Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Nu tycker jag nog att du går över gränsen! Du klagar på att folk "går till personangrepp när argumenten tryter" så gör du detsamma mot tex Fiorano.

Du tycker dessutom att folk som inte sysslar med halvblod och unghästridning bör uttala sig i tråden. Själv inleder du din tråd med att konstatera att du inte är dressyrryttare, ändå anser du dig veta mer om dressyrryttare/ deras ev vikt. Vilka hästar,modeller och storlekar som dressyrryttare vill ha. Vad som ligger i avelsmålet för dressyr, vad som är gångbart i elitsammanhang. Kastar du inte lite väl stora stenar i ditt glashus nu?

Löjliga påhopp? Finns väl ingen i den här tråden som du inte gjort löjliga påhopp mot? Både islandfolk och ponnyryttare har ju fått sig en känga av dig... Och dessutom gå på om att PK är för lång/tung för att rida halvblodshästar på 160 cm. Och ljuger om sin vikt?
Uppenbarligen håller ingen med dig, men det är givetvis inte du som har fel, för fel har du väl aldrig haft?

Scandic är ingen liten häst, men om nu PK är en sån jätte att han inte kan sitta på en häst på 160 cm i 10-15 min, då bör han väl vara lite väl lång/tung för att sitta och kräva att en häst som är 9 cm högre ska kunna gå de allra högsta dressyrklasserna.

kl.
När jag stod bredvid PK på Falsterbo tänkte jag att han var mindre än jag trodde :o. Inte stor för att vara man och dessutom vältränad och med fantastisk balans.
I avelsmålen som jag googlade fram står det: Önskvärd storlek på hingstar 164-170 cm och på ston 162-168 cm.
Stämmer det hamnar detta sto utanför det spannet? Ser ingen anledning att en ryttare som PK inte skulle kunna rida hästar som är beskrivna i avelsmålen, klarar inte hästen av det kanske man får stanna hemma och fortsätta träna..

Det är ingen som har påstått att det inte finns hästar på 160 cm som kan gå helt till toppen (även om dom två första du nämner inte direkt tillhör dagens sporthästar) du kan säkert hitta många fler! Precis som jag skulle kunna nämna ett antal travarkorsningar som gått svår hoppning. Det betyder ju inte för den sakens skull att travarkorsningar är superheta på den internationella marknaden....

I avelsmålen som jag googlade fram står det: Önskvärd storlek på hingstar 164-170 cm och på ston 162-168 cm.

Du vet säkert att 4-åringar fortfarande är i växt.

kl

Att detta ämne är så infekterat...O_o

Själv hade jag gärna sett att en kvinna testred, dessutom en med bred erfarenhet av att utbilda just lovande 3-, 4- och 5-åringar.
Om man nu måste ha testridning ö t dvs.

Senast ändrad:

Hon tog ju för jösse namn själv upp sig som exempel innan då får man väl bemöta det exemplet det var inte jag som drog upp det.......
Har jag någonstans skrivet att inte någon annan fick uttala sig ? Jag skrev att det hade varit intressant att få åsikter från de som höll på med halvblodsunghästar eftersom de flesta som snabbt svarade i tråden var islandsryttare och ponnyryttare. Inte någonstans skrev jag att andra inte fick svara, men det blir liksom kanske lite intressantare om man har erfarenheter från den typ av hästar det handlar om och inte från helt andra raser som är helt olika i hur viktbärande de är.

Är det någon hemlighet att propotionerna har helt andra ideal på ekipagen på islandshästar kontra halvblod ?

Ehhh jo det var precis vad Centaur hävdade och om du tittar på mitt inlägg igen så ser du att jag citerade och svarade på det inlägget med att ta upp några exempel på så små hästar vilket hon hävdade inte fanns några framstående av.

Du vet säkert att 4-åringar fortfarande är i växt.

kl

Att detta ämne är så infekterat...O_o

Själv hade jag gärna sett att en kvinna testred, dessutom en med bred erfarenhet av att utbilda just lovande 3-, 4- och 5-åringar.
Om man nu måste ha testridning ö t dvs.

Ja man kan ju börja undra varför de försvarar så ihärdigt att en så stor tung ryttare kan rida en liten ädel häst som de som sett hästen alla är överens att den ryttaren är för stor.
Har de kanske samma viktförhållande på sina egna hästar som råkade vara en ytterst känslig tå eller ?

Är hästen så liten och ynklig bör den kanske inte ridas alls?

Nej, jag rider fortfarande varken ponny eller islandshäst.

Och som flera sagt tidigare...en så liten häst är inte vidare attrakativ. Ska ni hitta en köpare med stor plånbok till den måste den vara mer än extraordinär.

Inte ens de ryttare som rider i dressyrlandslaget tittar efter så små hästar.
Det är ren fakta.

Dessutom är den inte i final ännu...måhända har no "oroat" er helt i onödan hurvida den ska kunna bära en ryttare eller ej

Hmm behöver man vara dressyrryttare själv eller intresserad av att hålla rätt på alla olika hästar som tävlar för att veta hur en gångartshäst skall se ut och röra sig för att vara en stjärna ? Jag har jobbat med unghästar i över 20 år nu, jag har inte bara utbildat hopphästar jag har tagit fram och utbildat toppbedömda gångarts hästar också faktiskt även tom tvingat iväg mig själv på några krumelur tävlingar/kval med dem också innan de sålts för stora summor. Jag är inte ett spår intresserad av dressyrtävlingar tycker det är lika kul som att se målarfärg torka ;) Men utbilda hästarna inom dressyr det gör jag dagligen och har mer än en väldigt lovande häst på det området i stallet. Dressyren är liksom det man håller på med 90% av tiden även om man inte är intresserad av att tävla dressyr så är naturligtvis hästarna utbildade så att de skulle kunna gjort det om man hade intresset. De äldsta kan varenda rörelse upp till svår dressyr något skall man ju fördriva tiden på ridbanan med.

Säger du inte emot dig själv en hel del nu?

Likväl som en ponnyryttare (som du föraktfullt) anklagat för att vara oinsatt liksom...

Hmm behöver man vara dressyrryttare själv

Nej, verkligen inte. Noterade bara att du kommenterade huruvida andra tex islandsryttare, ponnyryttare, icke unghästerfarna osv kommenterade i tråden, du själv är ju inte dressyrryttare och borde väl då hamna i samma läge? Dem du kommenterade har ju även dom andra erfarenheter från sitt ryttarliv där mkt väl halvblod och unghästar kan ha ingått...

Själv tycker jag att allas kommentarer är intressanta då det ger ett större perspektiv.

Är hästen så liten och ynklig bör den kanske inte ridas alls?

Nej, jag rider fortfarande varken ponny eller islandshäst.

Och som flera sagt tidigare...en så liten häst är inte vidare attrakativ. Ska ni hitta en köpare med stor plånbok till den måste den vara mer än extraordinär.

Inte ens de ryttare som rider i dressyrlandslaget tittar efter så små hästar.
Det är ren fakta.

Dessutom är den inte i final ännu...måhända har no "oroat" er helt i onödan hurvida den ska kunna bära en ryttare eller ej

Varför skulle en 160 häst vara liten och ynklig för att den inte passar en vuxen stor karl ? Den är inte avsedd för att bära runt på en ryttare i den storleken.

Den kan utan vidare ridas av 90% av de dressyrryttare som tävlar på högre nivå här i sverige alltså de normalviktiga kvinnliga ryttare. Den fyller mer än väl en plats till alla de som inte har styrkan att rida stora slagskepp på 170+.
Precis som alla andra hästar så finns det en begränsning i vad den orkar med vi får nog helt sluta avla ponnysar om alla hästar måste kunna bära en stor vuxen karl för att inte vara värdelösa. Om du har missat det finns det massor av lätta tjejer som rider som inte har problem med kraftig övervikt utan är smala och slanka och inte väger någonting nästan, menar du att trots att det faktiskt är majoriteten om du tittar dig omkring på en vanligt tävling som ser ut så, så är det fel på hästar som är alldeles lagom i storlek till dessa ? Hur tänker du då får alltså nätta ryttare inte vilja ha lagom stora hästar utan de måste ha för stora hästar för att samma häst skall kunna bära en stor karl ?

Den ägs som sagt av en elitryttare som HAR köpt in den för STORA pengar redan det är inte de som fött upp den.
Och ja den är extraordinär alla gångarterna är 9-10 mässiga och med ett uttryck/gest som inte går av för hackor. Det är ingen större tvekan om att den kommer räcka till final om den hade startat (om inget totalt oförutsätt hade hänt). Men som sagt de har redan lagt ner planerna på 4 års de riskerar ingenting med den.

Nej, verkligen inte. Noterade bara att du kommenterade huruvida andra tex islandsryttare, ponnyryttare, icke unghästerfarna osv kommenterade i tråden, du själv är ju inte dressyrryttare och borde väl då hamna i samma läge? Dem du kommenterade har ju även dom andra erfarenheter från sitt ryttarliv där mkt väl halvblod och unghästar kan ha ingått...

Själv tycker jag att allas kommentarer är intressanta då det ger ett större perspektiv.

Dock diskuterade vi inte dressyrtävling på äldre hästar vilket jag inte är ett spår intresserad av, vi diskuterar 4 års championatet för gångarts unghästar. Som sagt man behöver inte vara ett spår intresserad av att tävla dressyr eller följa dressyrtävlingar troget för att veta vad en bra gångartshäst skall ha eller kunna utbilda dem dit. Och utbildningsbiten är jag i allra högsta grad insatt i och vad som efterfrågas bland unghästarna.

Sånt resonemang älskar jag! Konstigt nog kommer alltid det resonemanget från människor som inte vågar starta sina hästar. Men den hade kommit till final/vunnit etc OM den hade startat.

Det hade säkert min häst också gjort....(eller inte).

Sånt resonemang älskar jag! Konstigt nog kommer alltid det resonemanget från människor som inte vågar starta sina hästar. Men den hade kommit till final/vunnit etc OM den hade startat.

Det hade säkert min häst också gjort....(eller inte).

Hade du sett hästen så hade du varit av precis samma åsikt som varenda en som sett den under ryttare det är så långt ifrån en dussin häst man kan komma och därför har de också fått slanta upp rejält med pengar för den.
Det är som sagt en elitryttare som äger den så det är ingen som inte har koll på vad de har i stallet.

De backade knappast ur att visa den för att den inte räcker till.....

Don Primero och Master är ju döda... Inte direkt dagsaktuella topphästar eller hur?

Du hävdar att korta kvinnliga ryttare vill ha 160 hästar och att det därför finns en stor marknad för dem, mitt exempel illustrerar att detta överlag inte är fallet.

Det är ytterst få tävlingsryttare på elitnivå som vill ha småhästar, det är bara att jmf vad en häst på 160 jmf med en på 170 med exakt samma meriter och kvalitéer kostar. Det är inte ens så värst många hobbytävlingsryttare som vill ha så små hästar, alla korta ryttare jag känner har halvblod i stl 168-172.

Tycker du skapar ett enormt problem av en bagatell. Om din bekant är övertygad om att PK kommer förstöra hennes häst så är det ingen som tvingar henne att deltaga. Det finns gott om andra tävlingar att samla meriter på...

Varför skulle en 160 häst vara liten och ynklig för att den inte passar en vuxen stor karl ? Den är inte avsedd för att bära runt på en ryttare i den storleken.

Den kan utan vidare ridas av 90% av de dressyrryttare som tävlar på högre nivå här i sverige alltså de normalviktiga kvinnliga ryttare. Den fyller mer än väl en plats till alla de som inte har styrkan att rida stora slagskepp på 170+.
Precis som alla andra hästar så finns det en begränsning i vad den orkar med vi får nog helt sluta avla ponnysar om alla hästar måste kunna bära en stor vuxen karl för att inte vara värdelösa. Om du har missat det finns det massor av lätta tjejer som rider som inte har problem med kraftig övervikt utan är smala och slanka och inte väger någonting nästan, menar du att trots att det faktiskt är majoriteten om du tittar dig omkring på en vanligt tävling som ser ut så, så är det fel på hästar som är alldeles lagom i storlek till dessa ? Hur tänker du då får alltså nätta ryttare inte vilja ha lagom stora hästar utan de måste ha för stora hästar för att samma häst skall kunna bära en stor karl ?

Den ägs som sagt av en elitryttare som HAR köpt in den för STORA pengar redan det är inte de som fött upp den.
Och ja den är extraordinär alla gångarterna är 9-10 mässiga och med ett uttryck/gest som inte går av för hackor. Det är ingen större tvekan om att den kommer räcka till final om den hade startat (om inget totalt oförutsätt hade hänt). Men som sagt de har redan lagt ner planerna på 4 års de riskerar ingenting med den.

Vad är det för något de inte vill riskera som gör att de inte vill starta? Skulle hästen gå sönder av att PK rider den en kort stund?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 920
Ridning Har funderat en hel massa på detta senaste dagarna.... Det är så att jag håller på att "rida in" (grundutbilda) en 6-årig kbltravare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 477
Senast: Graciös FH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar