Är det ens tillåtet att göra så?!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SorayaX
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 9 881
Sv: Är det ens tillåtet att göra så?!

Om hon tjänat sina egna pengar till varan.
Annars hade säljaren kunnat (läs borde ha!) neka henne att köpa varan med tanke på att hon inte var 18.

Det som jag inte förstår är hur hon först skriver att hon har hunden på prov (hur ser det här kontraktet ut?), sen säger systern att papper inte har skrivits tex kvitton osv och sedan säger att hon köpt hunden kontant - då borde kvitto ha skrivits?

En "fin" röra, men nog tycker jag personligen att man känner odören av en oseriös säljare...

Känner du att du var riktigt hotad och frihetsberövad så är det ett polisärende.

I annat fall så ska du nog se det som en lärdom att sätta dig i hur kontrakt och sådant fungerar innan du gör affärer och vara glad att du slapp bli sittande med hunden.

Man kan inte säga att jag frivilligt lämnade hunden. Jag gick in dem tog ifrån mig honom och låste dörren sen satt jag där och då hade dem redan ringt en annan under dagen NÄR JAG VAR ÄGARE, NÄR JAG HADE KÖPT HUNDEN och sa att han var tillsalu. När jag försökte gå därifrån så fick jag inte det.

Skuggan_

Låste de in elelr ute dig? Olaga frihetsberövande? :crazy:

Hunden köptes. betalade kontant och allt var klart.
Det är säljaren som är en lögnare då hon först absolut enligt henne själv inte kan ta hunden tillbaka, inget som jag heller ville. Och sen tvingar mig att lämna den. Först då skulle hon säjla vidare och en timma efter skickar hon ett meddelande där hon säger att hon ska behålla den. Jag tror hon ville se hur det var att inte ha den. Hela saken har knäckt mig totalt och just nu ligger jag i ett mörkt hål. Jag ska ta mig upp igen men det tar tid. Att ni sedan har en negativ inställning till rasen eller annonsen bryr jag mig inte om. Vissa var negativa andra positiva.

Jag vet bara att folk inte är att lita på, det gick till på FEL sätt. Man gör inte som hon gjorde. Dessutom kände jag mig otroligt hotad och kränkt när jag satt där och inte fick gå. Hon dessutom psykade mig till att hunden inte trivdes vilket jag och alla andra i min familj inte höll med om.

Skuggan_
Nu är det ju ingen ras, det är en blandis. För att köpet skall vara giltigt krävs det att du har en person över 18 år med dig som skriver på kontraktet, gärna dina föräldrar.

Att du utsatts för hot o ev frihetsberövande skall du polisanmäla, omedelbums!, man får inte bära sig åt som denne sk uppfödare har gjort.

Hur stod det i kontraktet om att ha hunden på prov? De fall jag känner till så har man inte betalat något innan man kommit överens om att man skall/inte skall behålla hunden.

Man kan inte säga att jag frivilligt lämnade hunden. Jag gick in dem tog ifrån mig honom och låste dörren sen satt jag där och då hade dem redan ringt en annan under dagen NÄR JAG VAR ÄGARE, NÄR JAG HADE KÖPT HUNDEN och sa att han var tillsalu. När jag försökte gå därifrån så fick jag inte det.

Skuggan_

Vem ska man tro på?

I går skrev du att du inte köpt hunden utan bara hade den på prov.
Sen skrev du att du lämnade tillbaka den för den längtade tillbaka osv..

såklart är det skillnad! Om hon upplevde sig hotad eller tvingad ska hon självklart anmäla. Men jag visste inte om de menade tvingad=hot/tvång, eller "tvingad"=övertalad..

Vem ska man tro på?

I går skrev du att du inte köpt hunden utan bara hade den på prov.
Sen skrev du att du lämnade tillbaka den för den längtade tillbaka osv..
Det här blir rörigare och rörigare.
Om jag vore "skuggan" skulle jag släppa hela saken, se det som en dyrköpt erfarenhet och börja leta en en annan valp. Polisen har viktigare saker att syssla med och ord står mot ord samt att "skuggan" inte har något vittne.

KL Vilken soppa. Svårt att tro på ngt alls här.
Har ett verkligt hot skett skall det självklart polisanmälas men med tanke på vad köparen skrivit i den andra tråden torde det bli svårt att komma ngn vart.
Självklart får man köpa en vara kontant även om man är under 18.
Men här är det ett stort frågetecken om hunden betalades eller togs på prov.
PL

KL Vilken soppa. Svårt att tro på ngt alls här.
Har ett verkligt hot skett skall det självklart polisanmälas men med tanke på vad köparen skrivit i den andra tråden torde det bli svårt att komma ngn vart.
Självklart får man köpa en vara kontant även om man är under 18.
Men här är det ett stort frågetecken om hunden betalades eller togs på prov.
PL

Men "på prov" kan ju betyda att hunden får lämnas tillbaka om det inte fungerar, även om den är betald och man då får pengarna tillbaka.

Men som jag använder språket betalar man inte en hund som man tar på prov. Däremot kan man betala o ha ångerrätt.
PL

KL Som jag skrev ovan så får man köpa en vara kontant även om man är under 18.
Dock finns undantag när det gäller tex tobak o alkohol o man börjar ju undra om det inte börde gälla även levande djur!!!
PL

KL Som jag skrev ovan så får man köpa en vara kontant även om man är under 18.
Dock finns undantag när det gäller tex tobak o alkohol o man börjar ju undra om det inte börde gälla även levande djur!!!
PL

För himlans massa år sen sålde jag (min familj) en häst till en tjej och efter mycket om och med så hamnade vi i en rättstvist, som jag förlorade för tjejen var minderårig och eftersom hennes styvpappa (som då inte var hennes förmyndare) skrev på kontraktet, var det inte gällande.

Skulle det inte vara ett perfekt triangeldrama om det visade sig att säljaren också var här på buke?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1087994

Nu börjar det gå runt i hjärnkontoret - är Skuggan_, Jollan och ZorayaX samma personer, eller delvis, eller..... Kanske skulle räckt med EN tråd, så kanske det blivit lite klarare. Nu blir det bara konstigare och konstigare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 827
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 388
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 553
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka