Okej ursäkta, fel formulering. Djuret är vid medvetandet när kroppen töms på blod.Bra exempel på den okunskap tråden handlar om. Alla djur som slaktas dör av blodförlust (blöder till döds). Bultning är bedövning.
(både avlivar och styckar själv)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Okej ursäkta, fel formulering. Djuret är vid medvetandet när kroppen töms på blod.Bra exempel på den okunskap tråden handlar om. Alla djur som slaktas dör av blodförlust (blöder till döds). Bultning är bedövning.
Jag tror det är koldioxidJag visste inte att grisar idag bedövas genom att de sänks ner i ett "bad" av koloxid där de förlorar medvetandet. Det var helt nytt för mig. Jag trodde grisar bultades men så går det tydligen inte längre till.
Ja det är klart, så långt tänkte jag inte Men med tanke på allt som syns så skulle jag inte bli förvånad om det trots detta fanns halalslaktad gris i butikerna...
fast gris är ju knappast definierat som halal då gris inte äts av muslimer....I princip är allt kött i svenska butiker halalslaktad, det ända som saknas är bönen ....
fast gris är ju knappast definierat som halal då gris inte äts av muslimer....
pga muslimer inte äter fläsk, och det därför aldrig kan bli halalPga hur grisarna har det i Danmark eller pga slaktmetoden där? Jag är mycket dåligt insatt i dansk slakt. Äter inte kött själv och hundarna äter bara svenskt kött (och då inte gris, det ger jag inte pga hur djuren ofta hanteras när de lever).
Äh, detaljer, detaljerJag tror det är koldioxid
Dom är väl medvetslösa?Okej ursäkta, fel formulering. Djuret är vid medvetandet när kroppen töms på blod.
Ja, en bult ska ju bedöva på ett sånt sätt att medvetandet inte ska finnas kvar.Dom är väl medvetslösa?
Ja, en bult ska ju bedöva på ett sånt sätt att medvetandet inte ska finnas kvar.
Koloxid används också men inte på så stora djur som vuxna grisar.Äh, detaljer, detaljer
Dom måste alltså inte leva för att man ska kunna avbloda dom på rätt sätt?Jag kan säga att iaf på får, så är de rätt döda om man träffar rätt med bulten. Inte mycket hjärna kvar intakt om man säger så.
Hjärtat måste slå för att effektiv avblodning ska kunna ske. Däremot måste (bör inte) djuret vara vid medvetande under tiden.Dom måste alltså inte leva för att man ska kunna avbloda dom på rätt sätt?
Okej ursäkta, fel formulering. Djuret är vid medvetandet när kroppen töms på blod.
Öh, nej.
Slakt innebär att djuret avlivas genom avblodning. I Sverige krävs alltid bedövning före avblodning.
Finns inget bör öht. Djuret ska vara bedövat före avblodning sker. Punkt.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...vidslakteri.4.37cbf7b711fa9dda7a18000200.html
(Har slaktat x antal 1000 djur och om djuret är vid medvetande när avblodningen sker så har personen som slaktar inget i slaktyrket att göra, ens på "hobbynivå")
Tack för texten!! Mycket intressant. Koldioxidmetoden låter ju inte helt ok.......Intressant veterinärt examensarbete om bedövning av grisar vid slakt: http://stud.epsilon.slu.se/2417/1/wallin_j_100404.pdf
Dom måste alltså inte leva för att man ska kunna avbloda dom på rätt sätt?
Hjärtat måste slå för att effektiv avblodning ska kunna ske. Däremot måste (bör inte) djuret vara vid medvetande under tiden.