Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Sv: Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Jag kan läsa! Men tydligen inte du! Jag diskuterar sena aborter inget annat.

Och det finns en uppsjö människor som inte mer än något i livet önskar ett barn så att hitta ett hem till det är inte svårt

Förstår inte varför man i så fall inte klarar av att ta tag i sitt liv och skydda sig fullt ut. Man behöver inte bli gravid om man inte vill. Det är endast max fyra dagar per månad man kan bli gravid och man kan undvika dessa dagar väldigt lätt. Det är heller ingen som tvingar dig att missbruka. Det kan verka hårt men jag kan verkligen inte se på det så lättvindigt

Och nej jag har fortfarande inget emot aborter innan v 18.

Och "få panik och inte vilja ha barn" är inte tillräckligt underlag för att få abort beviljad efter v. 18 så varför i helsefyr drar du in ett sådant argument? Du förlöjligar hela diskussionen på det sättet.

Du förstår inte vad det handlar om för fall. Det kan handla om våldtagna flickor som har blivit gravida, som kanske inte ens har en god uppfattning om hur det här med reproduktion fungerar. Som kanske inte vågar säga någonting. Som inte får hjälp förrän alldeles för sent in i graviditeten. Det kan handla om kvinnor som lever med män som misshandlar dem och som har misshandlat dem under graviditeten (risk för skador), som kanske hotas till livet om de föder barnet. Missbrukare (ja, det finns säkert en oändligt lång kö på människor som adoptera tunga missbrukande kvinnors barn) osv. Missbrukande kvinnor som kanske inte alls direkt har valt den situation de sitter i.

Det finns jättemånga som blir gravida trots att de inte vill! Trots att de faktiskt inte ens har frivilligt sex.

Nu är det ju oftast så att de allra senaste aborterna sker endast pga fosterskador men skall man släppa på det?

Man ska kunna godkänna en sen abort pga. sociala skäl, allvarlig fysisk eller psykisk sjukdom hos den gravida. Om det är att "släppa på det".

Liksom att man inte avslöjar könet på barn för tidigt, ska man få välja det med? Var går gränsen?

Gränsen går vid fri abort till v. 18 och därefter villkorat fram tills den tidpunkt som fostret med rådande neonatalvård kan betraktas som livsdugligt dvs. precis som vi har det idag.

Om jag aborterar ett foster pga. fostrets kön, hudfärg, för att jag har blivit våldtagen eller whatever spelar ingen roll fram till v. 18. Fri abort är fri abort.

Efter v. 18 är det villkorat. Jag skulle kunna tänka mig fri abort något längre än så men är fullt nöjd med dagens lagstiftning.

saken är väl inte om dessa fall utan om det är ok. Hur långt skall man dra gränsen? Och för vad? Vissa här tycker det är ok jag tycker det inte.

Jag förstår inte vad du menar? Hurdå att det inte är dessa fall vi diskuterar? Vi diskuterar väl ca 150 fall om året (ca 300 sena aborter varav ca hälften dödliga fosterskador och hälften är extrema skäl hos mamman.). Dessa 150 fall kan nog utan problem helt täckas upp av 11 åringar, knarkare (där fosterskador är extremt sannolika men inte konstaterade) och cancerfall/sjukdomsfall där kvinnan dör om inte graviditeten upphör omedelbart.

Ingen i tråden tycker att kvinnan ska bestämma själv till vecka 22. Ingen i tråden tycker att det vore ok att behålla gränsen vecka 18 om man kunde rädda barn i vecka 18. Ingen i tråden tycker att myndigheterna ska godkänna lite mild panik som orsak efter vecka 18.

Alla som är för abort säger såvitt jag sett att lagen funkar som den är, fram tills dess att tekniken för att rädda foster utvecklas vidare.

En överväldigande totalmajoritet av alla aborter sker långt före vecka 12 ens.

Och "få panik och inte vilja ha barn" är inte tillräckligt underlag för att få abort beviljad efter v. 18 så varför i helsefyr drar du in ett sådant argument? Du förlöjligar hela diskussionen på det sättet.

Du förstår inte vad det handlar om för fall. Det kan handla om våldtagna flickor som har blivit gravida, som kanske inte ens har en god uppfattning om hur det här med reproduktion fungerar. Som kanske inte vågar säga någonting. Som inte får hjälp förrän alldeles för sent in i graviditeten. Det kan handla om kvinnor som lever med män som misshandlar dem och som har misshandlat dem under graviditeten (risk för skador), som kanske hotas till livet om de föder barnet. Missbrukare (ja, det finns säkert en oändligt lång kö på människor som adoptera tunga missbrukande kvinnors barn) osv. Missbrukande kvinnor som kanske inte alls direkt har valt den situation de sitter i.

Det finns jättemånga som blir gravida trots att de inte vill! Trots att de faktiskt inte ens har frivilligt sex.

Övervägande psykosociala skäl till abortansökan förekom i 148 ärenden, varav 102 (68,9 procent) beviljades. Dessa utgjorde 38 procent av det totala antalet beviljade abortansökningar. Bedömningen av de psykosociala skälen grundar sig på den kuratorsutredning som är obligatorisk vid ansökan om abort efter vecka 18+0. Som regel föreligger här inte bara ett skäl utan en rad olika skäl som adderade leder till abortansökan. Vanliga skäl är missbruk av olika art, kriminalitet hos kvinnan och/eller mannen, dålig ekonomi, avsaknad av egen bostad, låg ålder (tonåring), avsaknad av stöd från mannen, svårigheter att fullfölja planerad utbildning, men också ångest och känsla av otillräcklighet.

Tja jag vet inte riktigt men för mig så låter en del av orsakerna inte vara ett skäl nog men då kanske min tilltro till samhället för högt ställt om man inte kan få hjälp med sin ekonomi eller bostad eller stöd som ensam, liksom att man har svårighet att fullfölja sin utbildning.

Vi har helt enkelt inte samma värderinga av liv så vi kommer ingestans

KUB är en förkortning för kombinerat ultraljud och biokemiskt prov. Testet anger risker för eventuella kromosomavvikelser hos fostret. Blodprovet tas från vecka 9 och ultraljudet kan tas från och med vecka 11.
(wiki)

Nu såg jag att KUB testet går att göra tidigare, då kanske man borde göra det tidigare helt enkelt. (själv fick jag inte se barnmorska förrän i vecka 12, antagligen för att största risken för missfall är över då o KUB i v 15, lite tight och dumt om det går att undvika.).

Tja jag vet inte riktigt men för mig så låter en del av orsakerna inte vara ett skäl nog men då kanske min tilltro till samhället för högt ställt om man inte kan få hjälp med sin ekonomi eller bostad eller stöd som ensam, liksom att man har svårighet att fullfölja sin utbildning.

Ja, din tilltro till samhället är iaf inte realistisk. Om det är nytt för dig så finns det idag hemlösa människor (hemlösa på riktigt, jag tänker inte på de som bor hos sina föräldrar eller hos någon kompis), människor som inte får ekonomisk hjälp av samhället och som inte heller har någon inkomst från arbete, studier eller liknande utan som får tigga, gå till soppkök och liknande, som stjäl osv. Hemlösa kvinnor är dessutom extra utsatta. De får tex. ofta inte sova på härbärgen (annat än de som specifik riktar sig till bara kvinnor) då deras säkerhet inte kan garanteras (som om den kan garanteras ute på gatorna).

Och skulle vi förbjuda abort efter v. 18 skulle ju helt plötsligt en abort i v. 17 definitionsmässigt bli en sen abort för senare än så skulle vi inte få göra abort. Då skulle rabalder uppstå kring de sena aborterna.

Jag tror att jag också tror för "gott" om samhället.
Jag lever nog väldigt skyddat.
Blev lite upprörd i början av tråden då jag inte kunde förstå varför det ens fanns sena aborter, men förstod rätt fort att alla inte lever som jag.

Jag anser inte det vara ok i det exemplet du ovan beskriver. Det tycker jag är slarv.

Det spelar väl ingen roll om de inte kan leva utanför livmodern det är ett friskt barn.

Skrämmande att man tar så lätt på det.
Det är ett foster, precis som de foster som aborteras före vecka 18 och som också är friska men dessa tycker du minsann att det är ok att döda utan att som vid sena aborter behöva särskilda skäl.

Skrämmande att vissa tar så lätt på kvinnans vilja och barnets rätt att inte vara oönskad.

Nej, och för att korsreferera, så verkar inte alla uppkomster av liv vara lika mycket värda i din värld.

Det är lite konstigt att barn från andra länder som kommer hit - då ska vi diskutera om vi har råd att hjälpa dem och vart pengarna ska tas ifrån. Men när det gäller barn som är oönskade, bortvalda och inte ens existerar i meningen att de kan överleva utan kvinnans vilja - då kan vi satsa miljarder på att rädda ett liv som inte ens finns i den meningen.

Jag får inte ihop det.

Ja om du tror att alla får hjälp av samhället så har du missat en del av samhällsdebatten och verkligheten idag.

Du får tycka vad du vill men jag tycker inte det är ok att man kan döda friska barn för att man får panik och ångrar sig.
Nu är det tack och lov sällan man hör eller läser om de som dödar friska barn för att de får panik över att vara förälder, de flesta föräldrar ångrar inte sina barn, men nog är det betydligt vanligare i länder som Kina och Indien att barn dödas av sina föräldrar än i Sverige. Det senaste jag hörde om i media är pappan som bränder ner huset förra året med två barn som omkom.

Skulle de bli ett problem med att föräldrar börjar döda sina barn så får man ta tag i det när det kommer, men vad det har i en tråd om aborter och foster har jag däremot ingen som helst aning om. :meh:

Men bra då kan vi börja selektera villt!

Är det hit vi vill komma? http://www.varldenidag.se/nyhet/2012/07/13/Barn-med-gomspalt-sorteras-bort/

Artikeln är från en tydligt partisk tidning så vi vet inte ens hur de hanterat källorna.

Om man googlar lite så ser man att (abort v 28 gomspalt) det inte gick förbi obemärkt direkt, det gick upp i domstol och antagligen finns det grader i problemet eftersom läkarna inte fick påföljder. (har ingen aning men man kanske kan få så illa gomspalt att man får svårt att överleva?)

Danmarks gräns ligger alltså enligt artikeln vid vecka 12, det är väl klart som korvspad att några måste söka om sena aborter då, 500 är väl imponerande lågt. Sverige bryr sig knappt ens om att kalla in mamman förrän vecka 12 och enligt 117 brukar första ultraljud vara mellan vecka 13 och 20.

Senast ändrad:

Jo, jag vet, jag reagerade också. Men när man tänker efter så inser man ju att det väl sannolikt gäller en rejäl gradskillnad i jämförelse med -bor i andra hand och är arbetslös.

Jadå det finns många saker att ta upp som är extrema men fortfarande så är det ju i princip att man dödar ett barn och för mig är det inte ok med så sena aborter.

Tror du att det är mindre traumatiskt att föda fram ett förhoppningsvis dött foster i v20?
Vi får väl förutsätta att 12åringen eller den som hellre begår självmord i exemplet faktiskt själv vill göra abort. Annars dyker väl aldrig frågan upp?

Och då är det nog rätt självklart att de får ett mindre trauma av att föda ett dött foster än att föda ett levande barn. Eller?

Därmed inte sagt att det inte är jobbigt att göra det. Men det kanske är jobbigare att gå graviditeten ut. Det måste väl de själva kunna avgöra.

Du får tycka vad du vill men jag tycker inte det är ok att man kan döda friska barn för att man får panik och ångrar sig.

Menar du att det inte är okej någonsin att göra abort på ett "friskt" barn (vad nu det är)? Eller menar du abort efter vecka 18? Eller menar du senare?

(har ingen aning men man kanske kan få så illa gomspalt att man får svårt att överleva?)

btw googla inte för mycket på Tessiers cleft lip and palate. Båda ögonen kan flyttas eller försvinna och barnet kan löpa risk att dö under eller efter förlossning.

Jag hade utan tvekan tagit bort fostret direkt efter att ha sett de här och liknande bilder.

FEL, det ingår i yrket att utföra aborter och vägrar man att utföra aborter skall man inte få jobba som barnmorska punkt slut!

Det är jobbigt nog för de som väljer att göra abort av olika anledningar att man behöver inte få en uppläxning av en psykopatbarnmorska vilken mördare man är!:mad:

Nej det ingår inte alls i yrket att göra aborter, det är det förmodligen många som lyckas välja bort även om de inte är pricipiellt emot det. Som barnmorska kan man jobba på förlossnng, med rådgivning, på ungdomsmotagningar osv. Väldigt många delar av yrket innehåller delar olämpliga för abortmotståndare men inte alla. Personligen tycker jag att man ska prova på allt under utbildningen, vill man sedan inte delta i aborter få man söka en lämplig tjänst.

Man kan däremot inte kräva anställning eller att någon ska betala utbildningen, det får denne part totalt bestämma själv. På vissa tjänster passar man helt enkelt inte, ett fåtal fungerar utmärkt.

Ja om du tror att alla får hjälp av samhället så har du missat en del av samhällsdebatten och verkligheten idag.

Nej naturligtvis får inte alla hjälp i samhället.
Det har flera orsaker.
Alla vet inte, har inte kunskapen att skaffa den hjälp man vill ha.
sedan är det trots allt så att många inte uppfyller kraven för den hjälp man vill ha.
Sedan har vi gruppen som inte vill eller kan svara upp på krav.
En alkoholiserad, nerknarkad ung kvinna har inte samma förmåga att tid söka den hjälp hon behöver, en ung tjej från exempelvis en sträng muslimsk, kristen familj kanske inte ens fått lära sig hur saker o ting ligger till och vet inte ens att hon skulle behöva hjälp.

Men samhällets skyddsnät kan av praktiska skäl inte göras 100%

Nej, och för att korsreferera, så verkar inte alla uppkomster av liv vara lika mycket värda i din värld.

Det är lite konstigt att barn från andra länder som kommer hit - då ska vi diskutera om vi har råd att hjälpa dem och vart pengarna ska tas ifrån. Men när det gäller barn som är oönskade, bortvalda och inte ens existerar i meningen att de kan överleva utan kvinnans vilja - då kan vi satsa miljarder på att rädda ett liv som inte ens finns i den meningen.

Jag får inte ihop det.

Och vem har påstått det? Att barn som kommer hit inte ska få hjälp?

Om du inte vet det så är det stor skillnad på bara ett par veckor dvs från v 18-22. Jag har en väninna som fick ett barn i v23, barnet överlevde och är precis som alla andra idag när han är vuxen.

Du ser inte skillnaden, det gör jag!

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 072
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 291
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat