Annonsera mera hundar 2

Pass från ett land, rabiesvaccination från ett annat, stamtavla från ett tredje och fel datum på vaccination, födelsedatum, inget chipnummer ifyllt, fel chipnummer i fyllt, ej stämplat av veterinär etc.
Skulle jag smuggla hundar skulle jag inte vara så tydlig.... det låter rätt korkat? Också för köparna?

Jag tycker det är riktigt dumt av dom. Det är inte de som sysslar med brottsbekämpning och det är ju inte dom man gör en brottsanmälan till.
Egentligen är det GDPRs ”fel”. Det är den lagen som gör att vi inte kan lämna ut uppgifter hur som helst.
Men, efter lite googling så hittade jag detta, att vi tydligen visst får bryta sekretessen men inte till Jordbruksverket direkt, men till Tullverket: https://www.veterinarmagazinet.se/2...ggelhundar-kontakta-tullverket-i-forsta-hand/

Men det är så det ser ut.
Var inte så länge sedan jag träffade på en som kom med sin valp från utlandet och hade fått med sig chipet i en påse, och valpen som max var 8 veckor var enligt passet 1 år och det var stämplat med en fejk-stämpel.
Jo jag vet att det är så det ser ut, men för det första att man är så korkad och gör det så tydligt? Och för det andra, att ens köpare går på det, hur kan folk vara så dumma.

Jo jag vet att det är så det ser ut, men för det första att man är så korkad och gör det så tydligt? Och för det andra, att ens köpare går på det, hur kan folk vara så dumma.
Topp tre smugglade grejer för några år sedan var vapen, knark och hundar. Straffen för brotten väldigt olika. Du åker typ aldrig dit (om man avser bli dömd i domstol) och förtjänsten kan vara stor.

Egentligen är det GDPRs ”fel”. Det är den lagen som gör att vi inte kan lämna ut uppgifter hur som helst.
Men, efter lite googling så hittade jag detta, att vi tydligen visst får bryta sekretessen men inte till Jordbruksverket direkt, men till Tullverket: https://www.veterinarmagazinet.se/2...ggelhundar-kontakta-tullverket-i-forsta-hand/
Ja, det var ju det jag länkade till förut och tipsade om.
Kontakta Tullverket om du misstänker smuggelhund och hunden inte är sjuk, är mitt tips.

Det är intressant att Tullverket inte håller med Jordbruksverkets tolkning. 😅 Vilket inte hjälper veterinärer. https://www.veterinarmagazinet.se/2...ggelhundar-kontakta-tullverket-i-forsta-hand/

Nu är jag ingen rättsexpert, men det verkar som att sekretess kan brytas om det finns misstanke om brott med en viss påföljd? Vi kanske behöver höja påföljden för smuggelhundar.

23 § Om inte annat följer av 19-22 §§ får en uppgift som angår misstanke om ett begånget brott och som är sekretessbelagd enligt 24 kap. 2 a eller 8 §, 25 kap. 1 §, 2 § andra stycket eller 3-8 §§, 26 kap. 1 §, 1 a § andra stycket eller 2-6 §§, 31 kap. 1 § första stycket, 2 eller 12 §, 33 kap. 2 eller 4 a §, 36 kap. 3 § eller 40 kap. 2 eller 5 § lämnas till en åklagarmyndighet, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller någon annan myndighet som har till uppgift att ingripa mot brottet endast om misstanken angår
1. brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i ett år,
2. försök till brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år, eller
3. försök till brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i ett år, om gärningen innefattat försök till överföring av sådan allmänfarlig sjukdom som avses i 1 kap. 3 § smittskyddslagen (2004:168).
Lag (2022:1495).

24 § Sekretess som följer av andra sekretessbestämmelser än dem som anges i 19-23 §§, 25 kap. 2 § första stycket och 26 kap. 1 a § första stycket hindrar inte att en uppgift som angår misstanke om ett begånget brott lämnas till en åklagarmyndighet, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller någon annan myndighet som har till uppgift att ingripa mot brottet, om fängelse är föreskrivet för brottet och detta kan antas föranleda någon annan påföljd än böter. Lag (2022:916).
Då var jag inte fel ute.

Ja verkligen.
Jag var på föreläsning med en från tullen i Skåne, och han berättade att de ibland bara skickade tillbaka hundarna över bron igen om de träffade på smuggelförsök. Ofta kom de tillbaka flera gånger och vips slank de igenom typ.
Vad gräsligt :(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 786
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
575
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 731
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 016
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar