Sv: Apropå Barnmorskan som vägrar abort
Men jag tror du börjar dra iväg nu, för vi pratade väl om Sverige? Inga aborter av friska barn verkar utföras i vecka 22 (dvs Downs osv räknas som friska barn och kan inte aborteras. Bara barn som inte är viable ). Däremot skedde ett fall av avbrott av graviditet, dvs man försöker rädda mamma och barn samtidigt.
Det är en halmgubbe att hävda att du absolut inte vill att någonting ska hända som inte händer. När vi pratar psykosociala problem och sena aborter så är det vecka 18 och 19 de pratar om såvitt jag förstår, inte vecka 22. För i vecka 22 kan barn klara sig själva utanför mamman. Då kan man inte göra abort på friskt foster.
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=468
Däremot så är det inte speciellt onaturligt att anse att foster i v 22 borde få leva vidare om de är friska och det inte finns någon annan extrem anledning till att abortera dem.
Men jag tror du börjar dra iväg nu, för vi pratade väl om Sverige? Inga aborter av friska barn verkar utföras i vecka 22 (dvs Downs osv räknas som friska barn och kan inte aborteras. Bara barn som inte är viable ). Däremot skedde ett fall av avbrott av graviditet, dvs man försöker rädda mamma och barn samtidigt.
Det är en halmgubbe att hävda att du absolut inte vill att någonting ska hända som inte händer. När vi pratar psykosociala problem och sena aborter så är det vecka 18 och 19 de pratar om såvitt jag förstår, inte vecka 22. För i vecka 22 kan barn klara sig själva utanför mamman. Då kan man inte göra abort på friskt foster.
I de ärenden där abortansökan beviljats efter vecka 22+0 har det av den medicinska utredning som bifogats ansökan framgått att fostret hade en så svår skada att det inte skulle överleva (Tabell IV). I ett fall fick kvinnan avslag på sin abortansökan efter vecka 22+0 men tillstånd till avbrytande av graviditeten av medicinska skäl (njurskada och hypertoni hos kvinnan, där fullföljande av graviditeten ansågs innebära fara för kvinnans hälsa), och i ett fall gavs tillstånd till selektiv abort vid tvillinggraviditet där den ena tvillingen hade hydrocefalus. I två fall bedömdes fosterskadan som mindre allvarlig och abortansökan avslogs (ett fall av trisomi 21 och ett fall av inversion av kromosom 18).
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=468
Senast ändrad: