Nu ska jag försöka svara lite vettigt här
Det är bara en gång av alla mina vevor på akuten som jag har diskuterat medicinering med en läkare. Det var han som dubblerade min medicindos rakt av, vilket kanske inte var hundraprocentigt bra.
Det var även han som, när jag berättade om panikångest osv. sa att det inte finns något ångestdämpande som inte är benso och därmed beroendeframkallande.
Efter akutbesöken har jag varit arg och irriterad på sjukdomen mest. Dessutom extremt trött och skör, dessutom får man ju så fruktansvärt ont i kroppen efter ett anfall - det är som världens värsta träningsvärk. En sköterska sa till mig att ett grand mal är som att springa ett maratonlopp för kroppen. Har även varit väldigt ledsen många gånger då jag oroat andra, uteblivit från jobbet och sådär - även om jag vet att jag absolut inte ska tänka så.
Jag har faktiskt inte erfarit någon viktuppgång alls av medicineringen. Nu är jag överviktig till att börja med och har inte vägt mig på femton år (jag är en sån som gärna blir besatt av siffror vilket inte är så lyckat) men jag märker ju på kläder och annat om jag har lagt på mig. Vilket jag inte har, snarare tvärtom faktiskt.
Jag fick Citalopram för att kunna sova bättre och dämpa ångesten och det har funkat. Det är ju en SSRI-medicin och jag har läst att många som tar den som hjälp mot depression känner sig avtrubbade av den men det har jag inte alls känt. Visst har jag fortfarande ett par tre dygn i månaden då jag inte sover alls, men det är bättre än att gå i flera veckor utan ordentlig sömn.
Citalopramen har även hjälpt mot den där extrema rädslan för att få anfall ute. Jag vet ju att det KAN hända, men jag går inte och förväntar mig det längre, så att säga. Det är mycket som KAN hända, jag kan snubbla över en gatsten och bryta benet eller bli påkörd av en oförsiktig bilist eller få en dörr i huvudet och få hjärnskakning... men man kan ju inte riktigt tänka så
'
Illamåendet var för jefvligt ett tag men det gick över till slut - tack och lov, för jag vill minnas att jag kräktes varje dag i tre veckor. Sådär kul.
Déjà-vu:erna, ja, jösses! Jag har alltid haft mycket sådana men de har blivit mycket starkare nu. Dessutom känns det som om jag "fryser fast" när jag har en, jag väntar mig att någonting ska hända eller att någon ska säga något som jag inbillar mig att jag har hört eller sett förut, och händer inte det så blir jag som en stenstod i ett par sekunder. Störigt som sjutton