Perfekta för fredagsmysJag såg en annons om taco-valpar idag.
Tax/cocker.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Perfekta för fredagsmysJag såg en annons om taco-valpar idag.
Tax/cocker.![]()
Omkring mig i bekantskapskretsen så är nog 25-35% av hundarna blandraser köpt nästgårds, oreggade blockethundar eller importerade rescuedogs.Numera när jag träffar mer hundfolk än tidigare så förundras jag.
Jag har min hund med överallt där det funkar. Senast bar jag omkring på honom på en julmarknad. Flera berättade spontant om sina hundar. Bl.a. en tjej som pratade om sin hund som hon skaffat via en seriös organisation. Jag dropade ämnet, fast det kliade...
Flera blandraser och fler "räddade" än jag hade inbillat mig förut. Trodde det var seriösare därute.
Snubblade över en annons som sålde "hundbur och balklänning" som kombo. Ett intressant val.
När jag är ute "på stan" och möter hundägare känner jag mig som en av få som köpt hund från seriös uppfödare. Det är oreggade blockethundar, en extrem(!) mängd rescues, amstaffkorsningar och bullys. Några av mina grannar har varit noga när de köpt hund, men det är många jag pratar med som tydligt inte ens haft en tanke på att kontakta en någorlunda seriös uppfödare. Gemensamt för dem är oftast att de är förstagångshundägare. Flera jag pratat med har planer på att köpa en till hund, men då vill de ha från uppfödare, eftersom hunden de köpt visat sig vara mer krävande än de väntat sig.Omkring mig i bekantskapskretsen så är nog 25-35% av hundarna blandraser köpt nästgårds, oreggade blockethundar eller importerade rescuedogs.
Min upplevelse när det gäller de som köpt från en SKK-ansluten uppfödare är att de ändå inte vet vad de köpt. Väldigt få har ens vetskap om avelsdata, rassjukdomar, vetskap att man kan kolla upp saker, mentaltest eller annat. De absolut flesta tror att en stamtavla är en garanti för frisk hund.När jag är ute "på stan" och möter hundägare känner jag mig som en av få som köpt hund från seriös uppfödare. Det är oreggade blockethundar, en extrem(!) mängd rescues, amstaffkorsningar och bullys. Några av mina grannar har varit noga när de köpt hund, men det är många jag pratar med som tydligt inte ens haft en tanke på att kontakta en någorlunda seriös uppfödare. Gemensamt för dem är oftast att de är förstagångshundägare. Flera jag pratat med har planer på att köpa en till hund, men då vill de ha från uppfödare, eftersom hunden de köpt visat sig vara mer krävande än de väntat sig.
Min erfarenhet med, många vet ju inte ens vad hunden heter i stamtavlan liksomMin upplevelse när det gäller de som köpt från en SKK-ansluten uppfödare är att de ändå inte vet vad de köpt. Väldigt få har ens vetskap om avelsdata, rassjukdomar, vetskap att man kan kolla upp saker, mentaltest eller annat. De absolut flesta tror att en stamtavla är en garanti för frisk hund.
Det är bara de som är aktiva nog med att tävla, ställa ut osv som har gjort aktiva efterforskningar och ver vad de faktiskt köpt.
Resten resonerar ”det är bara en familjehund för sällskap”.
Min erfarenhet med, många vet ju inte ens vad hunden heter i stamtavlan liksom![]()
Jag har faktiskt inte koll själv på vad fåntratt är reggad under vilket namn, jag vet ju uppfödaren och han är ur linjer jag varit intresserad av i många år. Jag fick honom av uppfödaren som omplacering och alltid känt honom under sitt smeknamn, vilket inte är fåntratt.Min erfarenhet med, många vet ju inte ens vad hunden heter i stamtavlan liksom![]()
När jag var tonåring hade vi en tik med namnet Quipus Xayide Tin Ta Pa (Dixie), det var inte heller helt lätt att komma ihågJag har faktiskt inte koll själv på vad fåntratt är reggad under vilket namn, jag vet ju uppfödaren och han är ur linjer jag varit intresserad av i många år. Jag fick honom av uppfödaren som omplacering och alltid känt honom under sitt smeknamn, vilket inte är fåntratt.
Varulven vet jag vad han är reggad som och har själv "döpt om" honom + även han är ordentligt kollad vilka linjer han kommer från innan jag tog över honom. Det är för mycket "hittepå" med namn många gånger, en kompis hade en tik som hette Puh's Baba Bibi Bebe och kallades för Nisse.![]()
Det tycker jag inte är helt konstigt, tävlar man aldrig så används ju aldrig stamtavlenamnet. Däremot när folk inte ens kommer ihåg vem som är uppfödare...Min erfarenhet med, många vet ju inte ens vad hunden heter i stamtavlan liksom![]()
Nu var jag tvungen att kolla upp om hon fortfarande höll på och det gör honNär jag var tonåring hade vi en tik med namnet Quipus Xayide Tin Ta Pa (Dixie), det var inte heller helt lätt att komma ihåg![]()
Nja men stamtavlan är ju med vid köp, vaccinering, röntgen mmDet tycker jag inte är helt konstigt, tävlar man aldrig så används ju aldrig stamtavlenamnet. Däremot när folk inte ens kommer ihåg vem som är uppfödare...
Med de hittepånamnen som kan vara rätt ologiska och långa är det väl inte alls konstigt? Har hunden ett annat namn till vardags känns ju inte det alls konstigt. Jag kan inte ens stava till spionens ryska variant av namn med sina kyrilliska bokstäver... Enda anledning till att jag kan lilltösens namn är att det är kennelnamn samt ett enkelt ord, men hon kallas ju inte det heller så om jag glömmer det någon dag tänker inte jag skämmas...Min erfarenhet med, många vet ju inte ens vad hunden heter i stamtavlan liksom![]()
Den tittar man ju inte på utan lämnar ifrån sig till vederbörande? Tex vet.besök.Nja men stamtavlan är ju med vid köp, vaccinering, röntgen mm
Jag tävlar inte men det är ändå med en
Den tittar man ju inte på utan lämnar ifrån sig till vederbörande? Tex vet.besök.
Men alla har inte två hundar eller flera, har man det har man ju ofta ett gediget intresse också tänker jag. Har man en hund som sällskap och inte kan namnet så tar man bara med hundens papper och räcker över liksom.Jamen de är väl lite svårt att missa namnet på den?
Nu har jag haft två hundar med så de är ju bra om jag har Knuts stamtavla med o inte Grys.
Men alla har inte två hundar eller flera, har man det har man ju ofta ett gediget intresse också tänker jag. Har man en hund som sällskap och inte kan namnet så tar man bara med hundens papper och räcker över liksom.
Min upplevelse när det gäller de som köpt från en SKK-ansluten uppfödare är att de ändå inte vet vad de köpt. Väldigt få har ens vetskap om avelsdata, rassjukdomar, vetskap att man kan kolla upp saker, mentaltest eller annat. De absolut flesta tror att en stamtavla är en garanti för frisk hund.
Det är bara de som är aktiva nog med att tävla, ställa ut osv som har gjort aktiva efterforskningar och ver vad de faktiskt köpt.
Resten resonerar ”det är bara en familjehund för sällskap”.