Sv: Tempo och grön häst
Susan skrev:
Vissa saker du skriver tycker jag låter så sunt och vettigt, att hästen bär är tex viktigare än hur mycket hästen tvärar.
Men jag undrar en sak bara allmänt.
Såvitt jag förstod var hästen på en utbidlningsnivå där den hade problem med takten.(överilad)
Alltså har hästen inte hittat hur den skall bära en ryttare i balans över huvudtaget.
Om den inte klarar det på raka spår och inte i övergångar, varför blanda in öppna och sluta över huvudtaget???
Det är förstås rätt uppfattat att han har problem med takten emellanåt (särskilt i högre tempo, i lägre tempo så är takten tvärtom riktigt, riktigt bra - bara jag kan rida) - men att han inte skulle ha hittat hur han ska bära en ryttare i balans "överhuvudtaget", njae? Måste allt vara svart eller vitt?
Han bär fint emellanåt, bär sämre emellanåt, bär fint igen - mycket hänger på mej och att jag LÅTER honom och inte begränsar honom, men det är väl så ridning alltid ser ut? Det är bra vissa stunder, sämre andra - finns det någon som är perfekt hela tiden.........? Ponnytrav-looken inträffar oftast första travstegen på ett pass, innan jag "känt in mej" på honom och innan han känt in sej med mej - tror jag... Sedan - om min ridning stämmer, så "öppnar han upp" till en bättre trav. (jag upplever det som att det också handlar om att han blir "varm i rocken") Eller så tvingar jag honom att gå kvar i ponnytraven bara för att jag inte vågar rida.....
Öppnor och slutor är han inte klar för, men det var ju Djurjouren som skrev att hon gjorde det på sin häst - som kommit längre än vad min gjort och jag har inte läst nånstans att hennes ska ha "svårt med takten" såsom min? (som jag måste påminna om är riden enbart ca 20 gånger - det händer massor varje pass ännu)
Djurjouren skriver att hon inte tycker att man ska trava hästen innan skolorna sitter i skritten - tja, där har jag alltså inte samma åsikt, men det är ju så det är. Jag tror att det är utvecklande för min häst att travarbeta honom, det ger mycket även för skrittarbetet - även fast alla grunder inte sitter i skritten heller.
Men visst, jag jobbar med samsidiga sidförande på volt på honom - dvs flytta utåt och flytta inåt för samsidiga sidförande och tycker att det jobbet ger en hel del även för balansen, takten och sökning/överlinje. I sidförandet är det först och främst bogarna jag har fokus på, även fast jag så att säga flyttar hela hästen.
Men detta med att flytta bogar och samsidiga sidförande ser jag snarare som ABC - det första man gör när man sitter upp på en häst är väl att kolla så att start, stopp och styrning funkar? Flytta bogar är för mej samma som styrning...
Susan skrev:
Jag förstår inte hur man kan tänka på att rakrikta (flytta bogar) utan en korrekt grundbalans.
Hehe, okej, då förstår du inte det och det är ju tråkigt.....