Användning av pall

Sv: Användning av pall

För några år sedan fick jag ont i höften på vänstra sidan. Det tog ett tag innan jag fattade varför men det gjorde så ont att jag inte kunde ligga på den sidan när jag sov.

Började använda pall och problemet försvann.
Nu får jag ont så fort jag sitter upp en eller två gånger utan pall. Det är något med vridmomentet under belastning tror jag.

Det fanns en käck grej i ridsport för några år sedan, en förlängning man kunde hänga på stigbygeln för att komma upp utan pall. Den kunde man ha i fickan när man red.
Men att hissa ner stigbygeln rejält fungerar ju oxå..

Jag föredrar pall eller annat hjälpmedel. I vanliga fall kan jag komma upp utan hjälpmedel, oavsett häststorlek, men nu som gravid är jag rätt körd utan.

Jag har bara mina erfarenheter, och inga vetenskapliga belägg för detta, men jag har masserat en del lindrigt oliksidiga hästar där ryttarna faktiskt märkt skillnad när dom dels börjat sitta upp med pall, men framför allt när dom sitter upp från båda sidorna!
Både på hästen och den egna motoriken. ;)

Hur stor roll det spelar vet jag inte, men att det spelar roll är jag övertygad om!

Själv sitter jag alltid upp med pall, om ingen slänger upp mig. Visserligen är det framförallt för att jag mest rider barbacka eller i bomlös på klotrund häst, men jag skulle använda pall annars också.

Jag läste en artikel för ett par månader sedan i en engelsk tidning som jag prenumererar på, där dom hade tagit bilder från hästens svans sett på sadeln o hästen när folk satt upp från marken, sen hade dom också en sån där tryckplatta under sadeln så att man kunde se hur förtrycket fördelade sig över hästens rygg när ryttaren satt upp.
Summan av kardemumman var att det var alldeles hemska bilder, man riktigt såg hur sadlar drogs snett åt sidan, och på tryckplattebilderna var det rött rött rött över halva hästens rygg. Det visade supertydligt hur det sliter på både sadel och häst att man sitter upp utan pall - och dom hade i alla fall använt vana ryttare som försöksobjekt.

Jag sitter alltid upp från pall (eller stallets picknickbord :D) men har ändå inga problem med att sitta upp på vanligt sätt om jag måste om jag hoppar av när jag är ute. Jag försöker dock undvika det även ute, det finns ju alltid en stubbe eller ett staket som man kan få upp en fot på. Jag ser liksom inget självändamål med att sitta upp utan hjälpmedel.

Jag har på min gamla ponny pall ofta iom att han har noll manke och är klotrund. Han har utprovad och bra sadel. Men jag har fårskinnspadd under. Och sadeln snurrar lätt om man inte drar gjorden svinhårt. Och det vill jag inte. Så jag tar pall.

Unghästen har jag pall iom att han har sadeltvång. Och jag tycker han reagerar betydligt mindre då man sitter upp från pall.

Jag tror lite att om hästen rids bra, sköts bra och har bra utrustning så borde de utan problem palla att man sitter upp lite kvickt och smidigt från backen.
Och det kan ju vara lite säkerhetsrisk att använda pall. Jag har sett en del hästar fastna och en del sparka in benen i dem. Inte kul!
Jag kan använda pall av ren lathet då jag rider andra hästar också. Och ibland är jag så slut om jag ridit många hästar och grejat i stallet hela dagen att jag måste ha pall för att ta mig upp om den sista har mankhöjd på 170-ngt.

Dock bör man nog variera sida då man sitter upp från marken. Samt trampa till sadeln när man väl är uppe och kolla att den ligger rakt.

*KL*
Använder alltid pall eller något annat att hoppa upp ifrån. inte beroende på att jag inte kan komma upp annars utan för att det känns trevligare för både sadel, häst o mej själv.

Jag hoppar alltid upp från pall eller ställer hästen så han står lite lägre än mig. Efter en knäskada kunde jag inte alls hoppa upp från marken, då jag fick stå på mitt dåliga knä och jag har aldrig lärt mig att hoppa upp från andra sidan. Nu är knäet bättre och jag kan återigen hoppa upp från backen men gör det helst inte.

Min häst är bara runt 155 så rider jag barbacka skuttar jag upp utan pall ;) Det är alltså uppsittningsrörelsen med sadeln som är jobbig för mig. Hästen tycks inte bry sig och jag tror det är ett större problem för mig än för honom.
Nu i vinterkylan rider jag ofta med chaps och då kommer jag verkligen inte upp utan en pall :D Ser inga problem med att hoppa av trots detta, jag får hoppa av ibland och det är ju bara att hitta en stubbe eller nåt. Det räcker med att vägen sluttar lite ju.

till Tussinussen...

Hade dom gjort samma test när dom använde pall??
Och du kommer inte ihåg i vilken tidning du läste det??

Och allmänt sådär... :P

Det verkar som att dom flesta använder pall. Men frågan är om ni märkte någon skillnad på era hästar när ni började med pall jämfört med innan?
Och är det någon som faktiskt har dykt på en häst som har fått problem av att hoppa upp från marken?
Alltså att det är bevisat att det är just det som har gjort det?
För det är ju många ryttare som är sneda överlag, som gör att det blir snedbelastning när dom rider. Och då kvittar det ju om man har pall eller inte. För det är ju lite som en som skrev här sa, att två sekunder att hoppa upp är ju ingenting jämför med en timme om dagen i snedridning.
Och sen känns det inte som att det gör någon skillnad alls om jag har en pall som är tre decimeter hög för att hoppa upp på en 170-häst. Kanske får ryttarens knä i såna fall men inte för hästen.
Och sen var det flera som skrev om höfterna. Grejen är att när jag hoppar upp så vrider jag inte alls på höften. Inte mer än om jag skulle använda pall. Jag står nämligen inte med ryggen på huvvet. Utan jag står så jag hoppar upp rakt och sen lugnt sätter mig ner. Så jag vrider inte mycket på höfterna egentligen.

Men men.. Verkar finnas mycket olika tankar om det här. Mycket intressant! =)

kl

Såg nu att Rolf-Göran B använder pall också, så nu skäms jag inte längre:D

:rofl:

Varför inte underlätta för ryttare och häst när det nu finns hjälpmedel? Jag sitter upp med pall om det finns att tillgå. I hemmastallet har vi en vit plaststol - funkar fint. På klubben har de en pall som jag använder till de större hästarna.

Vid ofrivilliga avsittningar utomhus, eller besök i pall-lösa stall är det ju bara att klättra upp, det går bra det också. Men jag är tillräckligt bekväm för att föredra pall, liksom jag är rädd om hästens rygg och om sadeln.

KL

Ni som nu använder pall, är den då såpass hög att ni bara kan slänga benet rakt över utan att använda stigbygeln? Dom som har 170+cm hästar måste ju ha en jätte pall då.:D

som jag skrev tidigare, sitter upp från stege, utan att sätta foten i stigbygeln. funkar skitbra

Jag sitter numera nästan aldrig upp med pall, märkte att jag hade blivit totalt osmidig vilket inte är bra för någon häst det heller.
Ställer mig alltid med ryggen mot hästens huvud när jag sätter mig upp för att trycket i stigbygeln inte ska bli så stort och undviker att hålla tag i sadeln (så den åker).

Tar alltid båda stigbyglarna innan jag försiktigt sätter mig ner och trampar sadeln rätt om det behövs. Spänner inte heller gjorden så hårt, så man behöver vara snabb för att komma upp.

Tror de flesta använder pall av bekvämlighet för att slippa länga stigbygeln och för att de inte har tillräckligt med balans och smidighet för att komma upp på ett för hästen schysst sätt. Att några sedan ändå hänger i stigbygeln, trots pall, på vägen upp tänker man nog inte på.

/V

KL

Jag har aldrig använt pall förrän vi köpte vår ponny för 1,5 år sedan. Hon visade då tydligt att hon verkligen inte gillade att man hoppade upp på vanligt klassisk vis:crazy:

Hon var dessutom vid inköp rätt rund om magen och sadeln gled gärna så vi använder numera pall och sätter alltså inte i foten i stigbygeln alls utan lägger bara över benet och då är hon nöjd:)

Jag är trots min ålder av *harkel* 35 vig som en katt om jag får skryta lite(:p), inga som hellst fysiska problem men då lilla ponnyn hatar när man hänger i stiglädret så använder jag pall för hennes skull:)

Och sen känns det inte som att det gör någon skillnad alls om jag har en pall som är tre decimeter hög för att hoppa upp på en 170-häst. Kanske får ryttarens knä i såna fall men inte för hästen.

Fast om man har pall, så hamnar man ju tillräckligt långt upp så man kan lägga vikten på båda sidorna av sadeln.
jag brukar alltid hålla i det högra stiglädret när jag hoppar upp, för att undvika att sadeln hamnar snett och för att fördela vikten så jämnt som möjligt.

Saken är väl den att ingen får lära sig hur man hoppar upp inom vanlig ridning idag. Vilket dock är något som man får lära sig tidigt när man håller på med galopphästar. Skälen till att man hoppar upp inom galoppen är många. Men man vill framförallt inte vrida på sadeln vid uppsittning. Stiglädren är annars alldeles för korta. Hästen står aldrig stilla vid uppsittning (man får inte stanna hästen för uppsittning i ledvolten). Det finns därför inga pallar varken i ledvolten eller ute på banan utan man förväntas kunna ta sig upp själv även om man ofta får hjälp upp av den som träckar eller tränaren. När man sen är uppe skall man klara av att spänna sadelgjord och justera stiglädren..

Personligen föredrar jag att man "kastar" upp mig. Men det är få som kan tekniken för det. Jag använder aldrig stigbyglarna till hjälp för att komma upp om jag kan undvika det. Och jag drar heller inte i sadeln. Stödjer mig bara mot den för att landa mjukt.

När man är själv så är tricket att få hjälp av hästen för att komma upp. Man lägger armen över hästens hals så nära manken som möjligt. När hästen höjer på huvudet följer man med upp, vrider sig runt och landar mjukt i sadeln som en indian. Alltså inget hopp egentligen och absolut inget duns i sadeln.

Men jag har full förståelse för de som använder pall eller stege av fysiska skäl för att komma upp. Har dock mindre förståelse för de som måste använda stigbyglarna eller hålla i sadeln för att komma upp. De bör skaffa sig en högre stege eller börja träna om de vill skona häst och sadel...

Senast ändrad:

Jag sitter alltid upp med pall trots att hästen är liten D-ponny. Har problem med höft, knä, fotled och rygg och det skonar väldigt mycket att kunna sitta upp med pall. Har dels stege i stallet som används till de stora (165-170 i mankhöjd) och på ridbanan står alltid våran mur byggd i trä, två delar.. Så en står alltid så man kan sitta upp. Kan sitta upp i skogen om jag måste hoppa av, inga problem, även på skolans hästar upp till 165 ungefär. Har regeln på skolan (hästgymnasie) att ingen använder pall förrän man kan sitta upp utan.

Hästen ville förr aldrig gå i närheten av pallen, men efter lite träning så funkar det utmärkt. Sitter både upp och av från pallen, så han vet att det går fortare om han samarbetar ;) Står alltid och klappar honom lite innan och efter, så är han så snäll och står still fast han har myror i benen. Lägger alltså bara över benet, oavsett om det är barbacka eller med sadel.
23636_1289048722.jpg

23884_1289048725.jpg

Senast ändrad:

Jag använder mig alltid av pall. Jag har faktiskt aldrig hoppat upp utan pall på min häst någonsin, och hon är 5 år idag. Hon är dock ganska stor, närmre 180 cm, så det känns bara onödigt. Nämnde detta för sadelprovaren när jag var och provade sadel för ett par månader sedan, och hon sa att det bara var dumt att hoppa upp utan pall då det bara sliter på hästen och sadeln när hon är så stor.

Men du använder dig fortfarande av stigbygeln när du tar dig upp?
Är en ganska ordentlig hävarm som man utsätter sadel och häst för när man häver sig upp med hjälp av stigbygeln, pall eller inte pall. Det enda som förändras är tiden/sträckan som man belastar hästen. Du kan jämföra det med att du själv håller ett bilbatteri rakt ut från bröstkorgen med raka armar det är ungefär det momentet du utsätter häst och sadel för i förhållande till din egen kroppsvikt...

Att hoppa upp ifrån pall sliter mindre på sadeln! fast hoppar man upp på båda sidor så blir den inte sne.. Sen underlättar det för hästens rygg lite grann också, men så länge man inte dunsar ner i sadeln och är "smidig" så sliter det nog inget. Värre om man skulle dunsa, och verkligen klänga sig upp på hästryggen..

Jag använder pall vid uppsittning, en hög trestegspall som gör att jag bara kan slänga över benet utan problem (hästen är ca 163). Jag kan utan problem hoppa upp på 170+ hästar från marken då jag är lång så det är inte av bekvämlighetsskäl jag använder pall.
För min del handlar det om att jag ibland rider i bomlös sadel och den kasar lätt runt men över huvud taget så kan sadeln glida lite åt sidan om jag ska ta mig upp vilket kan skada. Jag gissar att hästen också föredrar om jag sitter upp från pall då den slipper mig hängandes vid sidan, som det är nu går uppsittningarna mycket smidigt till och hästen känner knappt när jag sätter mig i sadeln.
Sedan hoppar jag självklart upp utan pall ibland när det krävs som utomhus ifall jag av någon anledning hoppat av men det är inte ofta.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30