Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Sv: Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Var drar man gränsen och vem bestämmer vad som räknas som livsodugligt?

Vi har bla. SMER (Statens medicinsk-Etiska råd) i Sverige som bistår i sådana här frågor.
Där lämnas ett stort utrymme och ett företräde inför "kvinnans rätt till sin egna kropp".

Jag blir allvarligt oroad över de tankegångar som börjar smyga sig in i abortfrågan.

"Det är för enkelt att göra abort!"
"En abort kan förstöra dig för livet!"
"Sent aborterade barn andas!"
"Abort ska endast vara tillåtet till v.12"

Frågan är komplex och vart ska vi dra gränsen när det tex. kommer till genetik och vad ett "fullvärdigt liv" är?

Det är idag tillåtet att abortera foster med tex. Downs Syndrom.
Moderkaksprov kan tas efter v.11 och fostervattensprov efter v.15.

Jag hör inga röster i debatten som slåss för dessa barns rätt till liv?

Skulle gärna vilja höra den aktuella barnmorskans tankegångar om det här.
Om hennes samvete även omfamnar Trisomi-18 tex.?

Jag förstår helt enkelt inte problemet!
Varje individ ska få göra sitt egna val.
De som inte berörs behöver inte bli berörda, enligt mig.

Barnmorskan kan utbilda sig till sjuksköterska inom neonatalvård.
Fritiden kan hon ägna åt Kyrkans barntimmar.

Det är väl fram till vecka 22 som tillstånd kan ges?

Jag tror de yngsta som räddats var i vecka 24. Så det är inte mycket marginal.

I praktiken ja eftersom vi idag inte kan rädda livet på så små. Om 2 år kan det råda en annan praxis pga. framsteg i neonatalvården.

Och nej, det är inte mycket marginal men i det skedet av graviditeten gör lite tid stor skillnad.

Okej... O_o

Jag tar ju mer illa upp av lögner än av preparatet som användes, skitkonstigt. :cautious:

Absolut inte pga att värna om personalen!!!
Men enligt tidigare inlägg, så var det någon barnmorska dom hållit ett överlevande foster i sina händer som kämpade för att få luft i en timme innan den dog. Är det ok???? Sedan tycker jag fortfarande att tidsmarginalerna mellan att abortera och rädda ett foster är alldeles för små.

Jag ifrågasätter faktiskt det påståendet, att fostret skulle ha levt så länge efter förlossningen.

I fallet med så sena aborter handlar det som jag har förstått det i princip om att man sätter igång en förlossning för tidigt. De flesta foster dör under utdrivningen, några (men det är ovanligt) kan komma ut levande men de somnar in väldigt snabbt.

Och ja, tidsmarginalerna är små men tycker du att kvinnor ska få som levande kuvöser fram till säg v. 24-25 och sedan sättas igång för att föda fram i många fall allvarligt skadade barn som ändå har oerhört mycket sämre överlevandsmöjligheter än friska barn som föds prematurt? Är det bättre? Bättre för vem? Kvinnan som får gå som en levande kuvös (hur det nu påverkar ens mående)? Det skadade barnet som antagligen ändå dör efter ganska omfattande insatser (som kanske bara innebär ett utdraget lidande)?

Jag trodde också att det var så.
Men enligt en av länkarna i tråden, så dödar inte det pillret fostren.
Jag hoppas jag missuppfattat allt!!! :(

Man kan säga att det läkemedel som används för att orsaka abort (som används vid tidiga aborter) stänger av moderkakan vilket har som konsekvens att fodret dör.

Man kan säga att det läkemedel som används för att orsaka abort (som används vid tidiga aborter) stänger av moderkakan vilket har som konsekvens att fodret dör.

Då är det ju som det "ska" då.
Vad är det för metod som foster kan överleva vid sena aborter då?
Aha! Läste ditt tidigare svar nu.
Att man sätter igång förlossningen.
Men kan man inte döda de fostren först då?
Skulle det vara farligt för kvinnan?

Senast ändrad:

Och ja, tidsmarginalerna är små men tycker du att kvinnor ska få som levande kuvöser fram till säg v. 24-25 och sedan sättas igång för att föda fram i många fall allvarligt skadade barn som ändå har oerhört mycket sämre överlevandsmöjligheter än friska barn som föds prematurt? Är det bättre? Bättre för vem? Kvinnan som får gå som en levande kuvös (hur det nu påverkar ens mående)? Det skadade barnet som antagligen ändå dör efter ganska omfattande insatser (som kanske bara innebär ett utdraget lidande)?

Hur menar du?? Varför skulle de göra det??

Det verkar ju vara som vi trodde iaf!!
Att vid tidiga aborter dödar pillret fostret!!

Vi har bla. SMER (Statens medicinsk-Etiska råd) i Sverige som bistår i sådana här frågor.
Där lämnas ett stort utrymme och ett företräde inför "kvinnans rätt till sin egna kropp".

Jag blir allvarligt oroad över de tankegångar som börjar smyga sig in i abortfrågan.

"Det är för enkelt att göra abort!"
"En abort kan förstöra dig för livet!"
"Sent aborterade barn andas!"
"Abort ska endast vara tillåtet till v.12"

Frågan är komplex och vart ska vi dra gränsen när det tex. kommer till genetik och vad ett "fullvärdigt liv" är?

Det är idag tillåtet att abortera foster med tex. Downs Syndrom.
Moderkaksprov kan tas efter v.11 och fostervattensprov efter v.15.

Jag hör inga röster i debatten som slåss för dessa barns rätt till liv?

Skulle gärna vilja höra den aktuella barnmorskans tankegångar om det här.
Om hennes samvete även omfamnar Trisomi-18 tex.?

Jag förstår helt enkelt inte problemet!
Varje individ ska få göra sitt egna val.
De som inte berörs behöver inte bli berörda, enligt mig.

Barnmorskan kan utbilda sig till sjuksköterska inom neonatalvård.
Fritiden kan hon ägna åt Kyrkans barntimmar.

Vet inte om hela ditt inlägg riktades till mig, men du citatsvarade mig, så jag svarar :)
Jag tycker absolut att kvinnan ska ha rätt till sin kropp och få bestämma själv!!
Det enda som jag egentligen ifrågasätter är om det påståendet med överlevande abortfoster är sant och isf hur sjutton det kan få gå till så.
Och sedan dyker det alltid upp frågor på vägen som tex varför man måste göra abort sent osv, men det är nog utrett ;)
Ang var man drar gränsen, så antar jag att även det är upp till kvinnan att avgöra.

Jag gjorde.. Så visst finns det folk som kan göra det..

Visst men i mitt fall var jag uttalat emot att skaffa barn pga min ålder, sjukdom och tung medicinering. För ens bli med barn och få ett barn som inte är skadat måste jag sluta ta medicin, dvs min sjukdom flammar upp och jag mår skit. Lägg till att en graviditet kan trigga ett skov så finns inte en graviditet på världskartan för mig. Vad andra väljer att göra lägger jag mig inte i.

Jag anser att både kuratorn och barnmorskan gick över gränsen. Att ta reda på om jag verkligen vill sterilisera mig är ok men att sedan se chockade ut över mina skäl och försöka med "jamen du kan ju ändra dig" efter att jag förklarat varför var rätt kränkande faktiskt.

Ja det tycker jag allt.
På förlossningen så behövs ju inte den uppgiften utföras.
Så det måste ju gå att hitta en tjänst där det inte blir ett problem.

Att stoppa personen från att bli klar med sin utbildning för en sådan sak är fel.

Jag håller med. Ingen ska tvingas utföra abort (men hon får inte dela med sig av sina åsikter till den som vill göra abort). Men jag kan förstå om det är svårare att få jobb. Det funkar inte om sjukhuset bara har barnmorskor som vägrar utföra abort,

Hos oss behöver inte folk köra nattrafik om dom inte vill det. Självklart får de inget löneavdrag även om de inte får det ob eftersom dom inte jobbar dom tiderna. Jag tycker det är helt okej att dom slipper. Folk måste ju kunna trivas på jobbet. Jag själv har inget problem med att köra nattrafik men jag förstår dom som tycker det är jobbigt. Det måste väl ändå finnas en viss flexibilitet hos arbetsgivaren också.

Som det ska vara.
I fallet med barnmorskan så ser jag en individ som sitter på en resurs som landstinget behöver.

Då blir det billigare för landstinget och i förlängningen för oss om man hittar en konstruktiv lösning istället för att slå huvudet blodigt mot principväggen.

Tar sista ...
Om jag förstått det hela rätt så fick barnmorskan inte fullgöra sin praktik pga att hon inte vill befatta sig med aborter. Hon har då vänta sig till DO och menar att hon är diskriminerad. Hon vill ha diskrimineringsersättning från sjukhuset där hon skulle ha fullgjort sin praktik. Hon har efter detta hittat en arbetsgivare där hon inte behöver arbeta m aborter.. Det DO har att ta ställning till är om hon har blivit diskriminerad på grund av sin religion. Det finns väldigt lite rättspraxis krin detta i Sverige... Det senaste fallet var mannen som inte fick praktikplats när han vägrade ta chefen i hand ... Han fick rätt mot AF i tingsrätten
Området är jättesvårt rent juridiskt - alla resonemang behöver utgå från Europakonventionen om mänskliga rättigheter - där religionsfrihet är en sådan rättighet ...

Jag tycker inte att abort i sig är fel, men varför sena aborter??? Är det så att man kanske bara kan ta fostervattenprov efter så lång tid och kvinnan då väljer att ta bort ett skadat barn??

Fostervattensprov tas mellan vecka 15 och 17. Så där är ju en anledning till sena aborter, dock fortfarande innan vecka 18.

Edit: Såg nu att detta redan nämnts.

Senast ändrad:

Då är det ju som det "ska" då.
Vad är det för metod som foster kan överleva vid sena aborter då?
Aha! Läste ditt tidigare svar nu.
Att man sätter igång förlossningen.
Men kan man inte döda de fostren först då?
Skulle det vara farligt för kvinnan?

Är det någon skillnad på om fostret dör i eller utanför kvinnan? Är inte den enda skillnaden att vi i det ena fallet i extrema fall får se det ske med våra egna ögon.

Är det någon skillnad på om fostret dör i eller utanför kvinnan? Är inte den enda skillnaden att vi i det ena fallet i extrema fall får se det ske med våra egna ögon.

Jag förstår dina tankar. Det var det där med att de försökte få luft som jag tyckte var så hemskt. I magen kvävs den ju inte till döds iaf.
Men visst, det är en viss dubbelmoral i det.

Jag förstår dina tankar. Det var det där med att de försökte få luft som jag tyckte var så hemskt. I magen kvävs den ju inte till döds iaf.
Men visst, det är en viss dubbelmoral i det.

När man "stänger av" moderkakan slutar fostret få näring och syre. Det kvävs till döds.

Vill man få fostret att dö på annat sätt handlar det nog om att injicera läkemedel. Man kan tex injicera kalium i fostret, då stannar hjärtat. Då utsätter man dock mamman för en risk, om sprutan skulle sättas fel.

När man "stänger av" moderkakan slutar fostret få näring och syre. Det kvävs till döds.

Vill man få fostret att dö på annat sätt handlar det nog om att injicera läkemedel. Man kan tex injicera kalium i fostret, då stannar hjärtat. Då utsätter man dock mamman för en risk, om sprutan skulle sättas fel.

Men alltså syret till fostret transporteras genom navelsträngen i blodet.
Om den tillförseln stryps, så dör väl fostret pga att cellerna och organen inte får syre. Kvävning i samma benämning som om man inte får luft är det väl inte??

Kl

Självklart kan man inte själv välja arbetsuppgifter, bara för att man har en övertygelse.

Man får söka ett jobb där åsikterna inte hamnar i konflikt med jobbet. Då passar barnmorska dåligt om man vägrar utföra/bistå vid aborter.

Glasklart och fånigt att dra in media.

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 071
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 291
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat