Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag undrar lite över hur vanligt det är att hundar bryr sig om de är smutsiga eller ej... Just nu känns det som jag har två extremer här hemma, båda lite udda åt varsitt håll jämfört med tidigare hundar (där jag faktiskt inte kan påminna mig att jag någonsin reflekterat över saken), men det är nog inget jag någonsin diskuterat med andra hundägare så jag vill ta in lite fler erfarenheter!
Monster gillar inte att bli blöt och smutsig, men kan acceptera viss smuts efter det redan är ett faktum så att säga. Lera tex, de första stegen i en lerpöl blir trippande och surmulna men sen är det som att han redan är smutsig så varför jaga upp sig. Däremot när vi kommer hem igen, då är det raka spåret till badrummet för att bli ren och fin igen - han kliver inte nödvändigtvis in i duschen (han hatar duschen, tyvärr av goda skäl ) men han vill bli noggrant torkad och "städad". Han skulle aldrig drömma om att kliva i bajs! Han är väldigt noga med att undvika både sina egna och andras högar, och om han skulle missa någon och råka trampa i det så blir han praktiskt taget halt - det är så äckligt! Om han lyckats smutsa ner sig med bajs så kliver han själv in i duschen - han står där och ser ut som jag tänker mörda honom, men han vill bli ren så vad ska han göra...
Tilly är precis tvärt om. Hon rör sig som en pansarvagn (både inne och ute) och lägger över huvud taget inte märke till vad hon kanske kliver i. Hon klafsar obekymrat runt i allt möjligt och undviker inte ens sina egna bajshögar - hon är också en hund som kan tänka sig att andra hundars bajs är rätt smaskens () så jag vet inte om det har med saken att göra... Hur smutsig hon än blir så hatar hon att jag ska torka tassar och liknande, hon fattar definitivt inte vitsen.
Min tidigare (mycket vaga) uppfattning var nog att hundar inte tänker så mycket på om de är rena eller smutsiga, men att de i alla fall undviker att kliva i sina egna högar... Men som sagt, jag har inte tänkt på saken tidigare, vad är era erfarenheter?
(Monster har faktiskt en äcklig sak han gillar att smutsa ner sig med kom jag precis på! Fiskrens! Jag får passa honom om vi går förbi fiskeplatser, för sådant gojs vill han rulla runt riktigt ordentligt i. Det är jättelätt att få den lukten ur pälsen! Men det är det absolut enda jag kan komma på som han äcklar ner sig med....)
De gillar inte smuts och blöta som ramla ner på dem (snöblask och regn)
Dvärgschnauzern dör om han blir blöt. Han går snyggt runt alla vattenpölar, skulle ALDRIG sätta sin tass i ett dike och det är som att promenera med ett ankare efter sig om det regnar ute. Bajs och dyligt är Lite barr och småkvistar är det ända han tar med hem från naturen.