Är det ens tillåtet att göra så?!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SorayaX
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 9 881
Sv: Är det ens tillåtet att göra så?!

Men tjejen fick inte teckna avtal o hennes styvfar?plastpappa? fick inte teckna avtal för hennes del.
PL

Fast stämmer verkligen det? Pratade med min bror som pluggar juridik som påstod att om du har satt ut annons är du inte tvungen att sälja, bara om du kontaktat köparen/intressenten personligen och erbjudit "varan".

Det var en artikel om det i Hundsport en gång och det är därifrån jag har fått det. En jurist rekommenderade att man därför skrev en rad om fri prövningsrätt.

Men jag är bara glad om jag har fel! :)

Ja hon låste mig INNE och när jag bad om att få gå två gånger sa dem nej.

Skuggan_
Det är såklart inte lagligt, problemet är ju att bevisa det hela. Om du nu hade vittnen till händelsen, varför agerade inte dessa? Fick du dina pengar tillbaka?

Hon satt och snackade så mycket elaka saker om min familj så jag bröt ihop och blev rädd. Jag visste inte vad jag skulle göra. Tre vuxna i deras hem, dessutom ringde dem dit en annan som senare kom.

Jag får inte ALLS ihop händelseförloppet... Du grät, var rädd, blev instängd och de pratade skit om din familj.

Men när du kom hem så var du glad för att valpen fått det bättre och att du och säljaren var överens om att valpen saknade sin "mamma" och du skrev en lättad tråd om det.

Fast sen framkom det att du först i efterhand kommit på att du blivit manipulerad och överkörd...? Var det inte ganska tydligt på plats att allt inte gick rätt till? Jag förstår inte hur du kunde gå därifrån "nöjd" överhuvudtaget...?

Jollan är inte den som sålde hunden det kan jag garantera och tror ni mig inte så får ni personligen fråga henne själv.
JAG KÖPTE HUNDEN MED MAMMA OCH MIN SYSTER (Sorayax) Min syster undrade med denna tråden om det verkligen fick gå till att dem inte låter mig gå med hunden SOM JAG HAR KÖPT. Hon gav inte mig varken kvitto eller något avtal vilket var konstigt och jag undrar om hon överhuvudtaget fick det av uppfödaren. Förresten sa hon också att min syster inte var bra med hunden, hur vet hon det? Hon satt och snackade så mycket elaka saker om min familj så jag bröt ihop och blev rädd. Jag visste inte vad jag skulle göra. Tre vuxna i deras hem, dessutom ringde dem dit en annan som senare kom.

Skuggan_
O du har inte polisanmält?
Hur var det egentligen? Anser du att du skulle haft kvar hunden?
PL

Om du nu har vittnen på det, så vad f*n polisanmäler du inte det, om du inte tycker det är helt okey då vill säga... :grin: :cool:

KL
Därför att allt blev rörigt, jag var förvirrad när jag gick därifrån som jag skrev innan när jag lugnat mig förstod jag att allt hade gått så jävla fel till. Jag hade vittne när jag köpte hunden inte när dem lurade mig dit. Jag fick 12 timmar med en hund som hon försökte sälja vidare när jag ägde honom. Men släpp detta nu, hur mycket jag än önskar att få den hunden tillbaka så tänker jag inte göra något inte för att jag ljuger utan för att jag mår tillräckligt dåligt.

Skuggan_

Älskade hjärtat :cry:

164371_1398958393093_1806296522_757903_7714751_n.jpg

varför tyckte dom inte att ni skulle ha kvar den? Ägaren har alltså ångrat sig 'bara' och vill behålla hunden själv?

Och nej så får det ju inte gå till, att frihetsberöva någon. Men nu lämnades ju hunden kvar där och jag antar att ni fått era pengar tillbaka så då går det nog tyvärr inte att göra något.

Kan inte era föräldrar snacka med hundägaren? Förklara vad som gäller, att det är förbjudet att inte släppa ut henne från lägenheten och blablabla.
Hon ville uppenbarligen inte lämna tillbaka hunden men efter påtryckningar och obehaget av stämningen kände sig tvingad?

Ingen lätt situation. Tycker synd om er faktiskt, inte så lätt alltid att veta hur man ska göra.

Fast stämmer verkligen det? Pratade med min bror som pluggar juridik som påstod att om du har satt ut annons är du inte tvungen att sälja, bara om du kontaktat köparen/intressenten personligen och erbjudit "varan".

Din bror kanske behöver läsa på lite?
En uppfödare som nekade hundköp till ett samkönat par blev fälld för diskriminering. Att det samkönade paret hade länkar till djursexsidor på sin hemsida ansågs inte relevant för att neka paret att köpa hund.

kl
Hela historien stinker.

Man kan inte säga att jag frivilligt lämnade hunden. Jag gick in dem tog ifrån mig honom och låste dörren sen satt jag där och då hade dem redan ringt en annan under dagen NÄR JAG VAR ÄGARE, NÄR JAG HADE KÖPT HUNDEN och sa att han var tillsalu. När jag försökte gå därifrån så fick jag inte det.Skuggan_

Olaga frihetsberövande och straffbart. Polisanmäl! Anmäl ALLT, du kanske inte kommer någon vart med hundaffären i slutändan, men det borde ge ett kännbart straff att ofrivilligt låsa in någon.

Men när du kom hem så var du glad för att valpen fått det bättre och att du och säljaren var överens om att valpen saknade sin "mamma" och du skrev en lättad tråd om det.

Fast sen framkom det att du först i efterhand kommit på att du blivit manipulerad och överkörd...? Var det inte ganska tydligt på plats att allt inte gick rätt till? Jag förstår inte hur du kunde gå därifrån "nöjd" överhuvudtaget...?

Chock, helt enkelt. Sen när poletten trillar ner inser man att man blev grundlurad.

Tro mig, har man inte varit med om det själv kan det vara väldigt svårt att förstå! Jag har precis varit med om något liknande, fast i mitt fall handlade det om ett bodelningsmöte med mitt ex. I tisdags! Jag skickade in mina papper till bodelningsförrättaren för mer än två månader sedan, exet "har haft för mycket att göra" och i princip strulat med ALLT. Till slut begärde jag ett möte hos förrättaren för att få slut på det här + krävde att få kopior på hans papper minst en vecka före mötet, så att jag kunde ta ställning till dem innan. Exet hade fått ut kopior på mina papper någon vecka efter att jag hade skickat in dem för mer än två månader sedan.

Jag fick inte hem några kopior och ringde bodelningförrättaren och förklarade att om de inte tog kontakt med exet, så skulle han inte ens ha dem med till mötet. De förstod nog inte riktigt allvaret i eländet och sa åt honom att han skulle ha med dem till mötet, så skulle de ta kopior på plats. Haha! Exet hade inte ens rätt papper med sig, inte en siffra rätt, han avbröt konstant bodelningsförrättaren och viftade med andra papper och ville att hon skulle titta på andra siffror med jämna mellanrum. Man kan säga att både jag och förrättaren blev rejält överkörda båda två och exet lyckades även få bodelningsförrättaren att acceptera och godta hans muntliga info om siffrorna.

Exet är så jäkla bra på att manipulera att alla var glada och nöjda efteråt och jag t.o.m. kände mig glad i några timmar! Sen började allt långsamt sjunka in och nästa morgon mejlade jag bodelningsförrättaren och meddelade att jag inte kommer att skriva på några papper på så lösa och godtyckliga grunder och får verkligen en bodelning under tvist gå till på det här viset?

Exet hade varken med sig korrekta uppgifter på sin förmögenhet eller sina skulder. Jag kunde själv, dagen därpå, ta kontakt med den som hade info om hans skuld och få ut rätt uppgifter = knappt någon skuld alls. Det ska bli intressant att se hur stor förmögenheten faktiskt var vid brytpunkten, för nu kräver jag att få se papper på ALLT innan jag skriver under en NY uträkning.

Så, jo man kan absolut bli överkörd och dessutom tro att man är nöjd med resultatet, till en början. Det finns nog fler än man tror som är fräcka och skickliga nog att manipulera och vilseleda. Lägg till olaga frihetsberövande och hot om våld i TS fall....hon var nog väldigt glad och lättad = endorfiner = lyckokänslor, när hon till slut kom därifrån.

Var är mänsklighetsperspektivet i den här tråden?

En uppfödare som nekade hundköp till ett samkönat par blev fälld för diskriminering. Att det samkönade paret hade länkar till djursexsidor på sin hemsida ansågs inte relevant för att neka paret att köpa hund.

.

Det där var bland det sjukare jag hört.. :crazy:

Jag skulle fortfarande vilja höra säljaren. Känner på mig att hon/han har en rätt okej orsak till att ta tillbaka hunden. Tillvägagångssättet var dock inte det bästa. (fast kanske säljarens version är helt annorlunda också här?)

Fast det är något annat, diskriminering är olagligt. Att neka någon att köpa en vara man har ute på annons är det inte, Jenkas bror har alltså helt rätt.

varför tyckte dom inte att ni skulle ha kvar den? Ägaren har alltså ångrat sig 'bara' och vill behålla hunden själv?

Tycker det mer låter som att hon fick ett högre bud på hunden. Men det är ju förstås ren spekulation.

Jag skulle fortfarande vilja höra säljaren. Känner på mig att hon/han har en rätt okej orsak till att ta tillbaka hunden. Tillvägagångssättet var dock inte det bästa. (fast kanske säljarens version är helt annorlunda också här?)

Varför får jag känslan att du tror jag hade vansköt hunden?
Säljaren sa till mig själv att hon först inte hade någon möjligthet att ta tillbaka hunden utan att hon ringt en annan när hon sålde den till mig. Och en timme efter när jag hade vaknat upp från chocken så skriver hon till mig att hon ska behålla den? När vi var och kolla på honom så sa hon dessutom att hon hade köpt en valp för inte så länge sen, en pudel men den var hemsk så den sålde hon efter 3 dagar. Jag tror inte hon själv vet vad hon vill.

KL
Om någon snackat skit om mig till henne om hur jag sköter hundar så undrar jag hur i helsike dem kan veta det då jag inte haft hund i staden jag lever i just nu.

Jag ber ingen på buke att välja varken min eller säljarens sida. Jag ville skriva av mig och allt blev så jäkla rörigt men som Lupin skrev det är svårt för folk att förstå om man själv inte varit med om det. Jag tänker INTE anmäla då jag inte vill smutsa ner mina händer. Jag har lugnat mig och även om det gick orättvist till så finns det andra valpar där ute som letar nya hem!

Skuggan_

Tycker det mer låter som att hon fick ett högre bud på hunden. Men det är ju förstås ren spekulation.

Det var flera som hade ringt om annonsen innan jag köpte hunden. När hon sa att det var en från göteborg som ville kolla på honom så svarade jag att hon kunde höra av sig till mig efter den personen hade kollat om valpen var kvar. Då sa hon att hon hellre ville att jag skulle köpa honom eftersom jag bor såpass nära henne(tio min). Jag svarade då okej och väntade på att min mamma skulle komma hem. Hon ringde vid fyra tiden igen och ville att jag skulle skynda mig då det hade hört av sig ett par från vimmerby som var intresserade. Vi åkte och tittade bestämmde oss för att köpa honom. Jag fick en del papper, dock fick skrev vi aldrig något papper eller avtal vilket jag tyckte var konstigt. jag ANTAR att hon inte hade fått det från uppfödaren heller. Vid fyra eller fem tiden ringer hon igen och vi pratar lite om valpen hur han mår osv, vi lägger på och allt är frid och fröjd. Det hinner inte ens gå fem minuter innan hon ringer igen och frågar om jag kan komma över och dricka kaffe och bara prata lite. Jag tyckte hon lät normal och anade inget. Väl inne i hennes lägenhet när dem hade tagit hunden ifrån mig så small det. Då hade hon först sålt den vidare, och sen skulle hon behålla den själv.

Vad jag tror är att hon ville se hur det var och inte ha honom där för efter att jag köpt hunden och gått utanför dörren slutade inte sms:en komma.

Skuggan_

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 826
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 388
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 553
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?