Ännu ett rasval!

Terja

Trådstartare
Nu får ni kloka människor hjälpa mig än en gång att få fram vilken hundras som skulle kunna passa mig och min sambo. Var tidigare inne på softis och lagotto, hade softisvalp på gång men samtidigt som vi skulle få valpen levererad så skulle min sambo byta jobb + att jag ska byta jobb i mars. Detta gjorde att vi tackade nej till valpen precis när den föddes eftersom vi inte visste hur vi skulle jobba.

Vi är fortfarande sugna på softis men känner att det kanske är för mycket hund för oss. Så nu kollar vi runt på lite andra raser.

Våra önskemål är:

• Liten till mellanstor hund
  • Aktiv (klara längre promenader, lydnad)
  • Bra första hund
  • Får gärna vara soffpotatis när lusten är låg
  • Ej för mycket pälsvård
  • Kunna vara en lugn hund även om man ligger sjuk i en vecka

Fler önskemål kommer säkert ju mer ni rekommenderar. Vet även att det finns rasvalsfrågor som man kan göra men jag kan inte hitta den sidan, tipsa gärna om vart den finns också.

Alla raser är intressanta! :banana:

Senast ändrad:
Sv: Ännu ett rasval!

Rasväljarsidor: :)
http://www.canis.se/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9&lang=se

http://pedigree.se/WhatDog/VilkenHund.htm

Fast jag litar inte riktigt på pedigrees rastest. Den säger att jag är för ung för min ras :P (Saluki)
Canis test tyckte i sin tur att jag ska ha en Österrikisk pinscher trots att jag skrev att jag vill tävla Lure Coursing med min hund (som enbart är till för vinthundar..). När jag klickar ur att tävla agility med hunden så får jag fram mina älskade vinthundar. Att man inte kan tävla lydnad/agility med dem är bara ren dumhet...

Senast ändrad:

Dvärg eller mellanschnauzer kanske?
Tycker det verkar vara trevliga hundar och ungefär det du söker. :)

Varsågod ;)

Fast ett tips - kryssa inte i så jättemånga krav utan bara de mest grundläggande, annars blir det knas.

Ja inte helt fel hund. Dock tycker min sambo att de liknar en tanthund! Men han går att övertyga! :)

Ja inte helt fel hund. Dock tycker min sambo att de liknar en tanthund! Men han går att övertyga! :)

Ta med honom på utställning eller till en uppfödare så kommer han nog ändra sig. Dom är ju döcharmiga! :love:

Men...........TS skriver att hon vill ha en hund med lite MOTOR i.
Då kan man väl inte rekommendera en mellanschnauzer.

Umgås dagligen med en uppfödare av mellanschnauzer, och de är mycket mera skälliga och vaktiga än vad en Wheaten är.

Mina hundar kan vara verkligen lugna. Jag har varit sjuk nu i några dagar, och vilka har legat brevid mig i sängen nästan hela tiden? Jo, båda hundarna.

De har fått två korta kissprommisar dagtid, och sen har maken gått ut med dem en längre prommis.

De önskemål som hon verkar ha nu, måste ju bara vara i rasgrupp 9sällskapshundar.

Pälsvård finns även på Schnauzer. Skall ryckas flera gånger per år.
Klipps den då får den mjuk och ingen korrekt päls.

Jag tror att alla hundar behöver någon form av aktivitet, men det behöver ju inte gå till överdrift.

PS: Vi kör agility och har med oss flera småhundar som är jätteduktiga.

Umgås dagligen med en uppfödare av mellanschnauzer, och de är mycket mera skälliga och vaktiga än vad en Wheaten är.

Mina hundar kan vara verkligen lugna. Jag har varit sjuk nu i några dagar, och vilka har legat brevid mig i sängen nästan hela tiden? Jo, båda hundarna.
Nu fattade jag inte riktigt? Har du Softisar?

Dvärgschnauzern låter som om den skulle kunna passa om man bortser från att ni vill ha lite pälsvård. En dvärgschnauzer kräver relativt mycket i pälsvård för att den inte ska bli tovig och lurvig.
Trimmning minst 4 ggr per år, oftare om man vill ha den fin ochi utställningskondition. Kamma igenom hela hunden minst en gång i veckan. Dessutom måste man kamma underull ca 2ggr i veckan, av erfarenhet vet jag att det är det som folk missar att göra pga ointresse.

Men om ni omvärderar hur mycket tid och pengar ni vill lägga på pälsvård tycker jag att det låter som om dvärgschnauzer är hunden för er!

Japp, jag har två härliga Wheaten "softisar".

Glada och trevliga. Ingen av dem har något emot andra hundar-utan full fart.
Den ena har väldigt mycket motor, den andra mindre med motor.

Den äldsta har varit med på eftersök av rådjur, och klarat av det kanon.

Båda tränar lite agility, spår och är sällskapshundar. Båda stortrivs när de får vara med på golfbanan och åka båt.

Gillar barn i alla åldrar, men blir något lite mindre barn jobbigt går de bara undan.
Vi har med dem överallt, och den yngsta ställs även ut på utställningar ibland.

Hälsningar Rufsrufs.

En terrier kanske? Strävhåriga hundar kräver ju minimal pälsvård.
Sedan kan du ju välja en som ser bra ut - airdale, irländsk, eller kanske en cairn terrier?

Mellanpudel! Klipp ner den så slipper du jobbig pälsvård och då har du en underbar hund som passar in på de andra kraven!

Ja, men visst är det helt otroligt svårt att välja ras :o

Vi har iallafall valt en lagotto :love:
Vi hämtar lill-fisan om 1½ vecka :)

Vi var på DogShow mässan och tittade och tog en massa broschyrer, vi var ganska öppna med vad vi kan tänka oss. När vi kom hem, sorterades den ena efter den andra rasen ut. Kvar var lagotto, som verkar passa oss perfekt :p

Lycka till iallafall
//Jezz

Canistestet gav följande raser om man bara kryssar i jakt på älg..

Bayersk viltsporhund (ej lämplig)
Bracco italiano (ej lämplig)
Finsk lapphund (ej lämplig)
Finsk spets (ej lämplig)
Haldenstøver (ej lämplig)
Jämthund
Karelsk bjørnhund
Kleiner münsterländer (ej lämplig)
Norsk elghund grå
Norsk elghund sort
Shiba (ej lämplig)
Slovakisk støver (ej lämplig)
Svensk hvit elghund
Tysk jaktterrier (ej lämplig)
Ungarsk vizsla korthåret (ej lämplig)
Vestsibirsk laika

Så jag skulle nog inte lita alltför mycket på sådana där tester alls i fråga om hundval..

Hmm då kanske man inte ska göra sådana hundtest.

Eftersom vi är nybörjare med hund så är vi så osäkra på vilken hund vi klarar av. Har personer runt om oss med mycket kunskaper om hundar men det är ju ändå vi som ska uppfostra hunden.

Usch är så kluven!

Har erfarenhet av ett flertal borderterriers då många bekanta har det. De jag har träffat på har varit pipiga, haft könsbunden aggressivitet, riktiga arbetsmyror och otroligt krävande. Kanske har jag bara träffat på de dåliga borders som finns men jag tror att den bör få jaga eller iaf spåra mycket för att må bra.

Var även på utställningen i Sofiero i somras. Vi var i ringen brevid borderterriern och jag säger bara det: Vilket liv det var! Såg ut som om var och varannan border ville flyga på varandra och börja slåss.

Absolut ingen nybörjarhund, utan mer en utpräglad jakthund anser jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 499
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka