Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Sv: Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Det är ett foster, precis som de foster som aborteras före vecka 18 och som också är friska men dessa tycker du minsann att det är ok att döda utan att som vid sena aborter behöva särskilda skäl.

Skrämmande att vissa tar så lätt på kvinnans vilja och barnets rätt att inte vara oönskad.

Nej jag tycker inte att abort öht är bra men jag ser att det kan finnas behov av det.

Lägg inte ord i munnen på mig!

Menar du att det inte är okej någonsin att göra abort på ett "friskt" barn (vad nu det är)? Eller menar du abort efter vecka 18? Eller menar du senare?

Jag anser inte att man skall sätta sig i den situationen eg att man inte har kontroll över sin kropp eller sina handlingar.

Jag tycker inte det är ok att abortera friska foster efter v18. Det har jag skrivit om och om igen men tydligen går det inte in.

Vet du inte vad ett friskt barn är så är det rätt tråkigt..

Du ser inte skillnaden, det gör jag!

Nej, jag ser kvinnans rätt att bestämma över sin kropp som absolut och kan inte fostret överleva utan kvinnans kropp, är det där gränsen ska gå. Den flyttas med hjälp av framsteg och vi kan mycket väl om 10-20 år ha flyttat gränsen ett par veckor nedåt, just därför.

Du har i många andra trådar förfasat dig över att papperslösa och ensamkommande flyktingbarn ska få vård på lika villkor i den svenska sjukvården, det var vad jag avsåg i korsreferatet. Det måste väl vara viktigare att ta hand om barn som finns, än de som ännu inte finns?

Nej, jag ser kvinnans rätt att bestämma över sin kropp som absolut och kan inte fostret överleva utan kvinnans kropp, är det där gränsen ska gå. Den flyttas med hjälp av framsteg och vi kan mycket väl om 10-20 år ha flyttat gränsen ett par veckor nedåt, just därför.

Du har i många andra trådar förfasat dig över att papperslösa och ensamkommande flyktingbarn ska få vård på lika villkor i den svenska sjukvården, det var vad jag avsåg i korsreferatet. Det måste väl vara viktigare att ta hand om barn som finns, än de som ännu inte finns?

Nej det har jag INTE överhuvudtaget gjort! Du säger barn inte jag! Jag har upplevt vården på nära håll så släng inte det i ansiktet på mig det gör dig till en ganska kass människa!

Jag brukar inte bli arg men nu pallar jag inte med din spydighet när du inte har det minsta hum om varför jag riktar kritik till vården. Och jo vi har ett ansvar i samhället att ta hand om de som bor här och idag fungerar det inte!

En helt annan diskussion dessutom!

Jag har en åsikt om den står jag för, sena aborter skall vara MYCKET motiverade och ffa för de som faktiskt jobbar i detta yrke finns psykosociala problem helt i enlighet med den första artikeln/länken!

Over and out!!

Du måste skoja?!
Tror du på allvar att alla människor alltid har ett val?!

Jag brukar inte bli arg men nu pallar jag inte med din spydighet när du inte har det minsta hum om varför jag riktar kritik till vården. Och jo vi har ett ansvar i samhället att ta hand om de som bor här och idag fungerar det inte!

Det är inte min erfarenhet av ditt sätt att debattera, det brukar innehålla tämligen hög grad av ilska. Det beror säkert på att dina åsikter i många fall starkt skiljer sig starkt mot många andras och då blir det konflikter i debatten.

Självklart har vi ett ansvar att ta hand om dem som bor här. Oavsett om de är etniska svenskar, invandrare, flyktingbarn som kommit hit ensamma eller personer som tvingas leva som papperslösa. Och nej, vi är inte tillräckligt generösa idag mot de senare grupperna, så man kan säga att det inte fungerar.

Min poäng är att om man påstår sig värna liv på det extrema sätt du gör vore det naturligare att ge sjukvården till dem som redan finns, existerar och är medvetna om sin existens - än till oönskade foster. Eller var inte resurserna begränsade nu längre?

Det är inte min erfarenhet av ditt sätt att debattera, det brukar innehålla tämligen hög grad av ilska. Det beror säkert på att dina åsikter i många fall starkt skiljer sig starkt mot många andras och då blir det konflikter i debatten.

