Användning av pall

Sv: Användning av pall

KL*

Jag började med pall när jag hade bomlös sadel. Ponnyn var 1.43 :)
Sen bytte jag till häst på 1.55, och då jag är osmidig fortsatte jag.
Skulle säkert komma upp utan om det kniper.

Fast jag har modell köksstol iofs :)

31825017.jpg

KL

Vi brukar kalla vår pall för "Kärringpallen" och vi har en söt ponnyryttare som (skamset) använder den till sin lilla b-ponny. Vi brukar reta henne och skrytsamt säga att på våååår tid minsan, dåååå kunde vi allt kasta oss upp på storhästar barbacka uuuuutan pall, medans vi använder kärringpallen och sitter upp på våra 1,60 hästar :D Vi tycker det borde vara 18 års gräns iaf på att använda kärringpallen :D

Men helt klart tror jag ju att man sparar på både häst, utrustning och kropp genom att använda pallen. Fast det är ganska bra att ibland prova utan, så att man inte står där en dag i skogen och inte kommer upp igen. Jag kör sådär en gång i månaden kollen - om jag klarar av det eller inte. :D

Som många andra använder jag också pall när jag sitter upp. Detta började jag med för många år sedan för att det verkar behagligare för hästen, men också skonsammare för min kropp och för sadeln. Finns liksom ingen anledning att inte nyttja hjälpmedel när det finns.

Dock kan jag kravla mig upp på min 178 cm stora häst från marken om det skulle krisa, men jag gör det inte så gärna. Det är tur att han är snäll och tålmodigt väntar medan jag med maximalt sänkt stigläder häver mig upp och sen har svårt att "nå över sadeln" för att stiglädret är så långt. Måste se hemskt roligt ut! :rofl:

*KL*

Att hoppa upp från pall spar oerhört mycket på ens egna kropp :)

Jag har problem med knän och förstelnad muskulatur i kroppen som blivit värre med åren. Jag har numera svårt att komma upp från backen helt enkelt. Jag kommer upp, men det gör fruktansvärt ont och det är seeegt. Hästarna brukar därför allt som oftast uppskatta att jag använder mig av den stooora pallen utanför stallet ;)

Jag har också läst många av de där undersökningarna i Ridsport, och ja, jag köper argumentet ang. sneda sadlar och felbelastade hästar.

kl

Jag tillhör dem som ALLTID hoppar upp med pall. Måste jag sitta av i skogen så är det en enorm kraftansträngning att ta sig upp igen utan pall :angel: Ser ingen vits med att onödigt belasta knäna och ta i för att komma upp när man kan göra det enkelt för sig :)

Så jag gör det mest för min egen skull faktiskt men spar det också på hästen och utrustningen är det såklart ett plus.

Yes, pall är bra, men man ska absolut kunna hoppa upp utan! Gillade inlägget om 'kärringpallen' från Kookaburra! Håller med om att en ryttare som tar sig upp på b-ponny inte behöver pall... haha.... Tillägg i 'grönt kort' testet? ; )

Jag använder alltid pall till min jättestora häst på 1,53, han har gjordtvång, så att hänga och dra är inte frestande... På tävling tar jag med en ihopfällbar =)

Min förra granne gjorde så min sin pålle. EN isis och hon hade 10 cm från palen till stigbygeln :D Var väldigt förvånad när jag hoppade upp utan pall på min d-ponny. Men nu när min häst är 1.66 så r jag pallberoende. I lördags så ramlade en kompis av när vi red ut så jag tvingades hoppa av ute på en snöig skogsväg för att fånga in hästen och inte ramla av min häst. Var ett under att jag tog mig upp igen.
Använder itne pall bara för att jag är lat och ovig utan även för att det sparar på hästen har jag hört. De måste ju bli snea efter år med ojämn ansträngning.:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.