Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Sv: Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Halvt kn: Ok, en himla massa självupplevda händelser. Men det kan nog hända att fler upplever detsamma (även om det inte går enligt 117). Och att några av dem blir sena aborter.

Dvs nedan: en hel tråd med kvinnor som haft mens under graviditet och upptäckt graviditeten sent (och sedan fått barn, dvs ej aborttråd).

http://forum.mammapappa.com/viewtopic.php?f=2&t=35801

Och så tillbaka till min käpphäst. Sena aborter handlar ju alltså om osannolika specialfall och extrema omständigheter. Det är säkert närapå vartenda ett där "man" skulle säga -ja, jo, det är väl klart att just hon borde få en abort, det är rimligt. Men det är ju ett specialfall. Ingen annan borde få göra en sen abort. (just hon hade ju knarkat så mycket under graviditeten att barnet lär vara rejält skadat även om det inte syns på gener eller ultraljud) (Just hon hade ju cancer som måste behandlas NU eller hon dör) (just hon upptäckte att hon var gravid efter en våldtäkt och hade mens under början av graviditeten och hon har redan försökt ta livet av sig) (Just det barnet hade microcefali, jätteliten hjärna). Det är väldigt liten andel av aborterna. Det finns nog specialfall så det räcker till alla i den pyttelilla skaran.

Alla övriga brukar ordna sin abort väldigt tidigt.

Senast ändrad:

Läser man så har de flesta som svarat fått en mens inte att de haft mens under hela graviditeten.

Nu gör inte de flesta sen abort heller pga att de inte upptäckt att de är gravida då memsen inte uteblivit. Det är så när det gäller statistik att det spelar mindre roll att statistiken visar att man inte borde ha mens för 99,8 procent inte har det om man nu tillhör de 0,2 % som har det ( påhittade siffror) som har det.

Läser man så har de flesta som svarat fått en mens inte att de haft mens under hela graviditeten.

Du återkommer hela tiden till "de flesta" fast alla andra pratar om sena aborter som är extremt sällsynta och osannolika i sig. Det sitter liksom inte ihop. Det ÄR undantagsfall och unika situationer där sådana beslut tas.

För att jag anser att man inte skall ta så lätt på livet?

Nej, men kontentan av den meningen visar vad jag menar. Du skriver indirekt att de som gör sena aborter av friska foster "tar lätt på livet". Det i sig är fördömande.

Det är inte så att du får en sen abort beviljad om du kommer till vården och säger "äsch, jag ångrar mig, jag kommer ju missa sovmornarna om jag väljer att föda en bebis så ... ni kan väl ta bort den nu?".

Ja jag kan nog säga att det är svårt, de har väldig ofta en hel del sjukdomar som överrörlighet i lederna vilket ger smärta, ofta har de hjärtfel och de har problem med ämnesomsättningen. De kan inte läsa eller klara sig i samhället själva. Vet du vad det innebär? Känner du någon med diagnosen?

Vilken arrogant attityd du har i dina inlägg. Men jag börjar vänja mig.

Jag vet om de medicinska problem som ofta följer med downs. Men jag säger ju att det inte är GIVET per automatik. Vilket du också skriver ("ofta har ..:" inte alltid). Det är heller inte så att de inte kan läsa eller klara sig själva; det är inte GIVET per automatik. Det finns personer med downs som både kan läsa och klara ett arbete. Även om de är få.

Det är skillnad på fri abort och sen abort. Fri abort självklart men kanske inte om det är för att selektera dvs man vill inte ha en pojke etc Jag tycker att man då är inne på hemskheter. Fri abort till en viss vecka ja och det har väl ingen sagt något om, men när man börjar komma upp i veckor där barnen kan leva utanför eller man kan klara av att rädda dem så nej.

Jag tycker också det är konstigt att välja abort t ex på grundval av kön. Inte speciellt etiskt. Men fri abort är FRI och då får man göra abort precis av vilka skäl som helst. Det ska vi INTE in och reglera.

Mitt svar handlade om att någon påstod att man kunde ha mens under hela graviditeten vilket inte är sant

En av mina barndomsvänner arbetar som barnmorska sedan typ 18 år tillbaka. Hon berättade för inte så längesedan om en ung kvinna som födde ett barn utan att veta att hon varit gravid. Kvinnan hade haft "mens" under hela graviditeten (kanske oregelbundet eller mindre mängd, vad vet vi; det framgick inte av historien) och min vän sa att "det händer". Så, hon och hennes kollegor verkar inte tycka det är särdeles ovanligt. I alla fall inte så att hon påtalade för oss att det måste ha varit en lögn.

Det ovanliga enligt henne var hur kvinnan såg ut i kroppen; kvinnan var SMAL och barnet ändå helt fullgånget och normal vikt.

En av mina barndomsvänner arbetar som barnmorska sedan typ 18 år tillbaka. Hon berättade för inte så längesedan om en ung kvinna som födde ett barn utan att veta att hon varit gravid. Kvinnan hade haft "mens" under hela graviditeten (kanske oregelbundet eller mindre mängd, vad vet vi; det framgick inte av historien) och min vän sa att "det händer". Så, hon och hennes kollegor verkar inte tycka det är särdeles ovanligt. I alla fall inte så att hon påtalade för oss att det måste ha varit en lögn.

Det ovanliga enligt henne var hur kvinnan såg ut i kroppen; kvinnan var SMAL och barnet ändå helt fullgånget och normal vikt.

Visst händer det och anledningarna till att man inget märker lär väl variera från individ till individ.

När jag gick i högstadiet var det en parallellklasskamrat i nian som i princip fick värkar i skidbacken på en klassresa.
Det blev helt klart en snackis och alla var väl rätt chockade.
Så kan det gå.

Ja jag kan nog säga att det är svårt, de har väldig ofta en hel del sjukdomar som överrörlighet i lederna vilket ger smärta, ofta har de hjärtfel och de har problem med ämnesomsättningen. De kan inte läsa eller klara sig i samhället själva. Vet du vad det innebär? Känner du någon med diagnosen?

Som syster till en person med Downs och som dessutom jobbat med ett flertal personer med syndromet, så tycker jag att du har en ganska konstig syn på personer med Downs.
Vad man har för funktionsnedsättning varierar kraftigt inom syndromet. De lär sig långsammare, men vi vet faktiskt inte var gränsen för vad en person med Downs kan klara - precis som resten av oss människor.

Jag hade den har bilden pa min FB sida i dag, med texten:
En del ser Down ... andra ser Pit bull ... Jag ser det basta tea party ever.

pitbull-down_zpsa069762c.jpg

Ska man sluta ge resurser till de som är över 90 också? Jag menar de har ju inget liv att återvända till.
<snip>

Det gor man redan. Min mor var 83 och fick smartstillande, men inga livsforlangande eller livsuppehallande medel ... hon dog mycket stilla efter att sakta ha blivit svagare och svagare. Precis som barnen sa kunde hon inte andas, men var mycket lugn och trygg och jag (som var beredd att skrika hogt och "fightas" for att hon skulle fa mer hjalp) sag det inte alls som en smartsam eller grym dod.

KL

Eller så kan det ju vara så att man tex äter ett P-medel eller liknande och blir gravid ändå, och inte har haft mens undertiden som man har ätit P-medel och då blir det ju ingen större skillnad.

Jag själv har hormonspiral, och jag har hört talas om gånger då de har åkt ut utan att personen i fråga har märkt det. Jag har ingen mens. Vi låtsas nu att min spiral åker ut, jag blir gravid på första ägglossningen och hinner således inte få någon mens som skulle få mig att misstänka att något var tokigt. Uppepå detta så har min mor fått noll mage under båda sina graviditeter...

Om jag då har en lätt graviditet utan illamående och dylikt, hur ska jag upptäcka att jag är gravid? Om jag inte gör grav-test "bara för att"?

Eftersom att jag har bakgrund med min mor som inte får nån mage alls så gör jag gravtest var 3-4:e månad "bara för att". Det är inte säkert att jag skulle välja abort, men jag vill iaf ha möjligheten att göra det.

En vän till mig åt minipiller och blev gravid. Hon hade ingen mens i vanliga fall heller, utan det kunde dröja flera månader emellan. Hon gjorde ett gravtest bara ifall att... Då var hon i 12:e veckan om jag inte minns fel.

En annan vän, 4 barnsmamma vid det tillfället upptäckte att hon var gravid när hon var i vecka 22 då hon fick andra hälsoproblem och då upptäckte läkarna graviditeten. Hon anade alltså inget, trots att det var hennes 5:e graviditet!

Ytterligare en polare upptäckte graviditeten i v 23, var då väldigt ung, 16-17 om jag inte minns fel, och fick havandeskapsförgiftning 3 veckor senare, och fick därmed inte så många dagar på sig att vänja sig vid tanken på att bli mamma.

Det är inte alltid så lätt, och jag tycker helt klart att man ska få göra abort till v 18, och fram till v 22 med särskilda skäl.

Nu har alla mina vänner beslutat sig för att behålla förvisso, men det tycker jag inte är relevant i frågan.

Jag hade den har bilden pa min FB sida i dag, med texten:
En del ser Down ... andra ser Pit bull ... Jag ser det basta tea party ever.

pitbull-down_zpsa069762c.jpg

Det gor man redan. Min mor var 83 och fick smartstillande, men inga livsforlangande eller livsuppehallande medel ... hon dog mycket stilla efter att sakta ha blivit svagare och svagare. Precis som barnen sa kunde hon inte andas, men var mycket lugn och trygg och jag (som var beredd att skrika hogt och "fightas" for att hon skulle fa mer hjalp) sag det inte alls som en smartsam eller grym dod.

Om du är döende är det en sak men om du kommer in efter en olycka så visst ska du få hjälp, eller du menar att man låter de som är äldre självdö av sina skador?

Som syster till en person med Downs och som dessutom jobbat med ett flertal personer med syndromet, så tycker jag att du har en ganska konstig syn på personer med Downs.
Vad man har för funktionsnedsättning varierar kraftigt inom syndromet. De lär sig långsammare, men vi vet faktiskt inte var gränsen för vad en person med Downs kan klara - precis som resten av oss människor.

Så du menar att jag har fel?

Och vilken är min syn? Har jag skrivit något om det, nä! Jag har bara skrivit det som är vedertaget för de med dows och det är inget fel i att säga det till folk som tror att de klarar sig fullt ut utan hjälp i samhället. Jag har träffat många med downs och vet precis min syn på dem..

Du återkommer hela tiden till "de flesta" fast alla andra pratar om sena aborter som är extremt sällsynta och osannolika i sig. Det sitter liksom inte ihop. Det ÄR undantagsfall och unika situationer där sådana beslut tas.

Vet du vad du svarar på öht?

Nej, men kontentan av den meningen visar vad jag menar. Du skriver indirekt att de som gör sena aborter av friska foster "tar lätt på livet". Det i sig är fördömande.

Det är inte så att du får en sen abort beviljad om du kommer till vården och säger "äsch, jag ångrar mig, jag kommer ju missa sovmornarna om jag väljer att föda en bebis så ... ni kan väl ta bort den nu?".

Jag skrev att DU tar lätt på livet!

Dessutom diskuterar jag i ett större sammanhang där många här inkl dig anser att det inte spelar någon roll om fostret lever när det kommer ut. Det är att ta lätt på livet

Vilken arrogant attityd du har i dina inlägg. Men jag börjar vänja mig.

Jag vet om de medicinska problem som ofta följer med downs. Men jag säger ju att det inte är GIVET per automatik. Vilket du också skriver ("ofta har ..:" inte alltid). Det är heller inte så att de inte kan läsa eller klara sig själva; det är inte GIVET per automatik. Det finns personer med downs som både kan läsa och klara ett arbete. Även om de är få.

Ja tyck vad du vill.

Att sköta ett arbete kan de allra flesta med downs men just att lära sig läsa är svårare.

Jag tycker att även du har en väldigt fördömande ton i dina inlägg. Nu behöver vi inte diskutera downs eftersom det inte är det tråden handlar om

Jag tycker också det är konstigt att välja abort t ex på grundval av kön. Inte speciellt etiskt. Men fri abort är FRI och då får man göra abort precis av vilka skäl som helst. Det ska vi INTE in och reglera.

Jo det skall vi verkligen göra Det skall INTE godtas att man selekterar pga kön.

Det är en fruktansvärd tanke! Skall man då börja selektera pga utseende också? Får inte barnet blåa ögon så tar man bort det...

Hemsk tanke som för mig tillbaka till 40 talet

Tyvärr är jag så fördomsfull att jag inte tror på det. Och det kan hur många berättelser som helst göras för jag köper inte att man missat ett barn som sparkar i magen.

Jo det skall vi verkligen göra Det skall INTE godtas att man selekterar pga kön.

Det är en fruktansvärd tanke! Skall man då börja selektera pga utseende också? Får inte barnet blåa ögon så tar man bort det...

Hemsk tanke som för mig tillbaka till 40 talet

Du vill mao inte ha fri abort. Det är stenålder. Varje kvinna som vill genomgå en abort ska behöva förklara sig minsann.

Den fria aborten ska det inte tullas på!

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 070
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 291
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka