Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Sv: Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Jag tycker att det är skrämmande när det ens antyds att kvinnor inte ska bestämma över sina egna kroppar. Way back to medieval times.

Det har beviljats abort vid v 22 tom 10 st enligt den undersökning som är gjord de var alla pga fosterskador.

Ja och i princip får du ju göra abort på icke-livsdugliga barn hur långt in i graviditeten som helst. Lagen förbjuder bara abort av livsdugliga. Det kan knappast vara upprörande. Om ett foster/barn upptäcks vara så allvarligt skadat att det inte är förenligt med liv spelar det väl ingen roll om det aborteras i v. 9, 17 eller i v. 25? Annat än att det antagligen är känslomässigt jobbigare för både den gravida och personalen när det handlar om det sistnämnda.

Ja och i princip får du ju göra abort på icke-livsdugliga barn hur långt in i graviditeten som helst. Lagen förbjuder bara abort av livsdugliga. Det kan knappast vara upprörande. Om ett foster/barn upptäcks vara så allvarligt skadat att det inte är förenligt med liv spelar det väl ingen roll om det aborteras i v. 9, 17 eller i v. 25? Annat än att det antagligen är känslomässigt jobbigare för både den gravida och personalen när det handlar om det sistnämnda.

Har jag ansett det menar du?

Jag tycker att det är skrämmande när det ens antyds att kvinnor inte ska bestämma över sina egna kroppar. Way back to medieval times.

Du får tycka vad du vill men jag tycker inte det är ok att man kan döda friska barn för att man får panik och ångrar sig.

Du har faktiskt ett ansvar som människa.

Du har en bra tid på dig att upptäcka att du är gravid och hinner mer än väl göra en abort där risken för att fostret lever när det kommer ut är obefintlig.

Har du öht läst den länk som lades ut i tråden?

Du får tycka vad du vill men jag tycker inte det är ok att man kan döda friska barn för att man får panik och ångrar sig.

Du har en bra tid på dig att upptäcka att du är gravid och hinner mer än väl göra en abort där risken för att fostret lever när det kommer ut är obefintlig.

Det är ganska ointressant om "lever när det kommer ut". Klarar att överleva på egen hand dvs. utan den gravida kvinnan är mer intressant.

Det ÄR en gränsdragningsfråga och jag tycker att vi har en rimlig lagstiftning idag. Det som gör mig obekväm är när det börjar pratas om att kvinnan inte ska ha rätt att bestämma över sin kropp.

Och du har verkligen ingen koll på varför kvinnor ansöker om att göra mycket sena aborter. Det handlar inte om att de får panik och inte vill ha barn!

Sedan om ansvar, att inte sätta oönskade barn till världen är också ett sätt att ta ansvar.

Det finns faktiskt de som inte upptäcker att de är gravida förrän efter vecka 18 eller av andra anledningar inte kunnat ta ett beslut tidigare. Att du försöker förminska det genom att påstå att folk som genomgår sena aborter får panik och ångrar sig gör det inte mer sant.

Oavsett var fostret dör så är det innan vecka 22 per definition inte livsdugligt eftersom de inte kan överleva utanför livmodern, inte ens med alla ansträngningar i världen från sjukhuspersonal.

Det finns faktiskt de som inte upptäcker att de är gravida förrän efter vecka 18 eller av andra anledningar inte kunnat ta ett beslut tidigare. Att du försöker förminska det genom att påstå att folk som genomgår sena aborter får panik och ångrar sig gör det inte mer sant.

Oavsett var fostret dör så är det innan vecka 22 per definition inte livsdugligt eftersom de inte kan överleva utanför livmodern, inte ens med alla ansträngningar i världen från sjukhuspersonal.

Jag anser inte det vara ok i det exemplet du ovan beskriver. Det tycker jag är slarv.

Det spelar väl ingen roll om de inte kan leva utanför livmodern det är ett friskt barn.

Skrämmande att man tar så lätt på det.

Hm, jag läste artikeln som länkades och det stod såvitt jag såg ingenting där om att -få panik och ångra sig, var ett skäl som myndigheterna ansåg var tillräckligt för en sen abort.

Du beskriver ett välordnat par som lyckligt gått på alla kontroller och som plötslig i vecka 18 oförhappandes får panik.

Artikeln antydde väl snarare en knarkande kvinna som upptäcker en graviditet i vecka 17 och har knarkat o supit fram tills dess och får panik (och så tar det en vecka att boka tiden och godkänna). Man vet kanske inte 100% att det är väldigt svåra fosterskador, men det kanske brukar bli det i en majoriteten av fallen. Eller en elvaåring som i v 18 upptäcker vad sex kan leda till och läkarna är oroliga för om hon klarar en graviditet utan permanenta skador när hon är så liten. Det verkar inte helt ovanligt att graviditeter upptäcks sent.

Senast ändrad:

Och du har verkligen ingen koll på varför kvinnor ansöker om att göra mycket sena aborter. Det handlar inte om att de får panik och inte vill ha barn!

Sedan om ansvar, att inte sätta oönskade barn till världen är också ett sätt att ta ansvar.

Jag kan läsa! Men tydligen inte du! Jag diskuterar sena aborter inget annat.

Och det finns en uppsjö människor som inte mer än något i livet önskar ett barn så att hitta ett hem till det är inte svårt

Förstår inte varför man i så fall inte klarar av att ta tag i sitt liv och skydda sig fullt ut. Man behöver inte bli gravid om man inte vill. Det är endast max fyra dagar per månad man kan bli gravid och man kan undvika dessa dagar väldigt lätt. Det är heller ingen som tvingar dig att missbruka. Det kan verka hårt men jag kan verkligen inte se på det så lättvindigt

Och nej jag har fortfarande inget emot aborter innan v 18.

Hm, jag läste artikeln som länkades och det stod såvitt jag såg ingenting där om att -få panik och ångra sig, var ett skäl som myndigheterna ansåg var tillräckligt för en sen abort.

Du beskriver ett välordnat par som lyckligt gått på alla kontroller och som plötslig i vecka 18 oförhappandes får panik.

Artikeln antydde väl snarare en knarkande kvinna som upptäcker en graviditet i vecka 17 och har knarkat o supit fram tills dess och får panik (och så tar det en vecka att boka tiden och godkänna). Man vet kanske inte 100% att det är väldigt svåra fosterskador, men det kanske brukar bli det i en majoriteten av fallen. Eller en elvaåring som i v 18 upptäcker vad sex kan leda till och läkarna är oroliga för om hon klarar en graviditet utan permanenta skador när hon är så liten. Det verkar inte helt ovanligt att graviditeter upptäcks sent.

saken är väl inte om dessa fall utan om det är ok. Hur långt skall man dra gränsen? Och för vad? Vissa här tycker det är ok jag tycker det inte.

Nu är det ju oftast så att de allra senaste aborterna sker endast pga fosterskador men skall man släppa på det?

Liksom att man inte avslöjar könet på barn för tidigt, ska man få välja det med? Var går gränsen?

Nej det anser inte jag. Man aborterar inte ett friskt barn i v22, det tycker jag är oetiskt.

Det blir ju sjukt och dör ganska fort om kvinnan bestämmer att inte längre vilja ha fostret i kroppen. Oavsett insatt läkarhjälp. Det är status 2013 i alla fall.

Förstår inte varför man i så fall inte klarar av att ta tag i sitt liv och skydda sig fullt ut. Man behöver inte bli gravid om man inte vill.

Det finns människor som är så sjuka att de inte kan "ta tag" i sina liv. Eller ska vi ersätta all psykvård i Sverige med "ta tag i ditt liv för i helvete" eller "samla dig människa!" principen också?

Det var ju inte alls vad jag framförde, snarare tvärtom.

Det står ju som första mening att tillståndet i sig inte var livshotande.

Men visst ger den absoluta rätten till sin kropp, kvinnan stora rättigheter att styra över vad som händer med den. Det går inte att ha det på ett annat sätt, tycker jag.

Hos oss behöver inte folk köra nattrafik om dom inte vill det. Självklart får de inget löneavdrag även om de inte får det ob eftersom dom inte jobbar dom tiderna. Jag tycker det är helt okej att dom slipper. Folk måste ju kunna trivas på jobbet. Jag själv har inget problem med att köra nattrafik men jag förstår dom som tycker det är jobbigt. Det måste väl ändå finnas en viss flexibilitet hos arbetsgivaren också.

Men den jämförelsen haltar väl lite...?

Arbetstider och om man kan/vill jobba nätter eller inte är väl en annan sak än om man överhuvudtaget vill utföra vissa uppgifter som ingår när man är på arbetet?

Jämförbart vore kanske om en chaufför vägrar köra vissa linjer/rutter med hänvisning till att denne mår dåligt av att köra folk från lägre socialgrupper eller dylikt.

För övrigt:
Jag tycker som flera nämnt att visst kan kvinnan utbilda sig till barnmorska. Däremot skulle inte jag som arbetsgivare vilja betala utbildningen om hon har den synen på en av arbetsuppgifterna som ingår.
Som rekryterande av barnmorskor till t ex en barnmorskemottagning skulle en sådan här artikel få mig att börja (om jag inte redan gjorde det) ställa frågor till kandidaterna specifikt om just arbetsuppgiften att genomföra aborter. För att försäkra mig om att inte få in en person som kommer att vägra utföra det.

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 072
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 291
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat