Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Du tog orden ur min mun...

Riskerar? Vad är worst case scenario? Har den tagit sig till final så är väl bara det en supermerit? Det finns ju också en möjlighet att diskutera saken på plats med alla inblandade om hästen tar sig till final och är det så att man misstänker att hästen kommer att skadas av PK får man väl finna en annan lösning. Att inte delta pga att PK ev skulle sitta på den en stund verkar vansinnigt.

Vilka små dressyrhingstar syftar du på ? Är det de mellan 165-170 då eller ? Förutom Hermes är där väl inte en enda liten ädel hingst som kommit så långt som till testryttarna på många år.
Hingstar har dessutom betydligt mer muskelmassa än jämngamla sto och valacker i den åldern och är därmed också mer viktbärande.

För övrigt är som sagt avelsmålet inte 170+ så en tjej som Hella har definitivt inga problem alls att rida de hästar som håller sig inom det avelsmål som arrangerande avelsförening själv har satt upp som storlek de vill se.

Det har varit några små till som tagit sig till testryttarna men inte klarat sig vidare har jag för mig, men minns inte namn.
Och Kittel har inte mer problem att rida småhästarna som är på den nedre gränsen, än vad Hella har med dom stora som absolut inte får en chans att visa vad dom går för med henne på ryggen. Jag kan även tycka att har vi så små och ädla hästar att det måste vara små tjejer på 50-kg för att dom ska kunna rida dom, så skjuter vi oss själv i fötter, för så små är det inte många ens av juniorerna som vill ha eller är små nog att rida.

/Camilla

Nej just pga detta som sagt får man väl ringa kommittén om man anser ändring behövs .

Normalviktiga vältränade killar brukar oftast ligga ganska exakt på samma vikt som sin längd minus 1m.

Fast normalviktigt när man räknade så är inte minus 1 m utan minus 1,10. Vilket placerar Kittel precis på dom 76 som sägs här hela tiden...

/Camilla

Efter ett flertal rapporter har jag nu haft tid att läsa igenom hela tråden.

När jag gjort det så slås jag av att bortsett från lindrigt förtäckta personangrepp och mer allmänt tjafs så verkar kontentan vara att gylle (och ev någon mer) anser att Patrik Kittel är olämplig som testryttare vid det angivna tillfället. Övriga användare håller inte med.

Jag anser därför att tråden nått vägs ände och låser den.
Om någon känner att det finns goda skäl att fortsätta diskussionen så är det bara att höra av sig så ska jag ta det under beaktande.

/LenaH, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 920
Ridning Har funderat en hel massa på detta senaste dagarna.... Det är så att jag håller på att "rida in" (grundutbilda) en 6-årig kbltravare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 477
Senast: Graciös FH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar