Annonsera mera hundar 2

Tycker blåa ögon på hundar ser mest kusliga ut, :grin: samma hur merle oftast blir fult. Men det är väl ovanlighetens skull?
Det verkar ganska vanligt att tycka att det ser lite skrämmande ut, läste dessutom nyligen om en studie (https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.230854#d2574599e1) om hundars ögonfärg där teorin var att domesticeringen kunde ha lett till mörkare ögon eftersom människan uppfattar dem som vänligare och mindre hotfulla. Men att en alternativ förklaring också kunde vara att människor föredrar mörkare ögon hos hundar för att man är mer bekväm med det man ser mest av.

När vi ändå är inne på vanliga korsningar, varför är det så vanligt att korsa med just pudel för små sällskapshundar? Pudlar är trevliga hundar, men varför inte skaffa en sån, varför korsa den? Just pudlar med sin päls tycker jag ofta får trista pälsar när man korsar dem, så varför pudel och inte nån annan småhund?
Någon sorts mode, de mest menlösa måste ju vara "havapoo" och "maltipoo", en bra sådan borde ju vara som en (temperamentsmässigt bra) Bichon Frisé. Sedan är ju det högre efterfråga på Bichon Frisé än vad det finns seriösa uppfödare i Sverige. Men det är en annan fråga. Typ "cavapoo" har jag hört motivationen att "cavalieren är så sjuk" från folk som köpt dem, men Malteserna och Havaniserna är ju friska raser.

Någon sorts mode, de mest menlösa måste ju vara "havapoo" och "maltipoo", en bra sådan borde ju vara som en (temperamentsmässigt bra) Bichon Frisé. Sedan är ju det högre efterfråga på Bichon Frisé än vad det finns seriösa uppfödare i Sverige. Men det är en annan fråga. Typ "cavapoo" har jag hört motivationen att "cavalieren är så sjuk" från folk som köpt dem, men Malteserna och Havaniserna är ju friska raser.
Det udda i sammanhanget är väl hur det bestämdes att just pudeln är rasen som funkar att korsa med allt? Förutom med sig själv, då, för jag tycker man ser mycket fler -poo-hundar än vad man ser pudlar.

Det udda i sammanhanget är väl hur det bestämdes att just pudeln är rasen som funkar att korsa med allt? Förutom med sig själv, då, för jag tycker man ser mycket fler -poo-hundar än vad man ser pudlar.

Jag gissar att det handlar om "fällfri". :confused: Fast det förklarar inte varför det skulle vara bättre än en pudel, de folk gillar mest brukar ju se ut som oklippta pudlar... Jag kan inte säga vilka häromkring som är vad, men om jag utgår ifrån att de flesta faktiskt är någon form av doodlar så ser det ändå ut som att de flesta borde ha köpt en havanais eller malteser.

Och när det kommer till "bernerdoodle" och liknande så verkar man ju inte ha tänkt en enda millimeter längre än till vad som är gulligt på gosedjurshyllan?

Någon som vill gissa vad ”pibble” är för något?

Det är (främst online, samt övervägande amerikansk) slang för pitbull. Används rätt ofta för hundar av den typen generellt, oavsett om det är en äkta pitbull eller inte. Osar snuttifiering lång väg...

Jag gissar att det handlar om "fällfri". :confused: Fast det förklarar inte varför det skulle vara bättre än en pudel, de folk gillar mest brukar ju se ut som oklippta pudlar... Jag kan inte säga vilka häromkring som är vad, men om jag utgår ifrån att de flesta faktiskt är någon form av doodlar så ser det ändå ut som att de flesta borde ha köpt en havanais eller malteser.
Havaniser och malteserna är ju fällfria 🤔

Labbens intensitet och munnighet adderat till en redan intensiv ras med väldig bitkraft och kamplust känns ju... sådär... :nailbiting:
Hoppas för alla inblandades skull att den ärvt de lugnare delarna av föräldrarnas raser, då kanske det "bara" blir en genomsnäll betongsugga istället.
Tycker du är onödigt negativ. 😁Behövs inget koppel, hunden hugger tag i armen på dig och kommer sen hänga fast där hela promenaden. Praktiskt!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 658
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 654
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 079
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama