Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Om det är PK du syftar på så säger uppgifter från 2009 att han är 186 cm och väger 76 kg. Finns säkert nyare siffror med, men de lär ju inte ha ändrats alltför mycket.

76 kg välbalanserad och skicklig ryttare låter inte så farligt i mina öron.

Nej verkligen inte! Jag hade förväntat mig en bjässe på 210 cm och 120 kg :-D

*KL

Hittade nu att Edward Gal, 183 cm, väger 65 kg.
Måste säga att jag väntade mig faktiskt att de, eller dressyrryttarna i allmänhet, skulle väga mer än de gör.

Ursäktar för lite OT :angel:

KL Finns deg någon anledning att betvivla att uppgifterna från OS stämmer? Jag förmodar att deltagarna vägs och mäts. Kan inte tycka det är ägor anmärkningsvärt med den vikten alls. Om det inte var ok skulle få män kunna jobba med unghästar. Kittel är ju inte precis den som sitter och vinglar eller dunsar i sadeln.

En välväxt man minst sagt :D

Tycker inte han verkar så som är aktiv i westernvärlden, ser inget konstigt alls med att en normalstor man rider en stor häst.
Titta på ex cutting, där kan stora (åt alla håll..) män rida kvartingar och driva kor utan några som helst bekymmer. Och ja, hästarna håller.

Håller? 10-15 år? Trodde inte skadestatestiken för westernhästar generellt var den bästa direkt..

76 kilo verkar orimligt lite. Det är ytterst få normalbyggda män som väger så lite. Googla på bilder av PK och titta på dem där han är avsutten. Hans armar, t ex, är inga tändstickor precis...

Min man är 183 cm lång och väger 92-93 kilo. Han ser fullständigt normal ut, Jag försökte tänka mig honom i 76-kilosklassen - det skulle bara varit skinn och ben kvar....

Hittade nu att Edward Gal, 183 cm, väger 65 kg.

Även det verkar orimligt. Som jämförelse kan nämnas att Tinne uppges vara 165 cm och väga 58 kg och Charlotte Dujardin 170/61 kg (vilket mycket väl kan stämma).

76 kilo verkar orimligt lite. Det är ytterst få normalbyggda män som väger så lite. Googla på bilder av PK och titta på dem där han är avsutten. Hans armar, t ex, är inga tändstickor precis...

Min man är 183 cm lång och väger 92-93 kilo. Han ser fullständigt normal ut, Jag försökte tänka mig honom i 76-kilosklassen - det skulle bara varit skinn och ben kvar....

Tror du att PK ljög om sin vikt inför OS?

Enligt en tidigare artikel i Horse&Hound vägde Carl Hester då 84 kg efter julens jollities, han sa att han var satt på strikt diet av Charlotte Dujadin (som alltid med glimten i ögat). Hur lång är Carl? nån som vet?

*kl*

Oavsett vad nu PK väger på pappret tycker jag hela resonemanget är så himla tramsigt. Som testryttare sitter han på hästen max 5-10 minuter. Tror nog allt att hästarna är helt oberörda av det. Ska vi då i förlängningen ha en allmän riktlinje på att män i PKs viktklass inte öht ska rida hästar före en viss ålder? Vet en och annan unghästutbildare som då skulle få lägga ner sin verksamhet.

Det har dessutom varit testryttare tidigare både på championat och bruksprov i PKs vikt/längd-klass. JB har tex varit testryttare i Herning och han är väl ännu längre än PK?

Hade diskussionen däremot handlat om ridningen-att en man har större kraft än en kvinnlig ryttare så hade den möjligen varit mer relevant.

Jag har faktiskt svårt att tro att uppgifterna från OS är falska.

Jag tror inte det körs ngn ständigt uppdaterande tabell eller invägning av OS dressyrryttarna å andra sidan ;)

Öht känns "problemet" absurt . Någon bekymrad bukare får väl ringa upp testryttar kommittén och uttala sin oro över hur katastrofalt fel de tänkt och påtala hur okunniga de måste vara som inte förstår bättre ;)

Inte det minsta orimligt tycker jag. Min man är 182 och väger 64. Visserligen smal, men långt ifrån mager och ganska vältränad.

Om man som din man väger 20 kg mer så är man enligt BMI överviktig. Jag vet att BMI inte stämmer om man är väldigt vältränad, vilket mycket väl din man kan vara, men han är inte normalviktig.

Gränsen för vad vi anser är smalt har förändrats, helt enkelt, och människor vi ser i TV är oftast så ofantligt smala att när vi ser människor som är normalviktiga så tror vi att de är "normalviktiga" på samma sätt som vi vanliga dödliga med lite extra underhudsfett är.

62kg på 180cm är väldigt smalt.. Mitt x såg ut som ett benrangel på den vikten...

Kan inte en stor häst bära 80kg en kort stund kanske inte hästen är redo att ridas på....

OT varför går man ut med längd och vikt i OS när det inte är relevant? Gör man liknande på tex curling?

Senast ändrad:

*KL*

Jag tror att han är lättare än de flesta hobbyryttare i landet, om man räknar in det faktum att han sitter stadigt och vet vad han gör. Jag är nog, med mina ynka 50 kg, mycket tyngre ände flesta toppryttare för de flesta hästar.
Och även annars: vilken frisk, stor häst klarar inte 80 kg?

Jag tror inte det körs ngn ständigt uppdaterande tabell eller invägning av OS dressyrryttarna å andra sidan ;)

Öht känns "problemet" absurt . Någon bekymrad bukare får väl ringa upp testryttar kommittén och uttala sin oro över hur katastrofalt fel de tänkt och påtala hur okunniga de måste vara som inte förstår bättre ;)

Ja att du inte har någon erfarenhet av unghästar är inte svårt att förstå och att ögonen uppenbarligen tindrar på dig så snart du hör ett känt namn och därför inte överhuvudtaget använder insidan av pannbenet innan du svarar är inte svårt att se.

Och nej PK väger inga 76 kg det gjorde han kanske som gänglig tonåring men knappast nu, 90 är nog närmre dagens sanning, han är ingen smal gänglig lång kille som tex JB är, PK är "rejäl" hela han lär väga betydligt mer än de 75 kg JB uppges väga. Jämför bara axelbredd, höftbredd, lår eller för den delen armarna så inser nog alla att den vikten som angavs i tråden inte är i närheten av att stämma.

Och nej de flesta 4 åringar som kvalar är långt ifrån särskilt välmusklade i sina ryggar, det finns en anledning till att du på kvaliteten inte får sitta ner på dem mer än det halva varv på volten som skall visas. Man sitter inte ner och rider på en 4 åring mer än väldigt korta stunder just för att de INTE är färdiga i ryggen och inte skall belastas i ryggen.
Många av de kvalade hästarna kvalar via kvaliteten till 4 års handlar det om hästarnas grundgångarter och inte om några kval via tävlingsresultat. På kvaliteten visas de i alla gångarter runt fyrkantsspåret och på stor volt alltså behöver inte hästen vara riden så särskilt mkt innan och därför heller inte särskilt välmusklad.

Det handlar heller inte om att hästen skall överleva att bära runt på en så stor tung ryttare, det handlar om att hästen skall ha en ärlig chans att visa upp vad den verkligen går för, det gör knappast en häst som knäar under vikten den fått på ryggen eller för den delen har en ryttare på ryggen med skänklarna nere vid knäna på den.

Jag vet tex en 4 åring med kvaliteter för att kunna gå i toppen på 4 års men det finns inte en chans i världen att PK kan rida den, 160 cm hög, högädel typ gazell i kroppen, långa ben trots sin storlek avslöjar ju en hel del om hur nätt i kroppen den är. Rids idag av en ryttare som är 155 cm lång och 45 kg tung och den rör sig som en gud. Deras mål detta år var 4 års och det var från ägarna till den som saken kom upp till diskussion, de har även diskuterat saken med tränaren (välkänd dressyrryttare och tränare) och även tränaren säger blankt nej till att det ens finns en chans att en så stor ryttare som PK kan överhuvudtaget sätta sig på den. För övrigt var det mannen i den familjen som är 185 cm lång och väger 85 kg som stod bredvid PK i Falsterbo och såg liten och tanig ut jämfört med honom.

Att anse det vettigt att ha en testryttare som är för stor och tung för att rida vissa av hästarna som kvalar trots att de är av "normal" storlek (om än åt det mindre hållet) hur kan någon ens tycka att det skulle vara rättvist och ett bra val av testryttare hur välkänd och skicklig ryttare han än är ?

Å andra sidan finns det ganska många av dessa fyraåringarna som är ute och tävlar en hel del innan championatet. I dressyrprogrammen sitter ryttarna betydligt längre än ett halvt varv på volten på hästarna.

Att sen sitta på nätet och beklaga sig över en persons specifika vikt känns bra osmakligt.

Ja svaret var ju väntat eftersom det är från dig och du väljer att meja ner alla som svarar emot dig i alla lägen genom person analyser och påståenden att alla är idioter .

Som sagt du får väl ringa och säga att du är från buke och har åsikter de måste missat i sin enfald .

Jag tycker ditt argument är både löjligt och okunnigt i sammanhanget ang unghästar . Jag tror jag har rätt bra koll i sammanhanget skillnaden mellan dig och mig är väl att jag däremot inte känner behov av att redovisa mina kunskaper / meriter som vapen . Du får helt enkelt som sagt ringa kommittén och påtala hur oinsatta de är .

Senast ändrad:

*KL*

Har väldigt svårt att tro att PK skulle väga 90 pannor. Även om han skulle väga 80 skulle han fortfarande vara välbalanserad & skicklig & knappast något en unghäst tar illa av att ha på ryggen i 5-10 minuter, dvs den får nog garanterat en ärlig chans att visa vad den går för med PK. Jag tror de har tillräckligt med kunskap för att veta själva hur de ska göra.

Å andra sidan finns det ganska många av dessa fyraåringarna som är ute och tävlar en hel del innan championatet. I dressyrprogrammen sitter ryttarna betydligt längre än ett halvt varv på volten på hästarna.

Att sen sitta på nätet och beklaga sig över en persons specifika vikt känns bra osmakligt.

Nu får du väl ändå ge dig på vilket sätt skulle det vara osmakligt att diskutera att en ryttare är för tung för att rida vissa hästar ? Det handlar knappast om att diskutera att han är för tung för att han är överviktig eller på något vis fet då hade det ju varit en helt annan sak. Men knappast för att man diskuterar att en stor ryttare är för stor och tung pga sin storlek.

Det finns väldigt många som väljer att inte tävla sina 4 åringar just för att de inte vill sitta ner så mkt på dem än, att det finns en klick som glatt sitter ner hela passen (finns för övrigt de som gör det redan på treåringar) är inget som gör det mer rätt. Du kan ju prova att sätta dig ner i sadeln på kvaliteten speciellt om du visar för någon av de "äldre" domarna så får du mkt snabbt order LÄTT sits eller rid lätt med barsk ton.

Personligen tycker jag inte att en häst ska kunna nå toppen när det gäller bedömning eller som här kvalitetstävlan, om den endast kan bära 45 kg, om det nu inte råkar vara B-ponnyer. Nu har jag ingen större koll på halvblod men är det ens rimligt att avelsmålet ska inkludera hästar som endast kan ridas av småvuxna lättviktare? PK låter som ett klokt val som testryttare i mina ögon (en av de främsta inom grenen borde vara gott nog), att diskvalificera folk som testryttare för att hästar i kvalitetstävlan inte kan förväntas klara att bära normala män en kort stund känns inte rätt-

Din bedömning angående längd och vikt tar jag med en nypa salt, du menade på att Patrik var huvudet högre än nämnda 185 cm person, att vikten kan ändras sedan den officiella vid OS (om den ens stämde då) är fullt möjligt men att längden skulle slå på flera dm är otroligt, lika otroligt som att den Patrik Kitell jag sett är en bra bit över 2 meter. PK ser ut att vara en vältränad man en bit över medel och 75-80 kg är en mycket rimlig vikt för hans längd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 920
Ridning Har funderat en hel massa på detta senaste dagarna.... Det är så att jag håller på att "rida in" (grundutbilda) en 6-årig kbltravare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 477
Senast: Graciös FH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar