Är det verkligen så få

Fast man kanske inte vill ha "religiöst" kött? Halal-slaktat i Sverige är väl förhoppningsvis fine, men jag vill inte ha något kött där djuret måste stå åt ett visst håll och få en bön uppläst, kalla mig löjlig men i min värld är den processen löjlig. Nu äter jag främst vegetariskt, men ibland äter jag kyckling och då alltid svensk.

Sen ska man kanske uppmuntra svenskt halal-kött i alla fall, med tanke på hur vi vs. omvärlden gör, och finns inte halal att få i Sverige importerar vi....
All svensk fågel klassas som halal.

Fast man kanske inte vill ha "religiöst" kött? Halal-slaktat i Sverige är väl förhoppningsvis fine, men jag vill inte ha något kött där djuret måste stå åt ett visst håll och få en bön uppläst, kalla mig löjlig men i min värld är den processen löjlig. Nu äter jag främst vegetariskt, men ibland äter jag kyckling och då alltid svensk.

Sen ska man kanske uppmuntra svenskt halal-kött i alla fall, med tanke på hur vi vs. omvärlden gör, och finns inte halal att få i Sverige importerar vi....
Intressant att du väljer kyckling. Jag äter kött ganska ofta (dock bara från kända ställen så länge det inte är något jag blir bjuden på). Kyckling är det enda svenska köttet jag känner "nej tack" till. Det känns inte okej att äta. Sen stöttar jag inte industrin runt kött egentligen. Inte så mycket för uppfödningen för det mesta utan allt annat runt det.

Intressant att du väljer kyckling. Jag äter kött ganska ofta (dock bara från kända ställen så länge det inte är något jag blir bjuden på). Kyckling är det enda svenska köttet jag känner "nej tack" till. Det känns inte okej att äta. Sen stöttar jag inte industrin runt kött egentligen. Inte så mycket för uppfödningen för det mesta utan allt annat runt det.
Vad är "allt annat"?

Styckningen? Förpackningen? Transport och distribution till butik? Själva slakten?

Jag har flera gånger besökt ett stort svenskt slakteri, för att se hela kedjan som mina djur går igenom när de åker iväg härifrån. Jag ska på ett nytt studiebesök i veckan.

Folk är okunniga och korkade. Jag berättar om halalslakt i snitt en gång i veckan, för att folk inte fattar bättre.
Funderar varje gång på om de tror att djuren slaktar sig själva och sen lägger sig på tallriken. Så naivt!

Och att inte äta kött pga religösa riter. Ok om man inte äter kött öht, men att avstå pga halal är för mig resursslöseri. Då kan man avstå kött helt i min bok, för det finns alla möjliga riter och verser för svenneslakt och jakt.

Halalslakt sverige: som vilken slakt som helst. Man bultar och skär sedan av halspulsådern direkt för avblodning. Ska det vara korrekt ska väl kroppen vara vänd mot mecka och man ska läsa böner under slakten. Jag vet inte hur vida man gör just den biten här.

Halalslakt utomlands i religiöstsyfte: djuret ligger ofta i en trumma där djuret vänds så det ligger på rygg och mot mecka. Huruvida man bultar först eller inte varierar men det är vanligt att man inte gör det och det ska man förstå om man köper utländskt halalslaktat kött. Då blöder djuret till dötts. Det är vidrigt.

Sen lämnar utländsktkött mycket annat att önska....

Precis som i videon ovan har jag förvånats över att det är sånt Rabalder om halal, men inte om kosher som då faktiskt enligt svensk lagstiftning inte får utföras här...

Nä, generellt vet väl folk väldigt lite om det här och djurhållning i övrigt. Och eftersom detta är ett forum för hästfolk, hästar som avlivas med bult, avblodas också, även om inte köttet går till matproduktion.

Halalslakt sverige: som vilken slakt som helst. Man bultar och skär sedan av halspulsådern direkt för avblodning. Ska det vara korrekt ska väl kroppen vara vänd mot mecka och man ska läsa böner under slakten. Jag vet inte hur vida man gör just den biten här.

Halalslakt utomlands i religiöstsyfte: djuret ligger ofta i en trumma där djuret vänds så det ligger på rygg och mot mecka. Huruvida man bultar först eller inte varierar men det är vanligt att man inte gör det och det ska man förstå om man köper utländskt halalslaktat kött. Då blöder djuret till dötts. Det är vidrigt.

Sen lämnar utländsktkött mycket annat att önska....

Trumman är vanlig utomlands även utan att det är halal.
Men då hör man inte ett pip eftersom det är billigt med utländskt kött.

En av anledningarna till att jag föredrar vilt eller hemslaktat
Djuren har det bra tills det smäller
minimalt med stress.

Dessutom försöker jag bidra till att vi inte konsumerar kött som främjar multiresistenta bakterier
Dvs kött från länder som medicinerar i förebyggande syfte

Vad är "allt annat"?

Styckningen? Förpackningen? Transport och distribution till butik? Själva slakten?

Jag har flera gånger besökt ett stort svenskt slakteri, för att se hela kedjan som mina djur går igenom när de åker iväg härifrån. Jag ska på ett nytt studiebesök i veckan.
Att jag inte har koll på hur djuret levt och att behöva transporteras till slakteri. Jag föredrar djur som slaktas på hemmaplan så att säga. Jag har sett bilder från ett slakteri i Sverige och är positivt överraskad men är ändå inte jätteglad i hela industri uppfödning/slakt. Kyckling av det jag sett och läst mig till är inte direkt något jag känner att jag kan stötta. För mig är det inte värdig uppfödning och jag känner mig rätt säker på att elbedövning lätt kan gå fel, dvs inte bedöva. Det var vid sådan information, någon slags skandal, som jag slutade äta kyckling.

Vilt kan det vara lite si och så med, inte alltid skottet är direkt dödande precis och en del viltstammar har ibland också fått bli för stora med sjukdomar och svält. En bra uppfödning och slakt av tamdjur är nog i många fall det mest djurvänliga kan jag tycka, efter det vilt.

Som vet hur vanlig slakt går till?

Senaste tiden har jag läst spaltmeter om de kallblodiga muslimerna som skär halsen av djuren.
Så gör vi minsann inte här!!

Frågar man hur vi gör här så får man aldrig något klart svar.

Observera att jag nu jämför halalslakt i Sverige mot vanligt slakt. Jag vet att det är annorlunda utomlands.
På gilles slakterier i norge har det införts hallal slakt, förutom den vanliga, slakt utan bedövning är ju förbjudet så enda skillnaden var att en mulla befann sig på platsen och bad för djuren. (tror inte djur tar skada av en bön) Och folk var helt vilda o skulle bojkotta gilles, för djuren var ju LEVANDE NÄR DE DOG !!!:banghead::banghead::up:
DE hade alltså ingen som helst aning om att man visst skär halsen av djuren även i vanliga fall.
En tjej som hade bultat sin häst istället för spruta påpekade de o sa att det gick lugnt o fint till och att hon inte tyckte det var något fel att det gick till så på slakterier. Hon blev påhoppad o kallad djurplågare o jag vet inte allt.
Funderar på om man inte borde införa obligatoriska besök på slakterier för typ gymnasieklasser eller ngt så folk lär sig varifrån maten kommer....

Jag visste inte att grisar idag bedövas genom att de sänks ner i ett "bad" av koloxid där de förlorar medvetandet. Det var helt nytt för mig. Jag trodde grisar bultades men så går det tydligen inte längre till.

Vilt kan det vara lite si och så med, inte alltid skottet är direkt dödande precis och en del viltstammar har ibland också fått bli för stora med sjukdomar och svält. En bra uppfödning och slakt av tamdjur är nog i många fall det mest djurvänliga kan jag tycka, efter det vilt.
Självklart är det så. Men nu är det ju så att det inte finns ngt annat sätt att skatta viltstammen på än just med bössan.
Det största problemet för viltet är knappas jakten, det är bilen...

Funderar på om man inte borde införa obligatoriska besök på slakterier för typ gymnasieklasser eller ngt så folk lär sig varifrån maten kommer....

Vore bra, men kan innebär problem för ex hygien och smittskydd.
Dessutom finns det människor som till varje pris måste förstöra och som skulle nästla sig in och sabotera på slakterierna. Vi har några såna extrema grupper i Sverige.

Men som sagt, jag är helt för att unga (och vuxna) ska få se hur djurhållning och slakt ser ut i Sverige.
Och källkritik borde bli ett obligatoriskt ämne som följer med genom hela skoltiden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 304
Senast: movi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: Red_Chili
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 769
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar