Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har beviljats abort vid v 22 tom 10 st enligt den undersökning som är gjord de var alla pga fosterskador.
Ja och i princip får du ju göra abort på icke-livsdugliga barn hur långt in i graviditeten som helst. Lagen förbjuder bara abort av livsdugliga. Det kan knappast vara upprörande. Om ett foster/barn upptäcks vara så allvarligt skadat att det inte är förenligt med liv spelar det väl ingen roll om det aborteras i v. 9, 17 eller i v. 25? Annat än att det antagligen är känslomässigt jobbigare för både den gravida och personalen när det handlar om det sistnämnda.
Jag tycker att det är skrämmande när det ens antyds att kvinnor inte ska bestämma över sina egna kroppar. Way back to medieval times.
Du får tycka vad du vill men jag tycker inte det är ok att man kan döda friska barn för att man får panik och ångrar sig.
Du har faktiskt ett ansvar som människa.
Du har en bra tid på dig att upptäcka att du är gravid och hinner mer än väl göra en abort där risken för att fostret lever när det kommer ut är obefintlig.
Har du öht läst den länk som lades ut i tråden?
Du får tycka vad du vill men jag tycker inte det är ok att man kan döda friska barn för att man får panik och ångrar sig.
Du har faktiskt ett ansvar som människa.
Du har en bra tid på dig att upptäcka att du är gravid och hinner mer än väl göra en abort där risken för att fostret lever när det kommer ut är obefintlig.
Har du öht läst den länk som lades ut i tråden?
Det finns faktiskt de som inte upptäcker att de är gravida förrän efter vecka 18 eller av andra anledningar inte kunnat ta ett beslut tidigare. Att du försöker förminska det genom att påstå att folk som genomgår sena aborter får panik och ångrar sig gör det inte mer sant.
Oavsett var fostret dör så är det innan vecka 22 per definition inte livsdugligt eftersom de inte kan överleva utanför livmodern, inte ens med alla ansträngningar i världen från sjukhuspersonal.
Det spelar väl ingen roll om de inte kan leva utanför livmodern det är ett friskt barn.
Och du har verkligen ingen koll på varför kvinnor ansöker om att göra mycket sena aborter. Det handlar inte om att de får panik och inte vill ha barn!
Sedan om ansvar, att inte sätta oönskade barn till världen är också ett sätt att ta ansvar.
Hm, jag läste artikeln som länkades och det stod såvitt jag såg ingenting där om att -få panik och ångra sig, var ett skäl som myndigheterna ansåg var tillräckligt för en sen abort.
Du beskriver ett välordnat par som lyckligt gått på alla kontroller och som plötslig i vecka 18 oförhappandes får panik.
Artikeln antydde väl snarare en knarkande kvinna som upptäcker en graviditet i vecka 17 och har knarkat o supit fram tills dess och får panik (och så tar det en vecka att boka tiden och godkänna). Man vet kanske inte 100% att det är väldigt svåra fosterskador, men det kanske brukar bli det i en majoriteten av fallen. Eller en elvaåring som i v 18 upptäcker vad sex kan leda till och läkarna är oroliga för om hon klarar en graviditet utan permanenta skador när hon är så liten. Det verkar inte helt ovanligt att graviditeter upptäcks sent.
Det är väl det som spelar roll !
Nej det anser inte jag. Man aborterar inte ett friskt barn i v22, det tycker jag är oetiskt.
Det blir ju sjukt och dör ganska fort om kvinnan bestämmer att inte längre vilja ha fostret i kroppen. Oavsett insatt läkarhjälp. Det är status 2013 i alla fall.
Förstår inte varför man i så fall inte klarar av att ta tag i sitt liv och skydda sig fullt ut. Man behöver inte bli gravid om man inte vill.
Min bästa väninna har ett barn med downs och han föddes innan det fanns tester att göra för att se det.
Hos oss behöver inte folk köra nattrafik om dom inte vill det. Självklart får de inget löneavdrag även om de inte får det ob eftersom dom inte jobbar dom tiderna. Jag tycker det är helt okej att dom slipper. Folk måste ju kunna trivas på jobbet. Jag själv har inget problem med att köra nattrafik men jag förstår dom som tycker det är jobbigt. Det måste väl ändå finnas en viss flexibilitet hos arbetsgivaren också.