Sv: Tempo och grön häst
Just breddandet vet jag faktiskt inte. Har fått för mej att dom börjar lära sej det på travet om deras kroppsbyggnad gör att de måste bredda för att ta ut steget.
Men min häst har gjort det under ryttare i nästan hela sitt liv vad jag vet, och han har gått som ridhäst bra mycket längre än travhäst. Troligen har han helt enkelt inte lärt bort den ovanan men han KAN trava och galoppera utan att bredda.
Tar man kontroll på höfterna och överlinjen, då brukar det fixa sej.
idak skrev:Tror du att det är en effekt av att hon har varit sned/spänd? Hon har inte mycket i bagaget mer än att hon är körd lite tidigare.
Har inte mycket erfarenhet av "unghästar", men andra jag känner som har haft unghäst, fast inte travare, säger att de hade samma problem med att få hästen att balansera sig och gå böjd på volten. Så kanske det bara är en träningssak i början av utbildningen och inte alls behöver vara att hon har varit sned eller spänd?
Förra ägaren var massör och hon sa inget om att hon skulle ha några problem med sina muskler, utan att hon var väldigt mjuk och smidig. Vilket jag också håller med om, tycker mer att det är svårt för henne med kroppskontrollen.
Just breddandet vet jag faktiskt inte. Har fått för mej att dom börjar lära sej det på travet om deras kroppsbyggnad gör att de måste bredda för att ta ut steget.
Men min häst har gjort det under ryttare i nästan hela sitt liv vad jag vet, och han har gått som ridhäst bra mycket längre än travhäst. Troligen har han helt enkelt inte lärt bort den ovanan men han KAN trava och galoppera utan att bredda.
Tar man kontroll på höfterna och överlinjen, då brukar det fixa sej.