Annonsera mera hundar 2

Lägger in en länk på förslag från hundstallet hur man ska komma till rätta med problemet smuggelhundar. Jag hoppas det kan gå igenom i EU även om steget dit är långt.

https://www.svd.se/a/Gy56jl/hundstallet-stoppa-kriminella-som-smugglar-hundar
Just det där med att bryta sekretessen för djurhälsopersonal skulle jag önska bli verklighet. Det är så många hundar som smugglats in i landet som myndigheter inte får reda på för att vi inte får bryta sekretessen när de kommer till oss (såvida inte djurägaren ger sitt tillstånd, vilket typ 1/10 gör eftersom det i vissa fall kan leda till avlivning).

Det beror nog på att det är en viss sorts "bull and terrier typade" hundar som ökat bland oerfarna ägare de senaste 20 åren, dom är också den gruppen som har yngre barn i dagsläget.

Den typen av hundar är ofta väldigt tuggiga och intensiva som valpar jämfört med andra raser

Där har du ju också en poäng, dock har jag hört om barn som har blivit "rädda" för valpen och det har varit allt ifrån huskies till spaniel-typer. Det är ju som sagt också en hel del människor som så tvunget ska skaffa svåra hundraser av bully-typ. :down:

Just det där med att bryta sekretessen för djurhälsopersonal skulle jag önska bli verklighet. Det är så många hundar som smugglats in i landet som myndigheter inte får reda på för att vi inte får bryta sekretessen när de kommer till oss (såvida inte djurägaren ger sitt tillstånd, vilket typ 1/10 gör eftersom det i vissa fall kan leda till avlivning).
Har det alltid varit så? Jag blev anmäld utan att behöva ge mitt tillstånd.

Och jag levde i drömmen att ni har anmälningsplikt om ni misstänker smuggelhund/misskötsel/djurplågeri

Kontakta Tullverket om du misstänker smuggelhund och hunden inte är sjuk, är mitt tips.

I Kaliberavsnittet om smuggelhundar pratar man lite om reglerna för när veterinärer får bryta mot sekretessen om någon är intresserad:
Det är intressant att Tullverket inte håller med Jordbruksverkets tolkning. 😅 Vilket inte hjälper veterinärer. https://www.veterinarmagazinet.se/2...ggelhundar-kontakta-tullverket-i-forsta-hand/

Nu är jag ingen rättsexpert, men det verkar som att sekretess kan brytas om det finns misstanke om brott med en viss påföljd? Vi kanske behöver höja påföljden för smuggelhundar.

23 § Om inte annat följer av 19-22 §§ får en uppgift som angår misstanke om ett begånget brott och som är sekretessbelagd enligt 24 kap. 2 a eller 8 §, 25 kap. 1 §, 2 § andra stycket eller 3-8 §§, 26 kap. 1 §, 1 a § andra stycket eller 2-6 §§, 31 kap. 1 § första stycket, 2 eller 12 §, 33 kap. 2 eller 4 a §, 36 kap. 3 § eller 40 kap. 2 eller 5 § lämnas till en åklagarmyndighet, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller någon annan myndighet som har till uppgift att ingripa mot brottet endast om misstanken angår
1. brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i ett år,
2. försök till brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år, eller
3. försök till brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i ett år, om gärningen innefattat försök till överföring av sådan allmänfarlig sjukdom som avses i 1 kap. 3 § smittskyddslagen (2004:168).
Lag (2022:1495).

24 § Sekretess som följer av andra sekretessbestämmelser än dem som anges i 19-23 §§, 25 kap. 2 § första stycket och 26 kap. 1 a § första stycket hindrar inte att en uppgift som angår misstanke om ett begånget brott lämnas till en åklagarmyndighet, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller någon annan myndighet som har till uppgift att ingripa mot brottet, om fängelse är föreskrivet för brottet och detta kan antas föranleda någon annan påföljd än böter. Lag (2022:916).

Där har du ju också en poäng, dock har jag hört om barn som har blivit "rädda" för valpen och det har varit allt ifrån huskies till spaniel-typer. Det är ju som sagt också en hel del människor som så tvunget ska skaffa svåra hundraser av bully-typ. :down:
Små barn har varit rädda för min Bichon Frisé, särskilt som valp då hon var (och fortfarande kan vara) väldigt överentusiastisk. Det handlar nog mest om hur föräldrarna hanterar det.

Här är en till som gör mig riktigt jäkla förbannad. Har man inte tid med EN hund tar man för sjutton inte en valpkull på den hunden?!

Det finns ett par bilder i annonsen. Det står inte hur gamla valparna är men de ser ut att vara tre-fyra veckor kanske.

"Description​

Here with a heavy hart and hard decision we are having to rehome our miniature dachshund girl with her three babies as we have a busy lifestyle and young family and just don’t have the time that they need and deserve they are still available and the price is for mum and baby’s for more information please call"

Här är en till som gör mig riktigt jäkla förbannad. Har man inte tid med EN hund tar man för sjutton inte en valpkull på den hunden?!

Det finns ett par bilder i annonsen. Det står inte hur gamla valparna är men de ser ut att vara tre-fyra veckor kanske.

"Description​

Here with a heavy hart and hard decision we are having to rehome our miniature dachshund girl with her three babies as we have a busy lifestyle and young family and just don’t have the time that they need and deserve they are still available and the price is for mum and baby’s for more information please call"

Min gissning är att dom förväntade sig lätta pengar på avel, men sen insåg snabbt vilket jobb det faktiskt är med kull. :(

I Kaliberavsnittet om smuggelhundar pratar man lite om reglerna för när veterinärer får bryta mot sekretessen om någon är intresserad:
Om det finns misstanke om sjukdom som går under epizootilagen får man, men inte enbart smuggel (i form av en privatperson som kommer in med sin hund med felaktiga papper exempelvis).
Så är den informationen som vi fått från myndigheter.

Jag trodde väl i min enfald att det alltid är möjligt att bryta sekretess för att anmäla brott. Det blir ju helt fel om vi har lag som är så otydlig att den undergräver brottsbekämpning.

Som myndighet kan man ju utan problem begära en ändring om man anser att man hindras i sitt arbete. Att ändra en förordning kan gå väldigt fort om det finns vettiga skäl, jag har fått det gjort ett par gånger. Väldigt olyckligt om man inte redan gjort det om man inte kan anmäla misstänkta smuggelhundar idag.

Om det finns misstanke om sjukdom som går under epizootilagen får man, men inte enbart smuggel (i form av en privatperson som kommer in med sin hund med felaktiga papper exempelvis).
Så är den informationen som vi fått från myndigheter.
Vad är det i felaktiga papper som blir misstänkt smuggel?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 786
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
588
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 731
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 016
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar