Annonsera mera hundar 2

Jag har fått hjärnsläpp då det är mycket länge sedan jag kollade hunddata, men har man inte iaf tidigare fått tillgång till MH där?

6 månaders doodle omplaceras pga allergi. Pälsen ser helt hemsk ut. Som en fårfäll som legat utomhus i två år. Stackarn ser inte ut som om han har borstats en enda gång i hela sitt liv… :cry:
Anledningen är kanske att den inte blev en sån där söt krulltott som man hade väntat sig, en del doodlar ser verkligen bedrövliga ut.
Jag tycker att jag ser unga doodlar i omplaceringsannonser med jämna mellanrum och de beskrivs ofta med rädslor och stress. Mentaliteten verkar svaja ordentligt och kräver nog mer erfarenhet än förstagångshundägaren har, fast det är nog ofta de som köper dem. (Och jag ser självklart inte ner på förstagångshundägare, jag är själv en sån och jag gör så mycket fel att jag lipar ibland)

Anledningen är kanske att den inte blev en sån där söt krulltott som man hade väntat sig, en del doodlar ser verkligen bedrövliga ut.
Jag tycker att jag ser unga doodlar i omplaceringsannonser med jämna mellanrum och de beskrivs ofta med rädslor och stress. Mentaliteten verkar svaja ordentligt och kräver nog mer erfarenhet än förstagångshundägaren har, fast det är nog ofta de som köper dem. (Och jag ser självklart inte ner på förstagångshundägare, jag är själv en sån och jag gör så mycket fel att jag lipar ibland)
Ja, nu när det gått några år sedan doodlarna blev populära tycker jag det är tydligt att ”raserna”, i synnerhet de stora, dras med stora problem vad gäller mentalitet. Kanske hade det kunnat lösas med genomtänkt, långsiktig avel om folk faktiskt ville ta fram en ny ras, men det är ju inte så det har fallit sig. Istället har det blivit ett snabbt sätt att tjäna pengar. Så jävla sorgligt.

Alternativt omöjlig pälskvalitet att hålla efter för en ovan hundägare, pga kass avel. Kan ju vara vilket som i det här fallet, tyvärr, och båda är lika sorgliga…
Den ser pudelkrullig ut men vem vet eftersom vi bara har bild på pälsen när den är ovårdad. Skulle inte förvåna mig om det är en sån där doodlepäls som är extra svår att hålla koll på.

Står såklart att den inte fäller - hur vet man det när pälsen är en enda stor tova…? :( Suck

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 655
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 643
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 071
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama