Äntligen, ÄNTLIGEN!

Tycker du inte själv att det är slöseri med resurser när tider inbokade till läkare och psykologer blir tomma för att patienten inte dyker upp? Tider som andra patienter kämpar för att få.

Jag har alltid alltid gått på mina inbokade tider :confused:

Och får man inte tummen ur röven så finns det något som heter telefon. Oavsett diagnos så går det att ringa och avboka.
Jag har social fobi och en hemsk telefonfobi men har aldrig någonsin uteblivit från ett besök utan att först avboka det.

Då får du kanske läsa lite fler inlägg.

Jag är rädd att TS tror att diagnosen är någon mirakellösning, och det är den inte. Jag undrar vad för hjälp TS tror sig behöva.

Men övriga inlägg spelar absolut ingen roll när andra inlägg är av det slaget.

Du är inte TS psykiater och det är inte din uppgift att oroa dig över huruvida TS tror att diagnosen är en mirakellösning eller inte.

Men övriga inlägg spelar absolut ingen roll när andra inlägg är av det slaget.

Du är inte TS psykiater och det är inte din uppgift att oroa dig över huruvida TS tror att diagnosen är en mirakellösning eller inte.

TS skrev tråden på att diskussionsforum. Jag förstår inte vad som var fel med inlägget. Jag tänker att det är angeläget att TS får hjälpen hon tror kan hjälpa så hon inte fastnar ännu längre i sin isolering. Eftersom hon har startat massor av trådar på ämnet så uppfattade jag det som att hon ville ur sin inaktivitet.

Tycker du inte själv att det är slöseri med resurser när tider inbokade till läkare och psykologer blir tomma för att patienten inte dyker upp? Tider som andra patienter kämpar för att få.

Jag har alltid alltid gått på mina inbokade tider :confused:

Jag tycker inte att jag har rätt att döma huruvida en människa "slösar på samhällets resurser".
Jag vet ju ingenting alls om hur Saetas kontakt med vården har sett ut mer än det hon själv berättar. Jag vet inte om hon har "struntat" i sina inbokade tider eller om hon avbokat dom. Det är liksom inte min sak.

Det är väl också en sak mellan TS och hennes psykiater?

Fast eftersom tråden ligger på detta forum, förslagen, tankarna och erfarenheterna kommer via detta forumet, varför skulle det då bli förbjudet att prata om något runt detta, med hänvisning till att det enbart skulle vara en sak mellan TS och hennes psykiater?

Om man inte vill diskutera, varför lägga ut en tråd på ett diskussionsforum?

Fast eftersom tråden ligger på detta forum, förslagen, tankarna och erfarenheterna kommer via detta forumet, varför skulle det då bli förbjudet att prata om något runt detta, med hänvisning till att det enbart skulle vara en sak mellan TS och hennes psykiater?

Om man inte vill diskutera, varför lägga ut en tråd på ett diskussionsforum?

Förbjudet är det väl inte, men det kanske inte helt lämpligt? För att det kan sabba en hel del för en människa som upplever ett förnyat hopp i efter att ha fått ett svar på varför hon inte kan hantera sig själv och tillvaron?

Jag uppfattar det inte på något sätt som att TS blir uppmuntrad över de inlägg som talar om för henne att hennes diagnos näppeligen kommer att förändra ett dugg. TS fråga var hur andra kände sig när de fick sin diagnos. Inget annat. Självfallet kan en tråd ta en annan riktning än den man har tänkt sig. Men det känns genuint elakt tycker jag att försöka smula sönder TS hoppfulla tråd genom att börja diskutera andra (låt vara nära relaterade) frågor i en sådan här tråd.

Förbjudet är det väl inte, men det kanske inte helt lämpligt? För att det kan sabba en hel del för en människa som upplever ett förnyat hopp i efter att ha fått ett svar på varför hon inte kan hantera sig själv och tillvaron?

Jag uppfattar det inte på något sätt som att TS blir uppmuntrad över de inlägg som talar om för henne att hennes diagnos näppeligen kommer att förändra ett dugg. TS fråga var hur andra kände sig när de fick sin diagnos. Inget annat. Självfallet kan en tråd ta en annan riktning än den man har tänkt sig. Men det känns genuint elakt tycker jag att försöka smula sönder TS hoppfulla tråd genom att börja diskutera andra (låt vara nära relaterade) frågor i en sådan här tråd.

Men det är väl ingen som försökt smula sönder hennes hopp? Bara funderat på hur hon kan få hjälp att komma vidare, vad hon själv vill ha för hjälp.

Men det är väl ingen som försökt smula sönder hennes hopp? Bara funderat på hur hon kan få hjälp att komma vidare, vad hon själv vill ha för hjälp.

Man kan bla få medicinering som kan hjälpa en att orka göra saker.

Jag har kortfattat en kombinerad diagnos med främst ADHD men kan också få ADD-känslor.
För mig kanske det främst handlar om att jag bränner ut mig så totalt att jag går ner mig och då går över mer i ADD en period.
Det handlar inte bara om att man är slö eller inte försöker. Det är en oförmåga att kunna göra saker ibland. Man är så himla rörig i skallen, i sån enorm stress att man är helt slut och är oförmögen att fokusera.
På samma sätt som man när man har ADHD har svårt att fokusera, driva igenom saker etc för att man sas blir hyper och slår över åt det hållet så svarar de med ADD med att när det blir för mkt, för rörigt, stressigt etc gå in i sig själva och stänga ner ist för att bli utåtagerande och hyper.
Man gör detta för att hjärnan typ håller på att somna och man måste göra något för att kunna fortsätta.
Det är samma känsla i princip som då man är övertrött och går i i andra växeln och blir snurrig, halvhysterisk och stressad. Det är normalläget..

Iom att man har såna koncentrationproblem så går enormt(!) mycket energi till att göra vanliga saker. Och man kan i stort aldrig vila, iaf inte jag. Min hjärna går på högvarv jämt och jag har en konstant inre stress.

Medicinerad blir jag dock mer fokuserad, lugnare etc. Jag kan ibland faktiskt somna om jag lägger mig efter att ha tagit min medicin. Som alltså är uppåttjack för en frisk. Jag kan inte sova utan starka insomningstabletter annars, alls.
De som har ADD brukar få en skjuts energi av medicinen om de svarar på den.

Så visst måste man göra jobbet själv. Och jag har själv slitit som en tok för att må bättre. Jag är ju himla bra på att ha en miljard projekt iom min diagnos.
Men de som har ADD har lite svårare på så sätt. De kommer sig inte för, klarar inte. Trots att de vill. Det kan vara något de verkligen älskar att göra, som de bara inte orkar och inte klarar.

Jag funderar lite varför man fortsätter tjata på TS om man nu anser att hon inte tar till sig råden?
Jag har också försökt ge råd. Men jag insåg att just nu var TS inte mottaglig för hjälp.
Man kan liksom inte hjälpa en som inte är mottaglig om det så är för att den inte vill eller inte orkar.
Jag funderar liksom lite kring vem som uppför sig sjukt och inte ärligt talat.
Som frisk borde man väl inse när något är lönlöst och sluta slänga energi på det, på bråk.

Nu får ju TS vård, av proffs. De är förmodligen vana vid både lathet och ADD-symptom. För visst kan man vara både lat och ha ADD.

Jag uppfattar det som att TS vill ha bekräftelse i att hon inte klarar nånting. Och jag tror inte att det är sant och jag tror inte det gynnar henne att bekräfta det.

Tror du TS tar till sig det du säger då?
Är inte alla trådar bevis på att du inte riktigt verkar nå fram?

Och där är "svara inte på inlägget" lösningen. Inte att leka psykiater.

Men det är det väl ingen som gör? Det är massor av Bukare i tråden, som själv har erfarenhet (d v s det trådstarten efterlyste) och delar med sig av den.

Att belägga med munkavle på ett diskussionsforum - nej, faktiskt inte. Diskussionen lever sitt liv, och det är ingen som ska bli censurerad så länge det håller sig inom forumreglerna.

Snarare är det väl så att TS kan låta bli att läsa och svara på det som inte anses relevant?

Fast jag skulle ju inte söka bekräftelse i det hänseende på ett diskussionsforum. Bekräftelse som i "jag finns och lämnar ett märke, folk ser mig och svarar" - absolut. Men bekräftelse som i "du har alltid rätt, grattis, du är bäst" - nej, inte på ett öppet diskussionsforum.

Vill jag ha bekräftelse skriver jag en rad på Facebook där jag bekräftar hur bra jag är "Sjutton så bra gjort, snacka om att jag är stolt över mig själv för att jag ...... " (fyll i valfritt alternativ). De som känner mig (vilket alltså är mina vänner på Facebook) vet vad jag pratar om, hur situationen ser ut och ger den respons jag i det fallet är ute efter.

Att på ett diskussionsforum fika efter enbart medhåll är ett effektivt sätt att utsätta sig för vad som måste kännas som ett slag i ansiktet i förhållande till förväntningarna...

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 193
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka