Är det verkligen så få

fast gris är ju knappast definierat som halal då gris inte äts av muslimer....

Fast de är ändå slaktade enligt halalregler och traditioner och EUs regelverk... förutom bönen, vilket gör att muslimer på resande fot får äta köttet om annan mat inte finns att tillgå (enligt koranen) ...

Pga hur grisarna har det i Danmark eller pga slaktmetoden där? Jag är mycket dåligt insatt i dansk slakt. Äter inte kött själv och hundarna äter bara svenskt kött (och då inte gris, det ger jag inte pga hur djuren ofta hanteras när de lever).
pga muslimer inte äter fläsk, och det därför aldrig kan bli halal ;)

Okej ursäkta, fel formulering. Djuret är vid medvetandet när kroppen töms på blod.

(både avlivar och styckar själv)

Öh, nej.

Slakt innebär att djuret avlivas genom avblodning. I Sverige krävs alltid bedövning före avblodning.
Finns inget bör öht. Djuret ska vara bedövat före avblodning sker. Punkt.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...vidslakteri.4.37cbf7b711fa9dda7a18000200.html

(Har slaktat x antal 1000 djur och om djuret är vid medvetande när avblodningen sker så har personen som slaktar inget i slaktyrket att göra, ens på "hobbynivå")

Öh, nej.

Slakt innebär att djuret avlivas genom avblodning. I Sverige krävs alltid bedövning före avblodning.
Finns inget bör öht. Djuret ska vara bedövat före avblodning sker. Punkt.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...vidslakteri.4.37cbf7b711fa9dda7a18000200.html

(Har slaktat x antal 1000 djur och om djuret är vid medvetande när avblodningen sker så har personen som slaktar inget i slaktyrket att göra, ens på "hobbynivå")

Jamen nu läste du inte mitt första inlägg som i sin tur citerade för ordmärkeri.
Svenskt kött = alltid bedövat med bult/koldioxid/el
Utländsktkött = inte alltid bedövat.

Så du kan andas ut. Jag skär inte halspulsådern av djur som inte är "long gone" i skallen.

Dom måste alltså inte leva för att man ska kunna avbloda dom på rätt sätt?

Nej! Avblodningen är ju en säkerhetsåtgärd, lite hängslen utöver bältet. Dessutom bidrar avblodad kropp till något bättre hållbarhet på köttet.

Men självklart ska de alltid stickas efter skott, hur döda de än är.

Hjärtat måste slå för att effektiv avblodning ska kunna ske. Däremot måste (bör inte) djuret vara vid medvetande under tiden.

Ja, men avblodning är ju inte en förutsättning för att de ska dö. Avblodning fungerar även ypperligt om man hänger upp kroppen direkt vid snittet.

Nu är ju koldioxiden en gas om inte luktar något men ger obehag i form av stickande i svalg och mun vilket antagligen är varför grisar inte vill in i gasen. Inte själva lukten som det står i texten. I wikipedia står det dock att den har en stickande lukt i höga doser men jag undrar om det är en effekt och inte en lukt ändå.

Jag trodde faktiskt, fick lära om mig nu, att man bara somnade lugnt och fint vid exponering av koldioxid. Kanske är det så att jag blandar ihop koloxid och koldioxid?

Lät väl i alla fall inte så trevligt med ångest, illamående och andra nackdelar med den metoden. Känns som sagt inte helt ok.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 304
Senast: movi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: Red_Chili
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 769
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar