Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Sv: Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Jag hade en gång en skolkamrat som utbildade sig till barnmorska hon bör ha varit klar med utbildningen 1980. Hon var katolik och vägrade utföra aborter och jag minns att det skrevs i tidningarna om detta. Jag vet inte vad som hände sen, men jag såg nyss att hon arbetar som barnmorska idag.

Man börjar ju undra om hon valde yrket barnmorska aktivt för tre år sedan för att få rubriker i pressen? Hon valde ju verkligen ett av de mycket få områden inom vården där hon visste att det inte skulle fungera.

(Det är som att bita i en ond tand eller gnugga i ett sår. Hon måste ju bli arg varje dag eller råka skada någon psykiskt varje dag (även en kvinna som föder kan ju ha gjort en abort tidigare och det kan råka komma fram). Hur mycket energi ska hennes kollegor behöva lägga ned på att ingen inför, efter, flera år efter abort råkar stöta på henne och bryter ihop totalt?)

Någon måste stå på de små barnens sida, någon måste ta upp kampen för deras rätt till liv.

För att inte tala om kollegorna, ska de behöva möta någon som tycker de är mördare/sämre människor och berättar det för dem, varje dag, på fikarasten och lunchen.

(Eller som min man sa här bredvid förresten. Har jag laglig rätt att bli anställd som operationssjuksköterska om jag är religiöst mot blodtransfusioner och vägrar assistera vid sådana?)

Senast ändrad:

Och därför fanns det väl en anledning att du inte steriliserade dig då? (för visst har du barn?)
Jag tror ändå att man känner sig själv så bra i den åldern att man kan ta sådana beslut.

Ja jag ändrade mig när det gäller barn, och fick ett. Jag skulle aldrig ha hade jag tänkt mig.

Jag ifrågasätter faktiskt det påståendet, att fostret skulle ha levt så länge efter förlossningen.

I fallet med så sena aborter handlar det som jag har förstått det i princip om att man sätter igång en förlossning för tidigt. De flesta foster dör under utdrivningen, några (men det är ovanligt) kan komma ut levande men de somnar in väldigt snabbt.

Och ja, tidsmarginalerna är små men tycker du att kvinnor ska få som levande kuvöser fram till säg v. 24-25 och sedan sättas igång för att föda fram i många fall allvarligt skadade barn som ändå har oerhört mycket sämre överlevandsmöjligheter än friska barn som föds prematurt? Är det bättre? Bättre för vem? Kvinnan som får gå som en levande kuvös (hur det nu påverkar ens mående)? Det skadade barnet som antagligen ändå dör efter ganska omfattande insatser (som kanske bara innebär ett utdraget lidande)?

Fast visst sjutton kan man ta reda på olika diagnoser betydligt tidigare än att de skall ha någon möjlighet till att de lever när de aborteras och att mammorna skall slippa vara levande kuvöser.

Visst men i mitt fall var jag uttalat emot att skaffa barn pga min ålder, sjukdom och tung medicinering. För ens bli med barn och få ett barn som inte är skadat måste jag sluta ta medicin, dvs min sjukdom flammar upp och jag mår skit. Lägg till att en graviditet kan trigga ett skov så finns inte en graviditet på världskartan för mig. Vad andra väljer att göra lägger jag mig inte i.

Jag anser att både kuratorn och barnmorskan gick över gränsen. Att ta reda på om jag verkligen vill sterilisera mig är ok men att sedan se chockade ut över mina skäl och försöka med "jamen du kan ju ändra dig" efter att jag förklarat varför var rätt kränkande faktiskt.

Det förstår jag absolut och det borde självklart respekterats.

Fast visst sjutton kan man ta reda på olika diagnoser betydligt tidigare än att de skall ha någon möjlighet till att de lever när de aborteras och att mammorna skall slippa vara levande kuvöser.

Ja, absolut i de flesta fall. Men den lilla klick kvinnor som genomgår mycket sena aborter utgör inte ett tvärsnitt av Sveriges kvinnor. Pga. av olika omständigheter har de inte vetat att de har varit gravida, tagit in informationen osv. Det kan handla om missbrukare och/eller kvinnor som mår väldigt dåligt psykiskt.

Jag tror inte att någon vill genomgå en mycket sen abort så jag tror att vi kan vara rätt säkra på att de som faktiskt gör det behöver det.

Hur många är det ens som gör så sena aborter, vet du det?

Det utförs runt 300 aborter efter v. 18 varje år och vi brukar väl ligga på totalt 35000-40000 aborter per år. De flesta mycket sena aborter sker pga. fosterskador.

+rubytoo
Kika i länken från läkartidningen, det är en analys och jämförelse av vilka som genomgått sena aborter 2002 (?) och 1987. Den var extremt informativ och svarar på de flesta frågor kring vilka dessa kvinnor är och vilka skador fostren har.

Ja, absolut i de flesta fall. Men den lilla klick kvinnor som genomgår mycket sena aborter utgör inte ett tvärsnitt av Sveriges kvinnor. Pga. av olika omständigheter har de inte vetat att de har varit gravida, tagit in informationen osv. Det kan handla om missbrukare och/eller kvinnor som mår väldigt dåligt psykiskt.

Jag tror inte att någon vill genomgå en mycket sen abort så jag tror att vi kan vara rätt säkra på att de som faktiskt gör det behöver det.

Personligen anser jag det inte vara befogat med så sena aborter om det inte är något fel på barnet.

+rubytoo
Kika i länken från läkartidningen, det är en analys och jämförelse av vilka som genomgått sena aborter 2002 (?) och 1987. Den var extremt informativ och svarar på de flesta frågor kring vilka dessa kvinnor är och vilka skador fostren har.

Har redan läst den :D

Ja rätt eller fel? Kan man / bör man få jobba som Barnmorska om man vägrar utföra aborter? Jag har läst hennes egen redogörelse och vi har disskuterat intensivt här på jobbet.

FEL, det ingår i yrket att utföra aborter och vägrar man att utföra aborter skall man inte få jobba som barnmorska punkt slut!

Det är jobbigt nog för de som väljer att göra abort av olika anledningar att man behöver inte få en uppläxning av en psykopatbarnmorska vilken mördare man är!:mad:

Vart drar du gränsen för vad som är "fel" på ett barn?

För mig är de när ett barn kommer lida från de att den tar sina första andetag tills att den kommer dö i mkt ung ålder.

Svårt SP skadade barn där man vet kommer få ett oerhört tufft liv med svåra kramper och skador och ha mkt ont.

Vi avlivar djur som har ont för att vi ska va snälla men låter vissa människor födas in i ett liv med ständig smärta.:meh:
Eller grava missbildingar som också kommer medföra svåra smärtor genom hela livet.

Sånt liv vill jag förskona en människa ifrån och då kan man låta graviditeten avbrytas och låta själen få en ny chans i en ny kropp!

Det är mina åsikter.

Jag vet folk som tycker att barn är ens kvinnas rättighet att få och ska ha de till varje pris ett biologisk.
Trots att man vet att risken är över 50% att barnet kommer få någon ärftligt sjukdom som är hämskt.

En på jobbet viste att om hon skulle få biologiskt barn var det över 50% risk att barnet skulle få en sjukdom som gör att ALLT hår på kroppen försvinner.
Plus att den skulle till 100% få stora svårigheter med svår allergi då både hon och mannen hade svår allergi.

Ändå skaffade dom ett biologiskt barn..
Som vart en fin liten flicka.. som idag lever ett liv i peruk då hon inte har något hår på kroppen.
Hon lever med extremt svåra allergier och kan i stort sett bara äta sallad och dricka vatten.
Hon tål inte djur ,parfym och nötter dör hon nästan av om någon har på sig/ äter och går förbi.

Hon säger att hon önskar att hon inte vart född för hon lever ett liv i ett fängelse.
Att gå ut och äta, gå på krogen åka buss, gå och handla kläder på stan ALLT är omöjligt om hon inte ska behöva en mask över sig då hon inte riskerar att andas in nötter eller parfym..

Så min åsikt är att nej det är inte en rättighet att skaffa biologiska barn, vet man med sig att man har sjukdomar som är ärftliga som är svåra så måste man ta sitt ansvar och avstå biologiska barn!!!!

Man kan adoptera, plantera in ett annans ägg så man iaf få va gravid om man nu vill de.
Finns såååå många olika sett att få barn idag än just biologiskt!

Det är min åsikt i det hela och absoluuut INTE en lag=) andra får självklart tycka helt tvärtom de respekterar jag=)

Ja rätt eller fel? Kan man / bör man få jobba som Barnmorska om man vägrar utföra aborter? Jag har läst hennes egen redogörelse och vi har disskuterat intensivt här på jobbet.

Jag tycker att så länge barnmorskan kan vara opartisk i samtal med kvinnan om abort så är det ok. Men det är upp till kliniken om de vill ha en anställd som inte utför vissa arbetsuppgifter. Ingår det i arbetsuppgifterna som personen har skrivit på kan denne inte neka till att utföra arbetet utan följder. Man accepterar arbetsvillkoren när man blir anställd..

Svårt det där men om man nu vet att man inte vill utföra vissa arbetsuppgifter får man vara tydlig med det från början.

Jag är kluven i frågan.

Jag är absolut för fria aborter och kvinnans rätt att bestämma över sin kropp.

Däremot har jag viss förståelse för barnmorskan. Jag hade gärna blivit barnmorska, men just sena aborter hade jag nog haft väldigt svårt för. Om det innebär att stå med levande foster i famnen.

Likväl som att mitt drömyrke är veterinär, men jag hade inte velat befatta mig med reptiler.

Nån som vet hur veterinäryrket funkar, får man avstå vissa djur?

(Sen hade jag nog sett till att bli färdig barnmorska innan man skyltade med sin inställning. Alla barnmorskor utför väl inte heller aborter, hon hade ju kunnat hålla tyst och helt enkelt söka jobb där inte aborter ingår.)

Nån som vet hur veterinäryrket funkar, får man avstå vissa djur?

Det är jordbrukets djur du är skyldig att behandla som veterinär om du är distriktsveterinär (man rekommenderar istället någon som kan reptiler, t.ex), har du eget väljer du ju helt själv vad du vill behandla eller ej.

Men som legitimerad är du också skyldig att säga ifrån om saker som du inte behärskar. Så behärskar du inte reptiler så ska du inte behandla dem.

Sorry, för lite OT.

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 071
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 291
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat