Annonsera mera hundar 2

Älskar (inte) att de har det som skrytfaktor, som att det inte blir mer och mer lotteri som faktiskt kommer fram i valparna ju fler generationer av blandning som läggs på. Märks att de främst vänder sig till folk med noll koll som vill ha en trendig jycke. :down:
Jag har/har haft tre ”multigenerations” ”chipoo” och man kan ju inte direkt kalla dem homogena 😅🤣 Räknar jag in alla helsyskon så har de minst fem olika sorters päls. Friska och fällfria är de inte heller på långa vägar
2022-07-19%20(5).jpeg

För 45.000-50.000 hade jag förväntat mig ordentliga hälsotester och ett tydligt mål med vad för hundar man vill ta fram. Jag tycker det är helt förbluffande att det finns intresserade köpare. För sådana pengar hade jag viljat ha något mer specifikt.

Nyfiken, vad betalar man på ett ungefär för en bra avelstik eller hane? Eller går det isär mycket beroende på ras? Tänker att dessa inte läggs ut i någon blocket annons direkt.

För 45.000-50.000 hade jag förväntat mig ordentliga hälsotester och ett tydligt mål med vad för hundar man vill ta fram. Jag tycker det är helt förbluffande att det finns intresserade köpare. För sådana pengar hade jag viljat ha något mer specifikt.

Nyfiken, vad betalar man på ett ungefär för en bra avelstik eller hane? Eller går det isär mycket beroende på ras? Tänker att dessa inte läggs ut i någon blocket annons direkt.
Jag betalade 50.000:- för min friska, meriterade tik som haft 2 kullar hos tisigare ägare, och då fick jag rejäl kompisrabatt. Första priset som begärdes var 75.000:-

(Det var den tiken strömsholm kastrerade "när hon ändå var öppen" vid misstanke om livmoderinflammation 😡😡😡)

Vid något tillfälle såg jag nån doodle som de ville sälja som avelstik, 60'

Reglerad avel inom SKK

Om du köper "på rot" (dvs en valp) är det oftast inte dyrare än de flesta andra valpar av samma ras. Det blir däremot ofta dyrare ändå att köpa framtida avelsdjur - dels måste du ägna mer tid åt att bygga kunskap och nätverk, dels måste du vara beredd att åka längre och att kanske importera en hund (fraktkostnader inklusive veterinär och tull och moms). Sedan kommer ju alla kostnader längst vägen och risken att hunden trots allt inte duger

Vill du ha en frisk, ung, meriterad hund så beror det mycket på ras och meriter. Försäkringsbolagen brukar tillåta att man höjer livvärdet med 50 000 per championat.

Oftast så är det lite pengar även i riktigt bra hundar, eftersom man i de flesta raser inte vill ha avelsmatadorer och det sällan är större prisskillnader mellan valpar i en ras.

Beror mycket på ras, på några av de jakthundsraser jag haft, kostar/kostade en hälsokollad, lite meriterad blivande avelshund som kommit igång jaktligt ca 50'. Köper man en äldre, väl meriterad kan den gå på uppemot 100'.

På andra jaktraser var prisbilden en helt annan och på terrierna köpte jag en SEUCH, fullt hälsokollad 3 åring för lite drygt ett valppris.

Fast, slår det mig, det var ju ändå stort att de ville sälja en till avel. Annars säljer de oftast sina valpar med ett påhittat avelsförbud. Skulle marknaden svämma över av doodlevalpar skulle ju priset sjunka, hemska tanke.
Det har den redan gjort? Var och varannan annons är ju doodles och varit i många år nu.

Det konstigaste måste väl ändå vara annonserna som lyder typ

”Hund

Min hund behöver nytt hem.”

Utan någon information eller bilder :cautious::confused:
Känner att det blir en del frågor på den.

Ras? Chihuahua eller varghund?
Äter den andra hundar eller barn eller katter osv?
Snäll, lätthanterlig, aggressiv, ouppfostrad, dåligt psyke, separationsångest, skällig?
Ålder? Ung, gammal, kommer den att dö snart eller har den många år kvar?
Allergier eller nån skojig sjukdom?

Det är min cyniska gissning bara om varför de hittar på avelsförbudet, alltså för att begränsa antalet valpar = hålla uppe priserna.
Jag vet men som jag skrev innan marknaden är redan fullt mättad med mängder doodles så jag förstår ändå inte vad det skulle hjälpa.
Labradoodle är för stort nu för någon slags patent ska fungera.

Inget påhopp mot din åsikt bara uppfödarna :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 658
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 654
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 079
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama