Sv: Användning av pall
Det verkar som att dom flesta använder pall. Men frågan är om ni märkte någon skillnad på era hästar när ni började med pall jämfört med innan?
=)
Jag var medryttare på en häst som blev riktigt förbannad och sparkade en på benet om man försökte sitta upp från marken... Det var en "problemhäst" som hade råkat ut för en del idiotiska människor och det var inte bara uppsittningen som det var problem med. Uppsittningen slutade dock vara ett problem efter bara ett par uppsittningar från pall. Och de övriga problem försvann också väldigt snabbt med människor runt omkring honom som behandlade honom på ett bra sätt.
Han var för övrigt väldigt vig med bra balans och bra på att sikta; han nådde utan problem ryttarens höger-ben med sitt bakben, även om man stod framför frambenen och försökte sträcka vänster-benet mot stigbygeln!
Nu för tiden så går det att sitta upp från marken också, men det märks att han tycker att det är obehagligt, även om han nu nöjer sig med att spänna sig, lägga öronen bakåt och gnissla med tänderna.
Man behöver inte leda honom fram till pallen, det är bara att släppa honom lös på stallplan, kliva upp på pallen, så kommer han och ställer sig brevid och väntar lugnt och stilla tills man suttit upp. Så det är helt klart att han föredrar att man sitter upp från pall, helst en hög så man inte behöver använda stigbygeln alls.
Själv använder jag pall till alla hästar om jag har sadel eftersom jag har problem med både höfter, knän och vrister, men om jag rider barbacka så slänger jag mig upp utan, det är bara om hästen är högre än 1,75 som jag behöver pall då. Med en helt flat sadel (typ galopp/fälttävlan) så är det heller inga problem att slänga sig upp från marken, men med en djup dressyrsadel så funkar det inte.