Äntligen, ÄNTLIGEN!

@Saeta

Jag förstår att du är glad över att du fått en diagnos som förklarar varför vissa saker är svåra för dig. Men jag förstår också varför folk inte bara jublar över dina inlägg eftersom jag är en av dem som försökt ge dig konkreta råd och tips i flera av dina tidigare trådar eftersom jag själv fick diagnosen ADD som vuxen. Då känns det minst sagt lite trist nu när du skriver att det inte funnits något du kunnat göra själv eftersom du behövt en diagnos och du fortfarande väntar med att ta tag i saker du kan jobba med själv. Det är hela tiden något nytt som måste hända - nu har du diagnosen men då måste du få komma igång med kuratorsamtalen och så måste ni skaffa eget boende...

Jag är ledsen men det fungerar inte att resonera så. Försök i stället tänka så att kuratorsamtalen är körskola och att få ordning på dina mat- och sovvanor är övningskörning hemma. Om du inte har fått ordning på det mest basala, d v s äta och sova vettigt, så kommer kuratorsamtalen inte göra så mycket nytta som de skulle kunna göra och framför allt kommer du slösa tid som du kunde fått ut mycket mer av!

Du KAN göra saker på egen hand! Det är inte omöjligt för saker med ADD att få saker gjorda, bara svårare. Jag vet personer som fått sin ADD-diagnos i pensionsåldern och även om deras liv har varit besvärligare än de skulle behövt vara så lyckades de utarbeta strategier som gjorde att de kunde hantera det funktionshinder som de inte ens visste om att de hade. En av dem har berättat om hur hen då och då insåg att studentrummet verkligen var tvunget att röjas upp och hen då hade en timme då hen hade mantrat GÖRGÖRGÖR - det spelade ingen roll vad hen gjorde bara det gjordes NÅGOT. Det är faktiskt ett tips jag har anammat när det börjar bli lite väl stökigt här hemma...

I övrigt har du fått så mycket tips i tidigare trådar att det bara är att gå tillbaka och läsa där, så lycka till! :)

Tack @Lavinia . Det känns riktigt gött att veta att jag faktiskt inte är korkad, blåst och dum i huvudet. Även om jag kanske är en liten gnutta av det också ;). Jag kämpar och kämpar varje dag!! Att ha kronisk huvudvärk måste vara extremt jobbigt. Duktig du är som orkar kämpa på!!

@Dentaku

Ja, jag är verkligen superglad att äntligen ha fått diagnosen.
Att vissa inte jublar över mina inlägg är väl upp till dom. Om jag inte gillar något inlägg jag ser, då skiter jag totalt i det. Slutar läsa och det sista jag gör är att skriva något till författaren. Så jag förstår inte varför folk som inte gillar mina trådar/inlägg fortsätter skriva. Det ger ju uppenbarligen inte dom något, mer än att skriva av sig sin frustration. Och visst har dom rätt till att göra det. Men ja, man väljer ju som sagt hur man vill bete sig.

Såklart att jag väntar på att få komma igång med alla samtal. Det är en lång väntetid på allt i dagens samhälle så jag tror tyvärr inte att jag kan kräva att få en tid snabbare. Dom har redan sagt att dom ska skynda på så att jag får hjälp så fort som möjligt.
Att vi ska skaffa eget boende är ju bara ett plus. Ingenting som hindrar hjälpen i övrigt. Såklart. Det är bara att det kommer bli lättare för mig när jag har mitt egna ställe att bo på. Där jag får göra precis som jag vill utan att folk lägger sig i eller har sina åsikter. Hade jag bott i eget så hade jag förmodligen använt post-it lappar som tapet för att inte glömma bort saker (ja, typ alltså) och det känns inte speciellt bra eller trevligt om jag skulle tapetsera hela huset jag bor i nu med en massa lappar med mitt kludd på. Så nog kommer det bli lättare med eget boende.

Jo det funkar visst att resonera så. För jag gör ju det och allt jag skriver är ju sanning. Sanning för mig som individ. Det betyder ju inte att alla är tvungna att hålla med. Jag tänker ju precis så (ja, typ) att kuratorsamtalen och alla kommande samtal är just en "körskola/övningskörning". Det var rätt bra förklarat. Det är ju verktyg. Jag har aldrig påstått något annat.
Att samtalen inte kommer göra någon nytta om jag inte får ordning på sov och matrutinerna tror jag inte ett dugg på. Det är ett väldigt vanligt problem att folk inte har dessa rutiner och det är ju en sak som jag ska få hjälp med.
Nu till exempel sover jag i princip ingenting alls då jag inte har någon sömnmedicin. Min läkare ville inte skriva ut.

Ja, jag kan göra saker på egen hand. Det är mycket jag klarar av att göra själv. Jag är ju inte direkt efterbliven och helt hjärndöd :P Och ja. Jag har fått väldigt mycket bra tips från tidigare trådar som jag även provat. Som jag också skrivit i denna tråden (och tusen gånger i andra trådar med för del delen) är att vissa saker har fungerat toppen medan andra saker inte har fungerat alls. Så är det ju. All hjälp och tips fungerar ju inte för alla. Det kanske är jättebra för Greta men inte ett dugg bra för Jörgen. Så är det för mig med. Vissa saker var bra, och som jag fortfarande har nytta av. Vissa saker var bara skit.

Dessutom handlade inte den här tråden om att jag ville ha hjälp med något.
Den handlade om folks reaktioner när dom fått sin diagnos.

Jag skrev inte heller att samtalen inte skulle göra någon nytta om du inte börjat jobba med de mest grundläggande sakerna. Bara att det kommer att gå fortare och vara mer givande.

Men om du inte vill ha hjälp med något så tackar jag för mig.

Jag skrev inte heller att samtalen inte skulle göra någon nytta om du inte börjat jobba med de mest grundläggande sakerna. Bara att det kommer att gå fortare och vara mer givande.

Men om du inte vill ha hjälp med något så tackar jag för mig.

Alltså vill och vill. Hjälp tar jag alltid emot, om den ges rätt och om det är något jag känner att jag kan få ut något av. Såklart. Dock har jag ju inte bett om hjälp!

Tack!

Jo, det är jäkligt jobbigt ibland, men det är inte så mycket att göra åt mer än att lära sig leva med. Och lite korkade det är vi nog allihopa och det är kanske tur det, tänk om hela jorden var befolkad av hyperintelligenta människor som alltid gjorde allt rätt *huvva*.

Det ska bli kul att följa dig iaf och se hur du utvecklas nu när du kan få mer hjälp än innan.

/Lavinia

Men ellerhur! Vad jobbigt det skulle vara att alltid vara perfekt. Så stelt det skulle bli. Tur man bara är människa och gör fel och är lite knäpp till och från ;D

Gullig du är! :) jag får se hur mycket jag uppdaterar här med tanke på hur många som mest bara blir provocerade av mitt skrivande.

Vad roligt för dig att du känner så! :)

Det är tre veckor sen jag fick min diagnos-hög i knäet; adhd & asperger.

Jag känner mest en enorm
sorg. Jag är förbannad. Jag skäms.
Jag har tappat hoppet-
nu vet jag att jag kämpat mot mount everest förut - jag känner mig bitter över alla "skador" jag dragit på
mig när jag kämpat.

Det känns svårt att känna glädje över att ha fått veta att det ÄR fel på
mig och att det inte går att ta bort. Kompenserat och fixat har jag redan gjort och det är fortfarande problem.

så jag är lite ledsen också över att jag inte känner den där stora "lättnad" som man "ska känna".

Kanske också för att familjen är tysta och ledsna, inga nyfikna
frågor, uppmuntrandrn, bekräftelse.
Bara tystnad.
Som att det inte spelar någon jävla roll vad man kallar det för "hon har ju varit knäpp jämt". Typ.

men jag är JÄTTEglad för DIN skull! hoppas det är till glädje i längden.

Håller med dig @Linda8142 , klart det inte är något fel på dig @alfagamma !!
Tack för dina fina ord, och hoppas du också kan få må bättre! Heja dig :)

Och Linda, din beskrivning om operativsystem var grymt bra!
Får jag sno den beskrivningen av dig?

du har bara fått ett annat operativsystem

Jag tycker det är en sällsynt dålig beskrivning. Vi har alla samma operativsystem, däremot har en person med en bokstavsdiagnos andra tilläggsprogram installerade.Två personer med samma diagnos kan befinna sig på olika planeter, så att bonda för att man har samma bokstäver i journalen kan vara ganska bortkastat. Grundpsykologin är dock densamma för oss alla, maslow och gubbarna är lika relevanta för alla oavsett vad vi alla har för diagnoser eller inte i pannan.

Grundpsykologin är dock densamma för oss alla, maslow och gubbarna är lika relevanta för alla oavsett vad vi alla har för diagnoser eller inte i pannan.

Jag kanske missförstår dig-
men grunden är inte lika för alla oavsett vad. Det är väl det de här "diagnoserna" handlar om?

Inte är det fel på dig, du har bara fått ett annat operativsystem.

/Linda, som har ADHD-I/ADD och asperger/AST :)

det är visst fel på mig. Eller Ok- jag har fel operstivsystem för den värld jag lever i- men likväl fel. :(
Och jag är fruktansvärt ledsen och arg för det.
jag klarar inte omsorgen av barnen ensam annat än korts perioder (vi pratar timmar)- det kan ta en hel dag att ta reda på disken och det är inte ens mycket disk eftersom vi är två i hushållet så det blir gjort regelbundet. Jag har inte jobbat mer 50 % ett par månader de sista Tre åren.....

Jag vet att det finns de som skiter i att städa/tvätta och trivs inte som förälder och gärna överlåter det- och som hellre ligger i soffan och glor i taket än går till jobbet och som tycker att mitt liv låter som en drömtillvaro (jo, det finns folk, eller folk som inte fattar vad det innebär
att inte klara av att starta en tvättmaskin)

MEN; jag har ambitioner och drömmar och det känns som att jag gått från "det här fixar vi med KBT"
till "röd stämpel i protokollet".

Ursäkta spya-svadan men jag är
jätteledsen - arg och besviken- fortfarande.

det kanske hade varit lättare om någon för fem år sen, innan allt började falla ur mina händer, sagt det här till mig. Så kanske jag kunnat buffra, lära mig trix och vara beredd.

Jag kanske missförstår dig-
men grunden är inte lika för alla oavsett vad. Det är väl det de här "diagnoserna" handlar om?

Jag tror inte du missförstår, jag tror att du inte förstår.

Jag nämnde Maslow, en psykolog som utvecklade den tredje vägen inom humanpsykologi, utöver behaviorismen och psykoanalysen la han fram en hierkaristisk behovstrappa på fem steg, som förklarar en människas behov;grundläggande behov, trygghet, kärlek, uppskattning och självförverkligande. Även om just maslows trappa är omdiskuterad och debatterad så är alla människors grund densamma, innan vi kan gå, kryper vi (mer eller mindre), innan vi kan tala gestikulerar vi, innan vi kan ge uppskattning uppskattar vi. Förstår du tanken? Vi har samma jevla operativsystem, men vår personlighet och hur vi hanterar oss själva och vår omgivning är tillägg. Att få en diagnos definierar inte en människa, du blir inte dina bokstäver. Du får några extra kombinationer som inte alla andra har. Och inte ens om en annan människa har samma extra tillägg av bokstavskombinationer behöver det betyda att ni har något gemensamt, mer än grunden.

Jag kan också tycka att beskrivningen med ett annat operativsystem blir lite felaktig eftersom det drar en så tydlig gräns mellan folk med NPF och s k neurotypiska personer. I själva verket handlar det om en kurva där det finns en gråzon där vissa personer har en hel del av de drag som kännetecknar NPF men inte riktigt uppfyller kraven för diagnos. Jag har själv ett par sådana personer i min närhet.

Jag tror inte du missförstår, jag tror att du inte förstår.

Jag nämnde Maslow, en psykolog som utvecklade den tredje vägen inom humanpsykologi, utöver behaviorismen och psykoanalysen la han fram en hierkaristisk behovstrappa på fem steg, som förklarar en människas behov;grundläggande behov, trygghet, kärlek, uppskattning och självförverkligande. Även om just maslows trappa är omdiskuterad och debatterad så är alla människors grund densamma, innan vi kan gå, kryper vi (mer eller mindre), innan vi kan tala gestikulerar vi, innan vi kan ge uppskattning uppskattar vi. Förstår du tanken? Vi har samma jevla operativsystem, men vår personlighet och hur vi hanterar oss själva och vår omgivning är tillägg. Att få en diagnos definierar inte en människa, du blir inte dina bokstäver. Du får några extra kombinationer som inte alla andra har. Och inte ens om en annan människa har samma extra tillägg av bokstavskombinationer behöver det betyda att ni har något gemensamt, mer än grunden.

Maslow låter som namnet på en fet röd hankatt som ligger under ett äppelträd i skuggan och myser. ;)

Jag fattar vad du skriver. Maslows trappa blir tydlig med personer med svår autism (som jag jobbat med) - behov av att "prestera" och få uppskattning, känna gemenskap, är jättestora - men det blir ju enorma problem eftersom man har svårt att uttrycka och svårt att veta hur man ska göra ...

Jag håller absolut med dig om att man inte kan hålla i ihop i någon slags sub-grupp bara för att man fått sig en "diagnos eller två" ..... man är ju väldigt olika.

och jag är fortfarande förbannad. förbannad och besviken. Men nu tänker jag sluta skämmas över alla mina listor och kom-ihåglappar i alla fall, nästa gång nån hälsar på. (OT)

Du har faktiskt lite rätt!

http://www.lul.se/narvardsteametnpf
De kan säkert hjälpa dig, nu när du har diagnosen så finns det ju ingen som helst anledning till att inte kontakta dem.
"Jag väntar på..." är ett argument som du borde ha märkt själv att det inte fungerar.
Dem hade i januari över ett års väntetid och de vet inte om de finns kvar om ett år ens... :( Men kontakta dem kan man alltid göra, de kanske blir kvar om det är lång kö? :)

Jag tänker oavsett att det är bättre att kontakta dem, än att inte kontakta dem oavsett besked. Speciellt när det nu blir som en "nystart" för @Saeta.
Sedan är det väl som med allt annat, att det inte alltid blir som man vill :)

Jag tänker oavsett att det är bättre att kontakta dem, än att inte kontakta dem oavsett besked. Speciellt när det nu blir som en "nystart" för @Saeta.
Sedan är det väl som med allt annat, att det inte alltid blir som man vill :)

Dom är redan kontaktade!
Vad menade du med sista meningen?

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 193
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka