Är det ens tillåtet att göra så?!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SorayaX
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 9 881
Sv: Är det ens tillåtet att göra så?!

Men vad hade hänt om tjejen bara betalat rakt av med egna pengar utan att skriva kontrakt utan bara fått ett kvitto?
PL

KL
Den här tråden gjorde ju det hela spännande.
Eftersom det är fredag och helg så tillåter jag mig att avvika min vardagliga kost och poppa popcorn
smiley-face-popcorn.gif
och väntar på mer spänning...

:angel:

Jag tror att övriga tror att Skuggan_ köpte en hund av Jollan. Sen är det ju oklart vad som egentligen har hänt. ZorayaX är syster till Skuggan_ och undrar nu om allt har gått rätt till.

Tror jag möjligen eventuellt kanske.... Tanken slog mig också.

Itressant fråga, var går gränsen?
Självklart får minderåriga köpa saker!
I din länk talas även om ett startpaket vilket troligen innebär ett avtal.
PL

Jag tror att övriga tror att Skuggan_ köpte en hund av Jollan. Sen är det ju oklart vad som egentligen har hänt. ZorayaX är syster till Skuggan_ och undrar nu om allt har gått rätt till.

Tror jag möjligen eventuellt kanske.... Tanken slog mig också.

Ahaaa.... Men Jollan säger att "en bekant" till henne sålde hunden, men senare fick viss information som gjorde att bekantingen ville ha hunden tillbaka. Kanske Jollan själv är den "bekanta"...?
Kan man få be om alla korten på borden, samt information om VAD som gjorde att Den Bekanta ångrade sig...så vore det lättare. ;)
Grymt söt valp i alla fall!!

KL Som jag skrev ovan så får man köpa en vara kontant även om man är under 18.
Dock finns undantag när det gäller tex tobak o alkohol o man börjar ju undra om det inte börde gälla även levande djur!!!
PL

http://www.konsumentverket.se/foretagare/Avtal/Att-inga-avtal/

Vi gick igenom det på juridiken, och man har under 18 rätt att köpa saker för egna tjänade pengar eller till sitt hushåll om man bor i eget. Att någon under 18 år köper godis och en videofilm kan ses som normal konsumtion, men kommer en 17åring in och vill köpa en stereo för 10 000 så är det mer tveksamt.
Nu har säljaren kanske itne möjlighet att kontrollera varje person - men den som är förmyndare för barnet kan häva ett sådant köp.

Senast ändrad:

Men säljaren kan ju inte veta om det är egna intjänade pengar eller om köparen har eget hushåll.
PL

Precis.. Min (snart) 17-åring har ju eget hushåll nu när hon pluggar "en bit" bort och har eget boende som hon är folkbokförd på.

Tveksamt ja, men fullt möjligt. PL är helt rätt ute.

Jag kan referera till en mängd rättsfall där saken prövats och i vissa fall har man antagit att säljaren handlat i tron om att det var godkänt från målsmans håll.

Så nej minoogolden det är inte fullt så enkelt, då skulle ju inte någon människa under 18 kunna köpa någonting öht och så vet vi inte är fallet :)

Men här har vi ett grundläggande problem inom hunderiet! Folk köper valpar(ofta vad som helst) för att de är söta.
En hundmänniska köper en valp för att få en lämplig vuxen hund.
PL

Förmodligen är det inga problem om inte köparens förmyndare vill häva köpet.

Ja säljaren kan ju knappast häva köpet med den motiveringen!
PL

Nej, definitivt inte.
Det är dock mycket som är väldigt oklart i berättelsen. Och systern skrev att "de skulle skriva papper när köparen fyllt 18" och då kan man ju undra vad för slags avtal som ingåtts nu eftersom hon senast igår eftermiddag skrev att hon hade hunden på prov och nu att hon hade betalt hunden (men inte skrivit papper?)

Ja, det tänkte jag med.

Å andra sidan finns det en knepighet och det är att om man har en vara ute till försäljning så får man inte neka någon att köpa varan om det inte framgår att säljaren har fri prövningsrätt. I ljuset av det så skulle skuggan haft rätt till valpen (mot betalning givetvis) om hon bestämt sig för den efter provperioden.

Fast stämmer verkligen det? Pratade med min bror som pluggar juridik som påstod att om du har satt ut annons är du inte tvungen att sälja, bara om du kontaktat köparen/intressenten personligen och erbjudit "varan".

Jollan är inte den som sålde hunden det kan jag garantera och tror ni mig inte så får ni personligen fråga henne själv.
JAG KÖPTE HUNDEN MED MAMMA OCH MIN SYSTER (Sorayax) Min syster undrade med denna tråden om det verkligen fick gå till att dem inte låter mig gå med hunden SOM JAG HAR KÖPT. Hon gav inte mig varken kvitto eller något avtal vilket var konstigt och jag undrar om hon överhuvudtaget fick det av uppfödaren. Förresten sa hon också att min syster inte var bra med hunden, hur vet hon det? Hon satt och snackade så mycket elaka saker om min familj så jag bröt ihop och blev rädd. Jag visste inte vad jag skulle göra. Tre vuxna i deras hem, dessutom ringde dem dit en annan som senare kom.

Ja hon låste mig INNE och när jag bad om att få gå två gånger sa dem nej.

Skuggan_

Senast ändrad:

Fast stämmer verkligen det? Pratade med min bror som pluggar juridik som påstod att om du har satt ut annons är du inte tvungen att sälja, bara om du kontaktat köparen/intressenten personligen och erbjudit "varan".

Precis så är det. Ett anbud måste vara riktat åt en specifik person/företag. Det är alltså de som ringer på annonsen som lägger att anbud tex "ja jag vill köpa din hund för 5000 kr (annonspris)" Säljaren väljer då om denne vill anta anbudet eller inte. Vill han inte anta anbudet så behöver han inte svara alls.
Men den som lägger ett anbud är bunden till det tills betänketid gått ut eller tills den som fått anbudet tackar nej ;)

Ahaaa.... Men Jollan säger att "en bekant" till henne sålde hunden, men senare fick viss information som gjorde att bekantingen ville ha hunden tillbaka. Kanske Jollan själv är den "bekanta"...?
Kan man få be om alla korten på borden, samt information om VAD som gjorde att Den Bekanta ångrade sig...så vore det lättare. ;)
Grymt söt valp i alla fall!!

Jamen så är det nog. Rörigt :D

KL

Trots att jag jobbar som jurist tänker jag inte ge mig in i det juridiska aspekterna i den här tråden.

Jag blir bara så ledsen och beklämd över hur både köpare, säljare, och uppfödare beter sig.

Den stora förloraren i den här soppan är utan tvekan den stackars valpen som slits mellan hem och människor. 3-5 ägare inom loppet av några få veckor och den sköraste tiden i en liten valps liv.

Jag blir också påmind om varför det här med att föda upp hund inte känns så attraktivt för min del, hujedamig vad mycket konstiga hundköpare det finns.

Ts syster: Efter alla turer och vad du skrivit i din andra tråd tycker jag du ska ta dig en ordentlig funderare över ansvaret som kommer med att skaffa hund och fundera både en och två gånger på om du verkligen är mogen för det steget.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 826
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 388
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 553
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?