Annonsera mera hundar 2

När vi ändå är inne på vanliga korsningar, varför är det så vanligt att korsa med just pudel för små sällskapshundar? Pudlar är trevliga hundar, men varför inte skaffa en sån, varför korsa den? Just pudlar med sin päls tycker jag ofta får trista pälsar när man korsar dem, så varför pudel och inte nån annan småhund?
Tycker mig sett att det ska vara allergivänliga, så korsar man med vad som helst kan man ta bra betalt. Såg nyss på Blocket en som skulle omplaceras pga allergi hos familjen ... 🙄

Jag kanske är korkad, men jag har undrat en del varför huskys verkar ha blivit populära som sällskapshundar, för de verkar verkligen inte lämpade för den uppgiften, särskilt inte om man bor i lägenhet i stan. Jag hade inte fattat att folk tycker de är vackra, att det är därför.

När vi ändå är inne på vanliga korsningar, varför är det så vanligt att korsa med just pudel för små sällskapshundar? Pudlar är trevliga hundar, men varför inte skaffa en sån, varför korsa den? Just pudlar med sin päls tycker jag ofta får trista pälsar när man korsar dem, så varför pudel och inte nån annan småhund?
Små pudelkorsningar tycker jag det funnits rätt mycket av även på 90 och 00 talet där jag bott.
Skillnaden nu är priset och att alla ska (skulle) ha dom :)

Dom större pudelkorsningarna med bernen sennen labrador golden och liknande upplever jag som lite nyare.

Jamen så långt har väl inte folk läst när de gör det "rasvalet"? Det måste stå med STORA bokstäver... :idea:
Någon behöver lära dessa köpare om pälsvården. Har ju en pälshund i tovåldern som får kardas typ 20-30 min/dag för att hålla tovorna borta och typ en gång i månaden 3 h i sträck på att karda-tvätta-föna- klippa. Plus de oregelbunden baden pga sådant där som att hennes päls drar åt sig smuts 😅 och då har hon ändå ren fluffpäls!

Någon behöver lära dessa köpare om pälsvården. Har ju en pälshund i tovåldern som får kardas typ 20-30 min/dag för att hålla tovorna borta och typ en gång i månaden 3 h i sträck på att karda-tvätta-föna- klippa. Plus de oregelbunden baden pga sådant där som att hennes päls drar åt sig smuts 😅 och då har hon ändå ren fluffpäls!

Har hört att just labrador och pudelblandning är jättejobbig päls.
Typ labbens underull(?) som inte släpper pga pudelns lockar.

Ja, det verkar vara vanligt att labradoodles måste hållas kortklippta för att inte bli en enda stor tova. Ibland föds strävhåriga och de har nog mer funktionell päls men är väl för fula för de som vill ha nallebjörns-utseendet. :down: Att blanda en ras som inte fäller och en som är ökänd för att den gör det i mängder känns verkligen upplagt för att det ska bli väldigt besvärliga pälsar på avkommorna.

Det problemet får man ofta när man gör bedårande blandningar av olika långhårskatter också. De flesta raser har inom sin typ jobbat med att få lättskötta pälsar, men så gör folk en korsning baserat på att "de blir så söta", och får dreadspälsen from hell... :banghead:

Kanske, men det jag har lärt mig nu är att hundar med pällstrukturen som en pudel har en lång tovålder där man har ett syfisosarbete med att hålla de hyggligt tovfria (om man inte ger upp och rakar ner). Så doodlarna behöver nog inte ens ha så svår päls för att det ändå ska bli en matta.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 658
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 654
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 079
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama