Som sagt: allting stämmer inte på alla. Forskning säger mycket sällan att x gäller för 100 procent.Men det beror ju på varför man sover dåligt. Jag behöver oftast inte följa ett enda av de där tipsen för att sova bra, som sagt så är det några av tipsen som jag helt måste vända på för att sova bra. Det där med att sova ensam = positiv effekt stämmer nog inte heller på alla, det var ju bara några dagar sedan som det stod i tidningarna att folk sov bättre med husdjur i sängen.
Sedan tycker jag att man får skilja på insomningssvårigheter och allmänna sömnbesvär. Jag har ibland problem med det första (har haft sedan jag var litet barn) men när jag väl sover så sover jag som en klubbad säl. Har sovit mig igenom jordskalv (!) och hur många klocklarm som helst. Sambon har problem med båda, dvs han kan vakna av sig själv mitt i natten och kan inte somna om. Han måste tänka på att det är helt mörkt, tyst och svalt i sovrummet etc. Han är en sådan som kan få för sig att plocka ur batterier i klockan för den tickar för högt . Men eftersom hans insomningsbesvär beror på ångest så fungerar det absolut inte att ligga ensam i ett mörkt rum och vänta på John Blund när han inte kan somna. Det är snabbfilen till en fullskalig ångestattack. Då är det bättre att han sitter vaken och håller sig aktiv tills tankarna ändrat på sig/han är så utmattad att han inte orkar tänka.
Det är väl dock inget som säger att exemplet med att sitta uppe för att undvika en fullskalig ångestattack stämmer på TS sambo. Han sover 23-07 under veckan, sedan sitter han vid datorn hela nätterna för att han har svårt att bryta när han spelar eller kollar på serier.