Nej mina åsikter brukar inte skilja sig specieltl mkt från andra var har du fått det ifrån?

Självklart har vi ett ansvar att ta hand om dem som bor här. Oavsett om de är etniska svenskar, invandrare, flyktingbarn som kommit hit ensamma eller personer som tvingas leva som papperslösa. Och nej, vi är inte tillräckligt generösa idag mot de senare grupperna, så man kan säga att det inte fungerar.

Eftersom du uppenbarligen inte varit nära att förlora ett barn pga slarv/resursbrist i vården så vet du inte vad du talar om..

Min poäng är att om man påstår sig värna liv på det extrema sätt du gör vore det naturligare att ge sjukvården till dem som redan finns, existerar och är medvetna om sin existens - än till oönskade foster. Eller var inte resurserna begränsade nu längre?

Och tja.. Var har jag skrivit att jag inte anser det? Däremot så är det inte speciellt onaturligt att anse att foster i v 22 borde få leva vidare om de är friska och det inte finns någon annan extrem anledning till att abortera dem. Men detta tycks du hela tiden inte läsa. Du läser att jag anser att all abort är fel och när jag inte menar det så har jag ändå fel för då värnar jag inte om livet. Nädu den diskussion du vill ha fram är något annat än sen abortfråga, du vill ha det till något annat där du nu är ute och cyklar.

Och jo resurserna är begränsade i sjukvården idag och hoppas faktiskt att du får uppleva det jag gjort så kanske du vet vad du häver ur dig och ser lite mer klarsynt på hur det faktiskt ser ut idag, för det gör du inte!

Gött att önska sina medmänniskor illa. Fin inställning, verkligen.

Och jo resurserna är begränsade i sjukvården idag och hoppas faktiskt att du får uppleva det jag gjort så kanske du vet vad du häver ur dig och ser lite mer klarsynt på hur det faktiskt ser ut idag, för det gör du inte!

Men HERRE GUD MÄNNISKA! Är du helt förryckt?

Nu vet jag inte precis vad du upplevt, men efter vad det låter på dig så var det hemskt.
Att då önska det på nån annan bara för att denna har en annan åsikt än dig på ett internetforum är ju ta mig tusan helt... vidrigt!

Usch... jag tycker synd om dig.

Jamen varför är du inte lite realistisk..

Men det ÄR ju realistiskt att föreställa sig att 100 väldigt psykiskt sjuka kvinnor och våldtagna kvinnor och barn missar att upptäcka en graviditet innan vecka 18, om året, bland 9 miljoner invånare.

Vad som är orealistiskt är att föreställa sig att personer som inte klarar sina vardagsliv utan får hjälp på grund av psykisk sjukdom och/eller bor på härbärge självklart ska klara att äta p-piller (utan att dessutom råka spy vid fel tillfälle) eller klara att ta beslut om sterilisering och p-spruta. Eller att en misshandlad flickvän ska klara av att begära kondom innan pojkvännen våldtar henne, igen, varpå hon ska kunna samla sig nog för att upptäcka en graviditet när hon ändå har extremt oregelbunden mens på grund av ätstörningarna.

Senast ändrad:

Gött att önska sina medmänniskor illa. Fin inställning, verkligen.

Visst tro det..
Jag skrev att jag önskade att man fick uppleva det jag gjort dvs resursbristerna inte att ens barn skulle vara nära döden..

Men HERRE GUD MÄNNISKA! Är du helt förryckt?

Nu vet jag inte precis vad du upplevt, men efter vad det låter på dig så var det hemskt.
Att då önska det på nån annan bara för att denna har en annan åsikt än dig på ett internetforum är ju ta mig tusan helt... vidrigt!

Usch... jag tycker synd om dig.

:banghead:

Tja jag önskar ingen att uppleva det jag gjort men det som många borde uppleva är just resursbristerna det är lite skillnad..

För när man uppenbarligen inte känner till det eller vill ta till sig det utan att anklaga andra så är det ett sätt att få upp ögonen.

Tack du det är inte ett dugg synd om mig. Det är mer synd om alla de människor som förnekar de problem som finns.

Men det ÄR ju realistiskt att föreställa sig att 100 väldigt psykiskt sjuka kvinnor och våldtagna kvinnor och barn missar att upptäcka en graviditet innan vecka 18, om året, bland 9 miljoner invånare.

Vad som är orealistiskt är att föreställa sig att personer som inte klarar sina vardagsliv utan får hjälp på grund av psykisk sjukdom och/eller bor på härbärge självklart ska klara att äta p-piller (utan att dessutom råka spy vid fel tillfälle) eller klara att ta beslut om sterilisering och p-spruta. Eller att en misshandlad flickvän ska klara av att begära kondom innan pojkvännen våldtar henne, igen, varpå hon ska kunna samla sig nog för att upptäcka en graviditet när hon ändå har extremt oregelbunden mens på grund av ätstörningarna.

Och det menar du att det är min mening? Att jag anser detta även om jag skrivit att jag inte gör det.

Och tyvärr är det så att du faktiskt i många fall har ett eget ansvar och igen det är ju inte att bli våldtagen.

Nu visar ju statistiken att alla dessa exempel du tar upp inte finns med bland de sena aborterna så eg är det inte relevant.

Och du har verkligen ingen koll på varför kvinnor ansöker om att göra mycket sena aborter. Det handlar inte om att de får panik och inte vill ha barn!

Sedan om ansvar, att inte sätta oönskade barn till världen är också ett sätt att ta ansvar.

Skall man få beviljad abort efter vecka 18 så skall det vara av synnerliga skäl.

Det programmet i P1 som tog upp problematiken med foster som lever vid sen abort kom fram till att man bad om sen abort bl.a. pga DS, psykosociala skäl, missbruk men också på grund av tex gomspalt och liknande (däremot kom det givetvis inte fram vilka som blev beviljade).

De sena aborterna är väldigt få. De flesta (runt 80-90% tror jag) genomförs innan vecka 12. Och de flesta av dom innan vecka 9.

Kl

De tidsgränserna vi har idag är satta för 40 år sedan. Det är mycket länge sedan. Idag vet vi så mycket mer om fostrets utveckling än vad vi visste då. Skall jag vara riktig ärlig så tror jag inte att vi skulle fått samma gränser idag om de sattes nu.

Ingen här skulle tycka det var okej att låta ett djur självdö men ett 18 veckor gammalt foster är tydligen helt okej att bara låta ligga där och självdö. Ett så pass gammalt foster är i princip färdigt. Allt är på plats och alla funktioner finns där. Det är bara tex mognad på lungorna, storlek och vikt som saknas.

För bara några år sedan opererade man på små bebisar utan bedövning för man trodde inte deras känsel var fullt utvecklad vid födseln.
Idag vet man att redan vid vecka 10 är fostrets känsel utvecklad. Dvs det reagerar på beröring.

Att låta ett 18 veckor foster ligga och självdö är lika illa (eller tom värre) som att låta ett djur göra det. För jag antar att ingen av er förespråkar att man skall låta djur självdö?

Senast ändrad:

Om du inte vet det så är det stor skillnad på bara ett par veckor dvs från v 18-22. Jag har en väninna som fick ett barn i v23, barnet överlevde och är precis som alla andra idag när han är vuxen.
!
Du har rätt, några veckor gör stor skillnad. Så stor skillnad att din vänninas barn överlevde, något som vore omöjligt om hon fött innan vecka 22.

Nej jag tycker inte att abort öht är bra men jag ser att det kan finnas behov av det.

Lägg inte ord i munnen på mig!
Tydligen finns det ett behov för sena aborter också, både enligt de kvinnor som gör dem och den instans som beslutar om de ska tillåtas. Att du inte kan se det gör inte att det behovet inte finns.

Att självdö behöver inte vara plågsamt. Det verkar väldigt främmande för många människor idag att både människor och djur kan få en lugn, smärtfri och värdig död utan att läkemedel.

Jag tror inte alls att tidsgränsen fri abort fram till v. 18 hade sett annorlunda ut om lagstiftningen hade formulerats idag. Foster på 17 veckor kan inte överleva utanför livmodern. Den dag det är möjligt får lagstiftningen ändras. Barn födda vid tex. 22+2 räknar man inte heller med ska överleva, det har hänt men det är mycket ovanligt. Villkorad abort fram till v. 22 är därför rimlig. Av icke livsdugliga barn egentligen hur långt in i graviditeten som möjligt.

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 071
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 291
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat