Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Sv: Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Du har missat en stor sak och det är att du idag inte kan göra en abort endast pga könet..

Det kan du visst. Vi har ju fri abort fram till v. 18.

Med att försöka genomföra sena aborter själva menar jag alltså att man försöker egen hand, inte att man ansöker om att få det. Med dagens teknik är det inte svårt att få reda på vilka läkemedel som behövs för att göra abort hemma och du kan antagligen köpa dem via nätet också. I bästa fall får man hem de läkemedel man faktiskt ville ha.

Precis som jag skrev att det i början kunde vara så och då fick jag till svar att det fanns de som hade mens hela graviditeten vilket jag inte tror på

Jag har inte hängt med i alla turerna, men det tycks som folk är eniga den här punkten. Kanske du blir missuppfattad utifrån det sätt du uttrycker dig, nu orkar jag inte gå tillbaks och kontrollera vem som sa vad men jag uppfattade det som du menade att man i princip inte kan missa att man är gravid för mensen uteblir alltid vid graviditet. Jag kan ha missuppfattat och ber givetvis om ursäkt för missförståndet.

Jag har inte hängt med i alla turerna, men det tycks som folk är eniga den här punkten. Kanske du blir missuppfattad utifrån det sätt du uttrycker dig, nu orkar jag inte gå tillbaks och kontrollera vem som sa vad men jag uppfattade det som du menade att man i princip inte kan missa att man är gravid för mensen uteblir alltid vid graviditet. Jag kan ha missuppfattat och ber givetvis om ursäkt för missförståndet.

Ja du har missuppfattat mig, jag hade själv småblödningar dock långt ifrån som vanlig mens så jag har aldrig skrivit att man inte kunde få mensliknande blödning. Det jag vände mig emot är att vissa påstod att det var vanligt att man hade mens under hela graviditeten.

Det kan du visst. Vi har ju fri abort fram till v. 18.

Med att försöka genomföra sena aborter själva menar jag alltså att man försöker egen hand, inte att man ansöker om att få det. Med dagens teknik är det inte svårt att få reda på vilka läkemedel som behövs för att göra abort hemma och du kan antagligen köpa dem via nätet också. I bästa fall får man hem de läkemedel man faktiskt ville ha.

Fast det är knappast lagligt att köpa dessa läkemedel på nätet.

Vi tänker olika och lever tydligen inte i samma värld så vi kommer aldrig bli överens i denna fråga. Jag anser absolut att fri abort skall råda, är dock tveksam till gränsen idag då medicinen kommit så oerhört långt med att rädda barn tidigt. Jag anser inte det vara etiskt försvarbart att selektivt göra abort pga kön, sjukdom absolut. Jag värnar mer om livet än många i denna tråd och för mig så känns det bra även om ni inte håller med mig.

Nej inger har sagt att det är vanligt med blödningar genom hela graviditeten. Däremot att det inte är ovanligt och hur en normal mens ser ut är olika från person till person och därför kan blödningarna misstas för mens långt upp i graviditeten för ett litet fåtal.

Vad har lagligt med saken att göra?!

Varför tror du att illegala aborter är så vanligt i en del länder?

Man kan ju tänka sig att det beror på frånvaron av lagliga, säkra aborter...

Och vi som värnar om kvinnans absoluta rätt till sin kropp och barns rättighet att vara önskade mår nog också rätt bra.

Fri abort till en viss vecka ja och det har väl ingen sagt något om, men när man börjar komma upp i veckor där barnen kan leva utanför eller man kan klara av att rädda dem så nej.

Fast de barn som föds så tidigt att det precis är på gränsen att man kan rädda dem går ju verkligen inte oskadade genom den processen. Jag har en bekant som har ett sånt barn (alltså ett barn som födds mycket för tidigt, på gränsen av vad man kan klara att rädda), och även om hon såklart älskar sitt barn, så säger hon nu när barnet är äldre, att om de hade vetat vad det skulle innebära i form av lidande för barnet att rädda det, så är det tveksamt om de skulle ha fattat samma beslut att rädda till varje pris, för barnets skull. Det är så mycket som inte är färdigt när barnen föds mycket för tidigt, och som inte kan utvecklas färdigt som det ska utanför livmodern - hennes barn är ganska ordentligt handikappat, har fått opereras otroligt mycket, och kommer alltid ha ont och inte kunna leva ett normalt liv.

Så det är ju inte fråga om att välja mellan abort eller att rädda en helt frisk liten bebis, utan abort eller ett barn som kanske, med livslånga svåra handikapp som följd, skulle kunna gå att rädda. Om man har tur.

Ja du har missuppfattat mig, jag hade själv småblödningar dock långt ifrån som vanlig mens så jag har aldrig skrivit att man inte kunde få mensliknande blödning. Det jag vände mig emot är att vissa påstod att det var vanligt att man hade mens under hela graviditeten.

Och det har nog du missuppfattat, det har jag då inte sett en enda påstått. Däremot har flera påstått att det förekommer.

Fast det är knappast lagligt att köpa dessa läkemedel på nätet.

Vi tänker olika och lever tydligen inte i samma värld så vi kommer aldrig bli överens i denna fråga. Jag anser absolut att fri abort skall råda, är dock tveksam till gränsen idag då medicinen kommit så oerhört långt med att rädda barn tidigt. Jag anser inte det vara etiskt försvarbart att selektivt göra abort pga kön, sjukdom absolut. Jag värnar mer om livet än många i denna tråd och för mig så känns det bra även om ni inte håller med mig.

Nej, det inte lagligt att köpa dessa läkemedel på nätet och det är ju lite det som brukar hända när man inskränker på kvinnors rätt till abort... man öppnar dörrarna för illegala aborter.

Jag är glad för att du anser att vi ska ha fri abort. Det är enligt mig det enda alternativet och med fri abort får man leva med att en del människor kommer göra abort av skäl man själv inte anser är tillräckliga.

Förstår du inte på det jag skrivit så är det liksom ingen mening att förklara.

Oj, här spottar vi och fräser! :o Vi verkar vara många som inte förstår vad det är du vill ha sagt, så du kanske ska lägga lite extra tid på att uttrycka dig på ett bra sätt istället för att häckla de som inte tycker som du för att de inte förstår vad du säger?

Fast de barn som föds så tidigt att det precis är på gränsen att man kan rädda dem går ju verkligen inte oskadade genom den processen. Jag har en bekant som har ett sånt barn (alltså ett barn som födds mycket för tidigt, på gränsen av vad man kan klara att rädda), och även om hon såklart älskar sitt barn, så säger hon nu när barnet är äldre, att om de hade vetat vad det skulle innebära i form av lidande för barnet att rädda det, så är det tveksamt om de skulle ha fattat samma beslut att rädda till varje pris, för barnets skull. Det är så mycket som inte är färdigt när barnen föds mycket för tidigt, och som inte kan utvecklas färdigt som det ska utanför livmodern - hennes barn är ganska ordentligt handikappat, har fått opereras otroligt mycket, och kommer alltid ha ont och inte kunna leva ett normalt liv.

Så det är ju inte fråga om att välja mellan abort eller att rädda en helt frisk liten bebis, utan abort eller ett barn som kanske, med livslånga svåra handikapp som följd, skulle kunna gå att rädda. Om man har tur.

Jag känner två båda födda i v 23 de har inga problem alls öht. Prognosen för för tidigt födda barn och behandlingen av dem har blivit oerhört mkt bättre nu.

Det är väl klart att det är riskabelt och det är väl inget att ta lätt på heller men det är inte många år sedan man inte kunde rädda barn i v27 och det gör man utan problem idag.

Sedan är det ju en annan fråga hur långt man skall driva det men jag som mamma skulle aldrig velat veta att man eventuellt kunnat rädda mitt barn om det kom för tidigt men att man valde att inte göra det

http://www.uu.se/press/pressmeddelanden/pressmeddelande-visning/?id=1990&area=3&typ=pm&na&lang=sv

I den aktuella studien har överlevande extremt underburna barnen (456 barn) följts upp vid 2½ års ålder och jämförts med barn som fötts efter fullgången graviditet. Studien omfattade bedömning av kognition, språk, motorik, förekomst av cerebral pares (CP), syn- och hörsel funktion. En viktig fråga är om den högre överlevnaden har köpts till priset av en ökad andel barn med funktionshinder.

Resultaten visar att majoriteten av de extremt underburna barnen (73 procent) inte hade några eller enbart lätta funktionshinder. 42 procent hade inga funktionshinder alls, att jämföras med 78 procent hos barnen födda i fullgången tid. 31 procent hade endast lätta funktionshinder (19 procent hos fullgångna barn).

Ja v 23 ja.

Fri abort är tom v18 och efter det krävs mycket särskilda skäl fram tom v 22. Senare än så handlar ju bara om icke livsdugliga foster.

Ska man sluta ge resurser till de som är över 90 också? Jag menar de har ju inget liv att återvända till.

Jag vet inte hur många du känner som har fått barn i v23, jag känner två. De barnen är fullt friska och jag tror nog inte att de hade velat höra dina ohumaniska tankegångar.
Jag vet inte riktigt hur dina korskopplingar fungerar, men när du jämför missbildade foster med friska barn och gamlingar så undrar jag om du ens är på det klara själv? O_o

Jag tror för övrigt inte att de som har barn födda med Downs syndrom har lust att höra dina inhumana tankegångar! :crazy:

Jag skrev att DU tar lätt på livet!

Dessutom diskuterar jag i ett större sammanhang där många här inkl dig anser att det inte spelar någon roll om fostret lever när det kommer ut. Det är att ta lätt på livet

Du skrev:
För att jag anser att man inte skall ta så lätt på livet?

När har jag skrivit att det inte spelar någon roll om fostret lever när det kommer ut? Citera tack! Själv minns jag att jag skrivit att det självklart är önskvärt att fostret kan få dö i magen på mamman, men om det inte gör det så tycker jag man bör hitta något slags humant sätt att låta fostret dö när det kommer ut (smärtstillande o lugnande är väl vettigt som någon skrev) Inte livrädda det aborterade fostret.

Jo det skall vi verkligen göra Det skall INTE godtas att man selekterar pga kön.

Det är en fruktansvärd tanke! Skall man då börja selektera pga utseende också? Får inte barnet blåa ögon så tar man bort det...

Hemsk tanke som för mig tillbaka till 40 talet

Hur många KAN idag selektera på grund av kön? När kan du överhuvudtaget VETA könet 100 % säkert. Någorlunda säkert vid ultraljud = vecka 18 = läge för sen abort i så fall. Och då måste det beviljas av socialstyrelsen.

OM man nu kan veta/konstatera könet tidigare; vad tror du händer om vi skulle börja avtvinga anledning till aborten som ett KRAV.
1. då är aborträtten inte längre fri. (och om vi inte får välja abort pga könsfaktor; varför skulle vi få välja abort för att vi inte har tid, lust eller liknande)
2. De som vill göra abort på grund av kön kommer att ljuga och ange ett giltigt skäl.

Tyvärr är jag så fördomsfull att jag inte tror på det. Och det kan hur många berättelser som helst göras för jag köper inte att man missat ett barn som sparkar i magen.

Tro vad du vill, sparkar i magen kan man säkert tro att det är magproblem av något slag. Om barnet dessutom ligger så "gömt" som detta barn nog gjorde så kanske man inte känner sparkar lika tydligt.

Barnmorskorna ifråga verkade inte ifrågasätta mensen i alla fall. Men det är klart, du vet säkert bättre än ett gäng barnmorskor på ett av de större mellansvenska sjukhusen.

Det jag vände mig emot är att vissa påstod att det var vanligt att man hade mens under hela graviditeten.

Jag vänder mig emot att någon alls har påstått att det är vanligt att man hade mens under hela graviditeten. Att det händer ibland har jag med flera påstått (jag med hänvisning till en barnmorska som jobbat som det i ca 18-20 år ungefär)

Jag vet inte riktigt hur dina korskopplingar fungerar, men när du jämför missbildade foster med friska barn och gamlingar så undrar jag om du ens är på det klara själv? O_o

Jag tror för övrigt inte att de som har barn födda med Downs syndrom har lust att höra dina inhumana tankegångar! :crazy:

Nu förstår jag öht taget inte vad du hasplar ur dig!

Jag har inte jämfört friska barn med gamlingar utan att VÅRDEN skall vara densamma enligt mig, well fine för dig om du anser att man skall välja ut vilka som skall få vård eller inte

Och var har jag skrivit något om Downs överhuvudtaget som skulle vara inhumant? Har jag skrivit något alls om det, nä det har jag inte jag umgås nästan dagligen med min väninna och hennes son och jag älskar honom för den han är men att för den delen stoppa ner huvudet i sanden och bortse från de problem som faktiskt Downs medför är bara infantilt!

Anklaga någon som har ansett något om Downs istället för du är helt fel ute och på helt fel person! Jag var inte ens säker själv på att abortera om det visade sig på kub testet att min barn hade haft Downs så bara lägg ner..

Jag kanske skall säga till mina andra väninnor med de barn som är födda i v 23 att du anser att de inte skulle leva, för det var det du skrev exakt. Undrar vad de tänker om dina tankegångar..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 070
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 291
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka