Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Du menar så att det blir som när Hella sitter på någon av de större hingstarna på bruksprovet... och då tror jag ändå inte att hon är så liten.
Dessutom använde de Hannes Baumgart i många år där som är både längre och kraftigare än Kittel, och han verkade inte ha några problem på varken de stora eller de små hingstarna.

/Camilla

Vilka små dressyrhingstar syftar du på ? Är det de mellan 165-170 då eller ? Förutom Hermes är där väl inte en enda liten ädel hingst som kommit så långt som till testryttarna på många år.
Hingstar har dessutom betydligt mer muskelmassa än jämngamla sto och valacker i den åldern och är därmed också mer viktbärande.

För övrigt är som sagt avelsmålet inte 170+ så en tjej som Hella har definitivt inga problem alls att rida de hästar som håller sig inom det avelsmål som arrangerande avelsförening själv har satt upp som storlek de vill se.

Det är inte jag som har problem med argumenteringen.

det du inte verkade ha koll på (bla) var hurvida "vi" är insatta i halvblod, aveln, dressyr, unghästar osv.

Jag är varken ponny eller islandshästryttare. Även om så vore har det inte det minsta med saken att göra.

En gång för alla: jag anser att PK faller inom ramen för normal vuxen ryttare och en sådan ska en rätt konstruerad och tränad fyraåring kunna av att bära under en kort testritt. Punkt.

Du får tycka vad du vill men mina personliga åsikter kommer stå fast.

Som jag ser det har ni två alternativ.

inse att hästen inte håller måttet eller skylla ifrån er på "fel" sorts testryttare.
ganska enkelt i mina ögon....

Så du menar på fullt allvar att det svenska avelsmålet är att ta fram hästar som stora delar av den vuxna befolkningen inte kan rida? Hästar på 160 cm har dugt under många år åt män, snarare har man börjat avla fram högre hästar än förr. Det är knappast 1% av de ridande befolkningen som väger 70+ snarare är det väl runt 50% eller mer.

Nej det är definitivt inte 50% som väger 70+ av den ridande befolkningen än mindre om du går till tävlingssatsande dressyrryttare som är det hästarna skall testas för, där är det bara i stort sett karlarna som går över och de måste ändå pga sin längd hålla sig till de större hästarna. Det är inte fritidshästar de testas som det är som tävlingshästar på dressyrbanan.

Förr avlade man halvblod för att dra kanonerna och bära soldater men se det är många år sedan man gick ifrån denna modell på halvbloden. Idag avlar man som sagt för att få fram en ädel, långbent, graciös modell och just viktbärande är de inte längre i den modellen iom att de har mindre och lättare kropp och längre ben.

Du sitter nog kvar i det förgångna med dåtidens pansarvagnar till halvblod om du anser att ett halvblod på 160 skall bära runt på 90 kg.

Hästen passar utmärkt till den stora massan tävlingsryttare inom dressyr vilket är smala tjejer att den inte passar för den avvikande 1% av tävlande dressyrryttare som utgörs av stora tunga karlar gör knappast att det är fel på hästen.

Jag tror egentligen inte att det är ryttarens vikt som spelar någon roll i det fallet du menar. En balanserad, men något tung ryttare, är betydligt bättre för hästen än en lättare ryttare utan balans. Och PK hör till de balanserade.
Däremot tror jag att längden spelar roll. Det blir liksom väldigt mycket människa ovanför hästen, vilket jag är säker på påverkar hästens balans.

Jag såg "fenomenet" många gånger på ridskolan , när långa (men lättviktiga) killar och män satt på de mindre hästarna.

De flesta med en så bra häst skulle aldrig ens drömma om att sätta upp en obalanserad ryttare överhuvudtaget på en 4 åring. Så nej de hästarna rids inte av obalanserade ryttare alls.

Jag har sysslat en hel del med just unghästutbildning och även sålt en del unghästar.
Jag förstår absolut din/er frustration med det lilla stoet, hon ligger förvisso inom avelsmålet, men skall man vara helt ärlig så är hon knappast pga sin storlek sas "top of cream" av sin kull. Vad jag menar är att meningen med championatet är väl att få fram dom absoluta toppindividerna för sporten i sin årgång Ett så litet sto är tex knappast ngt som ngn elitryttare ens hade övervägt... Därmed inte sagt att det kan vara en topp individ som e.g skulle kunna hävda sig väl med en liten ryttare och som kan vara attraktiv för tex en junior. Tyvärr är det så det ser ut idag. Du var ju själv inne på att definiera hur dagens sporthäst ser ut "ädel, långbent osv " där skulle jag vilja lägga till att dagens sporthäst i dressyr tyvärr är betydligt större än 160 cm. Även om jag håller med dig i ditt resonemang angående att det finns så många mindre kvinnliga dressyrryttare. Det positiva med det är att vi lite mindre tjejer kan få tag på en liten fin dressyrtalang till rimliga pengar ;)

Vad gäller själva sakfrågan så tror jag trots allt att dom flesta "normalstora" sporthästar fixar att ha en större ryttare under själva testet.

Tycker du att han är på tok för lång för Scandic? Scandic är ingen jättehäst med sina 169 cm.

Om du nu är så missnöjd med deras val av testryttare får du väl ringa och erbjuda dom dina tjänster istället...

Jag är väl medveten om skillnaden och utvecklingen i aveln. Den delen behöver du inte bekymra dig om.
Däremot håller jag inte med dig. Jag anser att en häst ska kunna bära en normalviktig karl. Punkt.

Jag skrev ridande befolkning, inte tävlingssatsande, och att tro att en befolkning med en medelvikt på 67,4 kg för kvinnor och 82,9 för män inte producerar en stor andel ryttare på över 70 kg är inte realistiskt, visst jag kan ha fel i procenten, om det är 35% eller 55% är ointressant utan poängen är att det är många, det är i vart fall bar mycket högre andel än dina 1%.

Jag googlade förresten på avelsmålet för svenskt varmblod och ingenstans hittade jag något om mankhöjd, kan du möjligen visa på källan? Det som står på ASVHs hemsida är:

ASVHs avelsmål
En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt.

Jag antar att de inte är fullständiga.

Men du kan ju på fullaste allvar inte tro att Kittel väger 90 kg? Vad har du för bild av vikt egentligen.

Titta på vältränade människor online där du har bra koll på vad de väger, exempelvis boxare. Över 90 kg är du uppe i SUPERTUNGVIKT för boxare. Över 75 kg är lätt tungvikt. Och ja, även boxare drar fördel av av att vara långa. Här en bild av Welterviktaren Mike Swick som är 185 och väger 77 kg

mike-swick.jpg

Muskler väger mer än fett, som du kanske vet...

Googla även bilder av Patrik Kittel med fru, så ser du att han knappast är över 190, utan snarare runt de 186 som han påstår.

Är det någon nyhet för dig att islandsryttare har en lite annan åsikt om storlek på häst kontra ryttare ? Ja jag vet att islänningar tål väldigt mkt större vikt för sin storlek än många andra raser. Propositionerna ser ändå helknasiga ut när man ser dem med halvblodsögon. Därav är jag inte dummare än att jag förstår att de har lite andra referensramar till just storleken på häst kontra ryttare.

Även Islandsryttare började någonstans, jag med flera är gammal dressyrryttare och jag fuskar runt lite där ännu. Måhända att proportionerna ser helknasiga ut, på Island är majoriteten män.

Jag är av åsikten att du gör en höna av en fjäder, jag tycker också att du verkar ha en rätt sned kroppsuppfattning.;)

*kl*

Hur många av fyraåringarna går till finalen där de testrids? Är det ens tio stycken? Jag är imponerad av det självförtroendet hästägarana till den lilla hästen har som är så säkra på att hästen ska vara där i toppen att de väljer att inte kvala/starta i semin. Blir ju väldigt nyfiken på denna alldeles fantastiska lilla häst:D!

I mitt stall är vi fem kvinnliga ryttare. Den lättaste väger 35kg-men hon är bara elva år. Sen kommer jag på mina 58kg, har iofs ponnier. De övriga tre väger mellan 70-90kg och de har inga jättehästar (146-165cm). Hästarna gås regelbundet igenom av massör/kiropraktor och INGEN av dom har ryggproblem eller har ens varit halta/behandlade på de fyra år jag har följt dom och då rids dom regelbundet av dessa enl Gylle alldeles för tunga ryttare.

Men PK är ju inte ens speciellt stor. Jag upplever honom som längre till häst än när man står på backen bredvid honom. Men att hästarna inte skulle ges en rättvis bild av tror jag knappast på. PK är välbalanserad och klarar inte en häst av hans vikt så kommer den hästen antagligen inte att gå långt och anses som hållbar ändå. Tycker resonemanget blir en aning löjligt när det är en fullt normal viktig ryttare det handlar om och inte är han några två meter lång heller.

Tycker du att han är på tok för lång för Scandic? Scandic är ingen jättehäst med sina 169 cm.

Om du nu är så missnöjd med deras val av testryttare får du väl ringa och erbjuda dom dina tjänster istället...

Och där tog dina rgument slut och du övergick till löjliga påhopp........

Scandic är som sagt 169 cm hög alltså i överkant på de avelsmål vad gäller storlek asvh själva har satt upp, dessutom kan han ju knappast kallas vara av den lätta ädla långbenta modell de eftersträvar idag, han har ett rejält djup i bålen vilket gör att han sväljer en så stor ryttare.

KL

Patrik halsar att han väger 79 kg och är 186cm sa nu kan ni sluta spekulera.......

Skulle tro att han sakert tittar in har med snart for att se vad svenska folket babblar om nar de inte har annat att gora haha. :D

Och den killen är inte hälften så bredaxlad som PK, vet du hur dessa killar deffar sig för att klara invägningarna ? Har varit sambo med en tävlande bodybuilder under många år för en del år sedan så jag vet exakt hur det går till och en vecka efter tävling så väger de 10 kg mer igen när vattenbalans odyl har återställt sig i kroppen.

Normalviktiga vältränade killar brukar oftast ligga ganska exakt på samma vikt som sin längd minus 1m.

Smala killar väger lite men dessa brukar då också ha som man ser på tex Gal eller JB väldigt smala lår. PK är inte den modellen av kille utan tillhör helt klart den normalviktigas skala.

KL

Patrik halsar att han väger 79 kg och är 186cm sa nu kan ni sluta spekulera.......

Skulle tro att han sakert tittar in har med snart for att se vad svenska folket babblar om nar de inte har annat att gora haha. :D

:rofl:

Men det är nog bäst att han lägger upp en bild när han står på vågen och med måttband. För säkerhets skull. Kanske en om dagen?

:D

Jag är för övrigt övertygad om att PK är rutinerad nog att själv avgöra om han är för stor för en kortare ritt på en pålle.

Och fullt kapabel att klara av att mäta och väga sig....

Så du menar att Patrik helt enkelt bara ljuger om sin vikt? Men att du "vet" hans riktiga vikt för att du kan "se" den? Det är här osmakligheten verkligen tar priset.

Låt oss säga att den taniga 160-hästen väger 500 kg (mitt sto vägde 535kg (när hon var slimmad) och var 161 cm men av kralligare modell) så det är väl en rimlig gissning. Eftersom Patrik själv uppger att han väger 79kg blir det 15.8% av hästens vikt. Vilket de senaste forskningrapporterna ligger i viss överkant på vad som är optimalt (10-15%), men det förekom heller ingen påverkan av hästen rörelsemönster förrän vikten kom upp i över 30%. Så jag är faktiskt jättesäker på att Patrik inte på något sätt kommer att skada den lilla räkan-eller hindra hennes gångarter.

(Jag ligger på samma %-sats på ponnierna och ingen av dom här problem pga det, eller ja, problem alls. Och då har jag börjat rida dom själv helt från början.)

Senast ändrad:

:rofl:

Men det är nog bäst att han lägger upp en bild när han står på vågen och med måttband. För säkerhets skull. Kanske en om dagen?

:D .

Han far vaga in varje morgon och posta beviset har.
Han forresten undrade om buke tyckte han var fet! :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 920
Ridning Har funderat en hel massa på detta senaste dagarna.... Det är så att jag håller på att "rida in" (grundutbilda) en 6-årig kbltravare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 477
Senast: Graciös FH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar