Användning av pall

Sv: Användning av pall

Om man har de bästa ridvägarna på andra sidan någons hage :D Fast vi köpte en liten pall och ställde vid genomgången som är lätt att flytta (får ju hoppa upp på ena sidan när man ska rida vidare och andra när man ska rida hem).

Det kan jag förvisso förstå, har aldrig varit i den sisten (som tur är :o)

Nej det är sjukt störigt. Men helt klart värt det för de ridvägarna :love:

Det finns en annan väg dit oxå över en bro. Där bor dock en skitsur gubbe som lyckats få låsa ena sidan av bron och han jagar en om man rider förbi. Så det är trevligare att hoppa av och rida igenom en hästgård med trevliga människor ;)

Fast 800 kg är väl inte precis nån normalvikt på en häst? Låter som en rejäl kuse det. ;)

Det finns ju rätt många anledningar till att man måste hoppa av. Man tappar något, hästen får en sten i skon är ju inte jätteovanligt, hästen haltar till av annan anledning, öppna och stänga grindar, man har råkat ramla av någon anledning bland annat...
Finns många fler anledningar till att man måste kunna hoppa när man är ute och rider och det inte finns något att stå på. :P

Jag hoppar helst alltid upp från pall! Jag började med det för många år sedan och tycker att det sparar på hästen, mej och sadeln som andra har skrivit.
Det är för mej ganska logiskt att det inte kan vara bekvämt för hästen när man hoppar upp från marken.
Min dam som tidigare hade varit lite stressad när man satt upp tyckte det var skönt när jag började använda pall och jag är ändå inte så osmidig och hon var inte så stor.
Jag kommer upp utan också såklart men behöver jag hoppa upp i skogen kollar jag först efter någon stubbe eller liknande.

Det finns ju rätt många anledningar till att man måste hoppa av. Man tappar något, hästen får en sten i skon är ju inte jätteovanligt, hästen haltar till av annan anledning, öppna och stänga grindar, man har råkat ramla av någon anledning bland annat...
Finns många fler anledningar till att man måste kunna hoppa när man är ute och rider och det inte finns något att stå på. :P

Om jag tappar något (vilket i sådana fall enbart skulle kunna vara ett spö eller handskar) så hämtar jag det sen. Att hästen får en sten i skon eller börjar halta har bara hänt mig en gång på över 6 år, öppna och stänga grindar gör jag från hästen, dom ytterst få gånger vi stött på sådana och ja, ramla av händer ju förstås :)

Men jag vet inte vad ni som hoppar av i tid och otid gör :angel:

Hej!

Jag har höftproblem och sitter alltid upp från pall/sten/träd eller nåt annat jag hittar i närheten.

Jag kan sitta upp från marken- men det resulterar ofelbart i att jag ligger hemma i sängen på kvällen och skriker av smärta.

Utöver att det skonar mej med pall, skonar det även sadeln, som blir mindre sned och stiglädrena töjs ut mer jämnt.

Jag har inte svårt att se att det även skulle underlätta för hästen, att få 10% av sin kroppsvikt hängade från ena sidan, jag tror inte att det är nyttigt.. Jag har inga "bevis" för att det är så dock, och gamla tidens hästar tycks ju ha klarat sej ganska bra..

/Lavinia

Fast 800 kg är väl inte precis nån normalvikt på en häst? Låter som en rejäl kuse det. ;)

Hehe, håller på med islandshästar och är väldigt lite insatt i hur stora "storhästar" är. Tänker väl kanske på en shire (?) eller nåt :angel:

Så värst stora behöver de inte vara för att vara i den viktklassen. Mitt kallblodstravarsto, 159 i mkh, väger 670 när hon är i toppkondition.
30669410.jpg
Foto: L.Lekholm

Vår fjord/kallblodstravare, 155 i mkh, väger strax över 800.
16175218.jpg

Är väl jag som snöat in på stallets halvstora hästar av nättare halvblodsmodell kanske. ;) Helt OT, men stämmer weight band på ett ungefär med våg? :)

Jag använder nästan alltid en hög pall när jag hoppar upp. Började använda pall när vi inte hade någon sadel till ponnyn, utan använde en barbackasadel. Ska man hoppa upp i den får man vara jädrigt kvick och smidig, annars hamnar den under magen. Pallen är av väldigt bra d-ponny höjd då det bara är att lägga över benet. På den stora hästen (typ 165cm) får man sträcka sig lite mer men behöver inte använda stigbygeln.

Ponnyn gillade när man hoppade upp från pall och det gör tinkern också. Lätt sadeltvång var/är anledningen på båda. Ponnyn gillade inte när man drog men gjorde inte så mycket mer än att sura. Men så fort man satt i sadeln var det inga problem att spänna. Tinkern har lite värre och använder för tillfället barbackasadeln. Han uppskattar också när man använder pallen och har lärt sig vart man ska stå. :)

Jag KAN hoppa upp utan pall men föredrar att inte göra det. Varför göra det jobbigare för häst och ryttare än nödvändigt? När jag fortfarande gick i skolan hoppade jag däremot alltid upp utan pall av den enkla anledningen att jag inte orkade vänta på pallen. På alla hästar, allt från c-ponny till hästar på över 170. Även om det en gång resulterade i ett par spruckna ridbyxor. :o

Är väl jag som snöat in på stallets halvstora hästar av nättare halvblodsmodell kanske. ;) Helt OT, men stämmer weight band på ett ungefär med våg? :)

Hej!

Det beror helt på häst.

Vi testade när jag läste häst, både vägde och mätte och kollade sen på vågen och nej, det diffade åt alla håll och kanter, olika på olika hästar och åt olika håll med samma metod.

Min pålla gick ner säkert 50 kg, men på viktsnöret hade hon inte gått ner alls..

Och hon var 160 cm mycket grov connemara, som borde vägt ca 500, men låg som mest på 620 (skäms!).
Nya pållan- arab på 155 cm- väger mellan 425 (lagom hull, dåligt med muskler) och 450 (åt det överviktiga hållet- det går ruggigt fort på denna häst). Nästa vecka få jag veta hur mycket hon väger igen.

/Lavinia, som inte har några problem att hoppa upp och av i skogen- det dräller ju av stenar, stubbar och annat att klättra på

Men jag vet inte vad ni som hoppar av i tid och otid gör :angel:

Haha, det undrar jag också.

En ofrivillig avsittning har jag gjort men det är enda gången och då hittade jag en jättefin sten att stå på. Naturen är full av redskap. ;)
Min häst har dessutom en skada så jag frestar inte på hans rygg mer än nödvändigt.

Dessutom har jag insett att min 170+ häst är ganska tanig med sina 630 kg om man jämför med en del andra kusar här i tråden. Han behöver nog lite mer muskler :angel: .

Jag använder pall ibland när jag ska sitta upp om det finns en i närheten, men oftast inte.

Det verkar som att dom flesta använder pall. Men frågan är om ni märkte någon skillnad på era hästar när ni började med pall jämfört med innan?
=)

Jag var medryttare på en häst som blev riktigt förbannad och sparkade en på benet om man försökte sitta upp från marken... Det var en "problemhäst" som hade råkat ut för en del idiotiska människor och det var inte bara uppsittningen som det var problem med. Uppsittningen slutade dock vara ett problem efter bara ett par uppsittningar från pall. Och de övriga problem försvann också väldigt snabbt med människor runt omkring honom som behandlade honom på ett bra sätt.
Han var för övrigt väldigt vig med bra balans och bra på att sikta; han nådde utan problem ryttarens höger-ben med sitt bakben, även om man stod framför frambenen och försökte sträcka vänster-benet mot stigbygeln!

Nu för tiden så går det att sitta upp från marken också, men det märks att han tycker att det är obehagligt, även om han nu nöjer sig med att spänna sig, lägga öronen bakåt och gnissla med tänderna.
Man behöver inte leda honom fram till pallen, det är bara att släppa honom lös på stallplan, kliva upp på pallen, så kommer han och ställer sig brevid och väntar lugnt och stilla tills man suttit upp. Så det är helt klart att han föredrar att man sitter upp från pall, helst en hög så man inte behöver använda stigbygeln alls.

Själv använder jag pall till alla hästar om jag har sadel eftersom jag har problem med både höfter, knän och vrister, men om jag rider barbacka så slänger jag mig upp utan, det är bara om hästen är högre än 1,75 som jag behöver pall då. Med en helt flat sadel (typ galopp/fälttävlan) så är det heller inga problem att slänga sig upp från marken, men med en djup dressyrsadel så funkar det inte.

Jag använder alltid pall. Dels för att skona hästen och utrustningen men även för att jag är lite kort i rocken och lika smidig som ett kylskåp :)

Jag använder alltid pall främst för att jag är pinsamt osmidig. Eller, vig är jag, men jag saknar helt spänst tycks det som. Vilket kan bli lite problematiskt. Speciellt när jag ramlade av den förra hästen jag hade till låns ute i skogen. Hästen i fråga var en stor sak på bortåt 175 och jag försökte och försökte men det gick verkligen inte. Kunde väl typ stå i spagat men upp kom jag fan inte. Till slut fick min kompis hoppa av sin häst och hjälpa till med att lyfta upp mig :angel::angel::angel:

*kl*

Använder gärna uppsittningshjälp av ngt slag, men det är mest för att sadeln glider runt ibland när man sitter upp från marken (bomlös). Skulle jag behöva sitta av i skogen så är det inga problem att spänna ett extra hål och svinga sig upp... Men så har jag inte en så jättestor häst heller, 158 cm i mankhöjd.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.