Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Sv: Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Jag anser inte att man skall sätta sig i den situationen eg att man inte har kontroll över sin kropp eller sina handlingar

"Man ska sätta sig i..." så en 12åring som blir gravid med sin farbror har "satt sig i den situationen"? Eller en våldtagen 28åring?

Fast jag gissar att du tycker att vid den sortens av extrem situation så är det en annan sak? Men var går gränsen? Det verkar vara en svårighet utifrån flera diskussioner vi haft - att du ser gränsen som svart-vit och vi andra pratar om miljoner av grå nyanser.

Det kan ju vara enkelt att tycka och säga att "en knarkare som blir gravid och inte gör något förrän i v 17 får skylla sig själv". MEN det kan vara så att den knarkaren samtidigt är en sådan person som faktiskt har mens hela tiden (det händer då och då att kvinnor har det och inte fattar att de är gravida). Men då; för att hon är knarkare; så "borde hon inte ha satt sig i den situationen"? Det kan vara enkelt för dig eller mig med någorlunda styrsel i våra liv, med en kontrollerad tillvaro att tala om för andra vad de BORDE ha gjort annorlunda. Men; fördömande fungerar sällan. Det ger skam, obehag och hjälper sällan t ex en missbrukande kvinna. Hon är ju inte dum i huvudet och knarkar under graviditet för att hon inte vet bättre. Hon känner inte att hon har kontroll. Och det enda hon i alla fall KAN kontrollera är att hon kan göra en abort (tidig eller sen må vara sak samma).

Dina resonemang är fördömande, nedvärderande och enögda.

Vet du inte vad ett friskt barn är så är det rätt tråkigt..
Det är DIN definition som säger att "friska" barn inte ska/bör aborteras. Det är DU som säger att friskhet är någon slags villkor. Även här är det enkelt att vara svart-vit och säga t ex Downs syndrom = inte frisk. Men är verkligheten alltid given att det är ett jätteproblem att ha den diagnosen?
Vad är ett nog friskt barn och hur vet man det? Ett barn som har ett hjärtfel som går att operera och leva ett helt vanligt liv för resten av sin tid? Ett barn som har gomspalt? Ett barn som det finns 50 % risk för att det drabbas av en svår muskelsjukdom som gör att hen tynar bort? Ett likadant barn där risken bedöms vara 75 %?

Fri abort är FRI abort för att den kvinna som av vilket skäl som HELST ska kunna välja det. UTAN fördömanden från andra; vare sig inom vården eller här på nätet.

Jag har en åsikt om den står jag för, sena aborter skall vara MYCKET motiverade och ffa för de som faktiskt jobbar i detta yrke finns psykosociala problem helt i enlighet med den första artikeln/länken!

Over and out!!

Case closed alltså!?
De sena aborter som görs ÄR MYCKET motiverade. Det kan du lita på.

Att låta ett 18 veckor foster ligga och självdö är lika illa (eller tom värre) som att låta ett djur göra det. För jag antar att ingen av er förespråkar att man skall låta djur självdö?

Det lämpliga är givetvis att man ser till att barnet dör; helst i livmodern (jag tror på något sätt att det i alla fall är bäst, även för fostret/barnet, då den slipper genomgå födseln och den "okända världen" utanför precis innan den ska dö). Om det inte är möjligt att se till att fostret dör inne i magen så borde det ju kunna finnas en plan B där man faktiskt (ja, det låter otroligt vidrigt att skriva det, men ändå humanare mot fostret) på något sätt dödar barnet när det kommer ut.

Jag tycker du har en fruktansvärd inställning. Tror inte att det direkt är någon human och fridfull död när man ligger där och försöker få luft genom lungor som inte riktigt är färdiga än.

Hoppas du har en humanare inställning till dina djur.

När tycker du att det är okej att försöka rädda för tidigt födda barn? De som föds runt vecka 30 har utan modern medicin och läkarvård svårt att klara sig. Skall man bara lägga alla för tidigt födda barn åt sidan och de som överlever en timme är de som man försöker rädda alls.
Men alltså; handlar inte tråden om ABORTER?

Ett önskat barn ska vården givetvis försöka rädda så gott vården kan. Oavsett om barnet föds i vecka 22, 25, 28 eller 30..

Menar du att den kvinna som genomgår abort och (som väl tydligen tillhör de ovanligare fallen) råkar få ut ett barn som INTE har dött - då ska vården försöka RÄDDA det barnet?

Med ovan sagt: Visst ÄR det ett moraliskt dilemma när gränsen för fri abort flyttar sig närmare den gräns då man faktiskt kan försöka rädda för tidigt födda barn. Jag är helt med på det. Det är väl därför ämnet blir hett nu som det säkert inte blev för 40 år sedan.

Senast ändrad:

Min personliga åsikt är att det finns inga vinster i att försöka rädda förtidigt födda i vecka 22 eller yngre, jag är öht tveksam till att det lägg resurser på de som föds i vecka 23 och 24, men det är som sagt min egen högst personliga åsikt. Jag anser att nuvarande abortlag ska vara kvar, finns inga som helst godtagbara skäl att ändra på gränserna neråt.

Ska man sluta ge resurser till de som är över 90 också? Jag menar de har ju inget liv att återvända till.

Jag vet inte hur många du känner som har fått barn i v23, jag känner två. De barnen är fullt friska och jag tror nog inte att de hade velat höra dina ohumaniska tankegångar.

"Man ska sätta sig i..." så en 12åring som blir gravid med sin farbror har "satt sig i den situationen"? Eller en våldtagen 28åring?

Fast jag gissar att du tycker att vid den sortens av extrem situation så är det en annan sak? Men var går gränsen? Det verkar vara en svårighet utifrån flera diskussioner vi haft - att du ser gränsen som svart-vit och vi andra pratar om miljoner av grå nyanser.

Antar att du inet läst mina svar för då hade förstått vad jag menar.

Det kan ju vara enkelt att tycka och säga att "en knarkare som blir gravid och inte gör något förrän i v 17 får skylla sig själv". MEN det kan vara så att den knarkaren samtidigt är en sådan person som faktiskt har mens hela tiden (det händer då och då att kvinnor har det och inte fattar att de är gravida). Men då; för att hon är knarkare; så "borde hon inte ha satt sig i den situationen"? Det kan vara enkelt för dig eller mig med någorlunda styrsel i våra liv, med en kontrollerad tillvaro att tala om för andra vad de BORDE ha gjort annorlunda. Men; fördömande fungerar sällan. Det ger skam, obehag och hjälper sällan t ex en missbrukande kvinna. Hon är ju inte dum i huvudet och knarkar under graviditet för att hon inte vet bättre. Hon känner inte att hon har kontroll. Och det enda hon i alla fall KAN kontrollera är att hon kan göra en abort (tidig eller sen må vara sak samma).

Blödning under graviditet är inte speciellt vanligt och då de första 14 dagarna. Sedan är det i princip omöjligt att ha mens eftersom livmodern fylls med fostervatten.

Jo du har faktiskt ett val i livet att inte börja knarka, det är bara du som tar det där fösta steget och det har inget med fördömande att göra. Det är hemskt för de som knarkar och det är lika hemskt för de anhöriga, men valet ligger alltid hos personen det kan ingen påverka liksom ingen kan påverka den att sluta om den inte vill det själv.

När det gäller aborter hos missbrukare så har jag all förståelse för det eftersom det är väldigt stor grad fostren påverkas och är skadade redan.

Dina resonemang är fördömande, nedvärderande och enögda.

För att jag anser att man inte skall ta så lätt på livet?

Det är DIN definition som säger att "friska" barn inte ska/bör aborteras. Det är DU som säger att friskhet är någon slags villkor.

Nej det är inte min def utan man beviljar oftast inte abort på friska foster sent, vilket är bra.

Även här är det enkelt att vara svart-vit och säga t ex Downs syndrom = inte frisk. Men är verkligheten alltid given att det är ett jätteproblem att ha den diagnosen?

Ja jag kan nog säga att det är svårt, de har väldig ofta en hel del sjukdomar som överrörlighet i lederna vilket ger smärta, ofta har de hjärtfel och de har problem med ämnesomsättningen. De kan inte läsa eller klara sig i samhället själva. Vet du vad det innebär? Känner du någon med diagnosen?

Vad är ett nog friskt barn och hur vet man det? Ett barn som har ett hjärtfel som går att operera och leva ett helt vanligt liv för resten av sin tid? Ett barn som har gomspalt? Ett barn som det finns 50 % risk för att det drabbas av en svår muskelsjukdom som gör att hen tynar bort? Ett likadant barn där risken bedöms vara 75 %?

Friskt barn är just ett friskt barn dvs det man kan upptäcka vid de normala undersökningar som finns. Det trodde jag alla förstod.

Genetiska defekter dvs muskelsjukdomar är hemska. Har två vänner som förlorat sina barn tidigt i livet och ja man kan ju fråga dem vad de anser.

Fri abort är FRI abort för att den kvinna som av vilket skäl som HELST ska kunna välja det. UTAN fördömanden från andra; vare sig inom vården eller här på nätet.

Det är skillnad på fri abort och sen abort. Fri abort självklart men kanske inte om det är för att selektera dvs man vill inte ha en pojke etc Jag tycker att man då är inne på hemskheter. Fri abort till en viss vecka ja och det har väl ingen sagt något om, men när man börjar komma upp i veckor där barnen kan leva utanför eller man kan klara av att rädda dem så nej.

Om man läser på nätet så skulle jag snarast säga att blödningar under graviditeten är rätt så vanligt...

Det finns också de som har oregelbunden mens som inte blir förvånad om mensen uteblir en månad eller de som ännu inte fått sin första mens (och har koll på det här med reproduktion) och som inte har en chans att inse att de är gravida.

Det lämpliga är givetvis att man ser till att barnet dör; helst i livmodern (jag tror på något sätt att det i alla fall är bäst, även för fostret/barnet, då den slipper genomgå födseln och den "okända världen" utanför precis innan den ska dö). Om det inte är möjligt att se till att fostret dör inne i magen så borde det ju kunna finnas en plan B där man faktiskt (ja, det låter otroligt vidrigt att skriva det, men ändå humanare mot fostret) på något sätt dödar barnet när det kommer ut.

Ja absolut något sådant. Vet att det finns i andra länder. Dvs barnet får en spruta i hjässan.

Men alltså; handlar inte tråden om ABORTER?

Ett önskat barn ska vården givetvis försöka rädda så gott vården kan. Oavsett om barnet föds i vecka 22, 25, 28 eller 30..

Menar du att den kvinna som genomgår abort och (som väl tydligen tillhör de ovanligare fallen) råkar få ut ett barn som INTE har dött - då ska vården försöka RÄDDA det barnet?

Med ovan sagt: Visst ÄR det ett moraliskt dilemma när gränsen för fri abort flyttar sig närmare den gräns då man faktiskt kan försöka rädda för tidigt födda barn. Jag är helt med på det. Det är väl därför ämnet blir hett nu som det säkert inte blev för 40 år sedan.

Ja jag tänker på att i ena fallet så försöker man rädda ett barn fött i vecka 22 medan det i ett annat fall får självdö beroende på mammans önskemål. Vi är ju inte riktigt där än men gränserna är redan nu så nära varandra att det bara är frågan om dagar. Så jag tror att vare sig man vill eller inte så kommer frågeställningen obönhörligen vara tvungen att ställas inom en snar framtid.

Om man läser på nätet så skulle jag snarast säga att blödningar under graviditeten är rätt så vanligt...

Ja oftast är det i samband när man skulle ha haft mens även när man har kommit lite längre in i graviditeten.

Sen har vissa känsliga blodkärl i slemhinnorna och blöder då i själva slemhinnan och inte livmoderhalsmunnen.

Man brukar säga att så länge man inte känner smärta så brukar det inte vara någon fara men jag vet i alla fall tre vänner som haft missfall utan någon direkt smärta så det kan ju vara lite lurigt.

Du kanske ska läsa det du länkar till, så här skriver de:

Genombrottsblödning

"Ibland kan det komma en mindre blödning vid samma tid som man skulle haft mens, fast man är gravid. Det är vanligast under de första 14 veckorna även om det kan ske ända till graviditetsvecka 16 och beror på att kroppen inte fullt ut anpassat sig till graviditeten. När moderkakan är färdigutvecklad och hinnorna fyller ut hela livmodern brukar man inte få sådana blödningar."

Ja absolut något sådant. Vet att det finns i andra länder. Dvs barnet får en spruta i hjässan.

Och du tror inte att det är etiskt kontroversiellt att direkt gå in och avliva ett sent aborterat foster? Du tror inte att diskussionen i sådana fall går "ena dagen avlivar man dem och den andra dagen räddar man dem"? Vem vill agera bödel?

Jag har ingenting emot att man gör bortgången så god som möjligt för de få sent aborterade foster som kommer ut levande, men att direkt avliva dem... jag tror inte att jag vill gå den vägen.

Du kanske ska läsa det du länkar till, så här skriver de:

Genombrottsblödning

"Ibland kan det komma en mindre blödning vid samma tid som man skulle haft mens, fast man är gravid. Det är vanligast under de första 14 veckorna även om det kan ske ända till graviditetsvecka 16 och beror på att kroppen inte fullt ut anpassat sig till graviditeten. När moderkakan är färdigutvecklad och hinnorna fyller ut hela livmodern brukar man inte få sådana blödningar."

Och vad har jag skrivit då?

Tidig blödning ja men inte under hela graviditeten och inte som mens

Men du "inte som mens" säger ingenting. Jag kanske blöder som en stucken gris i sju dagar exakt var fjärde vecka och Tora sparsamt i tre och dessutom oregelbundet. Hur ska hon då veta om hon är gravid eller inte om hon dessutom inte har en tanke på att det kan vara så?

Det finns också de som har oregelbunden mens som inte blir förvånad om mensen uteblir en månad eller de som ännu inte fått sin första mens (och har koll på det här med reproduktion) och som inte har en chans att inse att de är gravida.

Man ska även betänka att för en del av de kvinnor/kvinnor som genomgår dessa aborter är frånvaro av mens ett normalläge.

Men du "inte som mens" säger ingenting. Jag kanske blöder som en stucken gris i sju dagar exakt var fjärde vecka och Tora sparsamt i tre och dessutom oregelbundet. Hur ska hon då veta om hon är gravid eller inte om hon dessutom inte har en tanke på att det kan vara så?

Mitt svar handlade om att någon påstod att man kunde ha mens under hela graviditeten vilket inte är sant

Njäe jag tror du övertolkar Björks "hela tiden".

Diskussionen var ju sena aborter dvs efter v 18 och om ngn då blöder lite nu och då de första sexton veckorna kan det ju dröja ända till v 22 innan denna någon märker att något är fel/inte som vanligt.

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 070
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 291
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka