Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Jag har sysslat en hel del med just unghästutbildning och även sålt en del unghästar.
Jag förstår absolut din/er frustration med det lilla stoet, hon ligger förvisso inom avelsmålet, men skall man vara helt ärlig så är hon knappast pga sin storlek sas "top of cream" av sin kull. Vad jag menar är att meningen med championatet är väl att få fram dom absoluta toppindividerna för sporten i sin årgång Ett så litet sto är tex knappast ngt som ngn elitryttare ens hade övervägt... Därmed inte sagt att det kan vara en topp individ som e.g skulle kunna hävda sig väl med en liten ryttare och som kan vara attraktiv för tex en junior. Tyvärr är det så det ser ut idag. Du var ju själv inne på att definiera hur dagens sporthäst ser ut "ädel, långbent osv " där skulle jag vilja lägga till att dagens sporthäst i dressyr tyvärr är betydligt större än 160 cm. Även om jag håller med dig i ditt resonemang angående att det finns så många mindre kvinnliga dressyrryttare. Det positiva med det är att vi lite mindre tjejer kan få tag på en liten fin dressyrtalang till rimliga pengar ;)

Vad gäller själva sakfrågan så tror jag trots allt att dom flesta "normalstora" sporthästar fixar att ha en större ryttare under själva testet.

Det är en elitryttare som äger hästen och har köpt in den för dyra pengar så jo elitryttare är definitivt intresserade av den och jo den är top of the cream som som du kallar det. Du vet de flesta elitryttare i dressyr är tjejer.

Konstigt att Hermes med sina 161cm har kunnat ha framgångar.........
160 hästar duger ju inte på dressyrbanan enligt er eller hur.....

KL

Patrik halsar att han väger 79 kg och är 186cm sa nu kan ni sluta spekulera.......

Skulle tro att han sakert tittar in har med snart for att se vad svenska folket babblar om nar de inte har annat att gora haha. :D

:bow::bow::rofl:

Hälsa Patrik att han snarast får skaffa sig ett bukekonto, så han kan uppdatera sig och ta del av den mäktiga bukekunskapen! ;)

Han far vaga in varje morgon och posta beviset har.
Han forresten undrade om buke tyckte han var fet! :p

Det är nog bara en enda som har haft några större anmärkningar på storleken och inte ens Gylle anklagade honom för fetma :devil:. Du kan hälsa honom att bilder duger inte, man kan alltid photoshopa falsa bevis. Han får åka hem till gylle och använda hennes våg.

Senast ändrad:

:bow::bow::rofl:

Hälsa Patrik att han snarast får skaffa sig ett bukekonto, så han kan uppdatera sig och ta del av den mäktiga bukekunskapen! ;)

Han tackade for tipset men avbojde... forstar inte varfor, alla ar ju sa trevliga har. Hmmmf. :crazy:

Han far vaga in varje morgon och posta beviset har.
Han forresten undrade om buke tyckte han var fet! :p

Det är väl ingen som har påstått att han är fet, han är väl i högsta grad normalviktig till sin längd. Bara för att man anser att han är för stor för att rida en liten ädel 160 häst är det väl för sjutton inte samma sak som att han är fet.

Hade han däremot varit lika spinkig som tex Gal (vilket ju inte precis är ett kroppsideal eller något positivt på en karl) så hade det ju varit annorlunda att han bara är för lång för den storleken på häst.

Du kan ju fråga honom om han känner sig lagom stor på en mkt ädel långbent 160 häst ala typ lätt sprinterfullblod/d-ponny i grovlek i kroppen. Så får vi höra om han tror att en sådan kan prestera rättvist med hans storlek som ryttare.

ja hur han kan avböja att få ta del av expertisen här blir ju en gåta !

Ja det finns manga experter har haha. Bade pa hastkunskap och ogonmatt. ;)

Det kan alltid finnas undantag, men jag tror nog att dom flesta uppfödare/ försäljare blir lite besvikna när man får en avkomma i den storleken då det i dom allra flesta fall betyder mindre klirr i kassan....

Vi borde nog kunna enas om att det är ytterst få elithästar i den storleken, framförallt om dom dessutom är extremt ädla.

Måste säga att ditt resonemang är lite udda, när du tycker att Scandic "inte direkt tillhör den modell man eftersträvar idag". Då talar vi om en häst som befinner sig i den yppersta världseliten och tillika är godkänd avelshingst. Mens du gång på gång hävdar att detta lilla extremlätta sto på 160 cm, som inte kan ridas av en normalstor elitryttare är det? Klingar lite märkligt i mina öron.

Senast ändrad:

*KL*

Jag tänker att det finns ju ett avelsmål i cm, men så finns det även en bit om att man ska avla fram hästar som är intressanta internationellt, och jag tror den biten väger tyngre. Och då är det ganska tydligt att man gärna ser lite större hästar.

Sedan är det ju också så att bara för att det finns ett avelsmål så betyder det ju inte att det inte kan finnas bättre och sämre inom det avelsmålet. Visst, 160 cm för ett sto är "godkänt", men kanske inte det bästa inom avelsmålet. Lite som att en d-ponny FÅR vara 142 cm, men det är ändå mer ATTRAKTIVT med en maxad d-ponny. Men jag tänker också att om hästen är en elithäst, så kommer det visa sig.

Du tycker alltså att beskrivning lätt, ädel, högställd, långbent är en bra beskrivning på Scandics exteriör ?
Det finns många hästar i den absoluta världseliten som inte har den exteriör som avelsföreningen har som avelsmål, inte heller alla avelshingstar uppfyller dessa mål då hade alla haft 10 or rakt igenom på exteriören och det händer ju inte så ofta precis. Dessutom är det ju långt ifrån bara exteriören som påverkar om en hingst är godkänd för avel eller att prestera i världsklass då inverka liksom lite andra bitar också såsom gång och ridbarhet mm.
Har svårt att tro att någon väljer Scandic som typförbättrare utan det är nog andra egenskaper han tillför aveln.

*KL*

Jag tänker att det finns ju ett avelsmål i cm, men så finns det även en bit om att man ska avla fram hästar som är intressanta internationellt, och jag tror den biten väger tyngre. Och då är det ganska tydligt att man gärna ser lite större hästar.

Sedan är det ju också så att bara för att det finns ett avelsmål så betyder det ju inte att det inte kan finnas bättre och sämre inom det avelsmålet. Visst, 160 cm för ett sto är "godkänt", men kanske inte det bästa inom avelsmålet. Lite som att en d-ponny FÅR vara 142 cm, men det är ändå mer ATTRAKTIVT med en maxad d-ponny. Men jag tänker också att om hästen är en elithäst, så kommer det visa sig.

Nu handlar det ju inte om vilket som är bäst (jag har själv inga så små hästar mitt stall är ganska enhetligt mellan 167 och 172 i storlek) så själv är jag som sagt inte drabbad.

Nu har ju avelsföreningen själv angett vilken storlek som är avelsmålet för deras ras också en beskrivning av vilken typ av hästar som är målet. När de då anordnar ett championat för dessa hästar uppfödda med dessa målen så är det väl högst egendomligt att då ha en testryttare som är för stor för att rida de hästar som ligger inom ramen för det avelsmålet.
Kommer man med en 150 häst eller för den delen en 175 häst ja då får man ju också räkna med att det kan vara problem med att testryttaren är för stor resp för liten för att hästen skall få en ärlig chans, men då är man ju också medveten om att man har en storlek på häst som inte uppfyller de avelsmål föreningen har och får då ta smällen av det.

Väntar fortfarande på hans egna åsikt om sin storlek till den hästen.................

Patriks egen åsikt är väl ändå inte vad som ens diskuteras? Det är ju DIN åsikt att han är för stor som är trådstarten och rimligen den relevanta frågan. Hade Patrik själv tyckt sig vara för stor för Scandic (el Deja som är mindre) hade han nog inte haft dom i sitt stall.

Exakt, och så skall han sitta på hästen några minuter.

:banghead:

Om man ser på de hästar som rids av mindre kvinnliga elitryttare så har vi Minna 166 cm som rider Santana 169, Tinne 165 cm rider Don Auriello på 175 cm...

Kan inte komma på en enda topphäst i dressyr som är så liten som 160?

Senast ändrad:

Hahaha Gud så roligt! :D

Hälsa att Buke inte alls tycker att han är fet, EN person har lite udda åsikter bara! O_o

Patrik är ju toksnygg! :o:o:)

Nu handlar det ju inte om vilket som är bäst (jag har själv inga så små hästar mitt stall är ganska enhetligt mellan 167 och 172 i storlek) så själv är jag som sagt inte drabbad.

Nu har ju avelsföreningen själv angett vilken storlek som är avelsmålet för deras ras också en beskrivning av vilken typ av hästar som är målet. När de då anordnar ett championat för dessa hästar uppfödda med dessa målen så är det väl högst egendomligt att då ha en testryttare som är för stor för att rida de hästar som ligger inom ramen för det avelsmålet.
Kommer man med en 150 häst eller för den delen en 175 häst ja då får man ju också räkna med att det kan vara problem med att testryttaren är för stor resp för liten för att hästen skall få en ärlig chans, men då är man ju också medveten om att man har en storlek på häst som inte uppfyller de avelsmål föreningen har och får då ta smällen av det.

Du vill uppenbarligen inte förstå vad jag menar. :banghead:

Men vet du vad? Jag tror att man är VÄL medveten om vad som står i avelsmålen. Och jag tror Patrik är väl medveten om hur han påverkar olika hästar. (Jag skulle bli extremt förvånad om han aldrig tidigare har suttit på en 160 cm-häst.) Jag, och uppenbarligen några fler i tråden, ser inga problem med Patriks storlek för hästar inom avelsmålen och eftersom man har valt honom så tolkar jag det som att vi inte är ensamma om detta.
Vill man veta hur man har tänkt när man valde honom, eller höra Patriks egna åsikt så får man höra av sig till de berörda. Vi i den här tråden kan bara ge vår åsikt om vi tycker han verkar vara för stor. Vilket vi har gjort, gång på gång.

Väntar fortfarande på hans egna åsikt om sin storlek till den hästen.................

Menar du att han skulle tacka nej till uppdraget för oops jag ser att det finns en liten 160 cm häst med i startfältet?

Om dina kompisar-ägarna- inte vill att hästen ska ridas av en ryttare som håller den tyngden som 79 kg så får de väl klaga till arrangören?

eller ännu bättre, träna hästen med annat än 45 kg på ryggen.

Patriks egen åsikt är väl ändå inte vad som ens diskuteras? Det är ju DIN åsikt att han är för stor som är trådstarten och rimligen den relevanta frågan. Hade Patrik själv tyckt sig vara för stor för Scandic (el Deja som är mindre) hade han nog inte haft dom i sitt stall.

Det är väl i allra högsta grad intressant vad han själv anser om att med sin storlek rida en så liten häst, vad är ni rädda för att han själv också anser att han är för stor för att göra det ?

Vad sjutton har Scandic som är rejäl och 169 cm hög med detta att göra är det någon i tråden som har ansett honom vara för stor för honom ?

Jag förstår att storleksfrågan är en känslig sak för dig alla håller ju inte med dig om att du är lagom stor till dina små ponnyer. Att en häst inte har någon bjudning eller vilja att galoppera brukar oftast bero på någonting.

Exakt, och så skall han sitta på hästen några minuter.

:banghead:

Om man ser på de hästar som rids av mindre kvinnliga elitryttare så har vi Minna 166 cm som rider Santana 169, Tinne 165 cm rider Don Auriello på 175 cm...

Kan inte komma på en enda topphäst i dressyr som är så liten som 160?

Utan att ens vända blicken utanför sverige och bara titta på lättåtkomlig information = svenska hingstarna (dressyr är inte min gren).

Så duger kanske dessa ?

Don Primero, 161cm - 40 tal placeringar i GP dressyr.

Master, 163cm behöver väl ingen närmre presentation av tävlingsresultat

Hermes, 161cm hittade följande lilla resultat redovisning på ägarnas hemsida

Vinnare av treårstest dressyr.
Semifinalist vid treårschampionat i dressyr, Flyinge.
Rekommenderad till bruksprov.
Godkänd med AB vid bruksprov 2005.
Tredjeplacerad vid sportchampionat för fyråriga dressyrhästar.
Tredjeplacerad i Scandinavian Open för femåriga dressyrhästar.
Fjärdeplacerad i kvalificeringsklass vid VM för unga hästar 2006.
Åttondeplacerad i VM för unga hästar 2006.
Vinnare av Breeders Trophy och Svenskt Sportchampionatet 2006.
Vinnare och Champion of the Winner, Stockholm International Horseshow i
Globen 2006.
Godkänd i Oldenburg from 2007.
Andraplacerad i Scandinavian Open för sexåriga dressyrhästar.
Åttondeplacerad i semifinal på VM för unga hästar 2007.
Femteplacerad i VM för unga hästar 2007.
Vinnare av Sportchampionat och Breeders Trophy 2007.

Nej helt klart finns det inga toppämnen så är så små eller hur ?

Ja, extremt mycket mindre klirr, i vissa fall hundratusenstals kronor.

Kl

Jag förstår inte diskussionen riktigt :D Här får ägarna till de bästa hästarna chans att få ett utlåtande av ett riktigt proffs. Vem skulle inte vilja ha det?! Istället klagar man på att han är för stor och vill inte ställa upp? Jag tror man har andra problem med sin häst eller sitt självförtroende men har hittat en syndabock.

Med tanke på hur jag såg 3åringarna ridas på 3års testet i år, dressyrhästarna alltså, så är de extremt välmusklade och gick i samma form som en 5-6 åring (sen kan man tycka vad man vill om det) hela ridpasset (och det var inte två varv i varje gångart och heller inte alltid under lättridning kan jag säga). Så då gör nog dagens 4åringar det också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 920
Ridning Har funderat en hel massa på detta senaste dagarna.... Det är så att jag håller på att "rida in" (grundutbilda) en 6-årig kbltravare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 477
Senast: Graciös FH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar