Äntligen, ÄNTLIGEN!

Nej, det är faktiskt inte OK att säga att andra tycker något, när de faktiskt inte tycker det. Varför anta det ö h t? Ska jag gå runt och anta att alla tycker jag är ful, dum och korkad? Vem vinner på det? Och varför skulle jag göra det?

Ärligt talat tror jag att många av dina "sanningar" är samma som dina antaganden. D v s helt tagna ur luften och utan någon som helst substans.

Alltså inte går jag och antar att "okänd person" tycker si och så om mig. Jag har väl en anledning, eller fått den uppfattningen. Precis så som man får ibland. Dock har jag aldrig heller sagt att en bestämt person tycker så och så. Enligt mig får jag den känslan hur en person tycker.

Du påstår alltså att mina sanningar (what?) är hittepå? Eller vad är det du menar? Jag förstår inte riktigt.

Och då behöver de stöd i genomförandet som jag skrev tidigare. De behöver inte ha någon som berättar för dem att det är OK att de låter bli att försöka för att de har en diagnos. Det är direkt kontraproduktivt.

Och det stödet är stöd som inte funnits tidigare, då jag inte haft diagnos på papper. Nu när jag har det så finns stödet och då kan jag få den hjälp jag behöver för att kunna klara mig och lära mig leva efter vad som är normalt för mig. Och det tycker jag är det bästa med att få diagnosen. Att jag kan hitta nya möjligheter till hjälp att lära mig leva :).

Jag har aldrig hört om någon som säger att det är okej att låta bli att försöka bara för att personen har en diagnos.

Det verkar finnas olika definition på motivation

wiktionary har en annan än Wiklipedia
  1. drivkraft, lust, det som gör att någon orkar/vill fortsätta (arbeta) med något
national encyklopedin en som tangerar båda

motivation (av motiv), psykologisk term för de faktorer hos individen som väcker, formar och riktar beteendet mot olika mål.

Och det stödet är stöd som inte funnits tidigare, då jag inte haft diagnos på papper. Nu när jag har det så finns stödet och då kan jag få den hjälp jag behöver för att kunna klara mig och lära mig leva efter vad som är normalt för mig. Och det tycker jag är det bästa med att få diagnosen. Att jag kan hitta nya möjligheter till hjälp att lära mig leva :).

Jag har aldrig hört om någon som säger att det är okej att låta bli att försöka bara för att personen har en diagnos.

Fast du har ju fått massor av hjälp, vad är det för hjälp du kan få nu som gör skillnad? Hikikomori åkte ju t.o.m hem till dig och hämtade dig men där slutade du också.

Fast du har ju fått massor av hjälp, vad är det för hjälp du kan få nu som gör skillnad? Hikikomori åkte ju t.o.m hem till dig och hämtade dig men där slutade du också.
Hon har fått en diagnos och kan få hjälp utifrån den. Det finns mer stöd och hjälp att få.

I varenda tråd tar du upp all den hjälp hon fått men "inte tagit emot". Vart är förståelsen? Det är ju just precis det här som är hennes svårighet!

Dessutom har Saeta ingen som helst skyldighet att redovisa för dig, och andra, varför hon inte följer alla råd. Hon kanske inte vill, hon kanske inte känner att just det rådet passar henne, hon kanske inte orkar och hon kanske vill pröva längre fram men inte just nu. Och det är helt okej, för det är faktiskt upp till henne.

Till exempel det här med askaplaskas erbjudande, som många verkar störa sig på att Saeta inte tog emot. Det var hur fint som helst av askaplaska, vilken superfantastisk medmänniska!
Men SJÄLVKLART är det inte lätt för någon, och lägg till en ADD-diagnos, att från att inte göra så mycket om dagarna till att flytta flera mil bort och förändra sitt liv totalt.

Just ADD handlar ju så mycket om att ORKEN att göra saker, som är helt självklara för en annan, bara inte finns där. Att ta sig upp i rimlig tid på morgonen, att ta sig igenom rutiner som tandborstning, göra iordning frukost och ta sig iväg till en aktivitet känns helt omöjligt.

Jag kan inte räkna alla gånger min bror har missat aktiviter han har sett fram emot, som han älskar att göra, för att det inte finns någon ork. Så det handlar inte om lathet, det handlar inte om att man inte vill göra tråkiga saker. Det handlar om en förlamande orkeslöshet som går ut över allting i ens liv.

Och förlåt för ett långt och konstigt skrivet inlägg, men det finns knappt någonting som gör mig så upprörd som oförståelse.
Varför är vissa diagnoser mer okej än andra? Jag har, med mina diagnoser, aldrig blivit bemött på det här sättet. Mig är det tydligen bara synd om.
Men personer med ADD blir ofta bemötta med "du är lat!", "ta emot den hjälp du får!" "GÖR NÅGONTING!!"

Hon har fått en diagnos och kan få hjälp utifrån den. Det finns mer stöd och hjälp att få.

Jag undrade vad för hjälp hon kan få nu som hon tror kan hjälpa, eftersom hon har fått mer hjälp än de flesta får utan resultat.

Menar du att TS nu har rätt att hjälp att borsta tänderna och göra frukost?

När det gäller Askaplaska så visste jag inte att hon inte tog emot nån hjälp där heller, den senaste jag läste var att de skulle bestämma dag. Och jag undrade hur det gick med det. Dessutom tror jag Aska bor ganska nära.

Och förlåt för ett långt och konstigt skrivet inlägg, men det finns knappt någonting som gör mig så upprörd som oförståelse.
Varför är vissa diagnoser mer okej än andra? Jag har, med mina diagnoser, aldrig blivit bemött på det här sättet. Mig är det tydligen bara synd om.
Men personer med ADD blir ofta bemötta med "du är lat!", "ta emot den hjälp du får!" "GÖR NÅGONTING!!"

Och jag blir upprörd av att man slösar med samhällets resurser. Jag har också diagnoser, jag har också "inte klarat av nånting", legat inlåst på psyk osv. Jag känner flera personer med ADD och alla är långt ifrån lata.

Jag undrade vad för hjälp hon kan få nu som hon tror kan hjälpa, eftersom hon har fått mer hjälp än de flesta får utan resultat.

Menar du att TS nu har rätt att hjälp att borsta tänderna och göra frukost?

När det gäller Askaplaska så visste jag inte att hon inte tog emot nån hjälp där heller, den senaste jag läste var att de skulle bestämma dag. Och jag undrade hur det gick med det. Dessutom tror jag Aska bor ganska nära.

Nej, det menar jag inte. Men det kanske hon kan få om hon känner att det är det hon behöver hjälp med, till exempel genom boendestöd.

Jag vet inte exakt vilka svårigheter Saeta har, men jag antar att hennes utredande läkare har koll på det och hjälper henne på bästa sätt.

Jag vet inte heller hur det gått med askaplaska, jag tycker inte att det är min sak.
Även om askaplaska bor relativt nära så handlar det ändå om mil (tror jag) och det är ett väldigt stort steg att bara flytta iväg.

Och jag blir upprörd av att man slösar med samhällets resurser. Jag har också diagnoser, jag har också "inte klarat av nånting", legat inlåst på psyk osv. Jag känner flera personer med ADD och alla är långt ifrån lata.

Hur menar du att Saeta slösar på samhällets resurser? Är det inte just det här som samhällets resurser är till för? Att hjälpa personer med svårigheter?

Om du inte heller har klarat av någonting/varit inlåst på psyk/fått olika sorters hjälp, hur kommer det sig att inte det var ett slöseri av samhällets resurser?
Fantastisk osympatiskt synsätt!

Hur menar du att Saeta slösar på samhällets resurser? Är det inte just det här som samhällets resurser är till för? Att hjälpa personer med svårigheter?

Om du inte heller har klarat av någonting/varit inlåst på psyk/fått olika sorters hjälp, hur kommer det sig att inte det var ett slöseri av samhällets resurser?
Fantastisk osympatiskt synsätt!

Jag menar att man slösar med resurser om man ständigt bokar in nya tider som man sen inte dyker upp på. Ja, problemet är att komma iväg men då fick hon hjälp med hämtning men avbokade det också.

Vården verkar hålla med mig för dyker man inte upp på sina tider så får man till slut inga nya.

Öh, jaha då var det väl slöseri med samhällets resurser att hjälpa mig. I och för sig hade jag varit död annars och i alla fall inte kostat samhället mer.

Jag vet inte heller hur det gått med askaplaska, jag tycker inte att det är min sak.
Även om askaplaska bor relativt nära så handlar det ändå om mil (tror jag) och det är ett väldigt stort steg att bara flytta iväg.

Men det är väl inte konstigt att människor undrar det eftersom både Saeta och Aska skrev om det i en tidigare tråd och båda verkade väldigt peppade. Sen är det ju frivilligt att svara.

Att du och flera andra personer har lärt er hantera era diagnoser, ja, det är det ju bara att gratulera till. För olika människor tar det olika lång tid och varken du eller någon annan är mallen för vad som är en rimlig tid. Och, det måste man komma ihåg, alla klarar inte av att hantera sina diagnoser. Aldrig någonsin - oavsett hur mycket hjälp de någonsin kommer att få.

Att TS har skrivit tråd efter tråd om sitt mående har absolut inget med att göra hur man får bemöta henne. Vet du med dig att TS kommer att slå ifrån sig när du kommer med förslag på åtgärder - strunta i att svara! Eller ännu hellre, strunta i att ens läsa tråden. Vad vill du åstadkomma? Var vill du driva TS när du indirekt talar om för henne att hon är så misslyckad?

@Saeta

Jag som inte hängt med undrar lite varför du inte anser att du kan sköta ett jobb?

Vad är det som gör att du inte alltid kommer dyka upp? Var på vägen brister det?

Jag menar, du styr väl ändå din kropp? De flesta människor skulle nog välja att ligga kvar i sängen vissa morgnar, men man masar sig upp för man är så illa tvungen om man vill ha sitt jobb kvar.

Hur påverkar ADD:n detta?

Eller är det mer att du har så låga tankar om dig själv att du lika gärna kan fortsätta misslyckas, av gammal vana? (Nu till på köpet med en diagnos som är bra att hänvisa till när man misslyckats...)

Alltså inte går jag och antar att "okänd person" tycker si och så om mig. .

Du ANTAR ju i den här tråden att folk tycker så, jag bad dig visa vem som har uttryckt detta. Du har då inga konkreta inlägg, utan bara en uppfattning om att någon tycker så. Det finns ju bara i ditt huvud, eller? Det är en uppfattning du har fått, det antagandet kan ju lika gärna vara fel eftersom det till stor del styrs av ditt eget självförakt.

Din "sanning" att människor i den här tråden tycker si eller så, det är ju helt fel. Du kan ju inte ens själv visa på att så är fallet. Hittepå.

Att TS har skrivit tråd efter tråd om sitt mående har absolut inget med att göra hur man får bemöta henne. Vet du med dig att TS kommer att slå ifrån sig när du kommer med förslag på åtgärder - strunta i att svara! Eller ännu hellre, strunta i att ens läsa tråden. Vad vill du åstadkomma? Var vill du driva TS när du indirekt talar om för henne att hon är så misslyckad?

Jag talar ju om motsatsen! Att hon VISST klarar saker men JA det kommer vara jobbigt.

Nu verkar det som om du har läst lite tokigt @Niyama, för jag har aldrig påstått att din hjälp var att slösa samhällets resurser. Jag tycker tvärtom att alla i samhället ska få ta del av dess resurser utan att det ska ses som slöseri.

Jag undrade bara varför hjälpen du fick, inte var slöseri av samhällets resurser medan hjälpen Saeta har fått/ska få, är det?

Jag talar ju om motsatsen! Att hon VISST klarar saker men JA det kommer vara jobbigt.

Jag är ledsen, men jag har väldigt svårt att läsa inlägg som det jag citerar längre ner på det sättet.

"Frågan är väl vad du ska få för hjälp nu som du tror kan hjälpa dig, eftersom oavsett hjälp är det du som måste göra jobbet. Och det har du tidigare inte velat/klarat av."

Nu verkar det som om du har läst lite tokigt @Niyama, för jag har aldrig påstått att din hjälp var att slösa samhällets resurser. Jag tycker tvärtom att alla i samhället ska få ta del av dess resurser utan att det ska ses som slöseri.

Jag undrade bara varför hjälpen du fick, inte var slöseri av samhällets resurser medan hjälpen Saeta har fått/ska få, är det?

Tycker du inte själv att det är slöseri med resurser när tider inbokade till läkare och psykologer blir tomma för att patienten inte dyker upp? Tider som andra patienter kämpar för att få.

Jag har alltid alltid gått på mina inbokade tider :confused:

Jag är ledsen, men jag har väldigt svårt att läsa inlägg som det jag citerar längre ner på det sättet.

"Frågan är väl vad du ska få för hjälp nu som du tror kan hjälpa dig, eftersom oavsett hjälp är det du som måste göra jobbet. Och det har du tidigare inte velat/klarat av."

Då får du kanske läsa lite fler inlägg.

Jag är rädd att TS tror att diagnosen är någon mirakellösning, och det är den inte. Jag undrar vad för hjälp TS tror sig behöva.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 193
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka