Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Och vill man ens ha hästar som är 160 och väldigt spinkiga? Det är väl knappast avelsmålet för uppfödare som riktar sig mot marknaden och inte avlar för sin kortväxta dotter.

Tycker inte det är konstigt alls att de inte kan ta hänsyn till ovanligt små hästar när de väljer testryttare. PK är lång och det kan gott hända att han väger mer än 76 kg, jag skulle gissat strax över 80. Men har väldigt svårt att tro att en välbalanserad och välmusklad (för det bör de vara om de når finalen!) kommer ta skada av att bära 80 kg.

Att klaga på att den inte kommer till sin rätt känns lite långsökt, om de valde någon liten tjej på 150 som testryttare så skulle alla med 175+ hästar skrika upp om att hon var för liten och inte skulle ge deras häst en rättvis bedömning.... Omöjligt att göra alla nöjda.

*KL*

Har väldigt svårt att tro att PK skulle väga 90 pannor. Även om han skulle väga 80 skulle han fortfarande vara välbalanserad & skicklig & knappast något en unghäst tar illa av att ha på ryggen i 5-10 minuter, dvs den får nog garanterat en ärlig chans att visa vad den går för med PK. Jag tror de har tillräckligt med kunskap för att veta själva hur de ska göra.

Det handlar inte om 5-10 minuter de rider mer än så de provar av hästarna ordentligt i alla gångarter. 80 räcker knappast. Och jo en häst som den jag beskrev ovan skulle definitivt inte må bra av det och den skulle definitivt inte kunna vissa upp sig till sin fördel med en så stor/tung ryttare. Vilket alla runt hästen inkl tränaren som tom känner PK är överens om och därför har de alltså fått skrinlägga 4 års.

Jag tolkade det som att nyckelordet var nätet, inte vikt. Alltså, om det här är ett så stort problem för dig, varför inte höra av dig direkt till de som bestämmer över det, istället för att sitta här till ingen nytta.

Sedan tänker jag att väldigt många 4-åringar rids resten av året av ganska obalanserade ryttare, så då är nog inte den korta stunden som det här gäller med en lite större, men dock så mycket mer balanserad, ryttare någon fara. Och de som inte klarar detta kanske det finns en tanke bakom att sålla bort? Kanske vill man inte premiera så gängliga hästar?

Precis som Centaur skriver är en tanig häst på 160 cm inte inom måttet för avelsmålet. Men ven om en sådan häst kvalar till final hade jag som hästgare inte sett problemet ändå.

Hur mycket skiljer sig egentligen testridningen på championatet från bruksprovet? På bruks har jag aldrig sett en testridning som varat längre än tio minuter och knappt ens den tiden. Proffsen känner väldigt fort vad det är för häst de sitter och hur de anser kapaciteten vara. Som de proffs dessa ryttare är känner de också ifall hästarna skulle bli för trötta och inte orka med sin ryttare.

Och, jo jag tycker att det är osmakligt att diskutera en specifik persons vikt. Oavsett du tycker det eller inte.

Vem har sagt att hästen bara kan bära 45 kg det är liksom en viss skillnad mellan 45 och 90 eller hur och nej 90 klarar den inte att bära.
Om ni har missat det så är majoriteten av dressyrryttare i detta landet tjejer och dessutom när det kommer till dressyren väldigt ofta smala tjejer vilket gör att hästen utan tvekan är något att ha för dressyr. Det finns om ni missat det väldigt många tjejer som bara är runt 160cm långa och dessa har ofta just väldigt svårt att hitta bra dressyrhästar eftersom majoriteten av uppfödare av någon anledning fått för sig att alla dressyrryttare är av modellen stora karlar och avlar gärna fram 170+ hästar vilket lika mkt ligger utanför avelsmålet för ASVH. För övrigt är asvhs avelsmål en ädel häst med mankhöjd mellan 160-170cm. Är det då inte vettigt att ha en lagom stor ryttare att kunna rida dessa hästar som är just ädla och ligger i ramarna för avelsmålet istället väljer man en som är för stor för i stort sett alla som ligger inom avelsmålet.

PK var klart längre än den som var 185cm ja det var liksom ingen tvekan om saken och även klart mer bredaxlad och större, även den personen är en aktiv ryttare som rider många hästar varje dag så det var ingen otränad människa det jämfördes med. Säkerligen är det så att de uppgifter som finns är uppgifter de själva har fyllt i och det stämde kanske sist han mätte sig någongång i högstadiet eller möjligen när han gjorde lumpen om han gjort det. Hur ofta springer ni iväg och mäter er ? Själv kan jag inte komma på att jag blivit mätt en enda gång sedan skoltiden och det blir också den längden man anger när man vid några fåtal tillfällen anger längd.

Han är INTE stor! :banghead:

Är man, man & 180cm+ lång så är 70kg och uppåt 90kg normalt om man inte är vältränad, då kan vikten ligga en bra bit över 100 om det är så! :d;)

180cm och 60kg låter ju hemskt smalt & klent! O_o

(Jämför med en kompis som är 170cm & väger 60kg, hon är verkligen en pinne!)

PK var klart längre än den som var 185cm ja det var liksom ingen tvekan om saken och även klart mer bredaxlad och större, även den personen är en aktiv ryttare som rider många hästar varje dag så det var ingen otränad människa det jämfördes med. Säkerligen är det så att de uppgifter som finns är uppgifter de själva har fyllt i och det stämde kanske sist han mätte sig någongång i högstadiet eller möjligen när han gjorde lumpen om han gjort det. Hur ofta springer ni iväg och mäter er ? Själv kan jag inte komma på att jag blivit mätt en enda gång sedan skoltiden och det blir också den längden man anger när man vid några fåtal tillfällen anger längd.

Atleterna (alla sporter) måttas ganska noga inför ett OS, de officiella kläderna måste ju passa ;)

Ja vist det är lika osmakligt som att diskutera om en vuxen person på 80 kg kan rida en B-ponny, det handlar liksom inte ett spår om att diskutera en persons vikt i sammanhanget om denna är överviktig. Det handlar om att diskutera om en ryttare är för stor för en häst eller inte, inte det minsta osmakligt någonstans.

Atleterna (alla sporter) måttas ganska noga inför ett OS, de officiella kläderna måste ju passa ;)

Nej det gör de inte (fick svaret precis från säker källa som själv deltagit) de fyller i dessa uppgifter själva när det handlar om grenar som inte går efter viktklass. Så var den biten utredd.

Måste vara en synnerligen klen häst om den som fyraåring inte kan bära en vuxen man.
Alternativt inte tränad alls för uppgiften.

Dessutom var väl inte hästen din, så jag begriper inte vad du är ute efter riktigt?

Han är INTE stor! :banghead:

Är man, man & 180cm+ lång så är 70kg och uppåt 90kg normalt om man inte är vältränad, då kan vikten ligga en bra bit över 100 om det är så! :d;)

180cm och 60kg låter ju hemskt smalt & klent! O_o

(Jämför med en kompis som är 170cm & väger 60kg, hon är verkligen en pinne!)

Nu har du nog missat lite vad tråden handlade om.............

Det var inte PK som man vi pratade om utan att han är en stor ryttare ser du.... lite väl stor för att rida en unghäst på 160.......

Ja det var precis det jag menade! Han är inte stor som ryttare, speciellt inte med den oerhörda balansen! :love:

Han väger i muskler, det är himla skillnad på det och samma vikt i fett!

Nej det gör de inte (fick svaret precis från säker källa som själv deltagit) de fyller i dessa uppgifter själva när det handlar om grenar som inte går efter viktklass. Så var den biten utredd.

Nä ok, då var väl den utprovningen ett tiotal av mina kollegor var på förra året bara ett spel för gallerierna då :o

Inför Kentucky VM fick alla i det svenska ridsportteamet måttade Filippa K kostymer.

Aha man får bara diskutera och ha åsikter om man är direkt träffad och drabbad av saker. Man får inte starta en diskussion om något annars ( hmm tänk så lite trådar det skulle vara på forumet) Inga trådar om os eller rollkur heller väl för den delen för inte är det väl någon här inne som varken ridet os eller praktiserar rollkur eller blir drabbad av det. För tänk det är bara då man får diskutera det och ha åsikter.

Om du tror att alla ädla sporthästar idag klarar att bära stora karlar så har du nog inte sett hur ädla hästarna är de är inte viktbärande för fem öre och det är precis så avelsmålet ser ut, varför tror du det behövs så mkt 175+ hästar idag. Sätt längre ben på en smäcker D-ponny så har du hur en 160 häst ser ut idag, inte sjutton sätter du en stor vuxen karl på en sådan eller hur......

Att ta mått för kläder är väl en helt annan sak än att bli längdmätade och vägda. Blir du ofta det när du får uppsytt några kläder ? Då är det ju helt andra mått de tar än dessa naturligtvis.

Det går rätt enkelt att googla fram bilder på PK ståendes bredvid Gal och Anky tex och genom uppgifter kring deras längd/vikt se att uppgifterna PKs vikt/längd som ligger ute känns hyfsat rimliga.

Jag har också tränare som är några cm över 180 och väger som PK. De är dock betydligt mer musklade på överkropp/axlar/armar än PK iom att de inte bara rider utan tränar annat.
Dressyrryttare har ju sällan mycket massa på vare sig armar/axlar/vingar eller vader tex. Utöver att de ofta har långsmala muskler öht.

Jag själ är 173 och väger 60. Jag tycker PKs vikt känns rimlig.

Däremot kan jag hålla med om att en ranglig 4-åring på 160 kanske inte kommer gå optimalt med den vikten om den inte är riden "mkt". De är ovana vid ryttarens vikt och hur den påverkar balansen öht utöver att de är för svaga/tunna.
Men jag kan tycka att en sån häst kanske man inte behöver visa.
För de flesta unghästar är inte så små idag. Och de flesta som har nog med gång för att ta sig till final har man lagt ner tid till att förbereda och de brukar dessutom vara större.
Jag håller dock med om att det är dumt att det avlas så stora hästar då man eg inte behöver det. För det ger mer slitage på hästen.
Men så är det idag..

Så att man väljer PK som testryttare rör inte mig i ryggen. Men jag avlar inte och säljer inte någon unghäst som jag vill maxa priset på.
Och det är de två anledningar jag ser att vilja visa på sånt.

Jag vet inte hur van PK är med unghästridning. Men där håller jag med om att det skiljer från skolridningen som man sysslar med på äldre hästar.
Så för mig är det smartast att ta en ryttare som kan just unghästridning på såna saker.
Nu kanske han är helvan vid det med. Det vet jag inget om!

76 kilo verkar orimligt lite. Det är ytterst få normalbyggda män som väger så lite. Googla på bilder av PK och titta på dem där han är avsutten. Hans armar, t ex, är inga tändstickor precis...

Min man är 183 cm lång och väger 92-93 kilo. Han ser fullständigt normal ut, Jag försökte tänka mig honom i 76-kilosklassen - det skulle bara varit skinn och ben kvar....

Din man har en ganska ordentlig övervikt om man tittar på BMI, såvida han inte är body builder. PKs vikt ligger inom normalspannet.

Men du, kan du ge en vettig anledning till att PK skulle ljuga om sin längd (som för övrigt ser ut att stämma)? Att man justerar vikten lite det kan jag förstå, men utifrån hans längd och utseende så är en 75-80 kg mycket rimligt. Du sitter faktiskt här och anklagar PK för att ljuga.

Spelar väl ingen roll hur långa benen är?

Även en sportigare modell bör klara att bära en vuxen man.
Om den är rätt tränad för uppgiften.
Har man avlat en häst som inte klarar att bära ryttare får man nog se över sin avel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 920
Ridning Har funderat en hel massa på detta senaste dagarna.... Det är så att jag håller på att "rida in" (grundutbilda) en 6-årig kbltravare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 477
Senast: Graciös FH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar