Användning av pall

Sv: Användning av pall

KL

Ni som nu använder pall, är den då såpass hög att ni bara kan slänga benet rakt över utan att använda stigbygeln? Dom som har 170+cm hästar måste ju ha en jätte pall då.:D

Jag själv rider oftast barbacka så då är det ganska självklart att jag använder det för att komma upp.:p Rider jag med sadel så använder jag pall om det finns i närheten.

Jag sitter upp från en ganska hög pall så jag inte behöver hänga i stigbygeln, vill nämligen inte spänna åt sadelgjorden så hårt :D

Den funkar om man ska slänga över benet för att rida barbacka också men då vill jag att nån håller i hästen, är livrädd för att hon ska flytta sig och jag bli hängande i mellan :eek:

Men jag KAN sitta upp från marken om det är tvunget och på en mindre häst eller ponny skulle jag nog inte använda pall, min är 170 cm.

till Tussinussen...

Hade dom gjort samma test när dom använde pall??
Och du kommer inte ihåg i vilken tidning du läste det??

Hej
"Your Horse" var det nog.

Jag har glömt exakt vad dom gjorde men jag har för mig att dom testade 1) från marken 2) från låg pall 3) från hög pall.

Okej!
Tack. =) Ska kolla upp det.
Är jättenyfiken på all fakta jag kan få tag på... :P

Jag har en bild farsan tog mig ovetandes en gång när jag precis hoppade upp på min häst, då 3 eller 4 år gammal. Mao var jag vääääldigt försiktig med att använda stigbygeln när jag satt upp (vilket jag fortfarande är men som ung var han rätt spänd/känslig med sadling/sadelgjord/uppsittning osv) och jag satt som vanligt upp mha pall, kvickt och lätt med ett litet skutt typ. Men man ser tydligt på bilden att stigbygeln jag har foten i är någon dm lägre än den på andra sidan! Det fick mig att tänka till rätt mycket trots att jag alltid försöker lägga så lite vikt som möjligt i stigbygeln när jag sitter upp. Tex så åkte sadeln runt direkt när medryttaren skulle sitta upp trots att gjorden var spänd precis som vanligt och hon satt upp som vanligt, så jag kan nog säga att det är lite vikt och under kort tid eftersom sadeln aldrig rubbar sig det minsta för mig.

Ang att sitta av ute så finns det ojämnheter överallt jag nyttjar friskt. Min häst är väldigt lättparkerad (eller hårt drillad, jag rider gärna barbacka och jag växlar gärna mellan att rida/gå bredvid :angel:) så no problems.

Men jag kan villigt erkänna att jag är sjukt o smidig och nog knappt kommer upp utan en liten höjd (det är det lilla som gör det) trots att hästen är drygt 155 cm bara och står still ;)

Jag använder pall på halvblodet, eftersom jag inte kommer upp på henne annars. Inte på ponnyn.

Förresten. Jag har sett flera gamla sadlar (även Hubertus och Stübben som ju ändå räknas som rätt rejäla) där vänster vulster varit från någon cm upptill ca 1 dm (:eek:) längre fram än höger. Hela sadeln har alltså vridits sned.

kl

Jag använder pall på alla hästarna jag rider. Finns ingen pall blir jag uppkastad, anväder sten/höbal/bord/stol/etc. Dels för att jag är så kort och når oftast ändå inte med mina trasiga knän och dels för att skona häst och utrustning.

*knapplån*

Sparar häst, sadel, stigläder och ryttarknän och därför tycker jag det är oförsvarbart att INTE använda pall vid uppsittning.

Den lilla, korta belastning det blir i stigbygeln när man sitter upp från pall går inte att jämföra med den längre, vridande och betydligt tyngre belastningen det blir när man hoppar upp från marken.

Just detta att man faktiskt snedvrider sadelbommen har nog varje sadelinprovare lagt stor vikt vid informationen om.

Hur snabbt stelar dina vänner egentligen? :D
Jag har använt pall i stort sett varje gång jag har hoppat upp på en häst de senaste 6-7 åren. Men jag kan fortfarande hoppa upp utan, även på stora hästar (jag är 1,64 hästen 1,78), även om jag kansk einte gör det fullt lika smidigt som förr.

Man behöver väl inte ha så mycket fantasi för att förstå att om du är häst och har en sadel fastspänd på ryggen och nån hänger en 50-90-kilosklump på ena sidan som kravlar och håller på så är det inte särskilt kul för hästen, hur tror du det känns med sadel som glider i sidled och du måste hålla emot för att inte kliva åt sidan. :confused:

Jag är naturvetare och kunde inte hjälpa att räkna lite på det där. Det finns ju ett visst förhållande mellan hästens och ryttarens vikt. Om vi har en stor häst på 800 kg, och en liten ryttare som jag på 60 kg, är kvoten (60/500) 0,075. Förhållandet mellan ryttaren och hästen är alltså 0,075. Detta betyder att, för att fallet ska vara jämförbart, att kvoten mellan föremålet som klänger på människan och människans egna vikt skall vara 0,075. Detta ger 0,075=x/60=4,5 kg
Så för att detta skall vara jämförbart borde föremålet som hänger på ryttaren för att demonstrera förslitningen vara ca 4,5 kg tungt. Så direkt jämförbart är det inte.
Dessutom kan man hoppa upp på hästen utan att spänna sadelgjorden. detta måste man göra utan att hänga (annars glider ju sadeln runt) och då kan det ju inte slita mer än om man använder pall.
Jag använder inte pall.

Hmm... Nu har jag läst det flera gånger och inte riktigt fattat. :P Jag är lite extra trög just idag tror jag för jag har inte fattat allting folk har sagt till mig. :P
Men du får gärna förklara lite mer. :P

Nu har jag läst det några gånger till och nu fattar jag. :p
Alltså, rent spontant känner jag att 4,5 kilo som hoppar upp på mig under ett par sekunder varje dag är inte så tungt.
Sen har jag tänkt på dom som använder stigbyglarna och sätter i foten i båda stigbyglarna innan dom sätter sig. Sliter inte det också??
Jag har ju fått höra i alla år att man ska undvika att lägga tyngden i stigbyglarna när man rider. Borde man inte vilja undvika det när man hoppar upp också då?
Det jag har kommit fram till är nog att det allra bästa är att komma upp i sadeln så fort som möjligt, vilken sätt man än använder, och sätta sig lugnt. Det sista är ju ganska självklart att man ska sätta sig försiktigt ner.
Men att belasta den ena sidan medans man krånglar in foten i den andra stigbygeln känns ju som att man motverkar det man är ute efter när man använder pall. Då blir det ju en längre belastning än om man sitter på från marken och sätter sig direkt.

Jag är naturvetare och kunde inte hjälpa att räkna lite på det där. Det finns ju ett visst förhållande mellan hästens och ryttarens vikt. Om vi har en stor häst på 800 kg, och en liten ryttare som jag på 60 kg, är kvoten (60/500) 0,075. Förhållandet mellan ryttaren och hästen är alltså 0,075. Detta betyder att, för att fallet ska vara jämförbart, att kvoten mellan föremålet som klänger på människan och människans egna vikt skall vara 0,075. Detta ger 0,075=x/60=4,5 kg
Så för att detta skall vara jämförbart borde föremålet som hänger på ryttaren för att demonstrera förslitningen vara ca 4,5 kg tungt. Så direkt jämförbart är det inte.
Dessutom kan man hoppa upp på hästen utan att spänna sadelgjorden. detta måste man göra utan att hänga (annars glider ju sadeln runt) och då kan det ju inte slita mer än om man använder pall.
Jag använder inte pall.

Vart kom 500 ifrån?

Jag har ju fått höra i alla år att man ska undvika att lägga tyngden i stigbyglarna när man rider.

Va? Så två- och trepunktssits och lättridning är otyg man ska undvika alltså? :confused:

Jag använder också pall. Mycket bra, enligt sadelmakaren som kollade sadeln senast. Men jo, klart att jag kan ta mig upp utan, men det gör lite väl ont i knäet då.

Jag har iallafall fått lära mig att rida lätt utan stigbyglarna. Att jag ska använda insidan av låren för att rida lätt istället.
självklart använder min stigbyglarna me, men att man ska undvika det så mycket man kan.

kl

Jag kan sitta upp från marken men fattar inte riktigt vitsen med det när det finns utrustning som kan förenkla för mig, spara hästen, mig själv och den svindyra sadeln. ^^

Känns lite som att envisas med att sopa rent huset trots att det finns dammsugare.

Jag använde pall och hade problemet du beskriver, kommer knappt upp om jag måste hoppa av. Men jag tycker ändå det alternativet är mest skonsamt och väljer därför det ändå. Upp kommer jag ju, men inte så graciöst som om jag gjorde det varje dag. Jag kommer inte på några lägen som man måste hoppa av mitt i en ridtur, men dom finns dom med säkert :)

Jag använde pall och hade problemet du beskriver, kommer knappt upp om jag måste hoppa av. Men jag tycker ändå det alternativet är mest skonsamt och väljer därför det ändå. Upp kommer jag ju, men inte så graciöst som om jag gjorde det varje dag. Jag kommer inte på några lägen som man måste hoppa av mitt i en ridtur, men dom finns dom med säkert :)

Om man har de bästa ridvägarna på andra sidan någons hage :D Fast vi köpte en liten pall och ställde vid genomgången som är lätt att flytta (får ju hoppa upp på ena sidan när man ska rida vidare och andra när man ska rida hem).

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.