Annonsera mera hundar 2

Skulle tveka mer på Rottweiler som ligger ute med 2 och 3 på armbågarna. Samtidigt vad ska man göra om man inte kan behålla hunden.

Jag tänker tvärt om.
En C-höft betyder oftast inte så mycket om man håller hunden musklad och slank. Finns hårt arbetande hundar med C-höfter.
Armbågar däremot brukar ha en tendens att bli sämre med tiden.
Tydligen var den här hunden dåligt musklad.
Mild dysplasi kan såklart ge olika uttryck, beroende på miljö, näringsintag, ålder.

Rottweiler tik säljes;
"Måste tyvärr göra mig av med min tilltänkta avelstik. Då vi nyligen har gjort en röntgen för HD + ED där det visar sig vara HD A+C ED 1+1"

Shysst.. vet inte vem som köper? Hon är dåligt musklad även :(
Själv skulle jag tveka både pga armbågarna och för att det är ojämnt med höfterna. Har väldigt dålig erfarenhet av hur det kan bli just med ojämnheter sådär.

Själv skulle jag tveka både pga armbågarna och för att det är ojämnt med höfterna. Har väldigt dålig erfarenhet av hur det kan bli just med ojämnheter sådär.

Ja vi hade en setter med olika på höfterna och det var inte så roligt för han. Då är det ändå en lättare ras och han blev 12 år men då och då haltade han minns jag. Mycket jobb o hålla han i hull men ändå ha han vältränad.

Jag tycker det är omöjligt att säga bu eller bä om ojämna höfter. Allt beror på VARFÖR den ena höften fått dåligt. Är den en grund skål eller en slapp höft så har det knappast någon betydelse. Det löser musklerna. Är det däremot artos eller ojämnheter så kommer den bara bli sämre.

Jag såg nyss en annons med labradoodlevalpar för 50 000 kr! O_o
Går det verkligen att sälja dem så dyrt fortfarande? Eller folk kanske är lättlurade och går på det...
Det är konstigt, för bara på Blocket finns en lång rad labradoodleannonser just nu. Från 8500 till 50000. Och hundmarknaden borde vara rätt mättad efter pandemin, plus att konjunkturen är så dålig.

Jag såg nyss en annons med labradoodlevalpar för 50 000 kr! O_o
Går det verkligen att sälja dem så dyrt fortfarande? Eller folk kanske är lättlurade och går på det...

Renrasig labrador och renrasig pudel ligger båda runt 20-25 000 i pris, så om man har en valp som innehåller båda raserna måste den såklart kosta som två valpar tillsammans. :idea:

Jag raljerar men ibland undrar jag om det inte är precis så doodle-producenterna tänker när de sätter sådär galna priser. :nailbiting:

Hundstallet fick in 45% fler hundar förra året. :(

"De märker av att många oerfarna personer som skaffade hund under pandemin har missat viktiga delar i omvårdnaden. Något som i sin tur lett till stora och tuffa veterinärkostnader som blivit svåra för hundägarna att hantera.

– Problem som var små eller hade kunnat förebyggas från början växer. Har man då inte försäkring eller vet när man behöver gå till veterinären så kan det bli väldigt dyrt till slut. I en utsatt tid ekonomiskt blir det allt mer problematiskt för folk, säger Johnny Kroneld.

En följd av detta har blivit att hundarna som kommer in till stallet nu är i sämre veterinärmedicinskt skick, och är oftare oförsäkrade.

Många av hundarna som kommer in till stallet är omkring 2-3 år gamla. Det kan dels härledas till hundskaffandet under pandemin, men enligt Erika Garmelius är det även då hundens personlighet verkligen börjar visa sig. Det kan bli ett bryskt uppvaknande för dem som främst valt ras utifrån utseende, och inte tänkt på vilken sorts hund man skaffat."

Dessa var "multigeneration" och registrerade i någon doodle"rasklubb".
Klart priset måste öka! Eller inte. 🙃

Älskar (inte) att de har det som skrytfaktor, som att det inte blir mer och mer lotteri som faktiskt kommer fram i valparna ju fler generationer av blandning som läggs på. Märks att de främst vänder sig till folk med noll koll som vill ha en trendig jycke. :down:

Dessa var "multigeneration" och registrerade i någon doodle"rasklubb".
Klart priset måste öka! Eller inte. 🙃
Ja det går ju inte att bara kalla dem blandras om man ska ta 50 000 för dem.

Men det kommer flera. Som waterdoodle: "Fantastisk valp efter glada trygga barnkära och sociala föräldrar där mamman är en genomsnäll spansk vattenhund o pappan en lycklig storpudel. Föräldrarna bor med oss, är väluppfostrade, lydiga, lyhörda o mjuka till sitt sätt. Valpen kommer inte fälla päls, är allergivänlig. Föräldrarna har stamtavla, är röntgade på höfter o armbågar m godkänt resultat, ögonlysta samt hälsotestade. Valpen är lättlärd o passar till dressyr, agility, spår, flyball, skogspromenader, hänga med I båten, husbilen eller bara slappa I soffan. Det viktiga är att få vara med sin familj."

Bara halva priset av en labradoodle, de nöjer sig med 25 papp.

Älskar (inte) att de har det som skrytfaktor, som att det inte blir mer och mer lotteri som faktiskt kommer fram i valparna ju fler generationer av blandning som läggs på. Märks att de främst vänder sig till folk med noll koll som vill ha en trendig jycke. :down:
Mjo, det känns som att "designerras" är status á la svindyra märkeskläder/-väskor.
Vissa verkar beskrivas så också. Vet att jag sett någon som stöder "frallier". Det var minsann en väldigt ovanlig och exklusiv ras. Dvs tilltalar såna som vill vara uniiiika och inte ha en vanlig, tråkig hund som alla andra har. :cautious:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 658
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 647
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 079
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama