda halvblodsmänniska som svarat i tråden om jag kommer ihåg rätt. Islandsfolk och ponnyryttare som vi ju alla redan vet har en lite annan syn på det där med storlek på ryttare kontra häst. Hade varit intressant att höra åsikter från andra som håller på med halvblodsunghästar där gissar jag faktiskt att åsikterna är annorlunda.
Är det någon nyhet för dig att islandsryttare har en lite annan åsikt om storlek på häst kontra ryttare ? Ja jag vet att islänningar tål väldigt mkt större vikt för sin storlek än många andra raser. Propositionerna ser ändå helknasiga ut när man ser dem med halvblodsögon. Därav är jag inte dummare än att jag förstår att de har lite andra referensramar till just storleken på häst kontra ryttare.
Jag tycker det var en intressant sak att ta upp till diskussion speciellt faktiskt iom att man inte var personligt drabbad av det annars är det alltid vissa här inne som skall vända det till gnäll för att det är något som är negativt för ens egen häst.
Är man inte själv drabbad tänker man sällan på att det drabbar andra och som sagt när man själv är drabbad är det bara "gnäll" om man säger något. Men det är ju helt klart ett problem och vem vet hur många som är drabbade jag har svårt att tro att de jag vet är de enda som får backa ur pga att de inte har tänkt på de små hästarna inte fungerar med den testryttaren. Avelsmålet är liksom inte bara 170+ hästar och då kan man ju inte ta in en testryttare som är för stor för de som ligger i den lägre kanten av avelsmålet det blir inte särskilt rättvist.
En fullkomligt normalstor ryttare vilket de brukar ha vilket ju också är det vettigaste med tanke på att en sådan kan rida såväl små som stora hästar utan problem, man behöver ju inte välja i ytterspannet åt något håll.