Är det dags nu....?

Sv: Är det dags nu....?

Vissa människor är födda utan medkänsla - tydligen. Eller förmågan att leva in sig i texter.

Som mina släktingar (tillika bönder) säger, det är ett djur. Duger den inte som ett djur ska den inte finnas kvar.

Ursäkta? Jag är inte emot att TS ska ta bort hunden, undrar bara varför hon inte har gjort det tidigare eftersom hon inte ens vill se hunden och klagar så.
 
Sv: Är det dags nu....?

Men jag tycker kanske inte att döden är så farligt som du tycker?

Vi får ju faktiskt alla tycka olika och jag har förmågan att se naturligt på döden och se att en hund som är 16 år kanske inte är i sina bästa dagar.

Och jag ser ju inte med hat på hunden, men jag lider av att se djur lida, då tycker jag det är bättre att ta bort dem. Och man kan visst skämta om döden, men jag jobbar med döden varje dag, så jag ser nog annorlunda på det. Jag skulle aldrig skämta om någons sorg.

//E


Alltså, jag förstår dig. Självklart är det bättre för hunden att få somna in när den är gammal och dålig. Men att skämta om det är för mig svårt att förstå, jag tänker på vad som hände med min hund, det är 6 mån sen men känns som det hände igår. Jag hatar döden och fattar inte hur man kan skämta om den bara.
 
Sv: Är det dags nu....?

Alltså, jag förstår dig. Självklart är det bättre för hunden att få somna in när den är gammal och dålig. Men att skämta om det är för mig svårt att förstå, jag tänker på vad som hände med min hund, det är 6 mån sen men känns som det hände igår. Jag hatar döden och fattar inte hur man kan skämta om den bara.

Hunden fattar väl inte att man sitter o drar ett skämt om det.
 
Sv: Är det dags nu....?

*kl*

Till TS jag kan mycke väl förstå dig och jag kan förstå andras resonemang oxå men jag kan mycket väl förstå att man kan skämta om det om man vet hundens bakgrund m,m
Tog bort min hund för ca två år sen och hon fick gå bort medans hon va på topp .. Hon va me på semester å fick leka av sig med pojkarna å spela fotboll å det va då det hände hon fick hals diskbrock och va tvungen att tas bort .. nu kan vi skämta om det å säga att hon fick roligt in i det sista hon va en rottis tio år gammal men ack så pigg hon va !!
Och denna hunden va mitt allt kan jag lova hon va med mig överallt och jag hade sagt det till henne att hon skall få ett liv utan smärta å pina och det fick då hon tog bort snarast möjligast då vi insåg att det inte gick att göra något .Hon hade inte klarat av en rehabilitering efter ev operation så jag fick ta det beslutet

Sen hade vi en annan hane som va gammal och när det va dags för honom så ballade hans mage ur fullständigt å sket blod å då tog vi bort honom. Innan dess hade han ont i sina höfter men ej så farligt att han klarade tillvaron m,m
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det dags nu....?

*kl*

Till TS jag kan mycke väl förstå dig och jag kan förstå andras resonemang oxå men jag kan mycket väl förstå att man kan skämta om det om man vet hundens bakgrund m,m
Tog bort min hund för ca två år sen och hon fick gå bort medans hon va på topp .. Hon va me på semester å fick leka av sig med pojkarna å spela fotboll å det va då det hände hon fick hals diskbrock och va tvungen att tas bort .. nu kan vi skämta om det å säga att hon fick roligt in i det sista hon va en rottis tio år gammal men ack så pigg hon va !!

Sen hade vi en annan hane som va gammal och när det va dags för honom så ballade hans mage ur fullständigt å sket blod å då tog vi bort honom. Innan dess hade han ont i sina höfter men ej så farligt att han klarade tillvaron m,m

Jamen att man säger att hon fick roligt in i det sista är väl inget skämt? :confused:
 
Sv: Är det dags nu....?

att hon lekte av sig det sista å ja nu skulle man ha träffat denna hund för hon va ack så speciell å vi skämtade om det .. typ att detta kommer bli hennes död .. då man satt å såg henne när hon spelade skiten ur dom m,m
 
Sv: Är det dags nu....?

Skönt att hon inte är värre, och det blir nog bra för henne att få somna in medans hon fortfarande mår någorlunda bra..
 
Sv: Är det dags nu....?

Vissa människor är födda utan medkänsla - tydligen. Eller förmågan att leva in sig i texter.

Som mina släktingar (tillika bönder) säger, det är ett djur. Duger den inte som ett djur ska den inte finnas kvar.


Ja det är ju så som man ska tänka. Duger den inte som djur måste det vara illa med den.
Vi har grisar, i början hade vi också svårt för avliva en gris, och det har vi fortfarande. Men vi har sunt förnuft. Dom lever inte här inne med oss så man kan se till dom hela tiden som man kan göra med tex hund. Utan de ska klara av att leva med sin flock för att fungera.
 
Sv: Är det dags nu....?

Hur kan man skämta och vara ironisk över att hunden ska dö? Jag fattar inte det?
Jag skulle ge vad som helst för att få min förra tillbaka och du sitter och skämtar över att ni ska ta bort din(familjs) hund, du tycker tom det är jobbigt att se henne. :crazy:

Älska betyder nog inte samma grej för dig som för mig.. :crazy:

EH!? Det låter ju inte som om TS tycker det är jobbigt att se hunden för att hon tycker den är dum, ful och hon har tröttnat på den direkt? Som jag tolkar det tycker hon att det är jobbigt att se hur den blir äldre och svagare för varje dag, och veta att snart, snart måste jag ta beslutet att ta bort den.

Att man skämtar om sorgliga saker är för många ett sätt att bearbeta det hela, och jag kan nog allt se det tragikomiska i historien.

Tycker också att det är fräckt att insinuera att TS nog inte älskar sin hund "på riktigt" - bara för att hon uttrycker sig på ett sätt som du inte skulle ha valt att uttrycka dig på.

Sedan är det ju faktiskt så, att trots att det alltid är hemskt när någon man står nära, må vara djur eller människa, dör så är det på något sätt naturligt att vandra vidare när man uppnått en viss ålder.

Det är sorgligt att ta bort sin 16- åriga hund, självklart, och troligtvis lät TS vara väldigt ledsen när det väl sker, MEN det är inte på det sättet tragiskt som när en ung och frisk hund dör p g a en olyckshändelse eller liknande.
 
Sv: Är det dags nu....?

Vissa människor är födda utan medkänsla - tydligen. Eller förmågan att leva in sig i texter.

Som mina släktingar (tillika bönder) säger, det är ett djur. Duger den inte som ett djur ska den inte finnas kvar.

Men snälla du, det har ju knappast med medkänsla att göra när jag skämtar om en av mina hundar bara för att den ligger för döden.

Ako skrev ett bra inlägg som nog tar upp det mesta jag tänkt skriva, så jag tänker inte upprepa mig och skulle aldrig i hela mitt liv förklara eller ursäkta mig för vad JAG skriver om MIN hund som jag trots att känner bäst.

Och ja, det är ett DJUR, och det är synd att inte fler förstår det.

//E
 
Sv: Är det dags nu....?

Alltså, jag förstår dig. Självklart är det bättre för hunden att få somna in när den är gammal och dålig. Men att skämta om det är för mig svårt att förstå, jag tänker på vad som hände med min hund, det är 6 mån sen men känns som det hände igår. Jag hatar döden och fattar inte hur man kan skämta om den bara.

Jag kan på nåt sätt förstå dig också, men jag jobbar med att begrava människor och det är mitt sätt att se döden på, utan dramatik. När djur/människor blir gamla och har levt ett gott liv och får somna in lugnt och stilla, då kan jag inte se att det är hemskt för dem. Det är de som är kvar som står med sorgen och det är de som lider.

Som sagt, jag bearbetar döden dagligen, då tänker man annorlunda.

//E
 
Sv: Är det dags nu....?

OT:
Ett tungt jobb kräver ofta svart humor!Varför kan man ju grubbla på filosofiskt. Kanske ett sätt att bearbeta tankar och känslor. Man kan inte alltid säga vad som är rätt eller fel att skämta om. Det beror på vilka man är med och situationen i sig. Men jag kan tänka mig att det kan krocka ibland... Men man ska inte alltid se ned på de som kommer med opassande skämt heller. Det är ett sätt just för den personen att bearbeta det som den personen varit med om!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 169
Övr. Hund Jag undrar lite över hur vanligt det är att hundar bryr sig om de är smutsiga eller ej... Just nu känns det som jag har två extremer här...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 331
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 642
Senast: Stollan
·
Övr. Barn Blir nog lite spinoff på ett par andra trådar med liknande ämnen, men det här är något jag tycker är jättesvårt bitvis. Jag har en...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 647
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp