Annonsera mera hundar 2

Det var inte så länge sen jag var inne på en svensk doodleproducents hemsida där man kunde klicka i ett beställningsformulär för exakt vad för valp man ville ha. Tekniskt sett var det väl bara att man ställde sig på listan, men det var verkligen klicka i önskad rasblandning, kön, storlek, färg, pälstyp...

Det är visst det som är viktigast, färg och kön, inte dess temperament och sånt så man vet att hunden passar i ens vardag. Så trist!

En hel kull omplaceras + båda föräldrarna (SKK reg). Förstår såklart att det kan bli kris i livet ibland men det känns så sorgligt att det måste gå via blocket, på något sätt. Ingenting nämns på uppfödarnas sidor, de verkar lite övergivna.

Hur stor är chansen att någon har tid och plats och pengar att ta över 7 hundar samtidigt, som de sen måste regga och försöka få sålda, liksom? :(

En hel kull omplaceras + båda föräldrarna (SKK reg). Förstår såklart att det kan bli kris i livet ibland men det känns så sorgligt att det måste gå via blocket, på något sätt. Ingenting nämns på uppfödarnas sidor, de verkar lite övergivna.

Hur stor är chansen att någon har tid och plats och pengar att ta över 7 hundar samtidigt, som de sen måste regga och försöka få sålda, liksom? :(

Det är väl uppfödaren som måste regga? Om den som köper den lilla familjen vill sälja valparna måste det nog bli oreggat.

Inte ens om man äger båda föräldradjuren? Hur funkar det då?

Enligt vad sim står på SKK är det bara uppfödaren som kan registrera en valpkull(hela kullen ska registreras samtidigt). Så det spelar nog ingen roll om någon annan köper både valpar och föräldrar.
Då skulle ju t ex personer med avelsförbud kunna "sälja" en tik med valpkull till någon som reggar valparna.

Enligt vad sim står på SKK är det bara uppfödaren som kan registrera en valpkull(hela kullen ska registreras samtidigt). Så det spelar nog ingen roll om någon annan köper både valpar och föräldrar.
Då skulle ju t ex personer med avelsförbud kunna "sälja" en tik med valpkull till någon som reggar valparna.
Jag förstår, men tänker även på om en köper en högdräktig tik till exempel. Är jag uppfödare då?
I det här fallet förstår jag inte varför uppfödaren inte helt enkelt registrerar valparna själv och därefter omplacerar - något verkar ju skumt.

Ahhh. Så man kan inte regga i efterhand (minus raser med öppen stambok antar jag). Är det en SKK-grej eller en FCI-grej? Man kan göra det i AKC såvitt jag vet.

Jag förstår, men tänker även på om en köper en högdräktig tik till exempel. Är jag uppfödare då?
I det här fallet förstår jag inte varför uppfödaren inte helt enkelt registrerar valparna själv och därefter omplacerar - något verkar ju skumt.

Enligt SKK:s regler är uppfödaren den som hade avelsrätten till hunden vid parningstillfället.

Jo, det verkar onekligen vara lite märkligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 655
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 643
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 071
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama