Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Sv: Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Tyvärr är jag så fördomsfull att jag inte tror på det. Och det kan hur många berättelser som helst göras för jag köper inte att man missat ett barn som sparkar i magen.

Jag upptäckte min första i vecka 25 vid en läkarkontroll hade och har aldrig haft mens ofta, åt minipiller kände inget konstigt alls hon födde sen i vecka 31 så det blev en rekord kort graviditet. Så visst kan man missa att man väntar barn, fast du tror ju inte på det i alla fall så :D

Jag visste att jag var gravid och väntade på sparkarna. Kom aldrig några - däremot så kändes det några gånger som någon bet i mina tarmar, vilket jag om jag inte varit gravid skulle trott var magont.
Jag var inte heller så graviditetstjock så någon "såg" att jag var gravid de första 5-6 månaderna. Mot slutet däremot - säg i månad 7-9 så for det runt i magen - men inga sparkar - och jag "såg" gravid ut.

Läser man så har de flesta som svarat fått en mens inte att de haft mens under hela graviditeten.

"De flesta" har onekligen svarat att de "bara" upptäckte graviditeten fyra veckor sent. Så där har vi några aborter i vecka 12, på grund av helt rimlig sen upptäckt + ngn veckas väntan på abort.

"De flesta" är ett uttryck jag verkligen gillar här. Eftersom det betyder just att "någon" "några" i detta lilla urval av folk som hänger på just det forumet tvärtom hade mens under halva till hela sin graviditet.

OCH någon eller några på populationen ett ynka forum räcker och blir över till 0,25% av alla aborter som görs i Sverige varje år, tänk hur minimal andel det är av alla graviditeter, för alla hänger ju inte på det forumet. (och så lägger vi till de osannolika cancerfallen, bilolyckan, ätstörningstjejen som inte har mens alls osv och voila, vi har de osannolika sena aborterna som i en liten ask. Det ena begripliga fallet efter det andra, statistiken till verklighet.)

*kl*

Det finns en professor emeritus i Internationell hälsa vid Karolinska institutet som är väldigt klok, Staffan Bergström heter han. Jag läste nyligen en intervju med honom som jag tycker är bra. Jag citerar lite av den här nedanför, men summan av kardemumman blir ungefär: man kan moralisera så mycket eller lite som man vill, men följderna av att inte ha fri abort är tydliga: då blir det kvinnorna OCH deras foster som dör, till följd av att ha försökt sticka in spetsiga föremål i sig själva. Det är en tanke som jag tycker känns bra att vila i.

Jag tycker inte att man ska Disneyfiera för mycket heller, merparten av alla aborter i Sverige utförs som sagt medicinskt och mycket tidigt. Då är det inte så mycket mer att tala om än cellklumpar.

Intervju med Staffan Bergström:

- Jag brukar hävda att det inte finns någon väldefinierad biologisk start på en människas liv. Då utbrister folk: ”Men vad säger du!” En älsklingstanke hos kristna är ju att livet startar vid befruktningen. Företrädare för kd och andra hävdar att när spermien möter ägget, då startar livet och då är det heligt. Men om man studerar skeendet i elektronmikroskop när spermien går in i ägget och kromosomomvandlingen börjar, så ser man att det handlar om en process i många steg! Det går i själva verket inte att tala om befruktningen. Konceptionen är ett mikrokosmos.

Själva befruktningsögonblicket är ett mikrokosmos av väl åtskilda ögonblick. Hela tiden hittar man nya stadier i den biokemiska och biologiska process vi kallar konception, och det intressanta är att man inom kort med säkerhet kan identifiera vilken molekyl som gör vad i de olika stadierna. Man kan alltså blockera mellan de olika stegen. När de kristna då talar om mord, måste de först definiera var livet startar i den här långa processen, så att ingreppet kan räknas som mord på ett ofött barn. Du kan till exempel säga att du anser att mellan steg 14 och 15 är det så dramatiskt mycket speciellt som händer – att just här börjar livet. Du kan tro att allting efter detta är mord, och allting före detta kan du acceptera som en preventivmedelseffekt.

Var drar du själv gränsen?

- Jag tror att man måste se det utilitaristiskt. Jag har varit med om tusentals aborter i mitt yrkesverksamma liv och aldrig mött en kvinna som varit lycklig över att göra det. Väldigt många har däremot varit oerhört lättade och mycket aktivt tagit ställning för aborträtt. Ändå tror jag att det alltid är ett större eller mindre sorgearbete. Det finns ett moment av biologisk förlust. Alla djur skyddar sin avkomma. Något finns nedlagt i oss som säger att reproduktion behöver skyddas. Berövas vi reproduktionen av olika skäl, som man inte behöver moralisera över, så är det alltid någon sorts process att gå igenom.

Jag har ingen svårighet med aborter, men däremot respekterar jag människors ambivalens. Ju senare man gör abort desto mer komplicerat blir det. Här väcks den svåra frågan om vad som ska anses vara ”skyddsvärt liv”. Jag har varit med och räddat foster i 23:e veckan och samtidigt aborterat foster i 22:a. Mellan två på varandra följande veckor drar den svenska sjukvården alltså en gräns: före denna gräns kan vi bestämma att genomföra abort, och därefter lägger vi miljoner på att rädda fostret. De barnen överlever med en hygglig prognos. Men det är en knivsudd vi balanserar på när vi drar abortgränsen på detta sätt. Vissa söker abort även senare, ända upp till vecka 25 på grund av katastrofer i samlivet och så vidare.

I själva verket finns det länder som mer eller mindre ser mellan fingrarna med abort upp till vecka 28. I Kina kan man få hjälp med abort långt upp i graviditeten och då tar man faktiskt livet av ett fullt levnadsdugligt barn. I Indien har man ju gått ännu längre med flickfosteraborter. Med hjälp av ultraljud eller fostervattensdiagnostik kan man ta reda på fostrets kön och välja att abortera på grund av det. Man kunde tidigare köpa ett ”paket” – ultraljud för könsbestämning och abort vid konstaterat kvinnligt kön. Har man inte råd att göra undersökningen väntar man till födseln. Det är ”female infanticide” – flickspädbarnsmord – och förekommer fortfarande, till exempel i delar av Indien.

Men inte lagligt?

- Nej, nej. Det är illegalt, men det förekommer och är ett utbrett fenomen. Vi kan se att det finns en brutaliseringsrisk, ett slags sluttande plan där man vetenskapligt kan verifiera att om ett samhälle släpper på bromsarna angående abort, så leder det ibland till att man tar livet av de oönskade. Det är väl dokumenterat till exempel i södra Indien. Dels beroende på fattigdom och kostnader för att ”gifta bort” döttrar, dels beroende på att söner föredras – man måste ha en son eftersom bara män anses kunna tända likbålet vid föräldrarnas bortgång.

Det finns ett sluttande plan när det gäller aborterna, som jag också tror finns när man kommer till aktiv dödshjälp. Börjar vi ta livet av cancersjuka som vill dö, då kan vi också döda de där som ligger utslagna genom att koppla ur respiratorn. Sedan kan vi ta livet av dem som är svårt cp-skadade och bara ligger oss till last.

För mig är just det här brutaliseringsperspektivet så viktigt. Jag tycker att man måste minimera risken. Jag har ofta undrat om inte kritiskt reflekterande kristna som motsätter sig abort och eutanasi i grund och botten är rädda för samma sak. Vi måste vara på vår vakt, men då får vi inte bara säga nej till abort eller eutanasi – det måste finnas en rimlig rationell prövning av argumenten för eller emot. Vi måste ha en öppen diskussion om vad ”skyddsvärt liv” innebär, med uppmärksamheten riktad mot just risken för brutalisering.

Ett vanligt frikyrkligt resonemang är ju att vi snart hamnar där nazisterna var, med så kallade ”barmhärtighetsmord” på handikappade.

- Precis. Då kan jag förstå de kristnas rädsla. Jag delar inte deras motstånd mot abort, men jag delar rädslan för ett samhälle som på ett sluttande plan brutaliseras. Det liknar lite grand diskussionen om livbåtsetiken – det kostar någonting av eftergifter för att komma vidare. Skulle vi må bra av att leva i ett land där man tillät abort upp till vecka 32? Jag tror inte det. Å andra sidan tror jag verkligen att vi brutaliseras av att inte tillåta dödshjälp i helt hopplösa fall, där det är uppenbart att patienten själv inte önskar livsuppehållande behandling. Om vi brutaliseras av vår rädsla för eutanasi, så menar jag att samhället gjort fel.

Du återkommer hela tiden till "de flesta" och dina egna erfarenheter. Det tyder på en fullständig oförståelse för att när det gäller sena aborter pratar vi om extrema undantagsfall och sådant som aldrig nånsin händer "de flesta".

"De flesta" har onekligen svarat att de "bara" upptäckte graviditeten fyra veckor sent. Så där har vi några aborter i vecka 12, på grund av helt rimlig sen upptäckt + ngn veckas väntan på abort.

"De flesta" är ett uttryck jag verkligen gillar här. Eftersom det betyder just att "någon" "några" i detta lilla urval av folk som hänger på just det forumet tvärtom hade mens under halva till hela sin graviditet.

OCH någon eller några på populationen ett ynka forum räcker och blir över till 0,25% av alla aborter som görs i Sverige varje år, tänk hur minimal andel det är av alla graviditeter, för alla hänger ju inte på det forumet. (och så lägger vi till de osannolika cancerfallen, bilolyckan, ätstörningstjejen som inte har mens alls osv och voila, vi har de osannolika sena aborterna som i en liten ask. Det ena begripliga fallet efter det andra, statistiken till verklighet.)

Jag läste länken och alla svar där man hävdade att det var vanligt att ha mens under graviditeten och njä enligt länken så stämmer inte det att de som svarat där haft mens under sin graviditet utan endast FÖSTA månaden! Helt enligt det jag också skrivit vilket du tydligen underlåtit att läsa.

Jag har väl inte skrivit att abort är fel!? Jag har skrivit att sen abort där fostret är friskt är fel.

Jag läste länken och alla svar där man hävdade att det var vanligt att ha mens under graviditeten och njä enligt länken så stämmer inte det att de som svarat där haft mens under sin graviditet utan endast FÖSTA månaden! Helt enligt det jag också skrivit vilket du tydligen underlåtit att läsa.

Jag har väl inte skrivit att abort är fel!? Jag har skrivit att sen abort där fostret är friskt är fel.

Nu har väl ingen hävdat att det skulle vara vanligt, flera har hävdat att det förekommer, de flesta utan angivande av frekvens.

Du vill mao inte ha fri abort. Det är stenålder. Varje kvinna som vill genomgå en abort ska behöva förklara sig minsann.

Den fria aborten ska det inte tullas på!

En selektiv abort är inte etiskt rätt. Tycker du verkligen att det är ok att abortera tex pojkfoster för att du vill ha en flicka?

Eller en blåögd för du vill ha en med bruna ögon?

Usch! Om det är det du menar så javisst jag är emot alla aborter... :banghead:

Jag upptäckte min första i vecka 25 vid en läkarkontroll hade och har aldrig haft mens ofta, åt minipiller kände inget konstigt alls hon födde sen i vecka 31 så det blev en rekord kort graviditet. Så visst kan man missa att man väntar barn, fast du tror ju inte på det i alla fall så :D

Hade du missat det även om du hade gått hela vägen ut eller inte undersökts?

Jag visste att jag var gravid och väntade på sparkarna. Kom aldrig några - däremot så kändes det några gånger som någon bet i mina tarmar, vilket jag om jag inte varit gravid skulle trott var magont.
Jag var inte heller så graviditetstjock så någon "såg" att jag var gravid de första 5-6 månaderna. Mot slutet däremot - säg i månad 7-9 så for det runt i magen - men inga sparkar - och jag "såg" gravid ut.

Hade du missat att du var gravid om du inte vetet om det?

Nu har väl ingen hävdat att det skulle vara vanligt, flera har hävdat att det förekommer, de flesta utan angivande av frekvens.

Precis som jag skrev att det i början kunde vara så och då fick jag till svar att det fanns de som hade mens hela graviditeten vilket jag inte tror på

Du återkommer hela tiden till "de flesta" och dina egna erfarenheter. Det tyder på en fullständig oförståelse för att när det gäller sena aborter pratar vi om extrema undantagsfall och sådant som aldrig nånsin händer "de flesta".

Du vet fortfarande inte vad du svarade på..

En selektiv abort är inte etiskt rätt. Tycker du verkligen att det är ok att abortera tex pojkfoster för att du vill ha en flicka?

Eller en blåögd för du vill ha en med bruna ögon?

Usch! Om det är det du menar så javisst jag är emot alla aborter... :banghead:

Jag förstår inte hur man kan välja bort ett foster pga. sådana saker som exempelvis kön (jag tror dock inte att det är ett särskilt stort problem i Sverige), men jag ser inget bra alternativ till fri abort. Fri abort är just fri, kvinnan ska inte behöva förklara varför hon väljer abort. Att enbart ha villkorad abort tilltalar mig ännu mindre än "selektiva aborter".

För vem är det till slut som bestämmer vilka skäl som är tillräckligt goda?

Jag anser inte att abort pga kön är ok och innan den veckan som är godkänt uppger man inte heller könet.

Men jag kan inte se hur selektiv abort någonsin kan gå före något annat

Det är väl ingen som tycker att det är önskvärt? Men fri abort måste vara just - fri - abort. På vilket sätt skulle det annars fungera menar du? Vilka kriterier ska uppfyllas för att man ska beviljas abort? Ska man ha blivit våldtagen? Eller ska det vara fara för kvinnans liv? Eller kanske både och? Eller hur menar du egentligen? O_o

Jag anser inte att abort pga kön är ok och innan den veckan som är godkänt uppger man inte heller könet.

Men jag kan inte se hur selektiv abort någonsin kan gå före något annat

Med fri abort blir selektiv abort möjlig. Även när man aborterar foster pga. sjukdom/skada handlar det om en selektiv abort. Du tycker inte att det är okej att abortera foster pga. kön. Andra tycker att det är vidrigt att abortera ett foster med Down's syndrom. Varför är det värre att göra abort för att man inte vill ha en pojke än att man gör abort för att man vill plugga färdigt innan man skaffar barn?

Låt oss leka med tanken att just könsselektiv abort förbjuds, eller snarare så blir det förbjudet för sjukvårdspersonal att vid ett ultraljud att uppge kön före v. 18.

Vad tror du händer med de barn som föds med fel kön? Vad händer med de oönskade barnen? I Indien dödar man dem. I Kina sätts de på barnhem. Det förekommer även här "i väst" att man hittar döda spädbarn i soptunnor, i frysar och på diverse ställen. Kommer vi se kvinnor försöka utföra sena aborter själva?

Det är väl ingen som tycker att det är önskvärt? Men fri abort måste vara just - fri - abort. På vilket sätt skulle det annars fungera menar du? Vilka kriterier ska uppfyllas för att man ska beviljas abort? Ska man ha blivit våldtagen? Eller ska det vara fara för kvinnans liv? Eller kanske både och? Eller hur menar du egentligen? O_o

Förstår du inte på det jag skrivit så är det liksom ingen mening att förklara.

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 070
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 291
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat